DCC centrála Z21

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod D » stř 31 srp, 2016 8:05 am

TomasM:
Lenz má na ABC konstantní dráhu, Kuehn N-45 ji nemá. Jiné dekodéry ABC nemusí mít vůbec.

Při ručním řízení (bez počítače) vidím v odpojení napájení úseku nejschůdnější cestu na přesné zastavení vlaku, zejména ve skryťácích, které mají délku prakticky stejnou jako souprava.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod TomasM » stř 31 srp, 2016 8:15 am

ABC jsem jen zkoušel, takže na to nedokážu odpovědět, ale předpokládám že pokud si člověk vyhraje s nastavení konstantní brzdné dráhy, tak by určitě na rovině neměl být problém. V klesání/stoupání by to chtělo více otestovat, to jsem nezkoušel.

Samozřejmě pokud používané dekodéry nemají ABC a konstantní brzdnou dráhu, tak je to bezpředmětné.

Osobně se mi odpojování DCC nelíbí. Mám jeden úsek na kolejišti, který lze odpojit (mám vlečku řízenou analogem protože se mi nechtělo předělávat některé mašiny bez přípravy na digitál, funguje to jako předávací kolej) a pokud je odpojená (od DCC i analogu) a vjede tam mašina, tak při zapnutí (připojení DCC) dělá dost nepředvídatelné věci. Většinou se rozjede na původní rychlost, poté zastaví a pokud nezměním nastavení v ovladači, tak se zase rozjede. Zvukové mašiny nemám, ale tam bych se bál přerušování a opakovaní zvuků.
TomasM
 
Příspěvky: 89
Registrován: sob 17 led, 2015 2:34 pm

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fulda » stř 31 srp, 2016 8:20 am

To je pochopitelně tendenční. Ta dráha se počítá podle počtu "otáček" motoru - tedy pokud budu detailista, tak ne otáček, ale přeskočení komutátoru.
Tím pádem je celkem dost přesná a rozdíl není větší, než rozdíl, který ti udělá různá délka lokomotivy a různá setrvačnost při zastavování na odpojené koleji.
Přednost ABC je v tom, že funguje celkem reálně a dá se použít i na viditelné části, nedostatek je v tom, že se každá mašina musí kalibrovat individuálně. (Pokud tedy nejsi drsňák, který má vynásobený počet pólů motoru krát převodový poměr krát obvod kolečka.)
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod sidlo » stř 31 srp, 2016 8:25 am

Kdyby to počítalo impulsy, tak TomasM nemůže naměřit ± 3 cm.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod look23 » stř 31 srp, 2016 8:38 am

fulda píše:...
Přednost ABC je v tom, že funguje celkem reálně a dá se použít i na viditelné části, nedostatek je v tom, že se každá mašina musí kalibrovat individuálně. (Pokud tedy nejsi drsňák, který má vynásobený počet pólů motoru krát převodový poměr krát obvod kolečka.)


Jak to funguje pro postrky nebo přípřeže? Ptám se protože nad ABC přemýšlím také.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod D » stř 31 srp, 2016 8:48 am

look23:
Špatně, až vůbec. Jde u úsekové dělení, tedy že lokomotiva vjede do úseku a vykoná příkaz ABC. Nezávislý sběr proudu dvou lokomotiv způsobí, že jedna už brzdí a druhá mimo úsek stále jede.

ABC je vhodné prakticky jen pro soupravy tažené jednou lokomotivou.
Naposledy upravil D dne stř 31 srp, 2016 8:49 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fulda » stř 31 srp, 2016 8:48 am

sidlo píše:Kdyby to počítalo impulsy, tak TomasM nemůže naměřit ± 3 cm.

V malé rychlosti je počítání BEMF impulzů nespolehlivé. Proto si to také pomáhá různými metodami jako je nelineární brzdná dráha a tak - podívej se, co už jsem tu napsal.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fulda » stř 31 srp, 2016 8:56 am

look23 píše:
fulda píše:...
Přednost ABC je v tom, že funguje celkem reálně a dá se použít i na viditelné části, nedostatek je v tom, že se každá mašina musí kalibrovat individuálně. (Pokud tedy nejsi drsňák, který má vynásobený počet pólů motoru krát převodový poměr krát obvod kolečka.)

Jak to funguje pro postrky nebo přípřeže? Ptám se protože nad ABC přemýšlím také.


pro přípřež je to celkem v klidu, mašiny jsou blízko sebe a pokud jsou dobře nakalibrované, tak rozdíl není velký (ale pochopitelně se bere konstantní dráha od konce DRUHÉ mašiny, na to je potřeba si dát pozor).
Pro postrk je to horší - první mašina začne brzdit, ale druhá do ní stále strká, pak, když druhá vjíždí do ABC úseku, tak se první má snahu dorovnat a zrychlí. Takže se tak jako přetahují. A zase - dráha se počítá od konce druhé mašiny.

No ale popravdě - při odpojování napájení je ta situace daleko horší, když vjedeš s postrkem do odpojeného úseku, tak první mašina zastaví na fleku a druhá do ní tlačí, takže se vagóny uprostřed kroutí jako hadi.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod zdeno » stř 31 srp, 2016 9:00 am

TomasM píše:Osobně se mi odpojování DCC nelíbí. Mám jeden úsek na kolejišti, který lze odpojit (mám vlečku řízenou analogem protože se mi nechtělo předělávat některé mašiny bez přípravy na digitál, funguje to jako předávací kolej) a pokud je odpojená (od DCC i analogu) a vjede tam mašina, tak při zapnutí (připojení DCC) dělá dost nepředvídatelné věci. Většinou se rozjede na původní rychlost, poté zastaví a pokud nezměním nastavení v ovladači, tak se zase rozjede. Zvukové mašiny nemám, ale tam bych se bál přerušování a opakovaní zvuků.

Zase chybna uvaha, to by si se potom mel bat i nahodnych preruseni proudu, kterych muze nastat spousta. Od spinavych koleji az po nevodive srdcovky.
Podseknuti napajeni je uplne bezna vec, ktera se vyskytuje zcela bezne a tak nevidim duvod, proc to nepouzit ve skrytaku. Jinde to je nemodelove, ale radsi nemodelovost nez rozbitou loko.
Jinak DCC masiny maji v CV29 bit, kterym se da zakazat analog.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod D » stř 31 srp, 2016 9:03 am

fulda:
> No ale popravdě - při odpojování napájení je ta situace daleko horší, když vjedeš s postrkem do odpojeného úseku
Tohle jde ale v úsekovém odpojování řešit velice snadno. Úsekem je celá odstavná kolej a před jeho kocem je čidlo (kontakt). Jakmile se první vůz dostane na čidlo, automatika shodí napětí pod celou soupravou naráz. Jde to vyřešit i obousměrně.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod michal_n_cz » stř 31 srp, 2016 10:47 am

D píše:look23:
Špatně, až vůbec.

Řešení to má. Je modul Lenz BM3. Jak to funguje: Brzdící úsek je výrazně delší a je rozdělen ještě na dvě části - 1. délka nejdelšího vlaku s postrkem nebo řídícím vozem + 2.požadovaná brzdná dráha + případná rezerva. Vlak vjíždí do prvního nic se neděje. Ve druhém je proudové čidlo. Teprve až vjede do toho druhého - modul zaznamená odběr proudu, přepne napájení v jedné kolejnici v obou úsecích přes antiparalerně zapojené diody. Začnou brzdit všechny lokomotivy soupravy současně. V praxi je to velmi obtížně řešitelné, jelikož u většiny layoutů vyjdou tyto dlouhé úseky tak, že se navzájem různě překrývají. Asymetrické napájení a jednotlivé kolejové obvody s proudovými detektory je nutné různě přepínat v závislosti na konkrétní vlakové cestě. Pro většinu layoutů to vyjde velice komplikované.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fulda » stř 31 srp, 2016 11:24 am

D píše:fulda:
> No ale popravdě - při odpojování napájení je ta situace daleko horší, když vjedeš s postrkem do odpojeného úseku
Tohle jde ale v úsekovém odpojování řešit velice snadno. Úsekem je celá odstavná kolej a před jeho kocem je čidlo (kontakt). Jakmile se první vůz dostane na čidlo, automatika shodí napětí pod celou soupravou naráz. Jde to vyřešit i obousměrně.

Tak v takovém případě se to úplně stejným způsobem vyřeší při použití ABC, pokud rozepneš přemostění ABC až když jsou obě lokomotivy v úseku, tak na konstantní brzdnou dráhu zastaví. Jen ten snímač dáš tak o půl metru dopředu.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod look23 » stř 31 srp, 2016 12:19 pm

michal_n_cz píše:Řešení to má. Je modul Lenz BM3. Jak to funguje: Brzdící úsek je výrazně delší a je rozdělen ještě na dvě části - 1. délka nejdelšího vlaku s postrkem nebo řídícím vozem + 2.požadovaná brzdná dráha + případná rezerva. Vlak vjíždí do prvního nic se neděje. Ve druhém je proudové čidlo. Teprve až vjede do toho druhého - modul zaznamená odběr proudu, přepne napájení v jedné kolejnici v obou úsecích přes antiparalerně zapojené diody. Začnou brzdit všechny lokomotivy soupravy současně. ...

Ad postrky:
Z toho mi teda plyne, že by to šlo udělat i tak, že by ty úseky byly 2. Jeden před předvěstí a druhý od předvěsti po vjezd. Když vlaková lokomotiva vjede do úseku jedna tak se nic neděje (je nápájen plným DCC), až když vjede do úseku za předvěstí (ozn. jako druhý) a "čuchne si" pomalu nebo zastovacího DCC, tak to způsobí přepnutí stejného DCC na úsek první (před předvěstí), aby si i postrková lokomotiva "čuchla" stejného signálu DCC. Pak by to fungovalo i pro přípřeže a postrky. Asi opakuju to výše popsané, ale jde mi o řešení bez různých modulů BM3, ale pouze jen za použití např. Arduina a pár součástek. Další věcí by bylo naprogramovat si vlastní centrálu a při jízdě používat adresování a zpomalování přímo daného vlaku, ale to bych místo reléovky vytvořil ESA11 jen s rozdílem, že tam nepíšou čísla vlaků, ale adresy.

Koukám, že Lenz má BM3 udělaný jen na stůj/volno, ale už ne stůj/volno/pomalu.

michal_n_cz píše:... V praxi je to velmi obtížně řešitelné, jelikož u většiny layoutů vyjdou tyto dlouhé úseky tak, že se navzájem různě překrývají. Asymetrické napájení a jednotlivé kolejové obvody s proudovými detektory je nutné různě přepínat v závislosti na konkrétní vlakové cestě. Pro většinu layoutů to vyjde velice komplikované.

Připomíná mi to ošetření pro liniový vlakový zabezpečovač. Ten také přepíná signál podle cesty v kolejišti.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fulda » stř 31 srp, 2016 1:16 pm

look23 píše:
michal_n_cz píše:Asi opakuju to výše popsané, ale jde mi o řešení bez různých modulů BM3, ale pouze jen za použití např. Arduina a pár součástek.

Arduino je mocnější zbraň než většina stávajících modulů.
Tohle se většině lidí podaří vyřešit pomocí hrsti diod, nějakého tranzistoru, relátka a kdo je detailista, vrazí tam i opto oddělovač, ale není tam k ničemu, relátko je oddělené až dost.

Pokud vládneš elektrikou, tak nápověda:
Na obrázku (Zdroj) sleduj diody D1/D2, ty dělají referenci pro snímání, tranzistor T1 se připojí na zem DCC signálu, pokud je úsek obsazen (R2, R3 a D3 jsou jen ochranné), takže pokud si vhodně usměrníš DCC aby jsi dostal kladný pól pro napájení relé, tak je to vše co potřebuješ. Relé má dva rozpínací kontakty kterými přemosťuje ABC diody. Jedny diody jsou zařazené do série mezi D1/D2 a kolej, druhé v úseku který předchází a není na obrázku. Pokud se relé sepne, tak aktivuje ABC. Příkaz k odjezdu znovu přemostí ABC a je to.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod look23 » stř 31 srp, 2016 1:45 pm

:arrow: Fulda: Pěkné, děkuju za to schéma.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků