jnh píše:Dobrý den pánové,
znáte někdo odpověď na otázku, proč černá Z21 při programování na programovací koleji pomocí relé úplně odpojí hlavní kolej? Představoval bych si, že při normálním provozu je programovací kolej spojená s hlavní kolejí a při programování se programovací pakety budou posílat jen do programovací koleje a hlavní zůstane v provozu.
Chovají se stejně jak Z21 všechny centrály a nebo některá funguje dle mé představy?
Dík, Jirka
Ahoj,
pokud by tě zajímala teorie, tak Lenz v minulosti definoval programovací kolej jako "bezpečnou" a vhodnou pro testování dekodérů. Proto proudová zatižitelnost nemá nikdy překročit 250 mA. Toto nastavení je bezpečné, ale někomu se zdá nepraktické. Většinou dražší centrály (Lenz LZV..., NanoY) tuto zásadu dodržují, naopak levější centrály (NanoX) přepínají budící elektroniku a tak v čase jízdy je na programovací koleji plný jízdní proud. Je to méně bezpečné, ale někomu to přijde praktické.
Stejně tak data v kolejích. Není problém generovat dva datové toky, ale Lenz doporučuje, aby bylo možné provozně přejít mezi hlavní a programovací kolejí, proto v čase běžného provozu mají být tyto datové toky synchronní. Zároveň, upozorňuje na to, že nějaké vozidlo může zůstat v místě, kdy propojuje hlavní kolej a kolej programovací, proto buď musí centrála tuto situaci bezpečně rozeznat, nebo neumožnit takovou kombinaci. Jako jedna z možností je uváděno generování Cut Out do hlavní koleje v čase, kdy na programovací koleji probíhá přepnutí dekodéru do programovacího režimu. Cut Out celkem bezpečně zabrání nechtěnému přepnutí dekodérů na hlavní koleji do servisního režimu.
Navíc existují režimy pro programování za provozu, proto požadavek na servisní programování a provoz zároveň nezní příliš logicky.
Tolik definice bezpečnosti podle Lenz. Jak zaznělo, některé kroky nejsou příliš oblíbené u uživatelů (tak je to s bezpečností často), takže frikulínské centrály nabízejí různé konfigurace podle toho, jak chtějí být uživatelsky přívětivé, respektive bezpečné.