DCC centrála Z21

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fanda » pon 29 srp, 2016 11:32 am

Mám jeden dotaz :
Lze použít spínací kolej na světelná návěstidla v digitálním provozu ?
Obávám se, že nelze spojit napájení pro digitál a střídavý proud pro příslušenství.
Jak jednoduše vyřešit přepínání návěstidel po průjezdu vlaku ?
Chtěl bych ovládat veškeré příslušenství anlogově a pouze jízdu vlaků digitálně.
fanda
 
Příspěvky: 5
Registrován: stř 30 bře, 2016 5:54 pm

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod D » pon 29 srp, 2016 11:59 am

fanda:
Nevidím důvod, proč by to nešlo.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod TomasM » pon 29 srp, 2016 12:26 pm

fanda píše:Mám jeden dotaz :
Lze použít spínací kolej na světelná návěstidla v digitálním provozu ?
Obávám se, že nelze spojit napájení pro digitál a střídavý proud pro příslušenství.
Jak jednoduše vyřešit přepínání návěstidel po průjezdu vlaku ?
Chtěl bych ovládat veškeré příslušenství anlogově a pouze jízdu vlaků digitálně.


Střídavé napájení a DCC by bylo dobré galvanicky oddělit. Samozřejmě by to bylo možné provést přes relé připojené ke spínací koleji (přes usměrňovací diody), ale bylo by to zbytečné zatěžování rozvodu DCC. lepší by bylo oddělit DCC a napájení přes optočleny, ale zde by bylo vhodné používat stejnosměrné napětí pro příslušenství...
TomasM
 
Příspěvky: 89
Registrován: sob 17 led, 2015 2:34 pm

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod MiG » pon 29 srp, 2016 12:33 pm

Já bych to nedoporučoval.
Pokud se stane, že loko bude stát kolečkem na spínacím kontaktu bez spojení s kolejnicí, dostane se dekodéru dvojnásobné napětí.
To se mu nemusí líbit.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fulda » pon 29 srp, 2016 2:06 pm

fanda píše:Mám jeden dotaz :
Lze použít spínací kolej na světelná návěstidla v digitálním provozu ?
....

  1. Úplně moc to nedává smysl, DCC je samo o sobě střídavé až dost a je v kolejích pořád ať lokomotiva jede a nebo stojí, takže ho stačí snímat. Základní schémata a popis ZDE
  2. Technicky modulace sinusového střídavého proudu na DCC nemá vliv a je to něco, co musí dekodér při certifikaci zvládat. Ale moduluje se tam myslím celkem malé napětí (asi bych dokázal najít jaké, ale to není podstatné)
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod D » pon 29 srp, 2016 2:48 pm

fanda:
Můžeš spínání zapojit stejně, jako v analogovém provozu. Dovedu si představit aplikaci třeba na přejezd nebo na shazování návěstidla po projetí vlaku. I když, jak píše fulda, existují detektory obsazení k tomu určené, klidně jde použít i spínání přerušenou kolejí „postaru“. Nějakého dvojnásobného napětí se bát nemusíš.

1. Můžeš použít externí napájení pro příslušenství a propojit ho k jedné kolejnici. Tou se bude příslušenství spínat. Je nutné použít galvanické oddělení zdrojů (DCC i příslušenství mají každý svůj nezávislý transformátor z 230 V). Příslušenství může napájet zdroj střídavého nebo i stejnosměrného proudu, obvykle s napětím v rozmezí 12 - 16 V.

Obrázek

2. Můžeš využít toho, že DCC v kolejích má trvale 16 V (v některých centrálách lze regulovat), a napájet příslušenství přímo z něj. Vhodné tam, kde bude málo relé a příslušenství, aby to DCC zdroj utáhl. Před relé je nutné předřadit ochranné diody proti zákmitům na cívce, které by mohly DCC signál rušit. Nevýhodou bude závislost na spojeném napájení - při drobné poruše, třeba zkratu pod vlakem na nepřestavené výhybce, odpojí centrála nejen vlaky, ale i příslušenství. Podle zapojení tak může dojít třeba k resetu příslušenství do základních poloh.

Obrázek

Oba způsoby budou fungovat na rovné koleji i na ovále, spínání může být zapojeno jen k jedné z kolejnic (třeba vnější na ovále). Jen ve vratné smyčce by bylo potřeba buď nic nespínat nebo upravit zapojení.

Při využití napájení z DCC je třeba používat rychlé diody, například UF4003.
Naposledy upravil D dne úte 21 kvě, 2019 3:09 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fanda » úte 30 srp, 2016 4:32 pm

Děkuji za odpovědi.
A nyní skryté nádraží - zastavení na přesném místě.
Vytvořit izolovaný úsek, který se bude ovládat obyčejným vypínačem.
Při přejetí přerušené koleje vjede lokomotiva na úsek bez proudu (indikováno červenou kontrolkou na panelu).
Po zapnutí vypínače (indikováno zelenou kontrolkou na panelu) lokomotiva pokračuje v jízdě.
Červená kontrolka zároveň signalizuje obsazenost koleje.
Proč toto řešení není doporučováno ? (viz. články na této diskuzi v jiné kapitole)
Chtěl bych to řešit analogem.
fanda
 
Příspěvky: 5
Registrován: stř 30 bře, 2016 5:54 pm

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fanda » úte 30 srp, 2016 4:46 pm

Ještě k předešlé problematice shazování návěstidel po projetí vlaku.
Tam přece nemusí být přerušená kolej.
Představoval jsem si to takto :
Vlak zastaví před návěstidlem - manuálně ovladačem.
Stisknu tlačítko, relé přepne návěstidlo na zelenou a vlak rozjedu opět manuálně.
Po projetí spínací koleje relé přepne návěstidlo na červenou.
fanda
 
Příspěvky: 5
Registrován: stř 30 bře, 2016 5:54 pm

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fulda » úte 30 srp, 2016 6:43 pm

Prakticky ze stejného důvodu které jsou uvedené v těch ostatních vláknech, takže nemá cenu to opakovat.
Vypnutou lokomotivu neřídíš a prostředky digitálu jsou prostě jinde.
přečti si třeba něco o používání ABC a tak.

Ani škoda favorit se nestartuje klikou.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fanda » úte 30 srp, 2016 6:59 pm

SKRYTÉ NÁDRAŽÍ.
Já nechci automatický provoz.
Po přejetí přerušované koleje lokomotiva zastaví - úsek je bez proudu, vypnu ovladač lokomotivy.
Po sepnutí přívodu proudu do izolovaného úseku zapnu ovladač a lokomotiva pokračuje v jízdě.
fanda
 
Příspěvky: 5
Registrován: stř 30 bře, 2016 5:54 pm

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod sidlo » stř 31 srp, 2016 4:38 am

Já ve skryťáku udělám taky izolované úseky. Než se trápit s pure DCC řešením, tak radši vsadím na jistotu.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fulda » stř 31 srp, 2016 6:41 am

Nastartovat favorita klikou je taky jednoduché, nasadíš kliku, dvakrát škubneš a je to.

Jestli chceš vědět jak se to dělá, tak ti to řeknu, jestli si chceš dělat odpojované napájení, tak si ho dělej je to tvoje hračka.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod sidlo » stř 31 srp, 2016 7:06 am

Přiznám se, že jsem dlouho guglil jak s dcc spolehlivě zastavit na přesně určeném místě, a nic jsem nenašel.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod TomasM » stř 31 srp, 2016 7:54 am

sidlo píše:Přiznám se, že jsem dlouho guglil jak s dcc spolehlivě zastavit na přesně určeném místě, a nic jsem nenašel.


ABC a konstantní brzdná dráha funguje dobře. Sice to nevyužívám, ale zkoušel jsem to s H0 555 od Roca a Lenz Gold dekodérem. Brzdná dráha byla nastavena na cca půl metru (odhadem), což je podstatně méně než by bylo reálné a přesnost zastavení byla řádově centimetry, typuji tak +-3 cm.
TomasM
 
Příspěvky: 89
Registrován: sob 17 led, 2015 2:34 pm

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod sidlo » stř 31 srp, 2016 8:03 am

spolehlivě ≠ dobře

věřím tomu, že s jednou lokomotivou bez zátěže zastavím ± 3 cm, což je v součtu 6 cm
ve skryťáku počítám každý milimetr
lokomotiv bude 10 - 15, každá má jiný motor, převody i dekodér
zátěž bude různá, lokomotivní vlak i manipulák pouze s dvouosými vozy
skryťák bude v rovině i ve spádu stoupání i klesání, v přímé i v oblouku

bude na to ABC a konstantní brzdná dráha stačit?
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků