Vícenásobná trakce

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod Jirka_US » stř 07 úno, 2018 5:36 am

Mcx píše:
Jirka_US píše:Vtip je v tom, ze u ovladacu Digitrax se zadne tlacitka pro funkce F0 a F1 pri zmene smeru nemackaji, vse probehne automaticky, to je celkem zasadni rozdil.

Ano, tak to funguje vždy, ale pak svítí loko mezi sebou a... to je blbost :lol:

1) Pokud trvate na tom, ze je to blbost, tak bych si tipoval, ze mate chybne nastaveny dekoder nebo je chyba v ovladaci. Mne to funguje korektne, presne tak jak jsem to popsal a bez toho, ze by si loko svitily mezi sebou.A mozna je to tim, ze v tom mam preci jen trochu praxe...
2) A fakt, ze si loko sviti mezi sebou neni zadna blbost, ale naprosto realna situace u nekterych americkych zel.sprav.
radeksindy píše:Kromě směru a stisknutého tlačítka sepnutí světla lze dodat další tlačítko, kterým určuješ zda je vlaková, postrková nebo přípřež. Pak se světla přehazují správně.

To je sice mozne, ale ne u tech zvukovych dekoderu, ktere maji obsazeno vsech 28 tlacitek. Proto se pouziva UniversalConsist u Digitraxu, nebo MU (manipulace s CV19) u Lenze. Komplexni mapovani ma i ESU.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1163
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod Jirka_US » stř 07 úno, 2018 6:10 am

Mcx píše:
Jirka_US píše:Myslim, ze slozite to neni, ale pracne ano. Nicmene JMRI to docela usnadni, k sladeni se pouzivaji CV67 az 94.V JMRI Throttle se nastavi prislusny rychlostni stupen (kteremu vzdy odpovida jedno CV pri 28RS) a pomoci POM upravim hodnotu tak az obe loko jezdi stejne.Tento postup Je treba zopakovat 28x.

Vidím, že teoretiků se najde dost

Az dosud jsem byl presvedcen, ze JMRI a jeho vyuziti je ryze prakticka zalezitost. Mate snad nejaky lepsi postup nebo muzete strucne popsat jak postupujete ?
Mcx píše: Ano to je stále teorie - pak to pusť do běžného provozu. Vím o čem mluvím, testů jsem dělal na různých kolejištích desítky, či spíše stovky. Pokud si někdo myslí, že rychlosti loko se nemění s počtem ujetých metrů, desítek metrů... tak to jen tím, že málo testoval.

1) Kolikrat jste testoval vyse uvedeny muj postup nez jste dospel k zaveru, ze je to "stale teorie" ?
2) A vy jste u tech testu byl, kdyz jsem je provadel ? A pokud ano, proc jste mne sve pripominky nesdelil primo na miste, urcite bych Vam vysel vstric a
celkem i ochotne vysvetlil jak jsem postupoval ?
3) Co mate na mysli "pust to bezneho provozu"? Testovani se obvykle provadi na extremnich pripadech (nektere jsem z nich i popsal), ktere se v praxi vyskytuji zridka. Tady bych si dovolil pouzit porekadlo tezce na cvicisti lehce na bojisti, tzn, bezny provoz je slabsi odvar testovani, tzn. presny opak toho co pisete.
Nebo me snad chcete presvecit, ze na tech jak vy rikate na ruznych kolejist jezdite trvale (radove minuty) maximalni rychlosti nebo naopak na nejnizsi rychlostni stupen, s minimalnimy polomery atd.
Mcx píše:Vím o čem mluvím, testů jsem dělal na různých kolejištích desítky, či spíše stovky.

To neni prilis mnoho a jen jste tim potvrdil moji puvodni domnenku, ze to nemate spravne sladene, pokud dochazi k prokluzu. Pokud si vezmete, ze mate 28 rychlostnich stupnu, tak pro 10 lokomotiv to mate 280 testu nasobeno minimalne 2x, tzn. prvnim pokusem zjistite skutecny stav, no na druhy pokus provedete upravu na pozadovanou hodnotu, nevim jak jste zdatny, ale trefit to hned na prvni pokus je celkem klika. Takze v mem pripade bych si troufnul hovorit o tisicich, to jen tak, aby jste mel trochu predstavu jak to vypada v praxi.
Mcx píše: Pokud si někdo myslí, že rychlosti loko se nemění s počtem ujetých metrů, desítek metrů... tak to jen tím, že málo testoval.

Ano to je znamy fakt a co jste tim chtel rici ? Ze jste si koupil model s nekvalitnim motorem, jehoz charakteristiky se meni tak zasadnim zpusobem, ze se Vam to nepodarilo vykompenzovat nebo co konkretne mate za problem ? Mozna jste jen zvolil nevhodny dekoder nebo se ho Vam nepodarilo spravne nastavit, podobne jako u jizdy v souprave. Pokud mate s tim potize, tak Vam rad s nastavenim dekoderu pomuzu.
Neni lepsi nez tady teoretizovat co nejde, radeji domluvit navstevu a osobne se podivat jak takovy "consist" se 4 lokomotivama tahne 100+ vozu, podotykam ze bez prokluzu..
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1163
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod zdeno » stř 07 úno, 2018 6:49 am

Milane, doporucuji nereagovat, on je fakt pribrzdenej ;-)
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 1382
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod radeksindy » stř 07 úno, 2018 7:19 am

Mcx: Právě, že nemusíš mít trvale nic spojeného. Finta spočívá v tom, že nějaké vyšší funkce vyhradíš ke spínání následujících tří stavů
F5 - přípřež
F6 - vlaková
F7 - postrk
F0 - je spínání světel, jehož základní chování je definováno v CV 33 a CV 34. Tam je napsáno, které výstupy dekodéru se spínají při F0 dopředu, a které při F0 dozadu. Švýcarské mapování je založeno na několika šesticích CV. Počet je daný typem, obvykle mezi 8 a 17. CV v šestici označím 1 až 6, ale ve skutečnosti začínají někde kolem CV430, ale pro jednoduchost zápisu to bude lepší. Mají nasledující význam
CV1 - funkce, která defunuje změnu chování, pro nás teď F5 až F7
CV2 - funkci, jejiž chování chceš zrušit, pro nás teď F0
CV3 - výstup, který se má sepnout při jízdě dopředu
CV4 - druhý výstup, který se má sepnout při jízdě dopředu
CV5 - první výstup, který se má sepnout při jízdě dozadu
CV6 - druhý výstup, který se má sepnout při jízdě dozadu
Takže v případě, že se na stisknutí F6 má chovat jako vlaková, tak CV1 bude F6, CV2 bude F0 protože tuto funkci chceš překrýt, a do CV3 až CV6 nepřijde nic, protože vlaková nesvítí ani do soupravy ani do přípřeže. Do další šestice CV dáš třeba postrk. Postrková bude mít v další šestici v CV1 zakódované F7, CV2 zase F0, do CV1 se dají zadní červená, CV4 prázdné, CV5 zadní bílá, CV6 prázdné. To vlastně znamená, že u postrkové zajistíš, že se bude správně spínat jen zadní čelo. Naopak u přípřežní zase předek, u vlakové se nespíná nicnic. Má to technický význam, nikoli skutečné postavení ve vlaku. Když pojede samotná dvojice, tak pokud je zadní čelo jedné připojené k předku druhé, tak je jedna přípřežní a druhá postrková. Pokud si je strčíš čely k sobě, tak musí být obě postrkové, čela se totiž musí vypnout. Naopak pokud se strčí zadky k sobě, budou obě přípřežní. Pokud není stisknutá žádná z funkcí F5 až F7, fungije normální F0.
Doufám, že jsem to napsal v rychlosti srozumitelně. Určitě projdi manuál ZIMO, není zase tak složité jak to vypadá. Problém stále zůstane spojování a rozpojování, to se musí dělat na ovladači který to umí. Na běžném setkání to nepůjde, ale u vás klubovně by se při menší skupince lidí dalo spojování a rozpojování dělat přes aplikaci na tabletu nebo telefonu a řídit to bude nadále FRED.
radeksindy
 
Příspěvky: 1689
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod zdeno » stř 07 úno, 2018 8:03 am

radeksindy píše:Problém stále zůstane spojování a rozpojování, to se musí dělat na ovladači který to umí. Na běžném setkání to nepůjde, ale u vás klubovně by se při menší skupince lidí dalo spojování a rozpojování dělat přes aplikaci na tabletu nebo telefonu a řídit to bude nadále FRED.

Proc by to neslo na setkani ? Myslim, ze to bylo uz mnohokrat pouzite a nicemu to neprekazelo.
Problem je "kradnuti" adres, kdy se nam nechce cekat 2 minuty na odhlaseni v centrale. Proto ma Oto_duo zabudovane nastavovani do stavu IDLE, kde uz je mozne adresu ukradnout jinym ovladacem.
Je jasne, ze tento ovladac musi pouzivat jen ten, kdo vi co dela a proc. Milan je vynimka, naucil se ;-)
---
Proto jsem zastavil jeho vyrobu a nenabizim ho. Ne kazdy se ho nauci spravne pouzivat.
Napriklad spojeni a rozpojeni loko lze udelat jen pri nulove rychlosti. Pokud je loko v pohybu, nejde je spojit nebo rozpojit.
To same odhlaseni z adresy, pokud loko nestoji, nejde ji odhlasit.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 1382
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod MiG » stř 07 úno, 2018 6:19 pm

Jirka_US píše:[
Mcx píše:Vím o čem mluvím, testů jsem dělal na různých kolejištích desítky, či spíše stovky.

To neni prilis mnoho a jen jste tim potvrdil moji puvodni domnenku, ze to nemate spravne sladene, pokud dochazi k prokluzu. Pokud si vezmete, ze mate 28 rychlostnich stupnu, tak pro 10 lokomotiv to mate 280 testu nasobeno minimalne 2x, tzn. prvnim pokusem zjistite skutecny stav, no na druhy pokus provedete upravu na pozadovanou hodnotu, nevim jak jste zdatny, ale trefit to hned na prvni pokus je celkem klika. Takze v mem pripade bych si troufnul hovorit o tisicich, to jen tak, aby jste mel trochu predstavu jak to vypada v praxi.

Řekl bych, že Mcx píše o testech přípřeže/postrku.
Můžete se utestovat k smrti s jednotlivými lokomotivami, když pak stejně na rozhraní zesilovačů DCC bude jiné napětí a z toho jiná rychlost lokomotiv.
Dobrá, můžete si vyhrát i s nastavením napětí zesilovačů DCC (i když jsou na setkáních mnoha vlastníků), případně jejich zdrojů.
V tomto směru jsem na straně Mcx, že to je moc složité (i když je složitostí myšlena extrémní pracnost). V naší skupince si to ulehčujeme ještě tím, že neděláme postrky (jen přípřeže), takže lokální nesoulad napájení si "vyříkají" lokomotivy mezi sebou bez účasti vozů.
MiG
 
Příspěvky: 645
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod sidlo » stř 07 úno, 2018 6:54 pm

I když budou obě dvě lokomotivy stejného typu,
i když budou mít dvě lokomotivy stejné napájecí napětí,
i když budou mít obě lokomotivy stejně vyladěnou rychlostní křivku,
i když budou mít obě lokomotivy nastavené BEMF na maximum,
tak stejně se ty lokomotivy (jejich motory) budou chovat různě s různou zátěží. Jenom připomínám něco z dynamiky jízdy vlaku - jízda obloukem patří mezi jízdní odpory. Tedy i při jízdě po rovině se jízdní odpory budou neustále měnit.
Odebrání bandáží je tak logicky nejsnazší cesta jak se vyhnout nehodám.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod zdeno » stř 07 úno, 2018 7:02 pm

MiG píše:
Mcx píše:Vím o čem mluvím, testů jsem dělal na různých kolejištích desítky, či spíše stovky.

Řekl bych, že Mcx píše o testech přípřeže/postrku.
Můžete se utestovat k smrti s jednotlivými lokomotivami, když pak stejně na rozhraní zesilovačů DCC bude jiné napětí a z toho jiná rychlost lokomotiv.
Dobrá, můžete si vyhrát i s nastavením napětí zesilovačů DCC (i když jsou na setkáních mnoha vlastníků), případně jejich zdrojů.
V tomto směru jsem na straně Mcx, že to je moc složité (i když je složitostí myšlena extrémní pracnost). V naší skupince si to ulehčujeme ještě tím, že neděláme postrky (jen přípřeže), takže lokální nesoulad napájení si "vyříkají" lokomotivy mezi sebou bez účasti vozů.

souhlasim,
muzu jeste doplnit treba obvody detekce obsazeni, kde je ubytek napeti a loko zretelne zpomali nebo ABC, teda asymetrie DCC to umi taky pekne ponicit.
Proto MCX zduraznuje napravy bez bandazi, aby se to nejak umravnilo samo.
Jinak doporucuji zapnout BMF, teda udrzeni stejne rychlosti, to hodne pomaha pri najeti do vymen a oblouku.
Ale to musi byt opravdu dobre zladene loko, aby se to potom nehadalo na sire trati.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 1382
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod forex » stř 07 úno, 2018 9:06 pm

Hele chlapi
a proc na modulovych kolejistich neridi kazdou loko samotny "strojvedouci"...vzdyt musi poznat,kdy se mu to natahuje a kdy naopak moc tlaci.......a kdyz se jim to nepovede,at se mezi sebou pohadaji Ti dva "strojvedouci", no ne? :D :mrgreen:
Digital Roco - Multimaus
Ep.IV
forex
 
Příspěvky: 1059
Registrován: úte 16 črc, 2013 5:46 am
Bydliště: Praha 6

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod MiG » stř 07 úno, 2018 9:46 pm

forex píše:Hele chlapi
a proc na modulovych kolejistich neridi kazdou loko samotny "strojvedouci".

Fírujou, když je třeba.
forex píše:...vzdyt musi poznat,kdy se mu to natahuje a kdy naopak moc tlaci...

Nejspíš jste to nikdy nezkusil.
MiG
 
Příspěvky: 645
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod forex » stř 07 úno, 2018 9:50 pm

MiG píše:
forex píše:Hele chlapi
a proc na modulovych kolejistich neridi kazdou loko samotny "strojvedouci".

Fírujou, když je třeba.
forex píše:...vzdyt musi poznat,kdy se mu to natahuje a kdy naopak moc tlaci...

Nejspíš jste to nikdy nezkusil.

To je pravda, že jsem to nezkusil, ale už jsem to v Německu v praxi jednou viděl, že to tak fírovali, a ani se u toho nepohádali.......tak třeba na to maj nějaký školení..... :)
Digital Roco - Multimaus
Ep.IV
forex
 
Příspěvky: 1059
Registrován: úte 16 črc, 2013 5:46 am
Bydliště: Praha 6

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod MiG » stř 07 úno, 2018 9:52 pm

Podle mých znalostí a pokusů zapnutá BEMF jen zvyšuje vzájemné "boxování" mašin.
Nejde o udržení rychlosti, ale o rozdělení zátěže na oba stroje.
MiG
 
Příspěvky: 645
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod look23 » stř 07 úno, 2018 10:06 pm

forex píše:
MiG píše:
forex píše:Hele chlapi
a proc na modulovych kolejistich neridi kazdou loko samotny "strojvedouci".

Fírujou, když je třeba.
forex píše:...vzdyt musi poznat,kdy se mu to natahuje a kdy naopak moc tlaci...

Nejspíš jste to nikdy nezkusil.

To je pravda, že jsem to nezkusil, ale už jsem to v Německu v praxi jednou viděl, že to tak fírovali, a ani se u toho nepohádali.......tak třeba na to maj nějaký školení..... :)


Počítám, že ještě k tomu nepoužívají bandáže, aby jsi případně mašina hrábla a neničila si převody.
H0, ČSD epocha IV
look23
 
Příspěvky: 279
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod Jirka_US » čtv 08 úno, 2018 6:21 am

MiG píše:
Jirka_US píše:[
Mcx píše:Vím o čem mluvím, testů jsem dělal na různých kolejištích desítky, či spíše stovky.

To neni prilis mnoho a jen jste tim potvrdil moji puvodni domnenku, ze to nemate spravne sladene, pokud dochazi k prokluzu. Pokud si vezmete, ze mate 28 rychlostnich stupnu, tak pro 10 lokomotiv to mate 280 testu nasobeno minimalne 2x, tzn. prvnim pokusem zjistite skutecny stav, no na druhy pokus provedete upravu na pozadovanou hodnotu, nevim jak jste zdatny, ale trefit to hned na prvni pokus je celkem klika. Takze v mem pripade bych si troufnul hovorit o tisicich, to jen tak, aby jste mel trochu predstavu jak to vypada v praxi.

Řekl bych, že Mcx píše o testech přípřeže/postrku.
Můžete se utestovat k smrti s jednotlivými lokomotivami, když pak stejně na rozhraní zesilovačů DCC bude jiné napětí a z toho jiná rychlost lokomotiv.
Dobrá, můžete si vyhrát i s nastavením napětí zesilovačů DCC (i když jsou na setkáních mnoha vlastníků), případně jejich zdrojů.
V tomto směru jsem na straně Mcx, že to je moc složité (i když je složitostí myšlena extrémní pracnost). V naší skupince si to ulehčujeme ještě tím, že neděláme postrky (jen přípřeže), takže lokální nesoulad napájení si "vyříkají" lokomotivy mezi sebou bez účasti vozů.

Pane kolego,
ja hovorim o priprezi/postrku jiz od zacatku, to na co reagujete byl jen priklad, kolik tech testu je treba radove udelat. Ve skutecnosti az se doladi rychlost kazde lokomotivy, tak jeste doladuji CV pro PID, kdyz jsou jiz loko sprazeny (coz jsem take jiz zminil).
Pokud pouzijete dekodery Zimo nebo ESU (vyber dekoderu je v tomto pripade celkem podstatna zalezitost) se zapnutym BEMF, tak i rozdil ca.2V ten dekoder zvladne tak, ze to temer nepoznate. Tzn. ani ABC ani DO zalozene na diodach tomu nevadi. Nicmene hned v dalsi komentari pisete, ze mate vypnute BEMF, tudiz by Vas nemelo prekvapit, ze mate na rozhrani ruzne rychlosti.
Pokud se tyka napeti DCC na rozhrani dvou useku s boostery typu Spax, tak to muzete "stelovat" od rana do vecera a od vecera do rana, ale pokud ten booster (typu Spax, zamerne nehovorim o boosteru firmy napr.Digitrax) nema automatickou kompenzaci ztrat koncoveho stupne, tak s tim nic neudelate, muzete jen konstatovat, ze jste ten rozdil snizil na pro Vas prijatelne minimum, coz jak pisete se Vam moc nedari. Vyjimka jsou 2 naprosto totozne loko (mysleno proudovym odberem).
Naposledy upravil Jirka_US dne čtv 08 úno, 2018 6:25 am, celkově upraveno 1
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1163
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Vícenásobná trakce

Příspěvekod Jirka_US » čtv 08 úno, 2018 6:22 am

sidlo píše:I když budou obě dvě lokomotivy stejného typu,
i když budou mít dvě lokomotivy stejné napájecí napětí,
i když budou mít obě lokomotivy stejně vyladěnou rychlostní křivku,
i když budou mít obě lokomotivy nastavené BEMF na maximum,
tak stejně se ty lokomotivy (jejich motory) budou chovat různě s různou zátěží.

Pane kolego, pokud mate nejaky system, ktery je shodny a nechate na nej pusobit stejne veliciny, tak celkem logicky se ten system musi chovat totozne nikoliv ruzne.
sidlo píše:Jenom připomínám něco z dynamiky jízdy vlaku - jízda obloukem patří mezi jízdní odpory. Tedy i při jízdě po rovině se jízdní odpory budou neustále měnit.
Odebrání bandáží je tak logicky nejsnazší cesta jak se vyhnout nehodám.

To mate sice v teoreticke rovine pravdu,ale otazka zni, zda-li tyto rozdily v praxi postrehnete. Ja tvrdim, ze pokud jsou ty modely dobre sladeny, tak nikoliv
respektive, ze tam nic neprokluzuje. Pokud neverite tak Vam doporucuji shlednout napr. toto kolejiste jestli na videu nebo ve skutecnosti je jiz Vase volba.
Vybral jsem ho zamerne ponevadz krome samotneho modelarskeho zpracovani je tam nekolik useku, ktere stoji za pozornost ( i ve skutecnosti) - Tehachapi Loop.
Ono jezdit po modulech, ktere jsou temer vyhradne v jedne rovine (a tvrdit, ze bandaze "musi" dolu") a projet "smycku" se soupravou jak je to na videu
je vec preci jen trochu jina.( z hlediska fyziky, tak jak piste).
https://www.youtube.com/watch?v=wmzSjdnHTjs
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1163
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník