Zastavení na návěstidel

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Zastavení na návěstidel

Příspěvekod jarnotrulli » sob 30 dub, 2011 3:49 pm

Už jsem toho tady pročetl spoustu, ale pořád v tom nemám jasno.
Potřeboval bych poradit, jak co nejjednodušeji udělat, aby vlak zastavoval na semaforu.
Mám dekodéry Lenz Standart, takže funkci ABC neumí.
Pak jsem někde našel "brzdící dekodér" - nechápu přesně jak se zapojuje, mám centrálu Roco a Multimaus - budu potřebovat ještě nějaký zesilovač? Je potřeba z kolejí nějak snímat polohu lokomotivy? (nějakým kontaktem atd..) nemohl by někdo nakreslit schémátko zapojení?
Lze to jednoduše vyřešit přerušeným úsekem s tím že oželím plynulé spomalení lokmotivy? (prostě se vypne napájení úseku, lokomotiva dobrzdí setrvačností)
Není do budoucna nejjednoduší řešení vyměnit dekodéry a použít funkci ABC?
Díky předem za odpovědi.
jarnotrulli
 
Příspěvky: 161
Registrován: stř 27 říj, 2010 8:57 pm

Re: Zastavení na návěstidel

Příspěvekod michal.kubista » sob 30 dub, 2011 5:04 pm

Nevidím tu jednu důležitou informaci. Zda chceš při řízení kolejiště použít PC a nebo se mu naopak vyhnout. No zkusím nastínit možnosti.
1. Jsi už popsal - úsek, kde se bude vypínat napájení. Nejjednodušší, ale ztrácí kouzlo DCC, pomalého zastavování (rozjezd bude stále plynulý), zhasínání světel. Toto já si mylím je docela škoda použít u DCC, ale samozřejmě je to taky možnost k volbě.
2. Použití lokodekodérů s ABC a brždění pomocí nesymetrie v napájecím signálu. Je to podobné jako v předchzím případě, ale loko neztratí napájení, dobržďuje plynule na předem nastavené vzdálenosti, světla nezhasínají. Já mám dekodéry s ABC, ale ještě nejsem pevně rozhonut pro jejich využití.
3. Brzdící modul - je to vlastně taková malá DCC centrála s předprogramovanou a pevně danou funkcí, že vysílá všem povel k zastavení. Upřímě nevím, jak je to se světlama, jestli tento povel ignoruje a nebo jej přenese dle stavu na centrále.
4. Řízení pomocí PC. Tady pak budeš potřebovat rozdělit kolejiště na úseky s detekcí, aby PC věděl, kde která loko je no a pak povel k zastavení u návěstidla za tebe vydá nějaký SW.

Všechno je otázkou, jaké řízení si představuješ či kolik do toho chceš dát peněz
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Zastavení na návěstidel

Příspěvekod radula63 » sob 30 dub, 2011 5:09 pm

Sám sice jezdím analogem, takže v praxi s tím zkušenost nemám. ALE podle toho co jsem vyčetl na netu - BRZDÍCÍ MODUL vysílá trvale signál na zastavení každého vlaku, tj. přerušený úsek u návěstila, při návěsti VOLNO máš úsek napojen na "běžný " zbytek kolejiště, při návěsti STŮJ máš úsek napojen k brzdícímu modulu. Jakmile vlak vjede do tohoto úsek, dostane povel RYCHLOST 0. Na toto by měl reagovat každý dekodér, ať ABC má či nikoliv. Stačí jeden BRZDÍCÍ MODUL na celé kolejiště, podle potřeby přepínačem na něj připojuješ potřebný počet povolovacích úseků návěstidel.
Při tomto zapojení ti zůstanou všechny funkce lokomotivy v činnosti - pouze nejede. Pokud však jen úsek vypneš, tak ti nejen loko rychle a tudíž nemodelově zastaví, ale taky zhasne + další funkce dekodéru (např. zvuk) jsou fuč.
Pokud se nepletu, tak by tento modul měl trvale vysílat povel na adresu 0 a každý dekodér (ať má jakoukoli volací adresu lokomotivy) na něj má reagovat zpomalením a zastavením podle naprogramované křivky, takže pozor na délku povolovacích úseků.
Snad jsem to popsal dobře :| , nechť reagují jedinci, kteří digitálem jezdí. Já osobně zůstávám na analogu.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1308
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Zastavení na návěstidel

Příspěvekod michal.kubista » sob 30 dub, 2011 5:24 pm

"Při tomto zapojení ti zůstanou všechny funkce lokomotivy v činnosti - pouze nejede."

Tím si nejsem jistý, jelikož funkce stejně jako informace o rychlosti jsou k loko vysílány periodicky. Pokud loko třeba nemám na kolejích, nastavím parametry jízdy a funkce (světla) a pak loko dám na koleje, tak vše upraví dle aktuálních povelů, tedy i rozsvítí. Brzdící dekodér vysílá povel k zastavení, o světlech nic neví. Takže tady je asi dotaz na někoho se skušenostmi s takovým modulem a případně s dekodérama, jak který reaguje či jestli to není ještě celé jinak.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Zastavení na návěstidel

Příspěvekod male zvire » sob 30 dub, 2011 5:52 pm

Dekodéry Standard prodej a kup Silver. Nejjednodušší řešení :)
Nejvyšší forma života je člověk. Nejnižší formou života je člověk který si hraje s vláčky.Holly
Uživatelský avatar
male zvire
 
Příspěvky: 232
Registrován: stř 08 zář, 2010 4:35 pm

Re: Zastavení na návěstidel

Příspěvekod jarnotrulli » sob 30 dub, 2011 10:44 pm

Provoz budu zatím řídít bez PC, s tím že do budoucna bych ho také využil.
V podstatě se jedná a jednoduché nádraží na jednokelejné trati.
U brzdícího modulu mě vadí, že vlaky zastavují na obě strany... to asi nejde nějak obejít?
jarnotrulli
 
Příspěvky: 161
Registrován: stř 27 říj, 2010 8:57 pm

Re: Zastavení na návěstidel

Příspěvekod JOHNZ » ned 08 kvě, 2011 11:43 pm

jarnotrulli: Závisí ako vychytané máš to ovládanie. Ak to nejakým spôsobom vie vlakové cesty, tak jednoducho s postavením vchodovej cesty brzdný modul odpojiť.
JOHNZ
 
Příspěvky: 140
Registrován: sob 05 led, 2008 9:24 pm

Re: Zastavení na návěstidel

Příspěvekod jirkan » pát 05 srp, 2011 7:18 pm

Problém s brzdicím generátorem není ten, že vlak zastavuje oběma směry. Brzdicí signál je vysílán stále, takže úsek, kde vlak zastavuje, musí být odizolovaný a přes např. relé se to napájí buď normálním signálem z centrály, nebo se to přepne na generátor. Takže ten problém je v tom přepínání. A tady je další problém. Celý izolovaný úsek musí být delší než nejdelší vlak plus brzdná dráha. Brzdicí signál se musí přepnout až v okamžiku, kdy celý vlak je v izolovaném úseku, jinak se při přemostění izolovaného místa kovovým kolem dostane brzdicí signál do zbytku kolejiště, a stojí všechno - a to je ten lepší případ, může to vypnout napájení nebo to elektronika ani nemusí přežít - závisí na systému. Většinou se to dělá tak, že do přerušeného úseku se na vhodné místo vloží nějaký kontakt. Zastavení se pak ovládá třeba přepínačem spolu s návěstidlem. Přepínač ale přímo nepřipojuje brzdicí signál, ale jen aktivuje kontskt, brzdicí signál je připojen až relátkem, sepnutým právě tím kontaktem. Při obousměrném provozu se pak umístí kontakty dva a aktivuje se jen ten pro správný směr - je to trochu oříšek, jak to zadrátovat. Já osobně pro použití v nádraží vidím jako hlavní problém tu nutnou délku přerušeného úseku navíc - ona ta brzdná vzdálenost může být půl metru i víc podle nastavení dekodéru. Takže je to spíš řešení pro autoblok.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha


Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků