sidlo píše:BohousP píše:V podstatě 100% zpětná vazba v modelařině je nereálná.
To je pravda. Ale při použití principu BAT se můžeme snažit udělat nejlepší možné řešení. Hezky je to rozebráno tady
http://www.zababov.cz/vs/Moduly/Stavba/ ... ZapVym.htm Pravda je, že většina modelářů to vůbec neřeší. Tím nechci říct, že je to špatně. Každému vyhovuje něco jiného a každý při modelaření dáváme důraz na něco jiného.
Sice jsem nezjistil, co znamená princip BAT, ale to tak moc neva, protože to co jsem zjistil je, že jsi tak trochu nepochopil o čem to je.
Na té stránce je několik principů, všechny mají 3 polohy - přmo, mezipoloha, odbočka.
To podle mého názoru přepínač velice těžko obslouží mezipolohu a opravdu těžko se s ním vyřeší aby byl nepoužívaný jazyk bez napětí.
Takže v mojem případě to pracuje zhrupa takto - když je výhybka rovně, tak se pomocí jednoho kontaktu připojí napětí do jednoho jazyka a pomocí druhého kontaktu do stdcovky:
- ZapVyh01a_.GIF (2.23 KiB) Zobrazeno 7276 krát
Pokud výhybka přejíždí, tak jsou obě relátka rozpojená, takže elektrika není ani v srdcovce a ani v jednom jazyku
- ZapVyh01b_.GIF (2.23 KiB) Zobrazeno 7276 krát
A pokud dojede do odbočky, připne se napájení do druhého jazyku a také do srdcovky
- ZapVyh01c_.GIF (2.38 KiB) Zobrazeno 7276 krát
Takže nikdy nemám blízko sebe dvě rozdílná napětí a nevadí mi, když si lokomotiva škrtne kde nemá.
Dokonce i v případě že se výhybka nepřestaví, tak "jen" zůstane bez napájení a nevyhazuje pojistky.
A v případě že mám srdcovku spojenou uprostřed, tak to taky moc neva, protože používám separátní kontakty pro srdcovku.
Mno to sice není žádná výhra, ale nic lepšího jsme nenašli.
Poznámka: obrázky jsem vykradl ZDE a přebarvil jsem si je, abych je pochopil