DCC versus ANALOG

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod Radek Strnad » čtv 22 bře, 2012 4:47 pm

Tohle ja fakt individuální rozhodnutí každého.Záleží co od ovládání kdo očekává,jestli je spíš jezdič nebo bastlíř a tvořitel různých vychytávek.Já jezdím digitálně už od roku 2004,ale stavění vlakových cest mám pořád analogově a myslím,že to i více odpovídá mojí epoše III.Samozřejmě někomu vyhovuje stavění vlakové cesty i jen jedním kliknutím.K epoše V.a VI.něco takového na hlavních tratích patří.Ale k té mé trojce mi to nějak nesedí.Sám si z praxe pamatuju,že stavění vlakové cesty v devadesátých letech na některých stanicích trvalo i 15 minut(třeba v Žilině,v Budějovicích nebo Liberec-ten byl svojí zabezpečovačkou téměř proslulý).Pokud jezdím(e) doma podle grafikonu,tak to delší analogové stavění prostě k tomu provozu patří.Zároveň je výhodou,že se dá ještě za jízdy vlaku leccos napravit(přestavit).Samozřejmě je to provinění oproti skutečnosti,ale zase si neumím představit,že mi vlak řeže výměnu nebo jede proti jinému a já nemůžu nic dělat,protože mám výměny zazávorované a nemohu s nimi tedy hýbat nebo na ovladači zběsile volím řežim výhybek a rychle něco přestavuji a pak rychle volím režim jízdy a brzdím.Nebo mám dva ovladače-jeden na výhybky/návěstidla a druhý na jízdu....nebo ovládací digit.pult,tam to asi jde společně....Ještě k současným epochám-jsou stále stanice i na hlavních tazích,kde se stále staví na rankelově přístroji a ježí se to tam na stavědlech pákami.Ale takových případů rychle ubývá.Na IV.-tém koridoru stále přetrvává v žst.Heřmaničky,kde se staví pákami a točí klikami přejezdu s dřěvěnými břevny závor a další nezrekonstruované staničky směrem k Táboru také nejsou o moc modernější,ale už se tam vyskytují i světelná návěstidla.S postupem modernizace koridoru toto během pár let zmizí.Na tomto koridoru je mechanika i mezi Stašnicemi a Vršovicemi v Praze.To myslím že je úplná raritka.Takže myslím si nelze nic pokazit a tedy jaké má ovládání být, záleží na vkusu každého soudruha,že soudruzi. :lol:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod miroslav lengyel » čtv 22 bře, 2012 5:43 pm

No já jsem ještě hlouběji v historii,protože jsem ve II. epoše a ještě navíc v Německu. :D A navíc,jak jsem psal již několikrát,počítám s nájezdy vnoučat,tak počítám s tím,že někdo bude signalista,jiný výpravčí závorář,strojvedoucí atd.Taky nejsem mág typu Fuldy,pro mě vrchol elektroniky zapojení osvětlení vagónků nebo instalace dekodéru,takže kam se budu cpát,že?A že by mě bavilo trávit hodiny sázením dat do compa to taky ne.Dost se vyblbnu s nastavením zvukových dekodérů a na vztekání mi stačí obyčejný reverz vratné smyčky s kterým se s přestávkami peru již delší dobu.
Ale v tom já vidím to krásné na tom našem koníčku,někdo se vyřádí v DCC a jiný třeba při modelování krajiny.Jsou samozřejmě tací,kteří zvládají všechny dovednosti a některé dokonce 2x. :mrgreen:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod hradecka.sedma » úte 28 srp, 2012 9:17 pm

Dobrý den,omluvte mě prosím ale nějak se v tom motám,chtěl bych se zeptat, jak je to s provozem digitálních lokomotiv na analogu.Doma mám kolejiště seskládané z kolejí ze start setu od firmy Mehano.Celé kolejiště mám rozdělené na izolované úseky, výměny mám ručně přestavované a napajím to přes obyčejné trafíčko a chtěl bych si pořídit mašinku 751 se zvukem. Poradí mi tady někdo, co vše si mám pořídit a co vše je potřeba? a je potřebné předělávat kolejiště? původní mašinky ? bude ta mašinka vůbec fungovat? nebo jak se ovládá ten zvuk u těch mašinek, děkuji za odpověď ( tu 751 bych si koupil jen kvůli těm zvukům) děkuji
hradecka.sedma
 
Příspěvky: 2
Registrován: úte 28 srp, 2012 8:54 pm

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod miroslav lengyel » stř 29 srp, 2012 3:52 am

Z výroby je dekodér v lokomotivě nastaven pro provoz v DCC i v analogu,takže mašinu postavíš na koleje a jezdíš.Dokonce bude i zvučit,ale nedostaneš se na všechny dostupné zvuky,jako houkačky apod.protože je nemáš čím ovládat.Zvážil bych pořízení dalších komponent,abys mohl ovládat mašiny v DCC.Ono Tě to stejně nemine,jakmile jednou ochutnáš :D stejně nic jiného chtít nebudeš. :lol:
Pokud bys chtěl přejít na DCC,tak do začátku Ti stačí pořídit trafo,multimaus,zesilovač a jezdíš.Pouze odpojíš stávající napájení kolejí a připojíš nové.Izolované úseky potřebovat nebudeš,protože pak už řídíš mašiny pomocí dekodérů.Samozřejmě budeš muset dosadit dekodéry do stávajících lokomotiv,protože pokud je postavíš na koleje napájené s DCC,tak se Ti odeberou na věčnost.
Než tento krok učiníš,tak vřele doporučuji zahájit studium této sekce :lol:
viewforum.php?f=6
a ještě lépe navštívit stránky jednoho ze zdejších guru přes DCC,kde má vše krásně popsáno :mrgreen:
http://lokopin.wz.cz/body.htm
Mám na mysli hlavně sekci digitál 1,2 atd.

Edit:Základní set Roco se dá pořídit za slušný peníz http://aukro.cz/digitalni-ovladani-roco,že -multimause-i2591189834.html
nevýhodou je,že tato centrála a ovladač v jednom dosáhnou pouze na CV do čísla 255,což znamená,že na vyšší CV v dekodérech nové generace se dostaneš trošku kostrbatě nebo si posléze pořídíš něco sofistikovanějšího.Samozřejmě můžeš pořídit rovnou třeba toto http://www.masinky.cz/produkt/5059-SET1 ... /index.htm
víceméně záleží na financích,které do toho chceš investovat.V každém případě doporučuji nejdříve hodně studovat a dobře rozmyslet co koupíš.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod hradecka.sedma » stř 29 srp, 2012 6:27 pm

Děkuji za velmi rychlou odpověď :D už mám jasno :)
hradecka.sedma
 
Příspěvky: 2
Registrován: úte 28 srp, 2012 8:54 pm

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod Highway » úte 31 pro, 2019 11:48 am

Kolegové mám asi jednoduchý dotaz, ale nedokázal jsem najít odpověď (jsem elektrotechnický začátečník):

Jaký je rozdíl mezi vagonkem s osvětlením označeným v katalogu buď AC a nebo DC?

Děkuji
Pavel, H0, začátečník podruhé po 20ti letech
Uživatelský avatar
Highway
 
Příspěvky: 102
Registrován: stř 14 lis, 2018 9:50 pm
Bydliště: Kladno, Doksy u Kladna

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod miroslav lengyel » úte 31 pro, 2019 12:00 pm

Vagón pro AC nemá odizolovaná kola,takže ti půjde do zkratu.Používá to ,kdy se z kolejí sbírá jeden pól a z prostřední ''kolejnice'' druhý.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod hank » úte 31 pro, 2019 1:09 pm

AC/DC: Já jsem si vždycky myslel, že AC je střídavý proud a DC stejnosměrný... Mohli byste to prosím někdo pořádně vysvětlit celé způsobem stravitelným i pro elektrikářské lamy, třeba i ve zvláštním vláknu? Sice už jsem dost starej, ale tříkolejnicové systémy jsem nezažil ani já a netušil jsem, že se používají dodnes, tak by mě to taky docela zajímalo...

Děkuji předem.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod Brejla » úte 31 pro, 2019 1:57 pm

hank píše:AC/DC: Já jsem si vždycky myslel, že AC je střídavý proud a DC stejnosměrný... Mohli byste to prosím někdo pořádně vysvětlit celé způsobem stravitelným i pro elektrikářské lamy, třeba i ve zvláštním vláknu? Sice už jsem dost starej, ale tříkolejnicové systémy jsem nezažil ani já a netušil jsem, že se používají dodnes, tak by mě to taky docela zajímalo...

Děkuji předem.


Nejkomplexnější informace najdeš asi na https://www.maerklin.de/
Zejména v jejich magazínu, který vychází 1x za dva měsíce je toho hodně. Magazín se na stránce dá stáhnout.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod Highway » úte 31 pro, 2019 3:05 pm

Jsem na tom stejně jako Hank, elektro-zelenáč, ale chci se učit. Děkuji za odkazy na Maerklin, ale to je hodně studia a v němčině, to moc nepomohlo...

Pochopil jsem že "V DIGITÁLU se do kolejnic pustí střídavé napětí. Jeho průběh však není sinusový (jako v zásuvce 220 V), ale obdélníkový."
Je u digitálu v kolejnicích i střídavý proud? Rozlišujeme v elektrice střídavé napětí a střídavý proud?

A do toho je pro mne matoucí AC a DC označení u vagonů. Znamená AC u vagonů střídavý proud a DC stejnosměrný proud? A pokud je AC označení pro tříkolejnicové systémy, proč je DC označení pro dvoukolejnicové systémy, které používají v digitálu střídavé napětí/proud?
Pavel, H0, začátečník podruhé po 20ti letech
Uživatelský avatar
Highway
 
Příspěvky: 102
Registrován: stř 14 lis, 2018 9:50 pm
Bydliště: Kladno, Doksy u Kladna

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod miroslav lengyel » úte 31 pro, 2019 4:33 pm

hank píše:AC/DC: Já jsem si vždycky myslel, že AC je střídavý proud a DC stejnosměrný... Mohli byste to prosím někdo pořádně vysvětlit celé způsobem stravitelným i pro elektrikářské lamy, třeba i ve zvláštním vláknu? Sice už jsem dost starej, ale tříkolejnicové systémy jsem nezažil ani já a netušil jsem, že se používají dodnes, tak by mě to taky docela zajímalo...

Děkuji předem.

Jak nezažil,na čem asi jezdil Merkur nebo jsi ho nevlastnil? :D http://www.svetmerkur.cz/
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod hank » úte 31 pro, 2019 4:47 pm

miroslav lengyel píše:Jak nezažil,na čem asi jezdil Merkur nebo jsi ho nevlastnil? :D http://www.svetmerkur.cz/


:lol:

Kupodivu ne, já jsem dostal první vláček hned v TT, a to už v roce 1960 8)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod miroslav lengyel » úte 31 pro, 2019 4:51 pm

Maerklin pracuje s ''tříkolejným'' systémem celou dobu,jen ta třetí kolejnice není vidět,bo jsou tam takové kontaktní plošky v pražcích.
https://www.itvlak.cz/H0-kolej-188-3-mm ... escription
Na mašinách a vagóncích,kde je osvětlení je zespodu lyžina,která sbírá proud z té prostřední koleje.
https://www.maerklin.de/de/produkte/det ... Paging%5D=
Dnes je poměrně na vzestupu,bo tam logicky odpadají problémy s vratnými smyčkami. :D :wink:
Ještě před sloučením s Trixem,dělal Maerklin také Hamo system,co byly verze lokomotiv a vagónků přizpůsobené pro dvojkolejný provoz a stejnosměrný proud.
Digitál do toho netahejte,ten funguje jak na tříkolejném,tak dvojkolejném systému.Ovšem nejedná se vyloženě o střídavý proud jako takový,ale je to vlastně složený signál napájecího proudu s digitálními informacemi. Je to tady na fóru někde dopodrobna rozebráno,stačí pohledat.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod miroslav lengyel » úte 31 pro, 2019 4:54 pm

hank píše:
miroslav lengyel píše:Jak nezažil,na čem asi jezdil Merkur nebo jsi ho nevlastnil? :D http://www.svetmerkur.cz/


:lol:

Kupodivu ne, já jsem dostal první vláček hned v TT, a to už v roce 1960 8)

Tak to jsi nejspíš bydlel někde v německém příhraničí,ne? Já pocházím z Moravy,takže někdy v roce 63 jsem měl Merkur až posléze,kdy jsme bydleli ve Vejprtech jsem se setkal také z TT.Sousedi,většinou poloviční Němci,nic jiného neměli.Jenže to jsem já už jel zase v H0 na papírových kolejích a Piko. :lol:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod look23 » úte 31 pro, 2019 5:03 pm

Highway píše:...

A do toho je pro mne matoucí AC a DC označení u vagonů. Znamená AC u vagonů střídavý proud a DC stejnosměrný proud? A pokud je AC označení pro tříkolejnicové systémy, proč je DC označení pro dvoukolejnicové systémy, které používají v digitálu střídavé napětí/proud?


Pro tebe je hlavně důležíté to, že vlaky označené AC při umístění na dvojkolejnicový systém ti udělají zkrat, protože kola v dvojkolí jsou propojena.
Tím DC se obecně označují dvojkolejnicové systémy. Protože kromě analogu, tu máme ještě PWM (pulzně šířkovou modulaci) a pak je teprve to DCC (digitál).

Vývoj šel dál, označení zůstalo.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků