DCC versus ANALOG

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

DCC versus ANALOG

Příspěvekod vmucha » čtv 17 úno, 2011 12:20 pm

Zdravím stojím před rozhodnutím, zda své kolejiště řídit DCC nebo analogem.
Jsem v podstatě rozhodnutý pro DCC, ale řeším jedinou věc.
V obecné rovině - pokud si koupím nějaký HW je v něm nainstalován i nějaký firmwarvare. Po nějakém čase, se přestane daný typ HW vyrábět a končí i automaticky i aktualizace jeho FW.
Jak tohle funguje u komponent DCC? Lze k centrále, která je stará třeba 10 let připojit bez problémů nový HW?
Díky za sdílení se vašich zkušeností.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 643
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: DCC versus analog

Příspěvekod fulda » pát 18 úno, 2011 9:16 am

Ahoj,

svět počítačů a svět DCC má trochu jinou rychlost. Pokud se podíváš na NMRA na stáří standardů pro DCC tak třeba základní standard S-9.1 a S-9.2 byl schválen 1994 a naposledy aktualizován v červnu 2004.
Většina komponent svojí morální životnost počítá na desítky let, přecejen postavit opravdové modelové kolejiště nějakou dobu trvá.
V podstatě se ještě nestalo, že by nějaká komponenta přestala bejt použitelná.
V podstatě jediné co se stává je, že některej výrobce konektorů ukončí výrobu (JST21) a pak je potřeba hledat alternativní konektory.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4889
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC versus analog

Příspěvekod Morris Zapp » sob 19 úno, 2011 2:17 pm

Kdybych já teďka chtěl budovat domácí kolejiště (což teda určitě chtít nebudu), tak bych asi použil trakci analog, příslušenství podle rozsahu: v malém analog, ve větším digitál.
Zdůvodnění:
digitální trakce je vynikající řešení pro provoz se strojvedoucími. S vlakem jde kolem kolejiště maník a ovládá si svoji mašinu podle návěstidel, jejichž návěsti čte svýma očima. Tohle ovšem na domácím kolejišti nebývá zvykem: málokdo má doma tolik personálu :-) Takže v domácích podmínkách se obvykle jezdí tak, že člověk je ve stanici, tam ovládá zab. zař. a posunuje, o jízdy vlaků na tratích se stará primitivní automat ve formě povolovacích úseků před návěstidly. Tohle řešit v digitálu mi připadá jako škrabat se pravou rukou za levým uchem - nebo se mýlím?
příslušenství: protože složitost analogového zapojení strašlivě roste se složitostí kolejiště a překvapivě brzy dosahuje úrovně, že se v něm nevyzná ani autor, je digitální řešení vhodné pro větší kolejiště. Na malém bych si ho dovolil považovat za zbytečné.

Tak, a teď do mě! :-)
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: DCC versus analog

Příspěvekod mlha » sob 19 úno, 2011 7:24 pm

Mě se na digitálu líbí to,že si dovolím najednou najet do stanice dvěma vlaky naráz ze dvou směrů,to si myslím je v analogu trochu problém,moc izolovaných úseků,složité zapojení,
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: DCC versus analog

Příspěvekod fulda » sob 19 úno, 2011 7:27 pm

Morris Zapp: snad jen že tazatelova otázka byla o něčem jiném.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4889
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC versus analog

Příspěvekod Morris Zapp » sob 19 úno, 2011 7:47 pm

vmucha píše:...stojím před rozhodnutím, zda své kolejiště řídit DCC nebo analogem...

?
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: DCC versus analog

Příspěvekod miroslav lengyel » sob 19 úno, 2011 10:47 pm

Tak já myslel,co se nedozvím za novum a ono už se v dalším vláknu hraje opět přetahovaná o to,jestli je lepší digitál nebo analog :mrgreen: No možná Vám při vzájemném souboji pomůže toto: http://www.volny.cz/libor.schmidt/index.htm

Míra
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC versus analog

Příspěvekod Ferda » ned 20 úno, 2011 5:33 am

Myslím, že souboj se odehrává v hlavě tazatele. Každý se jednou dostane do dilematu Analog versus DCC.

Na misce vah je přání - ve většině případů "DCC by bylo fajn"
Pak následují otázky:
1) Není to moc drahé? - v překladu "Budu na to mít?"
2) Není to moc složité? - v překladu "Zvládnu to?"
3) Stojí mi to za to? - v překladu "Jsem ochoten se učit něčemu novému?"
A pár dalších...

Nakonec to skončí většinou plichtou. Mašiny budu honit přes DCC (ten zvuk, ty světla, ty možnosti, to přece musím mít!) a zbytek udělám v analogu (na vexle přece stačí přepínač).
A tak vznikají kočkopsi. Všichni by chtěli Mercedes, ale skončí u Trabanta, někdy má možná motor z Lamba, ale co brzdy?

Chápu. I když né vždy.
Za krásnou Šlechtičnu jsme všichni ochotni utratit kupu peněz. K tomu krásné rychlíkové vozy, kus tak za tisícovku a do pořádné soupravy je jich třeba aspoň 5. když to spočítám tak jsem utratil víc než bych dal za komplet DCC systém pro běžné kolejiště! Rozdíl je v tom, že ta krásná souprava je vidět.

1) Většina začínajících modelářů při úvahách o stavbě kolejiště si hravě spočítá kolik ho budou stát výhybky. Né každý už tolik uvažuje na kolik ho příjdou přestavníky. Málokterý z nich se pak zabývá takovou drobností, že metr koleje ho výjde na stovku.Je to přece jen stovka. Ale kolik si jich ve Wintracku naklikal to už moc neřeší. Přitom se tady na každé třetí stránce mohou dočíst, že to je jen to základní minimum. I ten analog něco stojí a to jsme zcela opomenuli takové drobnosti jako návěstidla, stavby, krajinu nehovoříc třeba o stromcích. Kdyby si to uvědomili, tak příjdou na to, že investice do DCC vlastně vůbec není ta největší položka a v konečné ceně kolejiště bude nakonec v řádu několika %. Polovinu té investice stejně udělá, protože ten zvuk přece mít musí!
2) Totéž platí při úvahách o složitosti systému. Analog je super pro malé kolejišťátko, ale u typického kolejiště (2 stanice + skryté nádraží) už o jednoduchosti nemůže být řeč. Přidejme k tomu dvě smyčky, návěstidla a nedej bože kousek automatizace a rázem se v tom našem jednoduchém systému sami začínáme ztrácet. Promiňte zapoměl jsem ještě na točnu a pár dalších "drobností". Největší radost pak zažijeme, když se po čase rozhodneme, že něco změníme, posuneme, přidáme. Dokumentaci elektro jsme samozřejmě zavrhli hned na začátku a pokud ne, tak jsme ji zapoměli udržovat aktuální, nebo ji zrovna nemůžeme najít. Toto je pak situace na mašli a jsou z ní víceméně jen 3 cesty. Ta první je jít drát po drátu a při dvacátém šestém začít znovu, protože jsme se v tom zase zamotali. Druhá je ta, že to všechno vytrháme a začneme znovu od začátku. No a ta třetí je, že když už jsme to vytrhali, tak jsme se zamysleli, trochu započítali a došli jsme k závěru, že to nakonec stejně uděláme v DCC. Modularita systému totiž zajišťuje tu drobnost, že ten jeden konkrétní dekodér ke čtyřem konkrétním výhybkám najdeme i poslepu a zbytek systému nás v tuto chvíli absolutně nezajímá. Takže jakákoliv změna, úprava, nebo oprava je i po dvaceti letech vcelku triviální záležitost.
3) Na třetí otázku je odpověď zcela jednoduchá. Nejsem-li ochoten se učit, pak bych si měl najít jiného koníčka!

Nakonec bych se chtěl omluvit všem kolegům, kteří při znalosti výše uvedeného budují kolejiště v analogu. Nicméně v dnešní době uvažovat o stavbě nového, většího než malého kolejiště v analogu mi příjde podobné, jako ten Trabant s motorem z Lamba. Vlastně opačně :oops: . Jako Mercedes s motorem z Trabanta!

Pokud jsem někomu hnul žlučí, tak jsem to asi napsal dobře :(
Pokud jsem někoho postrčil správným směrem, tak jsem to napsal výborně :shock:
Pokud v tom někdo našel i poučení, tak jsem to napsal excelentně :wink:
Pokud si myslíte, že tady zbytečně plácám, tak si dávám nedostatečnou :oops:

V každém případě končím a jdu si uvařit kafe :mrgreen:
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: DCC versus analog

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 20 úno, 2011 9:12 am

Ahoj Ferdo,hezky jsi to popsal a byť jsem majitelem takového kočkopsa :D ,tak se neztotožňuji ani s jednou z těch čtyřech možností co píšeš v závěru.Mé skromné kolejiště obsahuje 20 vyhýbek,5 návěstidel,"hlavní" odbočná stanice má 3 dopravní a nějaké manipulační koleje,odbočná stanice má 2 dopravní a 1 manipulační kolej,vlečku do lomu a kusou kolej k rampě.Skryté nádraží má tři koleje a na vedlejší trati je jedna vratná smyčka.Na začátku jsem se probíral také možnostmi ovládání a hlavně tím,jak chci aby to všechno vlastně fungovalo a tam je myslím si jádro pudla. :lol: Ovládání mám,jak se říká na ruku,tzn.neexistuje žádná závislost mezi postavením vlakové cesty a postavením návěstidla,klidně mohu vjet na obsazenou nebo odjet na volno ze stanice a přitom říznout veksli atd.Je to tak,protože jsem to tak chtěl.Nečekám,že s mým názorem bude někdo souhlasit,ale prostě si chci každou jízdu jednotlivého vlaku,každý pohyb lokomotivy za ty prachy :mrgreen: užít :lol: V případě,že bych kolejiště ovládal přes PC,tak bych dle mého soudu o mnohé přišel.Vypravím vlak z bodu A do bodu B a víc se o něj nestarám,protože PC ví kam ho poslat a já již se věnuji třeba posunu v jiné stanici.Tím jsem ale přišel o to sledovat jízdu vlaku prvního :o Jediné využití pro toto vidím leda tak při nějaké prezentaci i když při návštěvách příbuzenstva již při spuštění 2 vlaků najednou tito rychle ztrácí přehled co odkud nebo kam jede. :D Pro mě bylo zkrátka určující to,že si musím zjistit průjeznost té které koleje,potom přestavit vyhýbky zamýšleným směrem ztáhnout závory,postavit návěstidlo na volno a pak si užít té krásy :D .Jediné co jsem si zjednodušil,že mám kolejové spojky zapojené dohromady,takže se veksle přestaví najednou,ve skrytém nádraží stavím cestu jedním tlačítkem a mám tam fotobrány s idikací na "řídícím"pultu,abych věděl,že vlak dorazil na místo a musím zastavit :mrgreen:
Jediné co plánuji do budoucna je nákup ještě jedné myši a to z jediného důvodu.Těším se,až vyrostou vnoučata a budeme si potom krásně hrát.Ale jak jsem psal již několikrát,každý to má jinak,ale hlavně se musí rozhodnout,co vlastně chce.
Ještě co se týče elektroinstalace,jestli se někdy skutečně zastavíš,tak uvidíš něco,co jsi ještě neviděl :mrgreen: .
Míra
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC versus analog

Příspěvekod fofros » ned 20 úno, 2011 9:51 am

Je samozřejmě na každém z Vás, co od kolejiště očekáváte. Nedivím se Ferdovi, jeho poučení o DCC vychází z toho, co momentálně staví a jak to bude provozovat (jde o moduly). Nicméně pro domácí kolejiště se i já přimlouvám k verzi, kterou zde nastínil Míra. Provoz lokomotiv v DCC jste tu už probrali a všechno, co DCC v tomto nabízí, je absolutně nej. (pro mě například zvuk nemá žádný význam, neboť dle mého to zní, jako malé plastové kazetové přehrávače z dob dávno minulých, zkrátka "hraje to jak telefón" :lol: ).
Ale co se týče stavění vlakové cesty, návěstidel a jiného traťového příslušenství, vidím největší kouzlo, právě v tom ručním stavění s jednoduchými návaznostmi a jízdou podle takto postavené vlakové cesty. Nehledě na to, že mám 3 odrostlé syny a pro ně to bude maximálně poučné. Také se toto ovládání více přibližuje reálnému stavění vlakové cesty a pak už jen záleží na šikovnosti každého jedince, jak moc si pohraje se zabezpečením. Je pravdou, že ten analog možná bude o trochu složitější, ale dle mého soudu se na tom člověk pobaví mnohem lépe než na digitálu.
Jediné co si já dám do digitálu, bude skryté nádraží s vratnou smyčkou, protože tam není vidět a analog zde ztrácí absolutně jakýkoliv smysl.
Tímto však nezatracuji žádnou ze zde uvedených verzí a každý si musí rozmyslet, co od kolejiště očekává, takže tohle celé berte jen jako jednu z cest, i s vysvětlením výhod a nevýhod, kterou byste se mohli ubírat. A je vidět, že v tomhle směru nejsem jediný :wink:
Nejsem modelář, jsem jen mašinkář, snažící se znázornit železniční provoz ve velikosti H0.
fofros
 
Příspěvky: 172
Registrován: stř 17 lis, 2010 5:29 pm
Bydliště: Kopřivnice

Re: DCC versus analog

Příspěvekod Ferda » ned 20 úno, 2011 10:23 am

Ferda píše:... Nakonec bych se chtěl omluvit všem kolegům, kteří při znalosti výše uvedeného budují kolejiště v analogu...

Touto větou bylo myšleno na všechny, kteří vědí co dělají a proč to dělají.
Ten elaborát byl psán spíše pro ty, kteří začínají a tápou. Já nezatracuji ani zcela mechanické ruční ovládání (viz. třeba Mašinka to má provedeno přímo úžasně). Když vím co dělám a proč to dělám, tak si mohu natahat třeba drátovody a ovládat je mechanikou ze zrušeného stavědla. Teď mě napadá, že tohle jsem ještě neviděl a ta představa mě docela láká. :D
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: DCC versus analog

Příspěvekod Dan Buchtela » ned 20 úno, 2011 3:38 pm

fofros píše:Ale co se týče stavění vlakové cesty, návěstidel a jiného traťového příslušenství, vidím největší kouzlo, právě v tom ručním stavění s jednoduchými návaznostmi a jízdou podle takto postavené vlakové cesty.

A já mámpocit, že se zde směšují dvě různé věci ohledně ovládání příslušenství. Totiž DCC nerovná se ovládání přes PC. NIc nebrání tomu, stavět výhybky a návěstidl "na ruku" a přesto to mít ovládané DCC. Prostě jen méně drátování...
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1175
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: DCC versus analog

Příspěvekod alexander » ned 20 úno, 2011 4:59 pm

PRESNE! Toto je ďalšia fáma okolo DCC!
Mňa fascinuje ako vedia ľudia neznalí šíriť takéto a im podobné bludy!
A potom vznikajú všelijaké analógovo digitálne kompilácie, ktoré nič rozumné neprinesú a začiatočník sa zamotá v bludisku všakovakých reléovo polovodičových hybridov, nestačia farbičky na rozlíšenie vodičov v schémach, v ktorých sa nakoniec nevyzná ani tvorca...

A zásadná vec
Kto nedokáže zbastliť a zapojiť základné analógové obvody, dokáže pozapájať DCC krabičky.
Kto ale znalosti má, tak vie, že zbastliť DCC komponenty vôbec nie je zložité a je to hlavne LACNÉ!
alexander
 
Příspěvky: 394
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Re: DCC versus analog

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 20 úno, 2011 5:16 pm

Dobrá chlapi,udělám ze sebe totálního drna :D .Teď mám např.od semaforu vedeny 3 dráty-jeden společný vodič+2 vodiče k tlačítkům volno/stůj,to je vše a takto mám zapojená všechna návěstidla.Teď mi tedy vysvětlete,co získám,když to předělám na digitální ovládání.Čím budu ovládat fyzicky ta návěstidla,opět těmi tlačítky nebo čím?PC mě nezajímá a proklikávat se myší také nechci.Zpětná vazba mě nezajímá,na návěstidla vidím a návěstidla nemají vliv na jízdu soupravy.Míra

P.S.Vlastně jeden digitální komponent mám a to reverz ve vratné smyčce. :mrgreen:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC versus analog

Příspěvekod alexander » ned 20 úno, 2011 5:32 pm

Ovládať to môžeš tlačítkom cez multimyš, alebo cez pult.
Rozdiel je v tom, že na tvoje 4 návestidlá (alebo 6, podľa typu dekodéra) ti stačí jeden dekodér ku ktorému vedú dva drôty s DCC signálom. Až z dekodéra k návestidlu potrebuješ tri. Neťaháš teda od každého návestidla drôty až do pultu, nestaráš sa o napájanie. A napríklad pri mechanike je možné zabezpečiť rozsvecovanie svetla v návesti súčasne s rozsvietením staničných lámp (akože tma) jediným stlačením tlačítka na ovládači, kedy na jeden povel zareagujú dekodéry pre lampy, dekodéry pre svetlá v návestidlách, dekodéry osvetlenia v budovách a čo ja viem kde ešte, bez nutnosti zložitého drôtovania, všetko len s dvomi drôtmi s DCC signálom...
alexander
 
Příspěvky: 394
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Další

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: jipol57 a 21 návštevníků