DCC versus ANALOG

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: DCC versus analog

Příspěvekod rnekolny » pon 25 dub, 2011 8:47 pm

fulda píše::D jestli jsi se při práci na tom dobře pobavil, tak je to v pořádlu, ale na druhou stranu musíš připustit, že to není opakovatelné pro nikoho jiného a že pokud to budeš chtít dát kámošovi, tak všechno napíšeš znova.

Tak nějak se tomu u nás říká vynalézat kolo.


Dobrý den,
nemohu komentovat jinak než že to je pravda. Ale na duhou stránku si myslím že každé kolejiště je individuální a také zapojení a ovládání je podle toho přizpůsobené. Když se to tak veme kolik toho je možné použít z jednoho kolejiště na druhé. Sem tam nějaké to zapojení brzdících a rozjížděcích úseků. Regulator jízdy, něco kolem semaforu no myslím že toho moc nebude. Moje cesta než jsem se dostal na řízení s PIC procesorem byla trochu krkolomná a trnitá. Protože jsem začal stavbu se záměrem plného analogového řízení. Chtěl jsem to mít trochu automatizované a jelikož můj koníček je elektonika, začal jsem vyrábět hromady analogoných modulů které jsem pomalu usazoval na kolejiště a zapojoval do různých vazeb ale jak to bývá tak vždy příjde nějaká ta změna. A tak jsem začal matlat další součástky na již vyrobené desky a postupem času to už bylo tak nepřehledné že jsem si řekl to přece musí jít jinač a začl jsem se stavbou malých procesoru na kterých jsem se učil programovat. Kolejiště jsem rozdělil na malé useky a každý měl jsden malý procesor. Pak už neby problé vždy něco změnit místo pájky a součástek jsem sedl k PC a za pár minut hotovo a bez velké príce. Jenže potom nastl další problém jak se kolejiště rozvíjelo a bylo potřeba návaznosti jednotlivých useků musla se řešit komunikace mezi jednitlivými procesory a nastaly další problémy. Tak došlo k radikální úpravě a to je dnešní verze. Jeden procesor který řídí vše co je na kolejišti. Myslím kdybych se už na začátku rozhodl pro digitál tak by tohle vůbec nevzniklo. Záleží opravdu na každém jak se rozhodne já se dal cestou analogoného digitálu :-)
rnekolny
 
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 21 dub, 2011 5:12 pm
Bydliště: Praha 5

Re: DCC versus analog

Příspěvekod fulda » úte 26 dub, 2011 9:41 am

carodej píše:Komplikované centrály , citlivost na spolehlivé propojení, a jejich ovládání které mají děcka problém zvládnout nevoní ani mně. Taky nutnost dodělávání dekodéru do ruzných mašin s ruznými motory. Takže proto taky dosud váhám nad digitalizací standardní dostupnou elektronikou ( či už komerční nebo amatérsky napodobenou ). A taky uvažuju nad nějakým jiným řešením jak zdigitalizovat čistý analog a neupadnout do cenových a technických osidel čistého komerčního DCC.


Po pravdě řečeno to je záležitost, která tě čeká v každém případě, je to jen otázka, jak jí pojmenuješ, ale jisté je, že pokaždé bude po kolejišti jezdit lokomotiva poháněná elektromagnetickým komutátorovým motorkem, takže induktivní rušení a vratné proudy budou existovat v každém případě. Jenom v případě digitálu máš ještě navíc možnost používat ovladač kterej je na telefonním kabelu a nebo jinak volnej a proto se musíš zabejvat konektorama. Pokud by jsi připustil ovladač napevno zabudovanej do stolu, tak konektory neřešíš.

rnekolny píše:
fulda píše: :D jestli jsi se při práci na tom dobře pobavil, tak je to v pořádlu, ale na druhou stranu musíš připustit, že to není opakovatelné pro nikoho jiného a že pokud to budeš chtít dát kámošovi, tak všechno napíšeš znova.

Tak nějak se tomu u nás říká vynalézat kolo.


Dobrý den,
nemohu komentovat jinak než že to je pravda. Ale na duhou stránku si myslím že každé kolejiště je individuální a také zapojení a ovládání je podle toho přizpůsobené. Když se to tak veme kolik toho je možné použít z jednoho kolejiště na druhé. Sem tam nějaké to zapojení brzdících a rozjížděcích úseků. Regulator jízdy, něco kolem semaforu no myslím že toho moc nebude. Moje cesta než jsem se dostal na řízení s PIC procesorem byla trochu krkolomná a trnitá. Protože jsem začal stavbu se záměrem plného analogového řízení. Chtěl jsem to mít trochu automatizované a jelikož můj koníček je elektonika, začal jsem vyrábět hromady analogoných modulů které jsem pomalu usazoval na kolejiště a zapojoval do různých vazeb ale jak to bývá tak vždy příjde nějaká ta změna. A tak jsem začal matlat další součástky na již vyrobené desky a postupem času to už bylo tak nepřehledné že jsem si řekl to přece musí jít jinač a začl jsem se stavbou malých procesoru na kterých jsem se učil programovat. Kolejiště jsem rozdělil na malé useky a každý měl jsden malý procesor. Pak už neby problé vždy něco změnit místo pájky a součástek jsem sedl k PC a za pár minut hotovo a bez velké príce. Jenže potom nastl další problém jak se kolejiště rozvíjelo a bylo potřeba návaznosti jednotlivých useků musla se řešit komunikace mezi jednitlivými procesory a nastaly další problémy. Tak došlo k radikální úpravě a to je dnešní verze. Jeden procesor který řídí vše co je na kolejišti. Myslím kdybych se už na začátku rozhodl pro digitál tak by tohle vůbec nevzniklo. Záleží opravdu na každém jak se rozhodne já se dal cestou analogoného digitálu :-)


Jak jsem řekl už na začátku - pokud jsi se dobře bavil právě tou výrobou, tak je to naprosto v pořádku a je to přesně to, k čemu je "koníček" určenej. Na to je potřeba myslet po celou dobu. Také si raději hraji s programováním a tvorbou komponent než s barvením modelů.

Mimochodem - pokud tě zajímá samotná podstata DCC (tedy digitálu), tak je v zásadě stejná jako tvoje koncepce. Jenom se snaží udělat rozhraní přijatelné i pro ne-programátora. Existuje jeden centrální procesor, kterej se označuje jako Command station (příkazová stanice), kterej má na vstupu nějaké (a několik) ovladače a na výstupu nějaké zesilovače (u tebe pulzní zdroje). DCC se zabejvá tím, že řízení je individuální a všechno je jen příkazová sběrnice, takže se mašince prostě pošle příkaz co má dělat a ona je schopná to dělat tak říkajíc "bez dozoru" To samé platí pro přestavníky a pro příslušenství.

Kupodivu jsi se trefil i s volbou procesoru. DCC taky začalo na procesorech PIC a dodnes je má velice v oblibě.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC versus analog

Příspěvekod tusakvlasta » stř 27 dub, 2011 9:55 pm

Zdravím věchny. Taky jsem začátečník a před pár měsíci jsem mě taky takový dilema jako tazatel v úvodu, a můj názor ze skušenosti je takový že i kdyby nic jinýho tak DCC originál!!! lokomotiva se zvukem je prostě úžasný zážitek který přidá modelovosti 50%. Nejdřív jsem to viděl na videu, ale pak na vlastní oči a uši mě to dostalo do nadšení, a bylo rozhodnuto, a už mám Brejlovce a parni Čsd, tak mám otestováno. Navíc si myslím že než se trápít celý den taháním drátú od přislušenství a pod. tak budu raději dělat jeden den např. přihazovače zedníkovi a vydělám si třeba na tři dekodery. Kdysi dávno jsem ty dráty tahal u starýho kolejiště, a pamatuju si co to bylo za pakárnu. :idea:
Uživatelský avatar
tusakvlasta
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 21 pro, 2010 11:03 pm

Re: DCC versus analog

Příspěvekod win111 » pon 02 kvě, 2011 4:14 pm

Ještě jiný pohled, nejsem znalý cizím jazykům a proto pro mne nejlepší volba - je Digital Plus by Lenz ve spojitosti s ovládáním programu: model JOP, který je český s čekou specifikací provozu. Odkaz:http://www.modeljop.cz. Prezentace jejich programu: V dnešní době není již pochyb o tom, který systém pro ovládání modelové železnice je výhodnější. Digitální systémy umožňují nové a nové možnosti k co nejrealističtějšímu provozu na kolejišti, jízda lokomotiv, zvuky atd.. Přizpůsobení zahraničních aplikací pro řízení provozu dle pravidel a předpisů ČSD,ČD je mnohdy velice složité a zdlouhavé a některá specifika jsou téměř neřešitelná. Navíc pro laiky v oblasti nastavení a řízení provozu kolejiště je nastavení pro jejich složitost mnohdy nemožné. Pro usnadnění přípravy kolejiště k reálnému provozu je vyvíjena aplikace modelJOP, která má mnoho specifik ČSD,ČD již zapracováno. Vzhled provozovaných projektů je koncipován dle předpisů ZTP-JOP. V projektech lze samozřejmě ovládat i více stanic. Na základě požadavků uživatelů umíme navázat na aplikaci i ovládací pult RZZ, elektromechaniku i zabezpečení pomocí RPB. To vše s tlačítkovým ovládáním.
Opravdu se nechci trápit překládáním cizojazyčných programů. Jasně, člověk je přizpůsobivý a časem dokáže ovládat kolejiště i programem, který na Vás mluví cizinsky :) ale podpora systému Digital Plus by Lenz od brněnské firmy Marathon model Brno a českého Model Jopu je bezkonkurenční. Nejsem jejich propagátor ale o postavení svého kolejiště uvažuji již čtvrtým rokem. Zatím jen kupuji mašiny, vozy a kolejivo. Čtu na různých fórech o modelovém kolejišti a zkouším si různé postupy a techniky.
www.modelovazeleznice-ho.cz
Uživatelský avatar
win111
 
Příspěvky: 51
Registrován: čtv 07 úno, 2008 4:35 pm
Bydliště: Moravany u Brna

Re: DCC versus analog

Příspěvekod fulda » čtv 06 říj, 2011 8:27 am

Pro informaci - DCC setkání inzeruje Honza tady: viewtopic.php?f=28&t=4536&start=15#p87193
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod milan ferdián » čtv 22 bře, 2012 8:09 am

Studijní materiál.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: DCC versus analog

Příspěvekod Odo » čtv 22 bře, 2012 12:26 pm

gaben píše:V podstate ten, kto pozná pravidlá "železničnej premávky" a vypravovania vlakov, si najviac užije v analógu, ...

Měl jsem za to, že digitál poskytuje (i bez PC) mnohem více možností než analog, nehledě na jednodušší zapojení.
TT / DCC / ČSD / ep. IV
csd.rajce.net / stavím si kolejiště pro radost, nejsem modelář (ani elektrikář)...
Odo
 
Příspěvky: 120
Registrován: úte 31 kvě, 2011 1:13 pm
Bydliště: Praha

Re: DCC versus analog

Příspěvekod miroslav lengyel » čtv 22 bře, 2012 12:37 pm

Odo píše:
gaben píše:V podstate ten, kto pozná pravidlá "železničnej premávky" a vypravovania vlakov, si najviac užije v analógu, ...

Měl jsem za to, že digitál poskytuje (i bez PC) mnohem více možností než analog, nehledě na jednodušší zapojení.


Na tohle téma už toho bylo popsáno mnoho stránek a mnoho dalších ještě bude.Jde o to položit si několik základních otázek,odpovědět si na ně a pak se rozhodnout.Také záleží v jaké souvislosti se o DCC budeme bavit,trakce nebo příslušenství?Hodně lidí má názor,že když DCC,tak jedině komplet.Dalším vyhovuje kombinace obého a třetí skupinou jsou zase analogisti.Každé řešení má své pro a proti,ale jak říkám záleží na mnoha okolnostech a to počínajíc tím,jak chci kolejiště ovládat,přes finance,různé znalosti a konče dovednostmi.Ty diskuze se dají zde na fóru poměrně snadno dohledat.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod Odo » čtv 22 bře, 2012 12:51 pm

Myslel jsem to spíš tak, že pokud se někdo chce vyžívat ve všech provozních předpisech reálné dráhy, má digitál minimálně stejné možnosti (ale spíš větší) než analog, což gaben popírá :). Složitosti příslušných zapojení už jsou jiná věc.
TT / DCC / ČSD / ep. IV
csd.rajce.net / stavím si kolejiště pro radost, nejsem modelář (ani elektrikář)...
Odo
 
Příspěvky: 120
Registrován: úte 31 kvě, 2011 1:13 pm
Bydliště: Praha

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod milan ferdián » čtv 22 bře, 2012 1:05 pm

Co se týká individuálnosti provozu a dodržení daného dle GVD je jednoznačně DCC.Manšifíra má díky svému ovladači jen svůj vlak a obsluha stanice,bez rozdílu jak stanice je zapojena (mimo analog),se věnuje v klidu postavení vlakových cest a když už se stane,že omylem pošle vlak na obsazenou kolej není to žádná tragédie.U analogu musíte neustále kontrolovat zda máte štrum v příslušném izolovaném úseku (zvolená staniční kolej).
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod miroslav lengyel » čtv 22 bře, 2012 1:42 pm

Odo píše:Myslel jsem to spíš tak, že pokud se někdo chce vyžívat ve všech provozních předpisech reálné dráhy, má digitál minimálně stejné možnosti (ale spíš větší) než analog, což gaben popírá :). Složitosti příslušných zapojení už jsou jiná věc.


Na a jsme u toho,nelze zaměňovat reálné předpisy s reálnými provozními situacemi. :D Co se tím vlastně myslí?
V reálu není nebo nebylo v nedávné minulosti nic nemožného např. postavit vjezd na obsazenou kolej.V modelářském světě se toto dá ošetřit jak v analogu,tak v DCC,aby k tomu nedošlo.
Něco jiného je,pokud chci,aby mašina svítila dle předpisů při posunu,ve vlaku atd,tam je to v analogu prostě smolíček.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod fulda » čtv 22 bře, 2012 2:55 pm

Konec konců ten fakt, že v reálu taky mohou jet dva vlaky proti sobě, pokud je výpravčí špatně pošle je možnej jen v digitálu.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod miroslav lengyel » čtv 22 bře, 2012 3:51 pm

fulda píše:Konec konců ten fakt, že v reálu taky mohou jet dva vlaky proti sobě, pokud je výpravčí špatně pošle je možnej jen v digitálu.


Tak jistě :D,ale to mi nebrání mít příslušenství v analogu.Prostě je to tak jak píšu výše a každý by si měl dobře rozmyslet,proč,co,jak,za co atd.A to se prostě bez delšího studia a ujasnění prostě nedá rozlousknout.Samozřejmě existuje druhá cesta a to je pustit se bez rozmyslu do stavby a pak to neustále předělávat za nemalých finančních nákladů. :mrgreen:
Teď mě tak napadá,že už jsme dlouho neřešili vratnou smyčku,respektive reverzní modul. :lol: :lol: :lol:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod milan ferdián » čtv 22 bře, 2012 4:19 pm

miroslav lengyel píše:Teď mě tak napadá,že už jsme dlouho neřešili vratnou smyčku,respektive reverzní modul. :lol: :lol: :lol:


Dočkáš,dočkáš :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: DCC versus ANALOG

Příspěvekod miroslav lengyel » čtv 22 bře, 2012 4:29 pm

milan ferdián píše:
miroslav lengyel píše:Teď mě tak napadá,že už jsme dlouho neřešili vratnou smyčku,respektive reverzní modul. :lol: :lol: :lol:


Dočkáš,dočkáš :wink:


No měl jsem spíš napsat mou vratnou smyčku(modul),ale to je z jiného soudku. :D
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 39 návštevníků