Vratná smyčka - skryté nádraží

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod josves » sob 06 úno, 2010 1:05 pm

Dobrý den všem :) prosím Vás o posouzení návrhu zapojení vratné smyčky ve skrytém nádraží. S elektronikou zatím docela zápasím... Ovládání kolejiště (přestavníky,...) plánuji jako analogové a ovládání lokomotiv digitálně (DCC Roco).
Zhruba jsem si zapojení nahodil, ale mám tam stále několik věcí, se kterými jsi nejsem na 100% jistý.

zde je zjednodušený plánek celého kolejiště:
http://img685.imageshack.us/i/celek.jpg/

zde je návrh zapojení skryťáku:
http://img504.imageshack.us/i/skrytak.jpg/

K návrhu kolejí SN: 1.kolej je převážně průjezdná, 2.kolej je odstavná (s výjezdem na obě strany) a 3 kolej je odstavná až po projetí 1. koleje a úseku A-A', který jede po obvodu kolejiště a je částečně odkrytý (viz celý plánek kolejiště...)


1. Je možné zapojit modul vratné smyčky tak, jak jej mám zapojený? tzn. izolovat jen část celkové smyčky? a v té druhé mít skryté nádraží? (izolovaná část je výrazně delší, než nejdelší budoucí vlak)

2. Je možné (v případě že budu izolovanou částí vratné smyčky projíždět vlakem) mít jinou lokomotivu umístěnou v odbočce, která z izolovaného úseku vybočuje? (bude tam umístěná pila)

3. a ještě mi není úplně detailně jasná funkce modulu vratné smyčky. V momentě kdy vlak vjede na izolovaný úsek smyčky a polarita je oproti příjezdovým kolejím opačná, modul polaritu okamžitě přepne a vlak bez zastavení pokračuje dál. V momentě, kdy se vlak dostane na konec smyčky je polarita zase opačná. Co se poté přepne? polarita kolejí ve smyčce? Protože při vjezdu do smyčky lokomotiva jede "vpřed", ale vyjede v podstatě v obráceném směru, ale stále jede "vpřed". Jak to tedy je?

Mějte se mnou prosím strpení :roll:
Děkuji.
TT, Digitál, III.-IV., ČSD
josves
 
Příspěvky: 11
Registrován: pát 26 pro, 2008 4:48 pm

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 06 úno, 2010 2:18 pm

josves píše:Dobrý den všem :) prosím Vás o posouzení návrhu zapojení vratné smyčky ve skrytém nádraží. S elektronikou zatím docela zápasím... Ovládání kolejiště (přestavníky,...) plánuji jako analogové a ovládání lokomotiv digitálně (DCC Roco).
Zhruba jsem si zapojení nahodil, ale mám tam stále několik věcí, se kterými jsi nejsem na 100% jistý.

zde je zjednodušený plánek celého kolejiště:
http://img685.imageshack.us/i/celek.jpg/

zde je návrh zapojení skryťáku:
http://img504.imageshack.us/i/skrytak.jpg/

K návrhu kolejí SN: 1.kolej je převážně průjezdná, 2.kolej je odstavná (s výjezdem na obě strany) a 3 kolej je odstavná až po projetí 1. koleje a úseku A-A', který jede po obvodu kolejiště a je částečně odkrytý (viz celý plánek kolejiště...)


1. Je možné zapojit modul vratné smyčky tak, jak jej mám zapojený? tzn. izolovat jen část celkové smyčky? a v té druhé mít skryté nádraží? (izolovaná část je výrazně delší, než nejdelší budoucí vlak)


Ano je to takhle použitelné.

josves píše:2. Je možné (v případě že budu izolovanou částí vratné smyčky projíždět vlakem) mít jinou lokomotivu umístěnou v odbočce, která z izolovaného úseku vybočuje? (bude tam umístěná pila)


Ano je to možné.

josves píše:3. a ještě mi není úplně detailně jasná funkce modulu vratné smyčky. V momentě kdy vlak vjede na izolovaný úsek smyčky a polarita je oproti příjezdovým kolejím opačná, modul polaritu okamžitě přepne a vlak bez zastavení pokračuje dál. V momentě, kdy se vlak dostane na konec smyčky je polarita zase opačná. Co se poté přepne? polarita kolejí ve smyčce? Protože při vjezdu do smyčky lokomotiva jede "vpřed", ale vyjede v podstatě v obráceném směru, ale stále jede "vpřed". Jak to tedy je?


Vlastně je to tak tak jak píšeš, jen si uvědom, že polarita zde neurčuje směr jízdy ;-) jak je tomu u analogu.
U DCC je směr určen povelem do dekodéru.
Relé přepíná úsek jen proto aby nedošlo ke zkratu na začátku a konci - tedy tam kde vlak přejíždí z jednoho úseku do druhého a v případě nepřepnutí by vyvolal zkrat.
Naposledy upravil Zdenek Valter dne sob 06 úno, 2010 2:54 pm, celkově upraveno 1
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2681
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod josves » sob 06 úno, 2010 2:50 pm

Díky moc za rychlou odpověď! :)
Zjištění nezávislosti směru jízdy na polaritě je naprosto zásadní! :) Tak už jsem zase o něco chytřejší :D
Díky
TT, Digitál, III.-IV., ČSD
josves
 
Příspěvky: 11
Registrován: pát 26 pro, 2008 4:48 pm

Modul vratné smyčky STE ELEKTRONIC

Příspěvekod hapa » čtv 25 bře, 2010 10:36 am

Dobrý den,
pořídil jsem si reverzní modul pro vratnou smyčku DCC-reverz od STE ELEKTRONIC. Když jsem se ho pokusil zprovoznit, nastal problém, že v okamžiku kontaktu se všemi modely, které momentálně mám, signalizuje trvale zkrat. Děje se to i v přítomnosti modelu na samostatné koleji, kterou připojím jen za REV modul a koleje nepřechází do jiné polarity.
Používám dekodéry ZIMO MX640 a MX620 a motory TILLIG nebo MASHIMA. Modelů mám momentálně 6 a jediný, který se chová jinak je model s motorem TILLIG a dekodérem MX620 bez připojeného zvukového dekodéru na SUSI – ten připojeným úsekem za REV modulem popojíždí cca.po 10 cm (zkrat – jízda).

Prosím tedy o radu (pokud jste se někde s něčím podobným setkali) co může být špatně nebo co dělám špatně já, popřípadě co ještě mohu vyzkoušet.
Dále prosím o sdělení zkušeností s jinými moduly pro vratnou smyčku ve vazbě na dekodéry ZIMO, popřípadě zvukové dekodéry ZIMO.

Děkuji.
hapa
 
Příspěvky: 2
Registrován: stř 24 bře, 2010 10:38 am

Příspěvekod Houmr » čtv 25 bře, 2010 11:40 am

No mě jednou něco podobného dělal modul domácí výroby, závada byla v něm, takže si myslím, že ten modul od STE bych poslal zpět, mohlo by to být v něm. S dekodéry nemá modul žádnou vazbu.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod hapa » čtv 25 bře, 2010 9:17 pm

Houmr píše:No mě jednou něco podobného dělal modul domácí výroby, závada byla v něm, takže si myslím, že ten modul od STE bych poslal zpět, mohlo by to být v něm. S dekodéry nemá modul žádnou vazbu.


Děkuji za příspěvek, problém je nakonec vyřešen díky reakci samotného výrobce. Do modulu vratné smyčky se musí doplnit další dva odpory a poté to funguje. V současnosti jsou již tyto přídavné odpory součástí prodejního balení modulu.
hapa
 
Příspěvky: 2
Registrován: stř 24 bře, 2010 10:38 am

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod miroslav lengyel » pon 13 pro, 2010 9:17 am

Zdravím pánové,mám takovýto problém s modulem vratné smyčky od STE.Od samomého počátku při průjezdu vlaku smyčkou se z modulu ozývá cvakání,nicméně vlak jede.Od včera však vlak s osvětlenými vozy po chvíli zastaví a rozjede se teprve po odstanění vozů z kolejí.V ostatních částech kolejiště žádný problém není a nebyl ani zde.Jako by v modulu umřela nějaká součástka nebo se k tomu chystá.Připadá mi,že má modul nedostatečnou zátěžovou kapacitu nebo něco takového,jinak si to vysvětlit neumím.Nevíte někdo,kde by mohl být zakopaný pes?Míra
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod michal.kubista » pon 13 pro, 2010 12:26 pm

Ahoj, neznám přesně modul smyčky od STE, ale předpokládám, že bude funkčně podobný jako ten, co jsem stavěl podle dcckoleje. Modul funguje tak, že zjišťuje zkrat v napájeném úseku. Pokud dojde ke zkratu, pak modul pomocí relátka přepne polaritu DCC signálu do kolejí. Je tu ovšem ještě pojistka, že pokud v krátkém časovém okamžiku dojde ke zkratu opět, pak modul napájení odpojí úplně a považuje ho za skutečný zkrat.
Podle toho, jak popisuješ chování modulu, pak buď máš příliš velký odběr osvětlených vozů, a nebo je špatně nastavená citlivost na detekci zkratového proudu. Modul reaguje na menší proudy než centrála, aby nedošlo k rychlejšímu odpojení přímo v centrále. Chtělo by to zjistit, zda na desce není nějaký regulační prvek (trimr), kterým by se citlivost posunula tak, aby vlak ještě projel, ale celek zůstal funkční.

Případně vyzkoušej na analogovém napájení odběr lokomotivi a i osvětlených vozů, jestli skutečně nemáš problém zde. Někdy pomůže i pouhé vyčištění a promazání, aby odběr zůstal v požadovaném rozsahu.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod miroslav lengyel » pon 13 pro, 2010 12:47 pm

Díky za odpověď,princip fungování modulu znám,ale žádný prvek jsem na modulu nenašel.Hned jsem zkoušel laborovat se zapojením osvětlení a dnes v tom budu pokračovat :P .Problém je,že se jedná o dvouosé vozy,takže usměrňovací dioda,kondenzátor a dvě mikrožárovky.Původně jsem tam měl ještě odpor kvůli menšímu svitu a zapojené paralelně.Teďjsem odpor vyhodil a zapojil jsem žárovky do série a malinko se to zlepšilo.Ještě je možnost vyhodit žárovky a nahradit je diodami,ale je mi záhadou,že zpočátku to nedělalo až teď.Zkusím ještě vymyslet jinak sběr proudu,tam jsou myslím rezervy.Míra
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod michal.kubista » pon 13 pro, 2010 1:26 pm

Tak jsem se díval na stránky STE a modul je vizuálně hodně podobný tomu z DCC, tak si troufnu zkusit popsat, jak bych postupoval já.
1. bych si změřil proud, na který modul reaguje. Dle popisu na STE 3,2A. Podle mě by mělo stačit i někde kolem 2A. Pokud je konstrukce opravdu "stejná" jako na dcckoleje, pak by modul měl reagovat i v analogovém režimu (lepší pro měření a nastavování vybavovacího proudu)
2. zkontroloval bych měřící odpory a k nim přilehlé tranzistory, které snímají velikos "proudu". Tady nevím, nakolik jsi zběhlý v elektronoce, ale problém bude někde v těchto místech.
3. pokud bych nedohalil žádnou závažno chybu, pak bych zmenšil hodnotu těch odporů pro měření proudu. Ve schématu dle dcckoleje je 0,22ohm. Jeho zmenšením na půl bude obvod reagovat až na dvojnásobný proud. Zmenšení = výměna a nebo přidání stejného odporu paralelně.

Ještě mě napadá k tomu osvětlení vozů. Píšeš, že používáš usměrňovač s kondenzátorem. Kondenzátor má na začátku svého nabíjení docela veliký proud (relativně a krátkou dobu = je to jen úvaha a hledání možných příčin problému). Vyzkoušel bych zapojit odpor cca 10ohm buď před celé zapojení a nebo jen ke kondenzátoru (do série), abych omezil nabíjecí proud.

Když tak se ještě ozvi, něco s tím vymyslíme.
Michal
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod miroslav lengyel » pon 13 pro, 2010 2:03 pm

Velice děkuji za ochotu zabývat se mým problémem,ale tady bude zádrhel. :)
1/nejsem bůhví jaký odborník,spíš žádný,na elektroniku :o na to mám poradce v rodině :lol: ale trošku z ruky(cca 170km)
2/nevlastním žádný měřák,nebyl by problém ho koupit,ale asi by mi nebyl k ničemu,viz.bod 1
Budu se muset zaměřit na ten sběr proudu z kolejí,mám na mysli velký přechodový proud mezi kontakty a samotnými koly.
Samozřejmě,ten kondík(470micro) asi taky něco vycucne,navíc x 3 vozy a neustále v permanenci.Zkusím dát odpor jak píšeš a uvidíme.Pak ješte zkusím nahradit ty mikrožárovky diodami.Ještě provedu test s jinými dvouosáky,které mají osvětlení řešeno jinak a hned se ukáže.Včera večer mě to zaskočilo,když jsem si chtěl zajezdit a tak jsem narychlo provedl nějaké změny a dnes sbírám info,abych mohl zkoušet.Dám vědět jak jsem dopadl.Míra
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod michal.kubista » pon 13 pro, 2010 3:39 pm

Jen rychlá reakce. Pokud je problém se sběrem proudu na kolech, pak je zde přechodový odpor, který naopak odběr zmenšuje. V našem případě je to ten lepší případ, i když pro běžný provoz to je špatné z důvodu funkčnosti osvětlení.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod miroslav lengyel » pon 13 pro, 2010 5:15 pm

Tak před chvílí jsem provedl test a na vině jsou skutečně vagóny.Projel jsem smyčkou s jinými,čtyřmi vozy a v pohodě. :D
Už se pracuje na novém řešení sběru proudu.To původní nebylo až tak zdařilé,časté výpadky a tím pádem se stále vybíjí a nabíjí kondenzátor. :oops: Druhý rozdíl je v tom,že ty co dělají neplechu mají mikrožárovky a ty druhé diody,ale tam bych problém asi neviděl.Jen mě mátlo,že to předtím nedělalo až teď.Jdu pracovat a uvidím jaký bude výsledek,snad dobrý.Míra
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod fulda » pon 13 pro, 2010 6:00 pm

Předpokládám, že se jedná o vratnou smyčku podle MERG. Tady je popis, schéma, a osazovací návod.
Modul si měří proud pomocí rezistorů R7 a R8 (to jsou ty veliké na okraji). Čím větší hodnota, tím větší citlivost a odpojuje se při menším proudu. Pro hodnotu 0,33R (proužky: oranžová, oranžová, ...) je odpojovací proud cca 2.2A (pro velikost N dost), pro hodnotu 0,22R (proužky červená, červená, ...) je vypínací proud cca 3,2A. Ostatní součástky mají pracovní proud kolem 9A. Pokud tedy snížíš hodnotu odporu tím, že k nim přidáš ještě jeden odpor paralelně, potom se pravděpodobně tvoje situace zlepší. To můžeš dělat tak dlouho, dokud nedosáhneš proudu kdy vypíná zesilovač. Takže pokud to tvoje manuální zručnost dovolí, můžeš si koupit odpory tak kolem 0,5R~1R (asi ti nabídnou 0,51, to je OK) a pokusně je připoj paralelně ke stávajícím. Musíš to udělat u obou současně. v nejhorším případě ti zesilovač vypne a zahlásí zkrat.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4888
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod miroslav lengyel » úte 14 pro, 2010 7:06 am

Chlapi díky moc za rady,ale nejdřív překopu ty vagóny,chyba je určitě tam.Bylo to první osvětlení na dvouosých vozech a podle toho to taky dopadlo :x .Nebyl jsem spokojen ani s jízdními vlastnostmi,takže to předělám,už vlastně předělávám.Do nějakých zásahů v modulu se mi moc nechce,ale uvidíme,pokud úprava vozů nepřinese kýžený výsledek,tak potom se obrátím na odborníka v rodině.Je věci znalý,dělal mi i nějaké věci na kolejiště,takže se s tím jistě zdárně popere. :lol: Holt si budu muset udělat výlet do Chebu,ale to mě čeká tak jako tak,protože ze mně bude co nevidět dědek :mrgreen: Míra :x
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Další

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků