Zastevení ve skrytém nádraží

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Zastevení ve skrytém nádraží

Příspěvekod macasch » pon 27 črc, 2009 11:47 am

Zdravím,
chci se zeptat jestli můžu ve skrytých nádražích zastavovat lokomotivy DCC pomocí odpojovatelných úseků stejně jako v analogu. Zajímá mě jestli to na lokomotivu popř. dekoder nemá nějaké neblahé učinky.
macasch
 
Příspěvky: 7
Registrován: pon 13 črc, 2009 5:21 pm
Bydliště: Letohrad

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pon 27 črc, 2009 12:59 pm

No podle mě by to problém být neměl. Mašina zcela zastaví (podobnou "Stop" funkci má i ROCO Multimaus) a po zapnutí proudu se zas rozjede podle hodnot co má dekodér v paměti. Nevím ale co to s tou pamětí momentálního směru a rychlosti jízdy udělá za nějakou dobu od zastavení (hodiny, dny?) V tomhle zkušenost nemám...

Další problém co vidím, je praktického rázu - budeš si muset po odstavení mašiny ve skryťáku jednak pamatovat co má za DCC adresu ale hlavně jakým směrem a jak rychle ti jela! Když totiž budeš mít mašinu na DCC centrále/ovladači stále nastavenu jako "jízda", a odpojený od proudu jen úsek s mašinou, a budeš mezitím jezdit s dalšíma, tak po delší době se ti naprosto spolehlivě stane, že zapomeneš že dekodér mašiny máš v povelu "jízda", zapneš ten úsek a mašina se pro tebe "nečekaně" rozjede, ale směrem který taky nečekáš... Takže na to pozor - tohle se mi často stává na mém "ROCO" kobercáku když si občas jezdím... Bez PC to vše uhlídat je docela honička! Doma, než bude PC propojení, to na kolejišti budu řešil "kartama" - tj. mašina v provozu, mašina odstavená, v pohotovosti atd - myslím že tohle bude i víc odpovídat realitě.
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Pája » úte 28 črc, 2009 4:37 am

No nevím nevím,např.televize,kdybych jí místo uspávání ovladačem do stanby vytahoval a opětovně strkal do zásuvky,tak si myslím že jí ty proudový prdy při zapnutí a vypnutí rychle uspí navždy.Jako nouzové zastavení mašiny prosím,ale několikrát denně a každodenně,to myslím centrála a ještě spíž dekodéry asi nesnesou.
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 28 črc, 2009 5:59 am

Myslíš že ten proudový náraz je tak velký? U televize jsou přece jiný proudy než u DCC.
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod vvitty » úte 28 črc, 2009 8:03 am

odber televize a dekoderu je nesrovnatelny. z tohoto pohledu bych se nebal...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2627
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod radeksindy » úte 28 črc, 2009 8:42 am

Zastavovat vypnutím napětí je zbytečné. Výrazně elegantnější je využít stejnosmerného napětí. Pokud je v dekodéru vypnut analogový režim, pak po najetí na úsek se ss napětím lokomotiva zastaví. Má to tyto výhody:

- nebudou vznikat proudové rázy při opětovném připojení DCC signálu. Tento problém vzniká hlavně u zvukových dekodérů, kde bývají větší kapacity. Sice jsou nové zesilovače na toto připraveny, ale není nutné to pokoušet.
- dekodér je pod napětím, takže funguje (světla svítí)
- brzdí se po brzdové křivce, nikoli skokem, stejný systém lze využít po celém kolejišti
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Příspěvekod Rudolf » úte 28 črc, 2009 9:31 am

Nejelegantnější je využití vlastnosti ABC některých dekodérů ...
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 920
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Příspěvekod michal_n_cz » úte 28 črc, 2009 9:45 am

Petr Zatrepalek píše:Další problém co vidím, je praktického rázu - budeš si muset po odstavení mašiny ve skryťáku jednak pamatovat co má za DCC adresu ale hlavně jakým směrem a jak rychle ti jela! Když totiž budeš mít mašinu na DCC centrále/ovladači stále nastavenu jako "jízda", a odpojený od proudu jen úsek s mašinou, a budeš mezitím jezdit s dalšíma, tak po delší době se ti naprosto spolehlivě stane, že zapomeneš že dekodér mašiny máš v povelu "jízda", zapneš ten úsek a mašina se pro tebe "nečekaně" rozjede, ale směrem který taky nečekáš... Takže na to pozor - tohle se mi často stává na mém "ROCO" kobercáku když si občas jezdím... Bez PC to vše uhlídat je docela honička! Doma, než bude PC propojení, to na kolejišti budu řešil "kartama" - tj. mašina v provozu, mašina odstavená, v pohotovosti atd - myslím že tohle bude i víc odpovídat realitě.

Pojmenoval jsi to správně - jen doplním - pokud zastavíš lokomotivu odpojením úseku - z pohledu centrály dokud ji neodpojíš od napájení stále jede konkrétním směrem a rychlostí. Dá se to řešit několika způsoby:
1. používat pro každou loko extra ovladač - jakýkoliv - když ovladačem nebudeš po zastavení hýbat tak si to de fakto pamatuje a to i v případě, že ho odpojíš a pak zase v případě připojíš...
2. používat ovladače co umí z centrály načíst aktuální směr a rychlost a pokračovat v ovládání z tohoto stavu - např. LH100 nebo Minimaus. Pro MM je možno použít tady ve fóru uvedený fígl s tou nepoužívanou adresou pro přetočení směru + rychlost odhadem, což při rozumně nastaveném rozjezdovém zrychlení v dekodéru není kritické.
Hlavně pro první případ jsou tu ještě omezení daná vlastní centrálou - počet aktivních adres (současně jedoucích lokomotiv, vč. těch zastavených odpojením úseku) a počet připojených ovladačů resp. XpressNet/XBus zařízení. Maximum se dá určitě dosáhlout s LVZ100/LZ100, pro NanoX/H-centrálu nebo MM jako centálu tu budou nějaká omezení v tom počtu aktivních adres a počtu použitých XpressNet zařízeních - např. NanoX umí najednou "jen" 16 loko a MM má tuším zase omezení v počtu najednou připojených XpressNet zařízení.
MichalN.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 844
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod michal_n_cz » úte 28 črc, 2009 9:59 am

Rudolf píše:Nejelegantnější je využití vlastnosti ABC některých dekodérů ...

Technická pozn. - ono se to chová defakto podobně, t.j. zařídím, že něco má větší prioritu, než to co jde z centrály. Odpojeným úsekem zastavím nekompromisně natvrdo, pomocí ABC řeknu asymetriíí dekodéru: zastav plynule na dráze X. Lze to i kombinovat - např. ve skryťáku používat natvrdo odpojené úseky a ve viditelné části použít plynulé zastavení pomocí ABC. Nevýhodu toho odpojení natvrdo vidím v tom, že se pak např.v případě potřeby se nedá standartně detekovat obsazená kolej pomocí kolejového obvodu/proudového čidla.
Michal N
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 844
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod michal_n_cz » úte 28 črc, 2009 10:24 am

radeksindy píše:Zastavovat vypnutím napětí je zbytečné. Výrazně elegantnější je využít stejnosmerného napětí. Pokud je v dekodéru vypnut analogový režim, pak po najetí na úsek se ss napětím lokomotiva zastaví. Má to tyto výhody:

- nebudou vznikat proudové rázy při opětovném připojení DCC signálu. Tento problém vzniká hlavně u zvukových dekodérů, kde bývají větší kapacity. Sice jsou nové zesilovače na toto připraveny, ale není nutné to pokoušet.
- dekodér je pod napětím, takže funguje (světla svítí)
- brzdí se po brzdové křivce, nikoli skokem, stejný systém lze využít po celém kolejišti

Jak to udělat prakticky? Mám dojem, že to nejde jednoduše tak, že prostě jeden úsek napájený DCC sousedí s úsekem stejnosměrně napájeným a totohoto jednoduše vjet - přejezdem vozidla přes tuto hranici podle mně vznikne zkrat, když uvažuji, že standartně lokomotivy sbírají dvěma nebo raději více nápravami - asi by se to mělo přepnout na stejnosměrné až pod vozidlem - až celé vjede do tohoto úseku. Zároveň zastavení podle brzné křivky znamená, že pokaždé ujede jinou dráhu v závislosti na vstupní rychlosti t.j. pokaždé zastaví jinak daleko, což pro skryťák asi nebude moc ideální.
Michal N.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 844
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc


Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 54 návštevníků