Stránka 1 z 2

Ovládání lokomotivy

PříspěvekNapsal: pát 17 dub, 2009 5:30 pm
od TTBlecha
Protože s DCC teprve začínám a spíše zatím hledám informace a zkouším základní set na zkušebních kolejích jestli by to bylo lepší než analog měl bych dotaz na zkušenější, kteří to již používají na kolejišti:
1. Pokud ovládám jeden vlak ovladačem (myší od Roco nebo jinou), rozjedu ho a přejdu na druhý vlak a také ho třeba rozjedu nebo jen posunuji a mám ovladačem nastavenou nějakou rychlost tohoto vlaku nebo pokud jsem zastavil je na nule a nyní se chci vrátit k prvému vlaku který mi jede - jak to udělat abych ho opět převzal bez "škubnutí" - dám jeho adresu ale jakmile sáhnu na ovladač (kolečko) začne se tento vlak ovládat a protože má nějakou rychlost dojde ke "škubnutí" - je nějaký postup jak to provést?

2. Protože mám větší a složitější kolejiště využívám vratných smyček, existují moduly, které vyřeší plynulý průjezd smyčkou - tento jsem si na odzkoušení pořídil a funguje to - ale do nádraží mi lokomotiva přijede samozřejmě opačně a přitom na lokomyši se stále ukazuje (správně), že lokomotiva-vlak jede stále dopředu, ale ačkoliv odjela doprava a to ukazuje lokomyš nyní jede doleva. Na smyčce na druhé straně se to "srovná", ale mám trochu obavy, že pokud na svém velkém kolejišti budu samozřejmě jezdit s více vlaky, budu je různě přepřahat, některé lokomotivy otočím na točně budu mít značný zmatek jak otočit ovladačem na lokomyši, aby mi lokomotiva-vlak jela směrem kam skutečně chci. Lokomotivy kde jde rozlišit oba konce by ještě šly, ale co u traťových, které jsou na obě strany stejné. Jak to řešíte- pokud to někdo musíte řešit a jak to je při ovládání PC je to tam nějak jiné.
Díky za odpovědi.

Nevím jestli jsem to patřičně vysvětlil a jestli se neptám úplně blbě, ale omluvte digitálního začátečníka.

PříspěvekNapsal: pát 17 dub, 2009 7:35 pm
od Zdenek Valter
1. To je vlastnost DCC.
Postup bez škubnutí by asi byl následující:
a) musíš si pamatovat rychlost s jakou lokomotivu opouštíš
b) přepínáš přes adresu neexistující lokomotivy
c) na teé nexistující nastavíš rychlost přebírané a pak přepneš.

2. Lokomotiva a ukazatel jsou svázány tak že dopředu je orientováno podle stanoviště lokomotivy !!!
Ve vratné smyčce se Ti lokomotiva otočí o 180 stupňů aniž by změnila směr své jízdy. S tím toho moc nenaděláš.

PříspěvekNapsal: pon 20 dub, 2009 12:55 pm
od TTBlecha
Díka za odpověď. Na 1. otázku jsem čekal přesně to cos poslal. Na otázku 2 - to je pravda, ale spíš jsem myslel jestli je nějaký "trik" budu-li mít ve stanici třeba 10 lokomotiv s vlaky i bez nevím jak se vyznám kterou kam otočit kolečkem na myši aby jela kam má. Nevím pokud použiji řízení přes počítač jestli se to zde nemusí řešit - kam postavím tam jede. Psal jsem dotaz ještě mimo fórum dvěma kolegům co mají řízení přes PC a tam to snad není problém (pokud jsme se vzájemně pochopili).
Zatím díky.

PříspěvekNapsal: pon 20 dub, 2009 1:28 pm
od PaMi
Lokomotivy musíš vždy stavět jedním směrem a potom budeš vědět, že "dopředu" znamená, že se z nádraží rozjede vždy na stejnou stranu.

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2009 10:04 am
od TTBlecha
Že je musím stavět určitým směrem je jasné . Ale asi jsi nečetl nebo možná nepochopil na co se ptám.

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2009 11:30 am
od Yarda
TTBlecha píše:...jestli je nějaký "trik" budu-li mít ve stanici třeba 10 lokomotiv s vlaky i bez nevím jak se vyznám kterou kam otočit kolečkem na myši aby jela kam má...


úplně nejjednodušší "trik" je mít za mašinou vždy nějaký vagón. Směr "vpřed" pak bude vždy jasný...

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2009 12:27 pm
od kubbajs
myslím si, že mu jde spíš o to, jak pozná na jakou stranu otočit knoflíkem aby se lokomotiva rozjela vpřed. Potom co několikrát projela vratnýma smyčkama se už asi nedá pamatovat je-li směr dopředu vlevo nebo vpravo.

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2009 12:51 pm
od Yarda
Možná jsem měl napsat i to základní: Pokud chceš mít pořádek, pak směr "vpřed" by měly mít všechny vlaky na stejnou stranu otočení knoflíku. Stačí si pak zažít, že dopředu je vždycky knoflíkem doprava a směr "vpřed" u vlaku udává připojený vagón.

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2009 1:07 pm
od Zdenek Valter
Pánové zdá se mi, že je to o tom jak má kolega TTblecha nastaven ovladač.
:wink: :wink: :wink:

U digitálu lze obecně nastavit ovladač dvěma způsoby

1. tak aby šel z nuly do maxima a směr se přepíná přepínačem.
Zde je to vždy jasné pokud nezmění přepínačem směr pojede loko vždy tím samým.

2. tak aby nula byla uprostřed (asi jako staré FZ1 ;-)
a pak opravdu nemusí být jasné kam otočit. aby loko jela správným směrem.

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2009 1:16 pm
od Yarda
To jistě, ale ještě je to o tom, jak má zorientovanou mašinu vůči ovladači.

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2009 2:02 pm
od alexander
Hm.... zatiaľ stále žiadna zmysluplná odpoveď na daný problém...
Asi by bolo nezmyselné po každom prejazde slučky (alebo otočení na točni) meniť hodnotu bitu v konfiguračnej premennej dekodéra (tuším bit 0 v CV29).
Asi jediným schodným riešením je orientovať sa podľa svetiel mašinky a nie podľa šípky na ovládači. A regulátor mať nastavený na 0-max, nie s nulou uprostred.
Ja s mojim PIKO fungujem práve takto.

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2009 2:48 pm
od radeksindy
1. Přiznávám, že jsem nějak nepochopil Zdeňkův postup s využitím neexistující lokomotivy, ale možná mám dnes jen dlouhé vedení :D

Chování v těchto situacích je bohužel závislé na implementaci v jednotlivých systémech, ale i na konstrukci ovladače. V každém systému, každý ovladač po připojení požádá centrálu o informace k lokomotivě, kterou chce ovládat (a to i přesto, že poslední informace k ní může mít uloženy v paměti). U inkrementálních ovladačů, tj. těch, které mění rychlost a směr buď tlačítky nebo dokola se otáčejícími enkodéry, lze jednoduše takto obdrženou informaci vzít a začít ve stavu, který si naposledy pamatovala centrála a který je vysílán do kolejí. Takže nebude žádné škubnutí. Tedy pokud autor programu v ovladači dal přednost informaci z centrály před nastavením ovladače. Ale potenciometru, který je na maximu, asi nevysvětlíte, že centrála naposledy posílala komotivě rychlost někde v polovině rozsahu. Tady se škubnutí těžko vyhnete. Nemluvě o přepínači nastaveném pro druhý směr.

2. To kam jede lokomotiva na povel "vpřed", je v první řadě dáno způsobem zadrátování dekodéru do lokomotivy. Pokud se to udělá spravným způsobem, tak je lokomotiva vůči ovladači orientována správně. Ale lze to změnit přeprogramováním CV. Programům v PC je to úplně jedno, jim se to na začátku jednou řekne a podle toho se chovají. Tady bude opět záležet na konstrukci ovladače. Pokud je schopen zobrazit a přejmout informace z centrály, tak uvidíte kam pojede. Ale to jak je orientovaná na kolejích za vás v manuálním provozu nikdo nevyřeší (tady člověk ocení pokud má lokomotiva světla přepínaná podle směru jízdy).

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2009 3:00 pm
od Zdenek Valter
radeksindy píše:1. Přiznávám, že jsem nějak nepochopil Zdeňkův postup s využitím neexistující lokomotivy, ale možná mám dnes jen dlouhé vedení :D


No já jsem pochopil, že dotazovaný právě ten inkrementální ovladač nemá.
Obecně tu také nikde nepadlo jaký ovladač má původní tazatel.

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2009 4:53 pm
od radeksindy
Dotaz byl obecný. V dotazu stálo

...jeden vlak ovladačem (myší od Roco nebo jinou)...

Ale bez ohledu na typ ovladače, jsem nepochopil co si chtěl tím postupem s neexistující lokomotivou udělat.

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2009 8:56 pm
od TTBlecha
Dnes se roztrhl pytel s reakcemi.
Mám lokomyš od Roco. Kolečko má střední polohu. Pokud tento ovladač někdo má, rada Zdeňka Valtra ohledně problému č.1 je myslím jasná a pokud má někdo radu jinou dejte vědět.

Yarda - "trik s vagonem za mašinou" je sice "dobrej",ale co strojní jízdy ...

Alexander - přeprogramomávat po jízdách smyčkou atd. je samozřejmě nesmysl, ale orientace dle světel mašiny už mě taky napadla

Napsali mi ještě dva digitalisté co řídí přes počítač a tam snad můj problém není, je to možná jen při jízdách s lokomyší.

Omlouvám se všem pokud jsem to psal blbě a nesrozumitelně a dík všem i případně dalším za účast při řešení problému.