Zvuk jedoucí soupravy

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Zvuk jedoucí soupravy

Příspěvekod Charlie » pát 06 úno, 2009 11:33 am

Jízda chrastících modelových souprav tažených digitalizovanou lokomotivou se zvukovým dekodérem je jen polovičaté řešení. Mašina vydává autentické zvuky, ale souprava za ní nikoliv. Tak mě zajímá možné řešení. Použít do soupravy zvukový dekodér s patřičným zvukem, a do soupravy dát tak na tři místa reproduktory - utáhl by je jeden dekodér? zřejmě to bude muset být lokodekodér s odlišnou adresou od lokomotivy, a jízdu vlaku potom provádět jako vícenásobnou trakci, nebo zvolit adresu soupravy stejnou jako má lokomotiva co jí poveze, a po odpojení mašiny by se zase musela adresa soupravy změnit? Nebo existuje i jiné řešení?
ČSD, H0, H0e, DCC LENZ LZV200 z ovládacího pultu a ještě trochu BTTB
Uživatelský avatar
Charlie
 
Příspěvky: 392
Registrován: čtv 15 led, 2009 7:24 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pát 06 úno, 2009 12:13 pm

No se zvukovým dekodérem je problém že zvuk jedoucího vlaku je závislý na proudové zátěži (motorku) - nevím jak by jsi chtěl udělat ten zvuk soupravy bez motorku. Pokud ti nepujde o měnící se intenzitu zvuku, pak by řešení se zvukovým dekodérem ve vagonu šlo - pomocí spínání různých funkcí dekodéru- jak ale chceš propojit vagony? Bez vodivých spřáhel se neobejdeš - ty jsou až na Fleischmanna nerozpojitelná (přesněji rozpojit se dají, ale silou - ne modelově!) Navíc nevím o žádném digitalizovaném zvuku soupravy. Musel bys "upravit" nějaké zvuky z train simulátoru, a tohle udělat není žádná sranda - potvrdí ti kdokoliv kdo si zkoušel do zvukového dekodéru nahrát vlastní zvuky!

Pokud by jsi použil ta vodivá spřáhla - do služebního vagonu dáš dekodér a kondenzátor, z dekodéru výstupy do spřáhel a těmi propojíš celou soupravu. Takto to mám vymyšleno pro osvětlení soupravy - ale zatím jsem to nedělal, takže nemám ověřenou proudovou zátěž a taky zajištění vodivosti spřáhel při skutečném provozu!
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 06 úno, 2009 1:13 pm

Petr Zatrepalek píše:No se zvukovým dekodérem je problém že zvuk jedoucího vlaku je závislý na proudové zátěži (motorku) - nevím jak by jsi chtěl udělat ten zvuk soupravy bez motorku. Pokud ti nepujde o měnící se intenzitu zvuku, pak by řešení se zvukovým dekodérem ve vagonu šlo - pomocí spínání různých funkcí dekodéru- jak ale chceš propojit vagony? Bez vodivých spřáhel se neobejdeš - ty jsou až na Fleischmanna nerozpojitelná (přesněji rozpojit se dají, ale silou - ne modelově!) Navíc nevím o žádném digitalizovaném zvuku soupravy. Musel bys "upravit" nějaké zvuky z train simulátoru, a tohle udělat není žádná sranda - potvrdí ti kdokoliv kdo si zkoušel do zvukového dekodéru nahrát vlastní zvuky!

Pokud by jsi použil ta vodivá spřáhla - do služebního vagonu dáš dekodér a kondenzátor, z dekodéru výstupy do spřáhel a těmi propojíš celou soupravu. Takto to mám vymyšleno pro osvětlení soupravy - ale zatím jsem to nedělal, takže nemám ověřenou proudovou zátěž a taky zajištění vodivosti spřáhel při skutečném provozu!


Petře pokud Charlie mluví o spřažené trakci dekodérů, pak by to takhle fungovat mělo. Zvukový dekodér přímo motor pro genezi zvuku nepotřebuje. Primárně jej může generovat podle jím přijatého povelu rychlosti. Jen by bylo nutné například klapání zbroušeného kola synchronizovat jako u parní loko s otáčkou postiženého vozu ;-)
Propojovat přímo s lokomotivou netřeba. Dekodér také utáhne více repro. Jde jen aby měly tu správnou impedanci. To ale je o tom co píšeš vodivých spřáhlech. Na druhou stranu souprava také v různých místech vydává zvuky různě tedy paralelní či seriové zapojení repro moc věc neřeší. ;-)
S tím dodáváním zvuků naprosto souhlasím, je to problém. ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2683
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pát 06 úno, 2009 2:29 pm

Zdeňku, ty myslíš že napojení snímače otáček kol na výstup dekodéru by fakt stačilo aby se generoval zvuk odpovídající rozjezdu, okamžité rychlosti a bržení? Myslel jsem že ten snímač je jen doplňkem a primárně že se to snímá přes proud co jde na motorek (aspoň tak sem to pochopil z ESU manuálu). To s tím snímačem by tohle mohlo řešit, kabely ve spřáhlech do každého vagonu vést v tomto případě 2x drát na repro a 2x na světlo, tj. vodivé spřáhlo ROCO - jediné co má 4x drát. Sběr proudu pak z toho služebáku jak jsem psal výše. Dekodér by als musel být s hodně velkou proudovou zátěží.
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 06 úno, 2009 7:11 pm

Petr Zatrepalek píše:Zdeňku, ty myslíš že napojení snímače otáček kol na výstup dekodéru by fakt stačilo aby se generoval zvuk odpovídající rozjezdu, okamžité rychlosti a bržení? Myslel jsem že ten snímač je jen doplňkem a primárně že se to snímá přes proud co jde na motorek (aspoň tak sem to pochopil z ESU manuálu). To s tím snímačem by tohle mohlo řešit, kabely ve spřáhlech do každého vagonu vést v tomto případě 2x drát na repro a 2x na světlo, tj. vodivé spřáhlo ROCO - jediné co má 4x drát. Sběr proudu pak z toho služebáku jak jsem psal výše. Dekodér by als musel být s hodně velkou proudovou zátěží.


Dekodér může reagovat i na zátěž motoru, ale primárně by na ní závislý být neměl. Dekodér totiž může pracovat i s vypnutým BEMF a tím pádem dekodér z motoru žádnou vazbu nemá. Geneze zvuku se pak děje na základě přijatého povelu rychlosti. Podobně by se choval i požadovaný dekodér do soupravy. Snímačem otáček by se zvuk jen synchronizoval podobně jako je tomu u parních loko.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2683
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod TTmili » pát 06 úno, 2009 8:15 pm

Mám Märklin katalog z roku 2006 tušim a je tam poštovní vůz se zabudovaným zvukovým dekodérem. Co sem vytušil z německýho nápisu (neumím pomalu ani česky natož německyata :lol: ) by měl dekodér umožnit připojení více repro a zvuk by měl být řízený pomocí nějakýho signálu. Ale je to na systému märklin tak nevím ale zase si říkám když to dokázali němci továrně tak proč by to nedokázali mnohem vynalézavější češi doma na koleni.
P.S. Osobně by mě to taky zajímalo jestli by to šlo.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod PaMi » pát 06 úno, 2009 9:25 pm

Petr Zatrepalek píše: Bez vodivých spřáhel se neobejdeš - ty jsou až na Fleischmanna nerozpojitelná (přesněji rozpojit se dají, ale silou - ne modelově!)

Vodivá digitálně ovládaná spřáhla jsem včera viděla v Norinberku. Celé zapojení soupravy jsem popsal v jiném diskuzním tématu zde: http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?p=30349#30349
-- TT -- ČSD -- Jenom pro radost -- TrainController 8.0 Gold -- Moduly
Uživatelský avatar
PaMi
 
Příspěvky: 487
Registrován: úte 04 bře, 2008 1:57 pm

Příspěvekod Charlie » sob 07 úno, 2009 9:27 am

Díky za Vaše vyjádření.
Jistěže jedoucí souprava vydává na různých místech různé zvuky, ale myslím si, že u osobních souprav to takový rozdíl není a že i ten "paralelní" zvuk celé soupravy by byl lepší než nic. Navíc osobní soupravy mohou být až na vyjímky spojeny napevno. U nákladních vlaků je to horší. Ale určitá cesta by možná byla v tom, co napsal PaMi. Vím, že udělat zvuky není žádná legrace, ale pokud vím. pár lidí se tím tady zabývá.
ČSD, H0, H0e, DCC LENZ LZV200 z ovládacího pultu a ještě trochu BTTB
Uživatelský avatar
Charlie
 
Příspěvky: 392
Registrován: čtv 15 led, 2009 7:24 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou

Příspěvekod Petr Zatrepalek » sob 07 úno, 2009 9:39 am

No počkám si na ty nová spřáhla z Norimberka! Snad se jim povede i vazba na jiné dekodéry - a ne jen na ty jejich....
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: Zvuk jedoucí soupravy

Příspěvekod Charlie » pon 04 led, 2021 2:24 pm

Chtěl bych trochu oprášit toto téma. Přivedl mě k tomu krásný zvuk od Jacka pro M240. To klepání kol na spojích kolejnic je úžasný. Něco takového bych ke každé lokomotivě uvítal. To typické TU-DU TU-DU, které bohužel dnes mízí se svařováním kolejnic, ale do éry ČSD neodmyslitelně patří. Oželel bych třeba některé zvuky, ale ten klapot kol, ten bych tam chtěl mít.
ČSD, H0, H0e, DCC LENZ LZV200 z ovládacího pultu a ještě trochu BTTB
Uživatelský avatar
Charlie
 
Příspěvky: 392
Registrován: čtv 15 led, 2009 7:24 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou

Re: Zvuk jedoucí soupravy

Příspěvekod Aleson » stř 13 led, 2021 11:43 pm

Nic není nemožné .... tedy skoro. :wink:
Ozvučení nějakého vagónu zvukovým dekodérem by sám o sobě nebyl až tak velký problém. Má to ale několik ale:
Zvukový dekodér je spolu se slušným reproduktorem otázka cca 2,5 tisíce (i víc). Je to tedy drahé. Použít ve vlaku víc vozů se zvukovými dekodéry je tedy pro většinu asi dost nereálné. Použití víc reproduktorů k jednomu dekodéru je diskutabilní. Dekodéry mají poměrně malý výkon výstupního zesilovače. Při použití víc paralelně zapojených reproduktorů s vyšší impedancí dojde k rozložení výkonu na tyto reproduktory a jejich výkon může pak být nedostatečný (a tím i hlasitost).Kromě toho propojování vodiči třeba i přes několik vagónů .... no nevím. Na druhou stranu, dekodér nepotřebuje nutně žádné snímače, ani připojený motor, rychlost přehrávání zvuků může být závislá jenom na "natočení regulátoru".Adresa dekodéru by mohla být klidně nastavená stejná, jako u tažné lokomotivy. Ale asi by pak bylo vhodné mít soupravu trvale jako jeden celek.
Co se týče zvuků samotných, jejich nahrání by asi nebyl až takový problém. Spíš je otázka, co by měly takové zvuky vlastně představovat ? Jízdu po širé trati ? Jízdu přes zhlaví ? Brzdění soupravy ve stanici ? Tady je třeba dost velkým problémem právě vjezd do stanice přes výhybky, kdy se pravidelné klapání kol často změní v chaotický rachot. Dekodér by nedokázal nijak rozlišit, kdy souprava vjíždí do stanice přes zhlaví. Dalším problémem je použití v nákladním vlaku, kde mívají vagóny různou délku a různý počet náprav. Pokud by mělo klapání přes styky odpovídat reálné soupravě, musel by se vytvořit zvukový projekt pro tuto konkrétní soupravu a ta by musela zůstávat pořád stejná. A další otázkou je, jestli by vlastní hluk soupravy nepřehlušil zvuky z reproduktorů, nebo se s nimi "nehádal"..... Při poslechu jízdy vlaku z několikametrové vzdálenosti je asi nejschůdnějším řešením, aby zvuky jízdy vlaku byly nahrané v lokomotivním dekodéru a třeba se spouštěly samostatným tlačítkem, když lokomotiva nejede "sólo", ale se soupravou.

Myslím si, že řešení použitím dalšího zvukového dekodéru technicky určitě možné je, ale asi by to mělo víc nevýhod, než výhod. :|
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: Zvuk jedoucí soupravy

Příspěvekod Radek Strnad » čtv 14 led, 2021 6:57 am

Kromě těchto nevýhod je třeba ještě brát v úvahu prostorový faktor. Provozuješ model vlaku na modelovém prostoru/kolejišti, ale k tomu máš zvuky skutečného vlaku/lokomotivy ve skutečném prostoru. To není nějaký modelový zvuk v měřítku 1:87 nebo 120 atd. Když pozoruji skutečný vlak, tak nejdřív převažuje zvuk lokomotivy. Když mě mine lokomotiva, její zvuk postupně slábne, až začne převládat zvuk klapajících náprav. Vlak má délku desítek, často i stovek metrů. Tohle se ale dá jen těžko aplikovat v modelu. Zvuk slyšíš stejně, jestli je souprava metr vlevo nebo metr vpravo od tebe. Aby byl slyšet vlak, musel by se postupně potlačit zvuk lokomotivy, ale ještě k tomu v závislosti na bodu pozorování, tj. kde zrovna stojíš/ovládáš a pozoruješ jízdu své soupravy. Nebo alespoň shodit výkon motoru do volnoběhu a zároveň by naběhl zvuk klapajících dvojkolí vlaku. Ale třeba ve stoupání by to bylo ne moc realistické. Samozřejmě by šlo vypnout zvuk lokomotivy na ovladači a pustit si zvuk vozů tlačítky ovladače...... :roll: To vodivé propojení vozů vy šlo realizovat magnetickými vodivými spřáhly, ale to je v tomto případě asi ten nejmenší problém.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

JMRI - Audio - Zvuk jedoucí soupravy

Příspěvekod sidlo » čtv 14 led, 2021 7:39 am

Radek Strnad píše:Kromě těchto nevýhod je třeba ještě brát v úvahu prostorový faktor...

Výše uvedené je velká pravda. Řešením může být nahrát si zvuk skutečného vlaku u kolejí a potom to přehrát z reproduktoru, který je umístěn tam kde stojí pozorovatel kolejiště. Kromě toho se to dá použít též na staniční hlášení.
Tuto problematiku řeší JMRI - Audio https://www.jmri.org/help/en/html/tools/Audio.shtml.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Zvuk jedoucí soupravy

Příspěvekod greenery » čtv 14 led, 2021 7:49 am

To je pravda, prostorový efekt, resp. nemožnost redukovat zvuk do měřítka je potíž. Ve výsledku na kolejišti duní jedna nebo více lokomotiv z hlediska pozorovatele se stále skoro stejnou monotónní hlasitostí. Ať už jede těsně kolem pozorovatele, nebo v přepočtu ve vzdálenosti několika stovek metrů. O kilometrech nemá smysl se vůbec bavit, takovou možnost doma nikdo nemá. Takže krajina a okolí je redukováno v podstatě ještě mnohem více. Zvuk modelu ale slyším stále stejně hlasitě.
Zvuky jsem téměř přestal používat a abych byl upřímný, dnes, když slyším na kolejišti nebo modulech profláknutý zvuk rokácké bardotky doprovázený mohutným houkáním, naskakují mi pupínky.
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm


Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 43 návštevníků