Stránka 1 z 1

Dvě centrály na jednom kolejišti

PříspěvekNapsal: sob 15 lis, 2008 2:50 pm
od tbtom
Mám dotaz ohledně použití dvou centrál na jednom kolejišti. Je to vůbec možné?

Má představa: Dvě stanice spojené tratí, každou žst. ovládám jednou centrálou a trať připojuji k žst která má postavený odjezd, od vjedzdového návěstidla jej pak přebírá obsluha druhá.
Pochopitelně by byly úseky ovládané rozdílnými centrálami odděleny izolovanými styky, ale stačí to? Při přejíždění pravděpodobně stejně dojde ke zkratu že?

Chápu, že řešením je jedna centrála a dva ovladače, ale nechci, aby "kolega" ze sousední žst mohl pohybovat vozidly v mé vlastní stanici...
Díky za nápady a odpovědi :-)

Re: Dvě centrály na jednom kolejišti

PříspěvekNapsal: sob 15 lis, 2008 3:19 pm
od Zdenek Valter
tbtom píše:Mám dotaz ohledně použití dvou centrál na jednom kolejišti. Je to vůbec možné?


Možné to je.

Musíš ale přepínat ten mezistaniční úsek celý, nebo alespoň tak dlouhý aby se do něj vešla maximální délka provozované soupravy, od jedné centrály ke druhé.
Přejezd přímo není opravdu možný došlo by ke zkratu jak sám píšeš.

Stále ale mi ale zdá použití dvou centrál jako velký a nákladný luxus. :wink:

Re: Dvě centrály na jednom kolejišti

PříspěvekNapsal: sob 15 lis, 2008 3:27 pm
od maayaa
tbtom píše:
Chápu, že řešením je jedna centrála a dva ovladače, ale nechci, aby "kolega" ze sousední žst mohl pohybovat vozidly v mé vlastní stanici...
Díky za nápady a odpovědi :-)

Ale každý prvek(mašiny,výhybky,návěstidla) kolejiště má svojí adresu,tak na co dvě centrály?Jo booster do každý stanice,když je moc velká,to beru.Ale co stanice to centrála je fakt luxus.

PříspěvekNapsal: sob 15 lis, 2008 3:41 pm
od tbtom
Jedna centrála dva ovladače jsou jasný, booster taky, ale to pořád neřeší případ, kdy si ovládám vlastní stanici a kolega (třeba) omylem navolí lokomotivu v mé stanici a ona se rozjede...já si v klidu posunuji a najednou mi do cesty vjíždí jiný vlak :-(.

Připojení "dostatečně" dlouhé tratě chápu, ale stejně bude problém u vjezdu do stanice další (=přejezd mezi centrálami), znamenalo by to jedině vždy v úseku u vjezdu zastavit, ten úsek přepnout na druhou centrálu a znovu se rozjet, ale průjezd je nemožný :-((

Luxus? No nevím, není potřeba kupovat drahé centály, když se dá celkem levně postavit vlastní podle růných návodů na netu...

Re: Dvě centrály na jednom kolejišti

PříspěvekNapsal: sob 15 lis, 2008 3:48 pm
od Zdenek Valter
maayaa píše:
tbtom píše:
Chápu, že řešením je jedna centrála a dva ovladače, ale nechci, aby "kolega" ze sousední žst mohl pohybovat vozidly v mé vlastní stanici...
Díky za nápady a odpovědi :-)

Ale každý prvek(mašiny,výhybky,návěstidla) kolejiště má svojí adresu,tak na co dvě centrály?Jo booster do každý stanice,když je moc velká,to beru.Ale co stanice to centrála je fakt luxus.


Sice není centrála jako centrála, ale to co napsal tbtom je v podstatě argument, který předkládají lidé z velkých analogových kolejišť - potřebují ovládat lokomotivy v obvodu své stanice z ovládacího pracoviště a neovlivnit přitom loko v sousední stanici. Stejně jako v analogu.
Tohle se v digitálu dělá dost problematicky. Bohužel ani při provozu na dvě centrály neodpadá nutnost navolit adresu konkrétní loko do ovládače při projíždění přepínaného úseku.
Něktré systémy to sice podporují (Lenz v BiDi, Uhlenbrock LISY) ale to není univerzální jako například u analogu.

PříspěvekNapsal: sob 15 lis, 2008 4:02 pm
od Zdenek Valter
tbtom píše:Jedna centrála dva ovladače jsou jasný, booster taky, ale to pořád neřeší případ, kdy si ovládám vlastní stanici a kolega (třeba) omylem navolí lokomotivu v mé stanici a ona se rozjede...já si v klidu posunuji a najednou mi do cesty vjíždí jiný vlak :-(.


Většina továrních centrál Tě upozorní, že přebíráš loko kterou má někdo jiný na svém ovladači. Ovšem neovládáš-li ji pak k tomu opravdu může dojít.

tbtom píše:Připojení "dostatečně" dlouhé tratě chápu, ale stejně bude problém u vjezdu do stanice další (=přejezd mezi centrálami), znamenalo by to jedině vždy v úseku u vjezdu zastavit, ten úsek přepnout na druhou centrálu a znovu se rozjet, ale průjezd je nemožný :-((


Nemáš pravdu - plynulý průjezd je možný !!! Ovšem je nutné navolit na té druhé centrále správnou adresu pro ovládání loko která přejela a nastavit jí i příslušnou rychlost.
Tedy dost operací pro obsluhu.
Samotné přepnutí pomocí relé zajistí přepnutí úseku v řádově desítkách milisekund.

tbtom píše:Luxus? No nevím, není potřeba kupovat drahé centály, když se dá celkem levně postavit vlastní podle růných návodů na netu...


S levnými centrálami máš pochopitelně pravdu.

PříspěvekNapsal: ned 16 lis, 2008 9:12 pm
od radeksindy
Problém přejezdu mezi dvěma centrálama není v samotném přejezdu nebo přepnutí sdíleného úseku, ale v předání informací mezi nimi. Klidně si představte, že každé nádraží je ovládáno jednou centrálou a mezistaniční úsek je přepínán. Vlak odjíždí z jedné stanice, mezilehlý úsek je připojen k této stanic. Když je celý v úseku, přepojíte prostě úsek a je to. Nicméně je to hotovo jen elektricky. Ta druhá centrála o té lokomotivě neví a v danou chvíli je neovladatelná. Například ve FREMO se přepínání centrál řeší právě tak, že se poblíž přepínaného úseku přečtou informace z ovladače, další se pak vyžádají z jedné centrály a teprve po zapsání lokomotivy do druhé centrály a zajištění ovladatelnosti, se přepne úsek. Konkrétní řešení musí nutně vycházet z použitých centrál, protokolů a jejich vlastností. Ale obecné neexistuje.

Druhá možnost jak dostat lokomotivu do druhé centrály je navolit ji na druhém ovladači a zkusit nastavit přibližně stejné hodnoty, aby po přepnutí byl skok co nejmenší. Ale celkově mi přijde použití dvou centrál jenom kvůli bezpečnosti, která je a může být zajištěna dalšími prostředky, zbytečné.