Stránka 1 z 2

svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: ned 04 čer, 2023 7:33 am
od zdeno
V posledni dobe se mi množi reklamace na boostre (na vsechny typy) , ze se zapina ochrana zkratu pri pouziti osvetlenych vagonu.
Jedna se o to, ze vyrobci osvetleni tam davaji extremne rychle a velke zalohovaci kapacity s velmi nizkym ECR a tyto zpusobuji odberove spicky nad 3A.
A pokud jsou spinave koleje, tak toho loko moc nenajezdi.
---
Takze poprosim vyrobce osvetleni, aby tam davali odpor 10 ohmu, aby se tyto spicky eliminovaly.

Re: svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: ned 04 čer, 2023 7:50 am
od jamik22
(na vsechny typy


Hmm, na všechny? Nebo made in Zdeno?
Mám booster LDT, hodně osvětlení PELI / jeden kondík si dávám navíc/ a něco Kuehn. Ochrana nastavena na 3A a vše je OK

Re: svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: ned 04 čer, 2023 7:52 am
od zdeno
jamik22 píše: jeden kondík si dávám navíc/ a něco Kuehn. Ochrana nastavena na 3A a vše je OK

ne vsechny kondiky su s extra nizkym ECR. Je to soucasny problem.

Re: svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: ned 04 čer, 2023 8:04 am
od Vysočina
zdeno píše:su s extra nizkym ECR..

Proboha co to je ??? :roll:

ESR je ekvivalentní elektrický odpor u elektrolytického (ano, patří tam tvrdé y!) kondenzátoru. Je důležitý u filtračních kondenzátorů spínaných zdrojů, popř.měničů, protože přes ně tečou velké proudy a na ESR tím pádem vznikají výkonové ztráty ....

Re: svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: ned 04 čer, 2023 8:07 am
od zdeno
Vysočina píše:
zdeno píše:su s extra nizkym ECR..

Proboha co to je ??? :roll:

preklep, ale tim problem nezmizi !!

Re: svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: ned 04 čer, 2023 4:20 pm
od JendaTT
Dobře, ale prosím o informaci, kterých výrobců a kterých jejich osvětlovacích modulů se to týká. Abych věděl, na co si dát pozor a vyvaroval se problémů.

Re: svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: ned 04 čer, 2023 4:38 pm
od zdeno
JendaTT píše:Dobře, ale prosím o informaci, kterých výrobců a kterých jejich osvětlovacích modulů se to týká. Abych věděl, na co si dát pozor a vyvaroval se problémů.

netusim, aj ja mam tu informaci pres tri ruky. To se projevi pri pouziti aspon 8 osvetlenych vagonu v provozu a spinavych kolejich.
Naposledy v Prievidzi a tam maji opravdu hodne boostru od ruznych vyrobcu a blbly vsechny.
Opravdu pomohlo jen vycisteni koleji !!
---
Zatim nastavujem delsi cas na odezvu zkratu, doted to byly 2 mS a nastavujem ho na 30mS a vypada to dobre.
Problem bude, ked se zacnu vypinat zdroje tech boostru.
---
Velmi dulezite je nehledat chybu v boostrech, ale doplnit ten odpor do vagonu, kdyz se to objevi.

Re: svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: ned 04 čer, 2023 5:38 pm
od BohousP
zdeno píše:1) V posledni dobe se mi množi reklamace na boostre (na vsechny typy)
2) netusim, aj ja mam tu informaci pres tri ruky.

Tak trochu si odporuješ, ne?
Pravdou je, že low ESR kondenzátory mají po připojení značně velký odběr a pokud jich je hodně, může to způsobit problémy. Ale pokud jsou koleje špinavé, bude to dost podobné tomu sériovému odporu (bude ale v sérii i s motorky).

Re: svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: ned 04 čer, 2023 5:48 pm
od zdeno
BohousP píše:Pravdou je, že low ESR kondenzátory mají po připojení značně velký odběr a pokud jich je hodně, může to způsobit problémy. Ale pokud jsou koleje špinavé, bude to dost podobné tomu sériovému odporu (bude ale v sérii i s motorky).

A co se asi stane, ked je prerusovane napajeni ??
Spina odpojuje, nezmensuje odpor. Aj loko skace, nejde pomaleji.

Re: svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2023 8:11 am
od BohousP
Jako obvykle mícháš jablka s hruškama. Je rozdíl mezi kontinuálním znečištěním, např.polovodivým prachem (pak má charakter odporu) a místy bez kontaktu kola a koleje ("přerušení" obvodu).
Pokud jsou koleje znečištěné, těžko si stěžovat na výrobce osvětlení. Nehledě k tomu, že kondenzátor je tam proto, aby tyto výpadky alespoň částečně vyrovnal. A určitě se nevybije na krátkodobém přerušení hned natolik, aby se znovu nabíjel od nuly a vyvolal "zkrat" pro booster. Dále, každý osvětlený vagón je na jiném místě, takže ty výpadky jsou posunuté v čase. Kritické by to mohlo být skutečně jen při zapnutí proudu do kolejiště po nějaké přestávce (všechny kondenzátory se začnou nabíjet ve stejný okamih).

Re: svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2023 8:43 am
od zdeno
BohousP píše:Jako obvykle mícháš jablka s hruškama. Je rozdíl mezi kontinuálním znečištěním, např.polovodivým prachem (pak má charakter odporu) a místy bez kontaktu kola a koleje ("přerušení" obvodu).
Pokud jsou koleje znečištěné, těžko si stěžovat na výrobce osvětlení. Nehledě k tomu, že kondenzátor je tam proto, aby tyto výpadky alespoň částečně vyrovnal. A určitě se nevybije na krátkodobém přerušení hned natolik, aby se znovu nabíjel od nuly a vyvolal "zkrat" pro booster. Dále, každý osvětlený vagón je na jiném místě, takže ty výpadky jsou posunuté v čase. Kritické by to mohlo být skutečně jen při zapnutí proudu do kolejiště po nějaké přestávce (všechny kondenzátory se začnou nabíjet ve stejný okamih).

zase hledate chyby na mne nebo u mne. Tim ze kritizujete mne, chybu neodstranite.
---
Realita je uplne jina, nez si myslis a pises. Staci pokles o 2-3 V a uz se to nabiji plnym proudem.
Chybu uplne odstrani zaradeni odporu 10 ohmu ve vagone anebo prodlouzeni reakcniho casu na boostru.
Pokud se ale zapne ochrana na zdroji, tak to asi nebude dobre.

EDIT:
ono vsechno souvisi se vsim. Napriklad zapominas na bezny odber loko a vsech osvetlenych vagonu,
ktery muze byt vic nez 2A a teda hranice indikace zkratu je hodne posunuta. Pak staci opravdu minimum, aby ochrana v boostru zareagovala.

Re: svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2023 8:56 am
od BohousP
zdeno píše:...Staci pokles o 2-3 V a uz se to nabiji plnym proudem. .

Byl jednou jeden moudrý pán a jmenoval se Ohm. A po něm se jmenuje jeden zákon.
zdeno píše:Chybu uplne odstrani zaradeni odporu 10 ohmu ve vagone anebo prodlouzeni reakcniho casu na boostru.
Pokud ale se zapne ochrana na zdroji, tak to asi nebude dobre.

V tom s tebou úplně souhlasím. Jsou i vyspělejší řešení, ale toto by mělo postačit. Pokud je více ochran za sebou (na kolejišti velmi často), měly by být selektivní - správně odstupňované proudem i vybavovacím časem.

Re: svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2023 9:03 am
od zdeno
BohousP píše:V tom s tebou úplně souhlasím. Jsou i vyspělejší řešení, ale toto by mělo postačit. Pokud je více ochran za sebou (na kolejišti velmi často), měly by být selektivní - správně odstupňované proudem i vybavovacím časem.

to jsem napisal hned v prvem prispevku.
Teda vsechno pod tim je balast.

Re: svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2023 9:36 am
od vvitty
jamik22 píše:
(na vsechny typy


Hmm, na všechny? Nebo made in Zdeno?
Mám booster LDT, hodně osvětlení PELI / jeden kondík si dávám navíc/ a něco Kuehn. Ochrana nastavena na 3A a vše je OK


Vsechny a vzdycky je ponekud prehnane, nicmene to je problem ktery se realne vyskytuje a osvetlena souprava s nevhodnym zapojenim zvladne realne shodit i nektere PWM regulatory. Hlavne pokud maji rychlou reakcni dobu na zkrat.

Tyka se to vsech osvetleni ktere maji za usmernovacem naprimo zapojeny zalohovaci kondenzator velke kapacity. Doprovodny problem je pretezovani usmernovacich obvodu, privodnich vodicu a zvysene opotrebeni kontaktu - sberacu a dvojkoli.
Ja tam davam standardne odpor ~ 100 R + diodu.

Re: svetla ve vagonech

PříspěvekNapsal: pon 12 čer, 2023 10:32 am
od jurazbabic
Musím se Zdeny zastat: připojit velkou kapacitu jen přes diodu / můstek JE PRASÁRNA. I "high" ESR.
Pro zařízení nízkého napětí je na to norma "inrush current".
Např. PELI to má vyřešené správně.