Stránka 1 z 2
Pouziti izolovanych useku v technologii DCC

Napsal:
čtv 12 čer, 2008 2:09 pm
od cipisekmp
Ahoj. Prolez jsem tuto vetev fora a narazil jsem na jednu problematiku a to izolovanych useku. Na strankach
http://magazin.modely.biz/ je v sekci modelove kolejiste kolejiste Jana Vacka (nejsem si jist ale podle obrazku by to mohl byt zde registrovany uzivatel Houmer), kde v casti 4 pise pod obrazkem "Kolejnice mezi sebou propojuji drátky a nakonec je vyvedu na společné vodiče. Rozhodl jsem se pro digitální ovládání jízdy lokomotiv, takže zatím nedělám žádné izolované úseky"a jeste jednou"Protože budu používat digitál pro jízdu vlaků, tak nemusím nikde dělat odpojitelné úseky. Stačí to prostě všude propojit, aby byl všude proud.". Z toho bych vycetl ze pro digitalni ovladani kolejiste neni potreba izolovanych useku.
Kdyz ale procitam forum tak je tu spousta textu kde vsude jsou pouzite oddelene useky. Takze by me zajimalo kde vsude se izolovane useky davaji a zdali se izoluje jen jedna kolej a jestli jedno jestli leva nebo prava (tusim J,K).
Diky cipisek

Napsal:
čtv 12 čer, 2008 3:21 pm
od Rudolf
Izolované úseky na DCC se používají například:
- pro rozdělení většího kolejiště na části napájené samostatnými boostery - přerušené obě koleje
- pro detektory obsazení kolejí - stačí přerušit jedna kolej
- pro použití brzdového generátoru - přerušené obě koleje
- pro brzdění nebo zastavení pomocí ABC - stačí přerušit jedna kolej
- ve smyčce - přerušené obě koleje 2 x za sebou
- možná ještě na něco dalšího
Takže se vyplatí v každém případě při stavbě kolejiště izolované úseky udělat a použít je časem až když je potřeba.

Napsal:
pát 13 čer, 2008 7:57 am
od Michal Šuhajda
Dobré je mít úseky udělané jak píše Rudolf (je lépe mít do každého úseku více přívodů), ale propojit je třeba v dobře přístupné svorkovnici, kde mohou být následně oddělovány jednotlivé koleje pouhým povolením šroubku bez nutnosti zásahů do zbylých rozvodů.

Napsal:
ned 24 srp, 2008 9:04 pm
od Jan Svatoň
Ahoj, je někdo ochoten poradit se zapojením (oddělením úseků) na konkrétním plánku od Milana F. (smyčky, zastavovací úseky, atd.) podle praktických zkušeností. Ovládání mám přes PC. Díky Honza S.

Napsal:
ned 24 srp, 2008 11:01 pm
od Zdenek Valter
Jan Svatoň píše:Ahoj, je někdo ochoten poradit se zapojením (oddělením úseků) na konkrétním plánku od Milana F. (smyčky, zastavovací úseky, atd.) podle praktických zkušeností. Ovládání mám přes PC. Díky Honza S.
O.K. já bych se toho nebál


Napsal:
pon 25 srp, 2008 8:10 am
od kvasha
Ahoj Honzo, můj názor na tuto problematiku znáš, takže pokud budeš chtít, mohu také přispět zkušeností s nějakou tou "slepou uličkou".

Napsal:
pon 25 srp, 2008 8:33 am
od kvasha
Rudolf píše:- pro detektory obsazení kolejí - stačí přerušit jedna kolej
tady si dovolím jedno doplnění: v případě, že se pro detekci obsazení koleje používá modul obsazení LB101, přerušují se obě koleje/kolejnice.

Napsal:
pon 25 srp, 2008 8:38 am
od PaMi
kvasha píše:Rudolf píše:- pro detektory obsazení kolejí - stačí přerušit jedna kolej
tady si dovolím jedno doplnění: v případě, že se pro detekci obsazení koleje používá modul obsazení LB101, přerušují se obě koleje/kolejnice.
Proč by se měly přerušovat obě kolejnice?

Napsal:
pon 25 srp, 2008 9:17 am
od kvasha
PaMi píše:kvasha píše:Rudolf píše:- pro detektory obsazení kolejí - stačí přerušit jedna kolej
tady si dovolím jedno doplnění: v případě, že se pro detekci obsazení koleje používá modul obsazení LB101, přerušují se obě koleje/kolejnice.
Proč by se měly přerušovat obě kolejnice?
omlouvám se napsal jsem to špatně. V případě, že se pro detekci obsazení koleje používá modul obsazení LB101, doporučuje se, přerušit obě koleje/kolejnice. Pokud si dobře vybavuji důvod, tak tím byl stejný výstup na obou svorkách J i K.

Napsal:
pon 25 srp, 2008 11:18 am
od Jan Svatoň
Ahoj, já bych spíš potřeboval zkušenosti už z praxe a provozu na konkrétním kolejišti. Zapojení základní jsem už měl provedeno, odzkoušeno a funkční (kromě smyčky). Ale jak má třeba Kvasha - ve staniční koleji několik úseků - proč, k čemu je to dobré nebo nějaké jiné fígly (posun, ...). Ale to právě už je asi nad rámec fóra, protože už jdu do konkrétních detailů. Ale přesto všem zatím díky. Honza S.

Napsal:
pon 25 srp, 2008 11:24 am
od PaMi
kvasha píše:PaMi píše:kvasha píše:Rudolf píše:- pro detektory obsazení kolejí - stačí přerušit jedna kolej
tady si dovolím jedno doplnění: v případě, že se pro detekci obsazení koleje používá modul obsazení LB101, přerušují se obě koleje/kolejnice.
Proč by se měly přerušovat obě kolejnice?
omlouvám se napsal jsem to špatně. V případě, že se pro detekci obsazení koleje používá modul obsazení LB101, doporučuje se, přerušit obě koleje/kolejnice. Pokud si dobře vybavuji důvod, tak tím byl stejný výstup na obou svorkách J i K.
Modul LB101 není digitální modul v pravém slova smyslu. On sám aktivně nepříjímá ani nevysílá žádné signály. Tento modul dělá jediné:
měří proud který jím protéká. Jakmile jím začne protékat proud (na kolej vjela lokomotiva) tak sepne dva kontakty. To je všechno co dělá. Nic víc a nic míň. Takže stačí mít přerušenou pouze jednu kolejnici.
A koneckonců je to tak i namalováno v návodu.
Samozřejmě když odizoluješ obě, tak se vůbec nic neděje.
Jinak obecně problém zpětné vazby je asi nejslabší místo celého digitálu. Jak by bylo krásné a jak by to ulehčilo programování, kdyby dekodér obsazení kolejí dokázal také poslat informaci s adresou lokomotivy, která právě vjela na hlídaný úsek. Bohužel současná filozofie existujícího standardu to neumožňuje.

Napsal:
pon 25 srp, 2008 11:30 am
od kvasha
PaMi: přiznávám, nevím co je namalováno v návodu. Máš samozřejmě pravdu. A z toho asi vychází úvaha některých modelářů, kteří se právě snaží eliminovat měření proudu i z ostatních/druhého izolovaného úseku. Proto izolují obě kolejnice.
a ohledně toho čtení adresy na úseku, tak mám dojem, že něco takového existuje. Tuším, že označení je Lenz LRC120. Umí to adresu jenom zobrazit, neposílá ji tedy třeba pro zpracování do SW. Dalším omezením je, že snad umí "číst" pouze dekodéry Lenz Gold (alespoň myslím). Je otázkou, jak tohle budou dále rozpracovávat a třeba z toho v budoucnu udělají také "zpětnovazební prvek"?! Evidentně je to dnes udělané pro ruční ovládání, kde je třeba pro rychlou reakci na ovládání loko, které přijede do stanice, vhodné jenom juknout na adresu a nemuset si ji pamatovat?! U SW je toto snadno nahraditelné přiřazením "engine"/"train" k nějakému "výchozímu bloku".

Napsal:
pon 25 srp, 2008 11:35 am
od kvasha
Jan Svatoň píše:Ahoj, já bych spíš potřeboval zkušenosti už z praxe a provozu na konkrétním kolejišti. Zapojení základní jsem už měl provedeno, odzkoušeno a funkční (kromě smyčky). Ale jak má třeba Kvasha - ve staniční koleji několik úseků - proč, k čemu je to dobré nebo nějaké jiné fígly (posun, ...). Ale to právě už je asi nad rámec fóra, protože už jdu do konkrétních detailů. Ale přesto všem zatím díky. Honza S.
Pokud bude RailCo ver.7 opravdu fungovat tak, jak popisují Freiwaldi, tak se můj přístup k více samostatným úsekům na jedné staniční koleji možná změní. Mělo by to v novém RailCu fungovat tak, že pro každou "Route" by šlo nastavit několik "logických" úseků, které budou určeny jedním počátečním a jedním koncovým bodem. Jen nevím, jak budou mít ošetřen případ, kdy lokomotiva vjíždí do úseku nejdříve nápravou, která nesbírá proud. Tím opět dojde k cca 15 cm chybě a vše může být stejné jako je to teď. Na to si budu muset asi počkat ...

Napsal:
čtv 28 srp, 2008 9:10 pm
od Jan Svatoň
To Kvasha: Ahoj, možná už jsme to nějak probírali. Nejlepší řešení je sbírat proud z náprav na obou koncích lokomotivy (tím pádem bude vždy kontakt stejný od začátku). Jinak to program asi nevyřeší - lokomotiva by musela jezdit vždy stejným směrem. Nebo mne napadla možnost (?) - nastavovat rychlostní profil v programu - z jednoho směru normálně a z druhého započítat ten rozdíl ve sbíraných nápravách (nezkoušel jsem nic takového, jestli to vůbec půjde) - teď předělávám kolejiště podle plánku Milana F. Zdravím všechny Honza S.

Napsal:
pon 01 zář, 2008 7:17 pm
od kvasha
Jan Svatoň píše:To Kvasha: Ahoj, možná už jsme to nějak probírali. Nejlepší řešení je sbírat proud z náprav na obou koncích lokomotivy (tím pádem bude vždy kontakt stejný od začátku). Jinak to program asi nevyřeší - lokomotiva by musela jezdit vždy stejným směrem. Nebo mne napadla možnost (?) - nastavovat rychlostní profil v programu - z jednoho směru normálně a z druhého započítat ten rozdíl ve sbíraných nápravách (nezkoušel jsem nic takového, jestli to vůbec půjde) - teď předělávám kolejiště podle plánku Milana F. Zdravím všechny Honza S.
Ahoj, to také nezní špatně. Většinu mašin mám od Roca nebo Trixe, kde je sběr proudu opravdu ze všech náprav. A u toho zbytku se pokusím vyměnit jednu nehnanou nápravu nápravou "odporovou". Stejně to budu řešit i u tlačených ucelených souprav. Vždy první náprava na prvním vagonu bude odporová. Teď čekám až bude RailCo VER 7.0. a budu pokračovat v experimentech.Moc času už nemám, za chvilku začnu rozebírat
