Stránka 1 z 3

Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: sob 15 říj, 2022 11:07 am
od kiski
Zdravím, potreboval by som pomoc so zapojením vratnej smyčky pre SN. Všetky koľaje sú obojsmerné. Viditeľná časť je znázornená len schématicky čevenou farbou, aby len bolo jasné, ako to bude situované mimo SN. Predpokladám aj detekciu úsekov na jednotlivých odstavných koľajach, popr. aj detekciu samotného zhlavia SN. Pripájam obrázok. Vopred ďakujem.

300x85_SN2.jpg

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: sob 15 říj, 2022 11:42 am
od fulda
TOHLE jsi četl?

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: sob 15 říj, 2022 1:22 pm
od Zlámalík
Tohle a tohle a tohle? Nebo tohle?
Je tak složitý si k tomu napřed něco najít? Aha, ono je lepší dělat blbýho. Není hanbou se zeptat, je hanbou si o tom nepřečíst vůbec nic.

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: sob 15 říj, 2022 1:38 pm
od hopeter
Ale no tak hoši. Proč tak zhurta. Ono najít něco v tématech elektro je dost pracné než se oddělí zrno od plev a člověk něco najde mezi plky.... Nicméně konkrétně o smyčkách je toho tady opravdu spousta a stačí trochu pohledat. :wink:

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: sob 15 říj, 2022 2:23 pm
od kiski
Ďakujem všetkým za odpovede.

Len tak naokraj - hľadal som. Ale dopadlo to tak, ako píše hopeter - milión odkazov, ktoré keby som mal prechádzať jeden za druhým, tak mi to trvá dva dni vkuse. A pre úplného laika, ktorý s tým začína od piky, sú niektoré odpovede navyše nezrozumiteľné, pretože už vyžadujú aj trochu modelárskej praxe, ktorú ja zatiaľ nemám. Ak som niekoho s mojou otázkou nahneval, tak ma to mrzí, nabudúce sa spýtam radšej niekoho konkrétneho cez súkromnú správu. Pekný deň.

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: sob 15 říj, 2022 2:38 pm
od Zlámalík
Nejde o to, že se ptáš, jde o to, že je dobré se ptát s tím, že o tom něco vím a něco už ne. Nebo teda nevím nic, dobře... Ale nic nevědět, když těch pár odkazů, co jsem ti napsal, na mne vypadlo jen po zadání hesla "smyčka" tady na fóru...
U tebe je to případ "kolejová spojka" - celé SN je půlka oválu, celá viditelná část druhá půlka oválu - a ve dvou bodech je to spojené. Přesně případ, který popisuje Fulda.

Snímek obrazovky 2022-10-15 163522.jpg

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: sob 15 říj, 2022 3:04 pm
od kiski
Nejak to nechápem, kde mám robiť detekčné úseky, podľa toho, ako si to rozdelil. Skôr mi to prišlo, že celé zhlavie SN aj spolu s tou viditeľnou stanicou spojenou cez úsek jednokoľajky by bol akože "hlavný" úsek, a prepínaný by bol ten zvyšok. Čiže dvojkoľajka, ktorá by pokračovala od viditeľnej stanice až po SN by každá koľaj bola prepínaná samostatne. To ma samozrejme napadlo až po preštudovaní tých odkazov, hlavne Fuldovho.

Tak, ako som zvýraznil na obrázku (viditeľnú časť som teraz nekreslil):

300x85_SN2_1.jpg


Možno to len nechápem, ako by som to mal podľa tvojho obrázku zapojiť.

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: sob 15 říj, 2022 3:33 pm
od D
kiski:
Ano, takto bude smyčka fungovat, i když budeš používat všechny tři vjezdy do smyčky současně. Do každé neoznačené (bílé) koleje dáš samostatný elektronický modul vratné smyčky, celkem 6 ks, který bude přepínat polaritu. Při provozu musíš zajistit, aby na každou přepínanou kolej nevjel více než jeden vlak a všechny vlaky také musí být kratší než přepínané úseky.

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: sob 15 říj, 2022 5:31 pm
od hank61
Také nejsem žádný génius ve vyhledávání na netu, ale v poslední době se mi osvědčilo zadat příslušná klíčová slova do googlu (v tomto případě "vratná smyčka DCC") a vyhledávat podle obrázků. Teprve poté si rozkliknout příslušný web s podrobnějšími informacemi.... :wink:

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: sob 15 říj, 2022 7:19 pm
od kiski
hank61: dikes za radu :wink:

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: sob 15 říj, 2022 8:52 pm
od Zlámalík
kiski píše:Nejak to nechápem, kde mám robiť detekčné úseky, podľa toho, ako si to rozdelil.

Já bych to nedetekoval, já bych to přepínal. Když přes tyto žluté body není postavená cesta, jedná se vlastně o širou trať (příjezd zleva po vnější koleji, průjezd smyčkou proti směru hodinových ručiček, odjezd zpět doleva po vnitřní koleji) a pak se to dá plynule projet bez stavění výhybek a přepínání polarity.
Pokud chceš jet "křížem" přes tyto body, pak musíš stejně zastavit, abys postavil novou cestu. No a podle polohy výhybek bych to přepnul tak, aby se vlak ocitl na stejné polaritě, na jakou pak odjede.

Trochu nerozumím konfiguraci výhybek, když se z příjezdu nedá bezkolizně dostat na všechny koleje v SN - to bych udělal jinak a ono by se to zjednodušilo i co se týká těch cest. Myslím tím, že je riziko, že se mi na angličanu potká vlak odjiždějící s přijíždějícím. A pokud tu kolizi chci vyloučit, připravím se o mnoho pozic, kam vlak odstavit.

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: ned 16 říj, 2022 7:59 am
od kiski
Tak ono pokiaľ je požiadavka, aby sa z každej príjazdovej koľaje dalo dostať na každú koľaj v SN, neviem potom, ako inak sa to dá spraviť bezkonfliktne. Možno nejaké riešenie je. Toto sa mi páčilo aj s ohľadom nato, aby sa čo najviac obmedzili protioblúky, hlavne kvôli rýchlikovým súpravám. Navrhol mi to Michal Šuhajda, môj projekt SN (priložený obrázok) vyzeral podstatne kostrbatejšie :lol:

300x85_SN1.jpg

Ak máš nejaký návrh, ako to urobiť lepšie, nech sa páči.

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: ned 16 říj, 2022 8:13 am
od Zlámalík
kiski píše:Tak ono pokiaľ je požiadavka, aby sa z každej príjazdovej koľaje dalo dostať na každú koľaj v SN...

No to by se mohlo, ale stačilo by jednosměrně, přece. S výjimkou těch kusých kolejí.
Já nemám nic proti přepínaným kolejím se smyčkovými moduly, jen mi připadá, že vhodnou organizací provozu zjednoduším kolejové schéma i zapojení.

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: ned 16 říj, 2022 8:19 am
od kiski
Zlámalík píše:No to by se mohlo, ale stačilo by jednosměrně, přece. S výjimkou těch kusých kolejí.
Já nemám nic proti přepínaným kolejím se smyčkovými moduly, jen mi připadá, že vhodnou organizací provozu zjednoduším kolejové schéma i zapojení.

Veď ako píšem, kľudne to naznač do môjho obrázku. Mňa lepšie riešenie nenapadá, ako som písal predtým, aj toto riešenie mi navrhol Michal. Ono v podstate aj tak súpravy s dlhšími vozňami budú prakticky odstavené len na prvých dvoch koľajach v SN, kde je najväčší polomer.

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

PříspěvekNapsal: ned 16 říj, 2022 8:24 am
od sidlo
Zkusím navrhnout trochu jiný pohled na věc.

V první řadě nepovažuji každého, kdo se zde na něco zeptá, za blbce. V druhé řadě nemám rád řešení postavené na různých smyčkových modulech. Dle mého názoru si vlak před sebou cestu nestaví. Logika velké železnice je opačná, jak to zde zmiňuje Zlámalík. Nejdříve se zjišťuje volnost cesty, potom se staví výhybky, a u modelu v případě smyček i polarita napájení, potom se staví volnoznak návěstidel a až potom jede vlak.

Přepínání polarity zajišťují dvoupólová relé ovládána dekodérem jako např. tady http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=13244&p=300197&hilit=rel%C3%A9+p%C5%99ep%C3%ADn%C3%A1n%C3%AD+polarity#p300197 nebo s jiným hardware tady http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=13533&start=225#p313672.


Při zapojení napájení kolejiště je třeba dodržet zásadu – vyhýbáme se zapojení do kruhu. Napájecí vodiče musí být vždy zapojeny do stromu. Někde o tom píše BohoušP, nechce se mi to teď hledat.

Mnou navrhované řešení není jediné možné nebo jediné správné.

Trochu jsem doplnil schema kolejiště:

kisky_smycka.png


Červené úseky značně komplikují řešení. Co se stane, pokud je vynecháme? Zapojení se rozpadne na levou smyčku A, střední úsek B a pravou smyčku C. Potom stačí udělat čtyři dvoukolejnicové dělení úseků, která jsou označena fialovou barvou. Podle pravidla nezapojovat okruhy, tak se vodivě nespojí sousední kolejnice na fialovém dělení.

Napájení se přivede pouze k jednomu úseku, např. A. Úsek B potom bude napájen přes relé polarity z úseku A a úsek C bude napájen přes relé polarity z úseku B. Přepínače polarity budou vypadat následovně:

Krizovatka_smycky.png
Krizovatka_smycky.png (24.96 KiB) Zobrazeno 2676 krát


Přepínače SW1 a SW 2 jsou kontakty dvoupólového relé, které je spínáno dekodérem. Počet dvoupólových relé je o jeden menší než je počet samostatně napájených úseků. V našem případě úsek A je napájen z centrály a úseky B a C přes relé polarity. Přepínače SW1 a SW2 se přepínají v závislosti na poleze výhybky pro jízdu z/do smyčky A a pro jízdu z/do smyčky C.

Samozřejmě je možné ponechat i původní schema kolejiště. To nám sice umožní souběžné jízdy kritickým místem až tří vlaků současně, ale elektrické zapojení se nám značně komplikuje. V podstatě každá kolej a každá výhybka může být samostatně napájeným úsekem. To znamená plus jedno dvoupólové relé plus jeden výstup spínacího dekodéru. U některých úseků to může být složitější, protože napájecí body se mohou lišit podle směru jízdy, každý úsek může být tedy napájen ze dvou stran. Potom nepoužitý napájecí bod bude muset být odpojen. Logika spínání jednotlivých relé bude značně komplikovaná. Ale je to řešitelné, jako každý technický problém. Já bych to řešil s JMRI a Layout Editor https://sites.google.com/site/sidloweb/layout-editor. Na základě postavené vlakové cesty systémem NX Odkud Kam bych se rozhodl, ke kterému nejbližšímu napájecímu bodu se mám připojit a jakou mám mít polaritu. Sice se dosáhne komfortu možné současné jízdy více vlaků, ale řešení bude hodně komplikované i pro zkušeného uživatele.