Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod Vysočina » ned 16 říj, 2022 8:45 am

Hnědá = dělení kolejí
Žlutá = přepínání bod jedna
Fialová = přepínání bod dva

Tři-krát smyčka - modul = A , B , C.
Přílohy
300x85_SN2.jpg
(.) P R U D Í Č
Vysočina
 
Příspěvky: 138
Registrován: ned 29 lis, 2009 1:09 pm
Bydliště: 758029 HCV

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod Zlámalík » ned 16 říj, 2022 8:59 am

kiski píše:Veď ako píšem, kľudne to naznač do môjho obrázku.

Tak když jinak nedáš, co tohle?
Snímek obrazovky 2022-10-16 105527.jpg

Červeně jsou upravené části ve vjezdu, zeleně na odjezdu a modře jsou odstavné koleje, obousměrné.

Cesty: Mám jasně dané směry pro vjezd a směry pro výjezd. Přijet můžu na kteroukoliv kolej. Přijíždějící vlak není nikdy v kolizi s odjíždějícím (do SN není vidět a tahle vlastnost se hodí). Navíc nemám nikde angličany a omezil jsem riziko vykolejení na minimum. Celé SN je jedna, pouze rozvětvená kolej (v principu širá trať).
Elektrika: Nemusím nic přepínat a jen odstavné kusé koleje (modré) se pomocí dvoupólového spínače na přestavníku (nebo softwarově) připnou buď k vjezdu, nebo odjezdu podle postavené cesty (a stanou se z nich "červené" nebo "zelené") Co ty na to?
Méně složitostí znamená méně problémů a lepší požitek z ježdění.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod sidlo » ned 16 říj, 2022 9:35 am

Zrušil jsi dvě smyčky. Nahradil jsi to skupinou kusých kolejí, které je možno připojit k jedné nebo druhé větvi kvazismčky, proto ten přepínač polarity. Nevýhoda takto postavených kusých kolejí je to, že jsi se nezbavil přepínání polarity, ale namůžeš otočit vlak. Z kusé koleje můžeš pouze vycouvat. Jejich použití se tím omezí na provoz motorových vlaků.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod Zlámalík » ned 16 říj, 2022 10:22 am

sidlo píše:Zrušil jsi dvě smyčky. Nahradil jsi to skupinou kusých kolejí, které je možno připojit k jedné nebo druhé větvi kvazismčky, proto ten přepínač polarity. Nevýhoda takto postavených kusých kolejí je to, že jsi se nezbavil přepínání polarity, ale namůžeš otočit vlak. Z kusé koleje můžeš pouze vycouvat. Jejich použití se tím omezí na provoz motorových vlaků.

To je na mě?
Nezrušil, 4 koleje smyček vpravo samozřejmě zůstávají a ty modré kusé byly kusé i předtím.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod kiski » ned 16 říj, 2022 10:50 am

Zlámalík: Lenže si dosiahol to, že odchádzajúce vlaky po "zelenej" strane sa už nemôžu vrátiť po dvojkoľajke naspäť (či už po správnej alebo nesprávnej koľaji, to je jedno), ale len po "jednokoľajke" naspäť do stanice z opačnej strany. Ano, zjednodušilo sa zapojenie, ale zároveň sa hodne zjednodušila aj prevádzka, a to nie je pre mňa žiadúce.

A rovnako to platí aj pre opačný smer - vlak prichádzajúci do SN zo strany jednokoľajky sa už nemôže vrátiť do stanice naspäť, odkiaľ prišiel, čiže po jednokoľajke, ale len po niektorej z koľají dvojkoľajky...

Stal sa z toho v podstate ovál, ktorý sa "smyčkuje" akurát v tej výhybke smerujúcej ku kusým koľajam.
Naposledy upravil kiski dne ned 16 říj, 2022 11:43 am, celkově upraveno 1
Kiski
TT, DCC
Uživatelský avatar
kiski
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv 09 črc, 2009 10:19 am
Bydliště: Slovensko

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod Zlámalík » ned 16 říj, 2022 11:15 am

Tak to se omlouvám, to jsem nějak nepochopil. Tak, jak to bylo nakreslené, jsem měl pocit, že šlo o konec "dvojkolejky" s tím, že jedna kolej (směrem do SN) byla zdvojená.
Tedy jedná se o společné SN pro dva různé konce tratí, jo? A nešlo by tedy oddělit smyčky pro jednokoljeku a dvojkolejku? Stejně vlak nemůže vyjet odjinud, než kam předtím odjel. Teď se neptám kvůli zapojení, ale kvůli provozu. Zdá se mi to překombinované...
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod kiski » ned 16 říj, 2022 11:50 am

Zlámalík píše:Tak to se omlouvám, to jsem nějak nepochopil. Tak, jak to bylo nakreslené, jsem měl pocit, že šlo o konec "dvojkolejky" s tím, že jedna kolej (směrem do SN) byla zdvojená.
Tedy jedná se o společné SN pro dva různé konce tratí, jo? A nešlo by tedy oddělit smyčky pro jednokoljeku a dvojkolejku? Stejně vlak nemůže vyjet odjinud, než kam předtím odjel. Teď se neptám kvůli zapojení, ale kvůli provozu. Zdá se mi to překombinované...

Nie je to celkom tak, ako píšeš. Tak, ako to pôvodne navrhol Michal (a v podstate aj ja, len moje riešenie nie je tak učesané) vlak môže vôjsť na ktorúkoľvek koľaj v SN z ktorejkoľvek koľaje, ktorá do SN ústi. Rovnako tak odísť. Jediný problém predstavuje to druhé kríženie, v ktorom sa to stretáva, t.j. nemôže naraz vlak povedzme prichádzajúci po najvzdialenejšej koľaji naraz vchádzať na druhú koľaj SN a zároveň po tejto koľaji nemôže v tom istom čase odchádzať. To si ostatne napísal aj sám. Je to zrejme jediný problém tohoto návrhu, a nič lepšie ma nenapadá. Preto som písal, že ak existuje riešenie, ktoré toto vyrieši, ale zároveň ostane v platnosti všetko ostatné, sem s ním... :wink:

Ešte je tu jedna možnosť, ktorá ma práve napadla, ale to je potom komplikovanejšie ešte viac. Alebo možno ani nie komplikovanejšie z pohľadu zapojenia smyčiek, pretože v tomto ohľade sa v podstate nezmenilo nič, ale skôr z pohľadu finančného :lol: Doplnenie páru výhybiek, ktoré aspoň trochu zlepšia možnosť odstavenia súprav prichádzajúcich po krajnej koľaji do SN a zároveň umožnia odchod po jednokoľajke a vnútornej koľaji dvojkoľajky. Prikladám obrázok. Zároveň som vyznačil koľaje patriace dvojkoľajke (zelené) a jednokoľajke (červená), ktorá prislúcha opačnému zhlaviu viditeľnej stanice.

300x85_SN3.jpg
Kiski
TT, DCC
Uživatelský avatar
kiski
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv 09 črc, 2009 10:19 am
Bydliště: Slovensko

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod Zlámalík » ned 16 říj, 2022 3:03 pm

Hm, další výhybky bych nedával... Finance a složitost a vůbec...
Pak teda asi jedině zpět a zapoj to podle nákresu výše, všechny výhybky budou "napevno" a ty čtyři oblouky budou čtyři smyčky.
Nevím, jak bude vypadat viditelná část, ale nezdá se mi ta možnost cokoliv-kamkoliv, protože pokud vlak nějakým směrem odjede, měl by z toho směru zase pak přijet.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod kiski » ned 16 říj, 2022 3:14 pm

Zlámalík píše:Hm, další výhybky bych nedával... Finance a složitost a vůbec...
Pak teda asi jedině zpět a zapoj to podle nákresu výše, všechny výhybky budou "napevno" a ty čtyři oblouky budou čtyři smyčky.
Nevím, jak bude vypadat viditelná část, ale nezdá se mi ta možnost cokoliv-kamkoliv, protože pokud vlak nějakým směrem odjede, měl by z toho směru zase pak přijet.

Veď práve - ak nejakým smerom vlak odíde, tak z toho istého smeru by sa mal aj vrátiť. tebou popisované riešenie, ktoré si tu dával o pár príspevkov vyššie, toto práve neumožnoval, bolo by to prakticky len krúženie po ovále bez možnosti vrátiť sa z toho istého smeru, ako vlak odišiel.

Viditeľná časť sa tu poflakuje v sekcii Modelové koľajisko, navrhol mi ju Michal Šuhajda pred nejakým časom. Krajina je len návrh. Pre oživenie pamäte je tu:

TT_Kiski_v2.jpg

Akurát keď tak nato pozerám, tak som sa pomýlil v tom farebnom označení koľají - dvojkoľajke patria vnútorné dve koľaje, a jednokoľajke vonkajšia koľaj. Je to ale jedno, v SN to nevadí ničomu.
Kiski
TT, DCC
Uživatelský avatar
kiski
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv 09 črc, 2009 10:19 am
Bydliště: Slovensko

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod Zlámalík » ned 16 říj, 2022 3:56 pm

kiski píše:Veď práve - ak nejakým smerom vlak odíde, tak z toho istého smeru by sa mal aj vrátiť. tebou popisované riešenie, ktoré si tu dával o pár príspevkov vyššie, toto práve neumožnoval, bolo by to prakticky len krúženie po ovále bez možnosti vrátiť sa z toho istého smeru, ako vlak odišiel....

Díky za obrázek, už je to jasnější. Tohle mít na začátku, bylo by líp.

kiski píše:...vlak môže vôjsť na ktorúkoľvek koľaj v SN z ktorejkoľvek koľaje, ktorá do SN ústi. Rovnako tak odísť.

...a zase po příslušné koleji odjet, ne po kterékoliv.

Já bych byl pro, aby vjezdy so SN byly nezávislé, tedy abych mohl vjíždět z obou směrů současně. Důvod? Mám ve stanici dva vlaky, křižování. Odjede jeden (napříkald na dvoukolejku), za chvíli odjede druhý. Ale ta časová prodleva mezi odjezdy a různě dlouhé koleje "na povrchu" zprůsobí, že se ti na vjezdu do SN ba vlaky potkají. Jestli je tam dost místa, aby mohl jeden počkat a automat ho po uvolnění zhlaví SN pošle dál, proč ne. Ale nelíbí se mi, abych provoz nahoře musel přizpůsobovat tomu, zda do SN můžu vjet nebo ne. Proto jsem pak navrhoval vjezdy oddělené a SN uspořádat ve formě dvou smyček "v sobě", abys mohl vlaky odeslat na trať a nestarat se. Kolize cest tam bude, ale jen při výjezdu ze SN, což se dá "okecat" grafikonem.

Snímek obrazovky 2022-10-16 174756.jpg

Červená sekce je pro jednokolejku - najíždím do SN spodní kolejí, bez kolize s čímkoliv a jedu kam chci, až do zastavení.
Zelená sekce je pro dvojkolejku, najíždím klidně současne, "o kolej vedle", ale s jednokolejkou se nikde nepotkávám.
Oba kříže na styku červená/zelená jsou jen křížení, ne angličany! V zelené sekci si udělej kombinace dle libosti.
A jen při výjezdu si musím dát pozor, abych nevyjel současně, to asi pohlídá soft.

Smyčkové moduly pak dát doprava na koleje smyček, viz řešení výše.
Detailní tvarování zhlaví a počtu kolejí už nechám na tobě, tohle je jen idea, jak si ulehčit život.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod kiski » ned 16 říj, 2022 4:40 pm

Zlámalík: Nesúhlasím. Týmto si síce dosiahol to, že vlaky, ktoré odídu po jednom zhlaví do SN, sa z rovnakého smeru aj vrátia. Problém ale je, že VŽDY. Nebude možná kombinácia toho, že vlak odíde po jednokoľajnom zhlaví a vráti sa po dvojkoľajnom. Nikde totiž nie je napísané, kde vlak imaginárne odišiel. Zmizne variabilita. Odchod a príchod z ktorejkoľvek koľaje na ktorúkoľvek.

A ešte jedna vec - nakreslené rukou to síce vypadá fajn, ale v skutočnosti tie dodatočné kríženia a následne vybudovanie zhlavia pre dvojkoľajku zaberie miesto navyše. Netvrdím, že by to nejak extra skrátilo koľaje v SN, ale k určitej redukcii by tam došlo.

Ono Michal asi vedel, prečo to SN navrhol tak, ako ho navrhol :wink: Stále si ale myslím, že riešenie existuje, len asi nie sme takí "navrhovači", ako Michal alebo Milan... :mrgreen:
Kiski
TT, DCC
Uživatelský avatar
kiski
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv 09 črc, 2009 10:19 am
Bydliště: Slovensko

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod Zlámalík » ned 16 říj, 2022 5:11 pm

kiski píše:Týmto si síce dosiahol to, že vlaky, ktoré odídu po jednom zhlaví do SN, sa z rovnakého smeru aj vrátia. Problém ale je, že VŽDY. Nebude možná kombinácia toho, že vlak odíde po jednokoľajnom zhlaví a vráti sa po dvojkoľajnom. Nikde totiž nie je napísané, kde vlak imaginárne odišiel. Zmizne variabilita. Odchod a príchod z ktorejkoľvek koľaje na ktorúkoľvek.

Nemůžeš se vrátit vlakem zleva, když jsi odjel vpravo. A nebo můžeš, ale pak je to hračkárna. Chtěl jsem ti jen říct, že pokud bude provoz nějak rozumně organizovaný, jde rozumně vyřešit i zázemí. Dělej, jak myslíš.

Co se týká délky zhlaví, nákres je idea - ano, o něco se to zkrátí, ale tak dlouhý vlak stejně do nádraží nedáš, takže to snad tolik nevadí. Sám to píšeš, že dlouhé budou jen asi dva.

Navrhovači jsme tady mnozí, jen zadavatel musí vědět co chce.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod kiski » ned 16 říj, 2022 5:14 pm

Ja si zas naopak myslím, že kľudne sa môžem vrátiť aj z druhého konca. Nie je na tom nič, a už vôbec mi to nepríde hračkárske... Vždy je dobre, pokiaľ tu tá možnosť je. Zadávateľ vie dobre čo chce. Preto nesúhlasí s tebou navrhovanými riešeniami, pretože sa nechce o tú variabilitu pripraviť.

Je dobre, že na veci majú ľudia rôzne názory. Tak to má byť. Nejaké riešenie sa určite nájde.
Kiski
TT, DCC
Uživatelský avatar
kiski
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv 09 črc, 2009 10:19 am
Bydliště: Slovensko

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod Myšpulín » ned 16 říj, 2022 6:11 pm

Zlámalík píše:Nemůžeš se vrátit vlakem zleva, když jsi odjel vpravo. A nebo můžeš, ale pak je to hračkárna.

Budu-li po kolejišti vozit například uhelné vlaky, pak budou vždy jezdit dokola, nikdy ne tam a zpět. Zpět ano, ale jiná souprava. Musím mít dvě stejné, jen jednu loženou a druhou prázdnou. V tomto má kiski pravdu a tvé řešení to neumožňuje.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Pomoc so zapojením vratnej smyčky

Příspěvekod Pater » ned 16 říj, 2022 6:15 pm

kiski píše: Nejaké riešenie sa určite nájde.

Jedno řešení již tu prezentováno bylo.
Já bych to akorát zredukoval na 5 modulů vratných smyček (přepínaných úseků).
300x85_SN2.jpg

Vše ostatní platí stejně jako ve výše uvedeném příspěvku - délka vlaku nesmí přesáhnout délku přepínaného úseku.
N, DCC, NanoX, Rocrail, Paterweb
Uživatelský avatar
Pater
 
Příspěvky: 471
Registrován: stř 20 črc, 2011 4:52 pm
Bydliště: Karviná

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 38 návštevníků