LocoNet a modulovka

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod zdeno » pát 17 lis, 2023 1:29 pm

rchlumecky píše:Já nevím, mě ten popis přijde matoucí - tak nějak tušíme, ale :
- kde by se tam asi tak vzalo +-7V ? ... to jako berou průměr 0 a 14V když to kmitá ?
- někdo v centrále vyrábí -7V ? to asi ne co

on je problem jinde a to, ze jsou centraly Digitrax, ktere opravdu mely napajeni tranzistoroveho mustku +7/-7V nebo i vic.
Proto se vsude doporucuje opticke oddeleni boostru. Mam blby dojem, ze na tomto uz shorely 2 centraly nebo boostre.
---
Dalsi podminka je, ze DCC z centraly Digitrax se NESMI tahat DCC do koleji, taky ze stejneho duvodu mozne kolize s boostry.
Kdyz se setka +15V/0V s +/- 7V, tak to bude moc smrdet !!
---
Toto je obrovska vyhoda H mostiku, ze se pouziva +15V (H0) a z toho se vyrabi DCC signal.
---
Proto taky nedoporucuji pouzivat zdroje s tretim zeleno-zlutym kabelem, protoze neni jistota, ze ten neni spojeny s jednim polem vystupu na DCC.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod HonzaM » pát 17 lis, 2023 1:49 pm

zdeno píše:---
Dalsi podminka je, ze DCC z centraly Digitrax se NESMI tahat DCC do koleji.

Kde jsi na tenhle nesmysl přišel? Co myslíš tím “DCC z centrály Digitrax”? Centrála Digitrax má jediný výstup DCC, a to ten kolejový.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod zdeno » pát 17 lis, 2023 1:56 pm

oprava,
nesmi se tahat tak, aby se setkaly na rozhrani mezi moduly, DCC z centraly a DCC z boostru.
Ono to plati vseobecne, ze vystup z centraly Loconet by nemel byt primo zapojeny do kolejiste.
Naposledy upravil zdeno dne pát 17 lis, 2023 1:59 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod rchlumecky » pát 17 lis, 2023 1:57 pm

obrázek Digitrax DCS 200 - RailSync - je to stejné !

je jasné, že galvanické oddělení DCC se používá v boostru, ale ne na straně centrály, ta to generuje nějakým Mosfetem, H-můstkem, nebo MotorDrivem ke GND a VCC (jo vlastně tam může být(bývá) ještě měřící rezistor, který DCC posouvá trochu "výš").
Pakliže Boostr (a jakýkoliv loconet dekodér) poslouchá a vysílá Loconet - tak GND musí mít stejnou jak centrála - pak už nemusí galvanicky oddělovat RailSync (pakliže RailSync a Loconet jsou generovány jedním zařízením).

zajímavá pozn. Digitrax má GND vyvedeno vepředu.

teď mě napadlo, vyrobil někdo někdy opticky oddělený Loconet ?

Aha - až teď čtu - tak jestli opravdu existují centrály s +-7V, tak je opravdu potřeba být opatrný :))
Přílohy
digitrax.jpg
http://vlacky.jilove.net , H0, ČD i ČSD, GeoLine na koberci, Digitrax Loconet, DT402D - fakt dobrý !
rchlumecky
 
Příspěvky: 136
Registrován: pon 12 kvě, 2008 11:58 am

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod zdeno » pát 17 lis, 2023 2:15 pm

rchlumecky píše:Pakliže Boostr (a jakýkoliv loconet dekodér) poslouchá a vysílá Loconet - tak GND musí mít stejnou jak centrála - pak už nemusí galvanicky oddělovat RailSync (pakliže RailSync a Loconet jsou generovány jedním zařízením).

ano, vsechna prislusenstvi Loconetu a ovladacu maji stejnou Ground, krome boostru, ktere maji svoje napajeni a "mel by" se opticky oddelit.
rchlumecky píše: teď mě napadlo, vyrobil někdo někdy opticky oddělený Loconet ?

ano, napriklad :
https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2008110010 z roku 2008. Omluva, dnes bych to udelal jinak.
Toto je nutne, kdyz to ma samostatne napajeni, ktere spojuje vsechna prislusenstvi. Dokonce nutnost, kdyz to ma vic zdroju napajeni.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 17 lis, 2023 2:20 pm

rchlumecky píše:obrázek Digitrax DCS 200 - RailSync - je to stejné !

je jasné, že galvanické oddělení DCC se používá v boostru, ale ne na straně centrály, ta to generuje nějakým Mosfetem, H-můstkem, nebo MotorDrivem ke GND a VCC (jo vlastně tam může být(bývá) ještě měřící rezistor, který DCC posouvá trochu "výš").
Pakliže Boostr (a jakýkoliv loconet dekodér) poslouchá a vysílá Loconet - tak GND musí mít stejnou jak centrála - pak už nemusí galvanicky oddělovat RailSync (pakliže RailSync a Loconet jsou generovány jedním zařízením).

No Booster zpravidla Loconet nepoužívá - tedy pokud po něm třeba neposílá detekci zkratu, vzhledem k tomu, že má galvanicky oddělěný vstup Railsync a pak má stený potenciál země s Loconet což někdo doma může potřebovat.
V modulovce se však používají boostery bez detekce a podle mne by neměly být připojeny na Loconet.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod rchlumecky » pát 17 lis, 2023 2:29 pm

Ok. jasně chápu - já to beru, tak že by právě Booster měl komunikovat, ale asi si spíš představuju malé automatizované kolejiště se SW než modulovku (moc neznám).

BTW. jak je řešen upgrade FW dekodérů z počítače - jak po Loconetu tak po DCC ?
zajímalo by mě to - víte někdo něco ? (možná by se to zasloužilo samostatné téma)
http://vlacky.jilove.net , H0, ČD i ČSD, GeoLine na koberci, Digitrax Loconet, DT402D - fakt dobrý !
rchlumecky
 
Příspěvky: 136
Registrován: pon 12 kvě, 2008 11:58 am

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 17 lis, 2023 2:51 pm

Asi ano * myslím vlákno ;-)
Loconet - jen dekodéry příslušenství nebo ovladače které jej využívají
DCC - lokomotivní a funkční dekodéry s Loconetem nemají nic společného
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod HonzaM » pát 17 lis, 2023 2:57 pm

zdeno píše:Ono to plati vseobecne, ze vystup z centraly Loconet by nemel byt primo zapojeny do kolejiste.

S tímhle tvrzením také opatrně - to bych podle Tebe nesměl na domácím kolejišti použít centrálu Digotrax DSC200? A nikdo by nemohl k domácímu kolejišti používat třeba centrálu DR5000?

Je správné upozornit na možné problémy, ale je nutné uvést za jakých okolností.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod zdeno » pát 17 lis, 2023 3:30 pm

uz jen z toho duvodu, aby pri zkratu ovladace nestratily napajeni. .
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 17 lis, 2023 3:41 pm

To je samozřejmě nesmysl - všechny tovární centrály, které jsem potkal mají sběrnici napájenou zvlášť ne z boosteru - takhle to má jen Minibox (tam je to pochopitelné, kvůli jeho jednoduchosti) ten pro provoz více lokomotiv booster potřebuje.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod fulda » pát 17 lis, 2023 4:15 pm

rchlumecky píše:Aha - až teď čtu - tak jestli opravdu existují centrály s +-7V, tak je opravdu potřeba být opatrný :))

Když se oprostíme od blábolů, které tady zaznívají a podíváme se do nějakých specifikací, tak se dočteme že:
Pro měřítka Z a menší se používá na DCC snížené napětí, aby se vyhovělo elektrickému požadavku na maximálně 8 voltů na motoru a nevznikalo moc tepla na dekodéru.
ALE zároveň platí, co říkají jednotlivé normy:
Digitrax personal edition 1.0 píše:d) Maximum LOCONET+/- high voltage is +24V and nominal is +12V
...
h) Loconet devices may draw up to 15 mA from the RAIL_SYNC+ /- lines whenever the voltage is greater than 7V. The unloaded voltage is between 12V and 26V max

NMRA Standard S-9.1 Electrical Standards for Digital Command Control píše:The minimum peak value of the NMRA digital signal needed to provide power to the decoder shall be +/-7 volts measured at the track.


Poznámka: Pokud se vám zdá maximální hodnota u rail sync taková trochu nejednoznačná, tak mám stejný pocit, ale možná je to proto, že se pokouším číst příliš exaktně a ve světě loconetu se spíš odhaduje, co tím chtěl básník říci. A ještě je zajímavé, že se nikde v personal edition neuvádí maximální proud pro rail sync, ale všichni tvrdí, že to je 250 mA. Asi to vychází ze stejného odhadování
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod fulda » pát 17 lis, 2023 4:37 pm

Zdenek Valter píše:To je samozřejmě nesmysl - všechny tovární centrály, které jsem potkal mají sběrnici napájenou zvlášť ne z boosteru - takhle to má jen Minibox (tam je to pochopitelné, kvůli jeho jednoduchosti) ten pro provoz více lokomotiv booster potřebuje.

Tohle je u LocoNetu velmi nejednoznačné. Vlastě se nám tady celkem hodně zamotalo rozdělení centrála a booster. Máš pravdu, že většina komerčních "centrál" zároveň obsahuje booster, ale není to úplně nutná podmínka. V minulosti to bylo běžné dělení a dnes se to používá například u velkých měřítek. LocoNet tady malinko narazil na to, že traťové DCC potřebuje jiné zabezpečení, než napájení pro ovladače. Rail sync je definovaný jako ne-zesílený signál, tedy to co vystupuje z centrály a vstupuje do boosteru. Tady existuje omezení podle NMRA S-9.2.1 "The output current should be limited to no greater than 100 mA...", ale to se pořád moc nehodí pro ovladače. A také pozor na to, že potřebuješ nějak přenášet informace o přetížení jednotlivých boosterů. Takže celkem velké množství výrobců centrál generuje rail sync separátně jiným budičem a měří jeho zatížení odděleně od zatížení DCC. Je to takové nešťastné a v zásadě to vede k tomu, prož nižší třída propaguje LocoNet-B.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod fulda » pát 17 lis, 2023 4:43 pm

rchlumecky píše:BTW. jak je řešen upgrade FW dekodérů z počítače - jak po Loconetu tak po DCC ?
zajímalo by mě to - víte někdo něco ? (možná by se to zasloužilo samostatné téma)

Na tohle neexistuje žádná norma. Většina výrobců používá nějakou vlastní magii na úrovni kolejového signálu, ale nemusí se nutně jednat o signál, který odpovídá DCC. Často se jedná o dohody mezi výrobci centrál a dekodérů, takže třeba černá Z21 dokáže nahrávat zimo dekodéry, ale moc popisu k tomu neumím najít.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Rozhraní X2 a X3

Příspěvekod zdeno » pát 17 lis, 2023 5:17 pm

fulda píše:Rail sync je definovaný jako ne-zesílený signál, tedy to co vystupuje z centrály a vstupuje do boosteru.

To neni pravda, spise je to zeslabeny signal pres odpory 27 ohmu. To je ta X3, kterou tu vsichni neznali opovrhuji.
---
Jinak RaiSync je zdroj pro ovladace, a je definovany tak, ze napeti na nem nesmi klesnout pod usmernenych 7V.
Pokud klesne, tak straceji ovladace adresy.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 57 návštevníků