Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Control

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod chphoto » čtv 07 říj, 2021 6:56 am

Tak rovnou položím ještě jeden dotaz, jestli půjde udělat následující systém ovládání, pokud by musela být přerušena stejná kolej :
U modulu ABC budou 2 relátka, jedno bude ovládáno dekodérem, který bude povolovat jízdu (to je asi jednoduché, jakmile na návěstidle bude zelená, nebo cokoli povolujícího jízdu, tak se sepne a vyřadí ABC z činnosti). A druhé relátko bude ovládáno nějak (to nevím jak) a když pojede vlak do stanice přes úsek kde nemá zastavovat (ale ABCčkem by zastavil), tak pro průjezd se relé sepne (vyřadí ABC), vlak projede a pak se zase aktivuje a to vše bez toho, aby se na druhém návěstidle objevila zelená. Snad je popis dostatečně přesný, ale je to jediné, comě napadá, jak to udělat, pokud by nešlo použít pravostranné zastavování ABC (v mašině CV27 ne 1, ale 3). Půjde toto jako podmínku zadat do JMRI? V manuálním režimu to asi pořešit nepůjde, tak tam se to prostě bude muset řešit jinak.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 419
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod sidlo » čtv 07 říj, 2021 7:00 am

Sice to nemám změřené, ale podle manuálu předpokládám že Marklin 6088x má stejné zapojení jako DR4088xx. Jenom svorku C mají pojmenovanou jako GND.

M60881.png
M60881.png (40.95 KiB) Zobrazeno 2574 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod sidlo » čtv 07 říj, 2021 7:16 am

1. Moduly ABC. Je dobré si prostudovat toto DF. Některé dekodéry mají s ABC problém a nemusí to fungovat vždy.

2. Je dobré se podívat na schema zapojení modulu ABC. Obrázek vypůjčen od lokopin http://lokopin.wz.cz/digital/digital1.htm

Obrázek

Modul ABC dělá nesymetrické napětí v půlvlnách DCC signálu. Sice se u něj píše, že dekodér rozlišuje napětí v pravé a levé kolejnici, ale to je spíše elektrický popis než předpis pro zapojení. Je jedno, ke které kolejnici se modul připojí. Pro správnou funkci je důležitá polarita svorek modulu ABC. Jinými slovy, když svorky otočím/prohodím, tak elektricky je to stejné, jako kdybych celý modul dal ke druhé kolejnici.

3. Modul ABC je jen další udělátko v elektrickém obvodu DCC od centrály k dekodéru. Tedy ho můžu klidně zapojit do větve mezi kontakt 1 - 16 z enkodéru obsazení (DR4088xx, 6088x, S88...) a přerušenou detekovanou/zastavovací kolej.

4. Pokud budu modul ABC přemosťovat kontaktem relé a to relé budu ovládat z libovolného dekodéru (např. UNI16ARD-8VYH https://sites.google.com/site/sidloweb1/uni16ard-8vyh) a současně to celé budu ovládat z JMRI https://www.jmri.org/, tak potom než používat dvě relé pro dva různé provozní stavy je mnohem jednodušší celou logiku ovládání přenést do JMRI. Tam všechny podmínky vyhodnotit a výsledek poslat do dekodéru který bude to jedno relé spínat.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod chphoto » čtv 07 říj, 2021 7:18 am

No podle popisu si myslím, že 60881 a 60882 se liší právě tím, že 881 umí "jen" kontakty a 882 umí detekci z koleje. Ale to stále nevylučuje, že to bude udělaný stejně jako DR4088. Dá se nějak toto změřit nebo ověřit? Samozřejmě metoda zapojit na oválu a vyzkoušet, co to udělá, to mi při ceně komponent nepřijde jako úplně ideální řešení (kouřové signály z elektroniky díky vlastní blbosti znám důkladně).
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 419
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod chphoto » čtv 07 říj, 2021 7:32 am

Vezmu to postupně :
1) ABC jsem už "vedle" v elektronice řešil, postavil jsem si někoik modulů a zatím (krom jedné) všude detekce a zastavení funguje. Dle doporučení používám jednu Schotkyho diodu a ostatní klasika usměrňovací.
2) ABC zapojuji tak, že podle postovaného obrázku vlevo je centrála a vpravo kolej. A takto na celém kolejišti stejně.
3) Toto mě nenapadlo, dát to rovnou tam. To vyzkouším. A tak mě napadlo udělat trochu jinou verzi, že do jedné větve bych dal ABC opačně, tím "zreverzuju" kolej a detektor může být ve stejné.
4) Pravda, pokud dám návěstidal úplně odděleně tak potom stačí jedno relé. To bude asi i logičtější.

Protože co jsem si i prakticky vyzkoušel, když dám ABC modul klasicky do koleje a z té samé koleje chci brát detekci, tak to se "tluče" a nefunguje. Takže proto oboustrané přerušení kolejí a proto detekce v jedné koleji a ABC v druhé.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 419
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod sidlo » čtv 07 říj, 2021 8:08 am

chphoto píše:No podle popisu si myslím, že 60881 a 60882 se liší právě tím, že 881 umí "jen" kontakty a 882 umí detekci z koleje... Dá se nějak toto změřit nebo ověřit?

To je dotaz na znalce Marklin.

chphoto píše:Protože co jsem si i prakticky vyzkoušel, když dám ABC modul klasicky do koleje a z té samé koleje chci brát detekci, tak to se "tluče" a nefunguje.

Potom se tu ještě nabízí detekce s proudovými transformátory https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2018020001, které tak "neničí" DCC signál jako diody. To je na konzultaci se zdeno.

PS hodně jsme to tu zaplevelili. Je to zralé na přesun do jiného vlákna.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod chphoto » čtv 07 říj, 2021 8:54 am

To obsazení a snímání proudu transformátory jsem viděl u MGP, tam to maj v podstatě stejně, taky drát provlečený toroidem.

Kdyžtak admin to může někam přesunout, ale kam to nevím, možná k tomu mýmu původnímu ABC dotazu.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 419
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod BohousP » čtv 07 říj, 2021 1:56 pm

K modulům ABC: vřele doporučuji používat jednu Schottkyho diodu a tu čtveřici NE obyčejnou usměrňovací, ale rychlou. Například UF4007. Vysvětlení viz https://www.masinky.info/2019/03/diody-pro-dcc/. Pak nedochází k "ničení" průběhu DCC napětí.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod chphoto » čtv 07 říj, 2021 3:32 pm

BohousP píše:K modulům ABC: vřele doporučuji používat jednu Schottkyho diodu a tu čtveřici NE obyčejnou usměrňovací, ale rychlou. Například UF4007. Vysvětlení viz https://www.masinky.info/2019/03/diody-pro-dcc/. Pak nedochází k "ničení" průběhu DCC napětí.


Ty co používám já maj udáváno 1.5us, ještě jsem koukal, jestli v SMD maj něco rychlejšího a našel jsem 35ns. Bude mít tento rozíl nějaký zásadní význam? V článku se uvádí 58us, tak by 1.5us mohlo vyhovět. Nebo to je stále ještě moc dlouho?
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 419
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod T1158 » čtv 07 říj, 2021 7:09 pm

Zdravim !
Jakým způsobem máš v plánu řešit přestavení "na stůj" po projetí vlaku kolem návěstidla?
T1158
 
Příspěvky: 9
Registrován: úte 24 srp, 2021 3:51 pm

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod chphoto » pát 08 říj, 2021 4:10 am

Sice nevím, jestli to je dotazu pro mě (trochu jsme tady zaplevelili autoblok moduly ABC), ale snad to zvládne počítač po opuštění úseku detekce před návěstidlem. A pokud by toto nevypadalo dobře, nebo nefungovalo dle představ, tak je na kolejišti mnoho izolovaných úseků kde bude také detekce, takže by to mohlo fungovat že detekce následujícího přepne na stůj. Samozřejmě při ježdění v "ručním" režimu to bude na obslulze, ale nemyslím si, že by se s tím synek nějak detailně zabýval. Tam spíš bude následovat to, že všechna návěstidla dá ručně na "volno" a bude jezdit totálně růčo.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 419
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod sidlo » pát 08 říj, 2021 5:02 am

T1158 píše:Zdravim !
Jakým způsobem máš v plánu řešit přestavení "na stůj" po projetí vlaku kolem návěstidla?

Pokud použijeme JMRi a Logiku návěstidel https://sites.google.com/site/sidloweb/logika-n%C3%A1v%C4%9Bstidel/logika-n%C3%A1v%C4%9Bstidel tak v tabulce bloků se definuje, které úseky musí být pro volnoznak neobsazené. Potom jízda vlaku za návěstidlo do chráněného bloku Logiak návěstidel sama přestaví návěstidlo do polohy Stůj.

Obrázek

Že to funguje je vidět třeba:

https://www.youtube.com/watch?v=2yM_s5HZbE8
https://youtu.be/NM7S6jYtH_o
https://youtu.be/neJP6pHX8UI
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod HonzaM » pát 08 říj, 2021 7:44 am

Je otázka jak skloubit možnost ježdění v automatickém provozu a v manuálu. Kolejiště ovládám TrainControllerem, cestu sice mohu volit také manuálně, “tlačítky” odkud-kam. Z automatického provozu mám naprogramováno automatické shazování návěsti na stůj po projetí vlaku (detekcí obsazení úseku za návěstidlem. To ovšem znamenená nutnost cestu stavět pokaždé znovu. Nakonec to dopadne tak, že se běžně projíždí pŕi návěsti stůj. Ze stejného důvodu jsem rezignoval na používání autobloku, kolejiště je dvojkolejné, ale v manuálním provozu není vždy zachována jízda vpravo. Nejjednodušší je mít možnost v manuálním provozu návěstidla zhasnout. To ale zatím naprogramováno nemám.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod chphoto » pát 08 říj, 2021 8:34 am

HonzaM píše:Je otázka jak skloubit možnost ježdění v automatickém provozu a v manuálu. Kolejiště ovládám TrainControllerem, cestu sice mohu volit také manuálně, “tlačítky” odkud-kam. Z automatického provozu mám naprogramováno automatické shazování návěsti na stůj po projetí vlaku (detekcí obsazení úseku za návěstidlem. To ovšem znamenená nutnost cestu stavět pokaždé znovu. Nakonec to dopadne tak, že se běžně projíždí pŕi návěsti stůj. Ze stejného důvodu jsem rezignoval na používání autobloku, kolejiště je dvojkolejné, ale v manuálním provozu není vždy zachována jízda vpravo. Nejjednodušší je mít možnost v manuálním provozu návěstidla zhasnout. To ale zatím naprogramováno nemám.


No můj nápad byl takový, že na zastavování bude stačit ABC modul a jeho vyřazení bude ovládáno dekodérem, takže to dopadne tak, že návěsti budou řízené z počítače jak majií být při automatické jízdě, na ruční ovládání se prostě někdy pojede na červenou, ale to synkovi asi vadit nebude. Případně pokud by chtěl, tak si ručně dá návěst na zelonou a pak vyřadí ABC a pojede. Bohužel nenapadl mě systém, jak toto udělat, aby se oboje dalo skloubit dohromady. Případně na ruční ježdění tam dám Central Station s displejem a tam si bude přehazovat návěsti a ABCčka jak bude potřebovat. Ale to zatím není na pořadu dne, teď je kolejiště ve stádiu zrodu a tak spíš teď přemýšlím nad tím, abych při pokládce něco neudělal špatně, nebo na nějakou důleživou věc nezapomenul. Protože pak to dodělávat a předělávat by byl opruz a možná by něco ani nešlo. I proto jsou v podstatě skoro všechny koleje spojeny izolačními spojkami, aby se dalo napájet a i detekovst zvlášť.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 419
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Zapojenie autobloku v rámci DCC systému PIKO Smart Contr

Příspěvekod BohousP » pát 08 říj, 2021 11:52 am

chphoto píše:Ty co používám já maj udáváno 1.5us, ještě jsem koukal, jestli v SMD maj něco rychlejšího a našel jsem 35ns. Bude mít tento rozíl nějaký zásadní význam? V článku se uvádí 58us, tak by 1.5us mohlo vyhovět. Nebo to je stále ještě moc dlouho?

Samozřejmě, 35ns je lepší, ale pokud ti to spolehlivě funguje s 1,5us, snad to bude stačit. Někomu to občas funguje i s 1N4004, ty mají 30us. DCC signál může být deformován i vlivem jiných problémů (smyčky, jiskření aj.). Pokud se nedokonalostí sejde více, nastanou trable.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: jipol57 a 3 návštevníků