Stránka 1 z 1
Rozdeleni useku

Napsal:
stř 17 bře, 2021 9:45 pm
od belgarat
Panove, prosim o radu - rozdeleni useku s ohledem na moznosti PC rizeni. Velikost TT (budu uvadet rozmery v cm).
Na casti kolejiste (viz obrazek) budeme mit dvojkolejku (falesnou). Vnitrni kolej zaleze na leve strane do tunelu a toboganu, na te problem neni. Vnejsi kolej zleva vychazi z odbocky (kterou jsme diskutovali jinde), tesne pred tunelem (v leve dolni casti obrazku) je mala zastavka.
Rychliky asi budou projizdet, do zastavky se vleze tak leda brejle + 2Y nebo spis M152 + Baafx, takze kdyz bude neco stavet, bude to kratke. Nejdelsi soupravy, ktere bude mozne provozovat (kvuli delce koleji v nadrazich) budou cca 130cm. Jde mi prave o rozdeleni te vnejsi koleje na useky. Kdyz udelam od odbocky usek zhruba 140cm, tak zbudou 2 kratke, ktere pripadny rychlik asi zaplacne oba. Zato pripadny osobak stojici v zastavce se vejde do jednoho useku.
Je to rozdeleji jak je naznacene na obrazku OK, nebo byste to nakouskovali jinak ?
Re: Rozdeleni useku

Napsal:
čtv 18 bře, 2021 6:35 am
od Myšpulín
Pokud plánuješ automatickou jízdu vlaku pomocí PC, pak bych ten úsek u zastávky udělal tak, aby na něm v pohodě zastavovaly osobní vlaky (hranice tedy podle požadavku SW). Na venek, tedy pro autoblok, by to byl jeden úsek až za to minutí té smyčky, tedy do místa styku úseků té druhé trati. Pokud se bude jezdit jen na ruku, pak jej nedělat (udělat, ale proklemovat, co kdyby).
Re: Rozdeleni useku

Napsal:
čtv 18 bře, 2021 6:48 am
od sidlo
Řízení pomocí PC je velmi široký pojem.
Buď chci aby PC pracovalo jako elektronické stavědlo a bylo pomůckou pro výpravčího, tedy řeší vlakové a posunové cesty, návěstidla a vylučuje zakázané cesty. Tomu musím přizpůsobit úseky.
Nebo chci aby to jezdilo na automatiku a potom se musím přizpůsobit řídícímu SW. Některé SW vyžadují různé délky úseků a větší počet pomocných snímačů.
Obecně doporučuji dát úsek všude kde je návěstidlo (i virtuální), staniční koleje, přejezdy včetně přibližovacích a vzdalovacích úseků, a každou výhybku samostatně. Toto bych udělal bez ohledu na plánované ruční řízení.
Re: Rozdeleni useku

Napsal:
čtv 18 bře, 2021 7:17 am
od Tomas Lebeda
V podstatě souhlasim se Sidlem, taky jsem si všiml, že vpravo na obrázku není naznačeno dělení mezi výhybkou a angličanem, tam bych určitě oddělil a detekoval samostatně. Jinak si ale myslím, že pokud nemůže nastat stav, kdy nezávisle přes zhlaví mohou projíždět dva nebo více vlaků, tak postačí detekovat celé zhlaví jako jeden úsek, nebo ne?
Re: Rozdeleni useku

Napsal:
čtv 18 bře, 2021 7:27 am
od sidlo
Pokud jsou topologií zhlaví vyloučeny souběžné cesty, tak stačí jeden úsek (nebo menší počet úseků).
Já dělám každou výhybku zvlášť, protože
a) je to levné,
b) blbě vypadá když na panelu svítí celé zhlaví obsazené a přitom je obsazena pouze jedna výhybka,
c) blbě vypadá když na panelu svítí postavená cesta i do míst kam vlak nejede,
d) logice stavění cest a návěstidel se lépe řeší tři obyčejné výhybky než jedna logická čtyřcestná výhybka složená ze třech fyzických výhybek.
Re: Rozdeleni useku

Napsal:
čtv 18 bře, 2021 8:30 am
od belgarat
Tady se 'rucne' jezdit az tak moc jezdit nebude. @sidlo muzes svou obecnou odpoved konkretizovat pro ten planek ? Mne slo specialne o to, ze "normalne" bych nasekal useky na volne trati na max predpokladanou delku soupravu + urcita rezerva, na trati k zastavce to nejde. Tak jak "aby to bylo riditelne".
@Tomas Lebeda: jo, v odbocce by tech useku melo byt vic, regionalni trat se priblizuje a usti/odbocuje do 2kolejky - v podstate by to melo byt prujezdne vsechno najednou, tam nektere vyhybky budou skutecne samostatne, jinak mam detekovana cela zhlavi. Nevadi mi, ze na panelu sviti obsazene zhlavi, protoze JE obsazene. Logika staveni cest ... no tam jsem se jeste nedostal

ale kdyz to bude v JMRI moc 'spatne' tak si to spravim podle sveho...
Ad priblizovaci useky: Brano od odbocky by stejne prvni navestidlo pro jizdu smer vlevo nemelo byt bliz nez je naznacene oddeleni (aby byla stojici souprava mimo obvod odbocky). Jsou ty navestidlove useky nezbytne nutne jako samostatne-detekovane ? Pokud tam zustane viset souprava (napr. na navestidlu), tak stejne obsadi usek delky XY ... jako bodovou indikaci pro zastaveni (resp dobrzdeni) pocitam s infrasenzory.
Re: Rozdeleni useku

Napsal:
čtv 18 bře, 2021 8:54 am
od sidlo
Ta odbočka, která není na posledním plánku vidět celá, umožňuje postavit 3 současné vlakové cesty. V tomto případě tedy musíš detekovat každou výhybku zvlášť.
Na plánek si namaluj všechny návěstidla (i virtuální, ty ve skryťáku) - vjezdová, odjezdová, oddílová, předvěsti. Dělení úseku pak bude v místě návěstidla, případně kousek za ním. Nakouskovat mezistaniční úsek v místech kde není návěstidlo postrádá smysl, protože v polích vlak nezastavuje. Tady vycházím z předpokladu, že to stavíš alespoň trochu modelově. Videí na internetu, kdy vlaky automaticky krouží po oválu bez návěstidel je hodně, ale s realitou/modelovostí to nemá nic společného.
Re: Rozdeleni useku

Napsal:
čtv 18 bře, 2021 9:53 am
od belgarat
No, nakouskovat pri delce "volne trate" kolem 3-4 metru mi bohuzel dava smysl - muzu poslat po stejne trati dalsi soupravu pri uvolneni useku, tzn. odstup ~1.5-2 metry. Ale jo, provedu. Co je virtualni navestidlo

? Pak jeste dotaz. Predpokladam pred stanici vjezdove navestidlo. Protoze nevim, tak jsem myslel jej dat "kousek pred" zhlavi. Ale to asi nebude uplne dobre, zejm. mozna pokud bude ve stanici posun (?) a posunovy dil mi vyleze ze zhlavi. Jak tedy ?
Ad modelove. "Hrave modelove". Takze oproti modelu vic navestidel nez je realne (ekonomicke). Nebo u nekterych vyhybek (asi 2) se hodlam tvarit ze "primo" vede jinudy (proste to nevyslo geometricky a uz mne nebavilo si s tim hrat). Vetsina by ale mela umoznovat slusny modelovy provoz. Deti si museji hrat, ale taky neco naucit.
Re: Rozdeleni useku

Napsal:
čtv 18 bře, 2021 10:16 am
od Myšpulín
Ad vjezdové návěstidlo. Na délku nejdelší posunové soupravy od krajní výhybky se umístí označník. Pak je 50 m v reálu ochranné pásmo a následuje vjezdové návěstidlo. A to všechno se modifikuje reálnou situací, tj. pokud by před vjezdovým návěstidlem byl např. přejezd, tak se vjezdové návěstidlo posune až za ten přejezd.
Označník, bílý kolík s modrým vrškem
https://mapy.cz/zakladni?x=15.7310999&y=50.5391558&z=20&pano=1&base=ophoto&source=muni&id=2903&pid=65346361&yaw=3.562&fov=1.257&pitch=0.097. V současnosti se nahrazuje posunovacím návěstidlem
https://mapy.cz/zakladni?x=15.8779148&y=49.2112583&z=18&pano=1&source=muni&id=5517&pid=67059903&yaw=0.578&fov=0.607&pitch=0.013, obě pak tady
https://mapy.cz/zakladni?x=15.8766200&y=49.2116175&z=19&base=ophoto&source=muni&id=5517.
Re: Rozdeleni useku

Napsal:
čtv 18 bře, 2021 10:41 am
od sidlo
Myšpulín má pravdu. K tomu jsem našel krásný obrázek od našeho kolegy
http://masinky2003.wz.cz/zakladni_pojmy.html
kde je pěkně vidět označník. Mezi první (poslední) výhybkou a označníkem má být dostatek místa na posun. Vzdálenost mezi označníkem a vjezdovým návěstidlem můžeme z reálných 50 m zkrátit na 10 - 20 cm.
U odbočky označníky nebudou a záhlaví bude mnohem kratší, protože se tam neposunuje.
Pokud máš délku staniční koleje např 1 m, potom můžeš udělat oddíly autobloku na 1,5 m. Tedy 130 - 150 % délky staniční koleje. Klasické oddíly (hradlové/hláskové) bych dělal minimálně 200 % délky staniční koleje.
Virtuálním návěstidlem nazývám takové návěstidlo, které fyzicky na kolejišti nebude, ale je potřeba pro logiku návěstidel. V JMRI má takové návěstidlo ovladač virtual. V logice návěstidel se podle něho počítají návěsti, ale žádné příkazy se pro něj do DCC neposílají. Popis je tady
https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/20-logika-navestidel.
Ve fyzicky odbočujícím směru na výhybce a návěstí Volno přes výhybku problém nevidím. Stačí dát přes výhybku rychlostník 40 a můžeme klidně návěstit Volno. Ostatně takto funguje celé Hlavní nádraží Praha. A věřím tomu, že v síti ČSD by se dal najít i lepší příklad.
Re: Rozdeleni useku

Napsal:
čtv 18 bře, 2021 11:56 am
od belgarat
.... a to jsem si myslel ze je to kolejiste _dost velke_. Ted nemam cas (az vecer), ale mezi odbockou a nadrazim je jen asi 3.5m ... Dik za nazorny obrazek. Dotazy:
- oznacnik a vjezd. navestidlo je na obrazku na stejne urovni. Je to realne, nebo je vhodne dat aspon nejake symbolicke minimum ?
- co se 'zahlavim' ve skrytych stanicich. Nektere budou MOZNA s posunem (mam uz v nich diry na rozpojovace); ale posun samotny nebude moc videt. Jine zcela bez posunu, vybavene napr. smyckou. Jine skryte stanice jsou jen vyhybny 2kolejne, pro objeti soupravy ktera je "daleko".
Kdyztak hodim obrazek jednoho takoveho 'pripadu' posunoveho skrytaku. Cilem zrejme je, aby viditelna souprava zalezla cela do tunelu ("odjela pryc") i kdyz se ve skryte stanici zrovna posunuje. V danem pripade bych rad, aby byla videt bocnim pruhledem stojici v krajine. Dam planek.
Re: Rozdeleni useku

Napsal:
čtv 18 bře, 2021 12:11 pm
od sidlo
Označník na obrázku není v úrovni vjezdového návěstidla. Máš to otočené. Jak jsem psal, doporučuji 10 - 20 cm od vjezdového návěstidla.
Zdroj Bohouš
https://www.masinky.info/2011/06/modelova-zeleznice-a-navestidla/ TNZ_34_2605.pdf

- oznacnik.png (4.14 KiB) Zobrazeno 3644 krát
Skrytou stanici projektuji stejně jako viditelnou. Budou tam virtuální návěstidla. A záhlaví bude právě tak dlouhé, aby se tam dalo posunovat. Pokud posun nebude, tak záhlaví bude minimální. Pokud se bude jen objíždět, tak posun je na délku lokomotivy.
Re: Rozdeleni useku

Napsal:
čtv 18 bře, 2021 12:17 pm
od BohousP
Na nových tratích jsou často místo označníku ranžírky (seřaďovací návěstidla) - trvale na nich svítí modrá. Jen pokud je povolen "posun za označník", přepne se na bílou. Samozřejmě, jsou orientována opačně, než vjezdové návěstidlo.
Re: Rozdeleni useku

Napsal:
čtv 18 bře, 2021 2:44 pm
od belgarat
kdybych chtel zahlavi co nejvic "zdrcnout", v jakych situacich se bezne povoluje posun za oznacnik ?
Re: Rozdeleni useku

Napsal:
čtv 18 bře, 2021 4:26 pm
od sidlo
Posun za označník se povoluje pokaždé, když je to nezbytné.
Podmínky pro povolení posunu za označník řeší D1, odstavce 1811 - 1835,
https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/Show.aspx?oid=1565121