Stránka 1 z 1

Analogový provoz DCC lokomotiv

PříspěvekNapsal: stř 17 úno, 2021 7:02 pm
od Kavka_
Zdravím všechny. Chvíli jsem váhal, zda zadat do tématu "DCC pro tutany", ale přišlo mi, že tomu nechám samostatné vlákno.
V posledním roce jsem digitalizoval nemalou část svého vozového parku a dopracoval jsem se k několika otázkám, na které jsem nenašel na fóru jednoznačnou odpověď. Jedná se mi o provoz digitálních lokomotiv na analogu.
1) Rozumím skutečnosti, že po připojení stejnosměrného napětí jede lokomotiva směrem, který nutně nemusí být ve shodě s ostatními analogovými lokomotivami. Lze nějak SW přepnout tento směr? (z diskuzí zde vedených jsem dospěl k názoru, že ne - tedy pokud nezaměním fyzicky polaritu připojení motorku?)
2) jaké má představy digitální dekodér o podobě stejnosměrného napájení? Napájím-li lokomotivu PWM regulátorem s frekvencí 50-120 Hz, chová se dekodér předvídatelně, ale u PWM regulátoru s frekvencí 25 kHz je to loterie - lokomotiva jede na předem nepředvídatelnou stranu, nebo při opačném posazení na koleje vůbec... zároveň lokomotiva nereaguje na změnu polarity...
Dává to smysl? Vypíchnul jsem frekvenci PWM, která je pro mne hlavní podezřelý... I když na jiném regulátoru, který je jiný, jakkoli je na podobně vysokých frekvencích to ale nedělá... (nevnímám to jako zas až tak velký problém, tyto zdroje používám jen u mikrokolejišť a není problém tam prostě digitální lokomotivy nepouštět - tohle dělá konkrétně ovladač mého kolejiště X-track viewtopic.php?f=51&t=12979)
Díky za vaše názory.
Mějte se!

Re: Analogový provoz DCC lokomotiv

PříspěvekNapsal: stř 17 úno, 2021 7:30 pm
od zdeno
toto je hodne amaterske, ale zkusim.
Je to norma NMRA S-9.2.2.
---
Existuje CV29.2 kde je definovane, ci se loko rozbehne na analogove napajeni. Ono to neni presne tak, ale zatim to postaci.
potom CV29.0 , kde se urcuje smer jizdy loko. Netestoval jsem, ci to plati i pro analog.
Frekvence 50-120Hz je prilis nizka, aby neco delala, ale frekvence 25kHz je uz srovnatelna s DCC a teda dekoder hleda informaci DCC a teda ji nedostane a dekoder je mrtvy.
---
To je muj nazor a nemusi byt spravny, protoze na analogu, DCC masiny, nikdy nepouzivam.

Re: Analogový provoz DCC lokomotiv

PříspěvekNapsal: čtv 18 úno, 2021 11:56 am
od Pater
Kavka_ píše:1) Rozumím skutečnosti, že po připojení stejnosměrného napětí jede lokomotiva směrem, který nutně nemusí být ve shodě s ostatními analogovými lokomotivami. Lze nějak SW přepnout tento směr? (z diskuzí zde vedených jsem dospěl k názoru, že ne - tedy pokud nezaměním fyzicky polaritu připojení motorku?)
Právě při digitalizaci lokomotivy se dbá, aby vodiče byly zapojeny podle původních (červený vodič (pravý kolejový sběrač) z motoru se odpojí a na jeho místo se připojuje oranžový z dekodéru, černý se odpojí a připojí šedý) a lokomotiva pak jezdí ve shodě s analogovými. Už jsem se setkal i s lokomotivou, která to měla na desce zapojené špatně a po osazení dekodéru jezdila opačně, než původně v analogu. Pak bylo nutné přehodit směr otáčení přímo na motorku. SW lze směr v CV29 přepnout pouze pro digitální provoz (alespoň u většiny dekodérů).
zdeno píše:Frekvence 50-120Hz je prilis nizka, aby neco delala, ale frekvence 25kHz je uz srovnatelna s DCC a teda dekoder hleda informaci DCC a teda ji nedostane a dekoder je mrtvy.
Jsem téhož názoru.

Re: Analogový provoz DCC lokomotiv

PříspěvekNapsal: čtv 18 úno, 2021 3:02 pm
od Kavka_
Díky za vysvětlení, zní mi to smysluplně...

Re: Analogový provoz DCC lokomotiv

PříspěvekNapsal: čtv 18 úno, 2021 10:52 pm
od jirkan
A má to ještě další výhody. Aspoň u dekodérů, které používám, se do analogu přenášejí některé parametry. Např. omezení max. rychlosti nebo plynulý rozjezd, pokud je napětí připojeno "skokově". Taky je možné nastavit, zda budou fungovat zvuky.

Pozor na dvě zrady.
1) lokomotiva se obvykle rozjíždí s mírným zpožděním.
2) u některých dekodérů je analogový provoz blokován a je nutné ho povolit.

Dále pozor při přechodu mezi analogovou a digitální částí, je třeba dělat přechodový úsek delší než vlak.
A konečně, (nevím, zda to dnes někdo používá) dříve se používalo analogového napětí jako povelu k plynulému zastavení. Fungovalo to tak, že v úsuku před návěstidlem se do kolejí přivedlo napětí o opačné polaritě, než odpovídalo směru jízdy, tak to dekodér přeložil jako povel k zastavení. Tedy v podstatě laciná alternativa k brzdícímu generátoru.