Ovládání výhybek a příslušenství

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Ovládání výhybek a příslušenství

Příspěvekod ohruska » ned 17 led, 2021 11:41 am

Asi hloupá otázka, ale můžete mě prosím vysvětlit, proč zapojovat srdcovku, když mě vlaky plynule jezdí i bez zapojené srdcovky.
Děkuji Ota
ohruska
 
Příspěvky: 133
Registrován: sob 04 led, 2020 9:50 pm

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 17 led, 2021 11:45 am

HonzaM píše:
Zdenek Valter píše:
HonzaM píše:Jak už jsem psal, variabtou je centrála Digitrax DCS 100 (5A) nebo DCS 200 (8 A), u té zůstává napájení ovladačů funkční i když centrála v důsledku zkratu vypne kolejové napájení. Možná existují i jiné centrály které při zkratu nevypnou nic než trakci.
...

Obávám se Honzo, že zde je míněno příslušenství řízené přes DCC, na které má vliv vypnutí trakce také.
Výstup 5A či dokonce 8A nepovažuju za vhodný - je to spíš svářečka ;-) - a pak se stane, že ten šílený proud může nenávratně poškodit model.
Zatím nejlepším řešením je víc boosterů v kolejišti pro trakci a na proud max. 3A - ideálně takových které detekují zkrat akusticky (třeba SPAX).

Pokud se týká těch 5 A. a 8 A máš samozřejmě pravdu, je to tak pro zahradní železnici.
Nikde nebylo řečeno že by se zde muselo jednat výhradně o příslušenství ovládané prostřednictvím DCC. Téma vlákna je “způsob ovládání kolejiště ”. Za mnohem lepší považuji ovládání příslušenství nezávisle na DCC LocoNetem, který má navíc výhodu že je obousměrný, takže slouží zároveň pro zpětné hlášení, není nutné tahat druhou sběrnici. To přináší výhodu třeba u servodekodéru, servo totiž hlásí dosažení koncové polohy, aniž by nutné k servu montovat mikrospínače.

Jasně, ale ne každý používá centrálu s Loconetem ale i na těchto centrálách (s Loconetem), lze posílat povely k příslušenství přes DCC a i tam je víc než vhodné oddělit napájení trakce od distribuce DCC k signalizačním účelům.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2675
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Ovládání výhybek a příslušenství

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 17 led, 2021 11:50 am

ohruska píše:Asi hloupá otázka, ale můžete mě prosím vysvětlit, proč zapojovat srdcovku, když mě vlaky plynule jezdí i bez zapojené srdcovky.
Děkuji Ota

Vzhledem k rozmanitosti hnacích vozidel a k tomu, že musí sbírat trakční napětí aby se mohly pohybovat po kolejišti je víc než žádoucí, aby úseků bez napájení bylo co nejméně a aby byly co nejkratší.
Proto se srdcovka přepíná podle směru přehození výhybky.
Představ si takovou drezínu v modelu. ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2675
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod belgarat » ned 17 led, 2021 3:58 pm

Zdenek Valter píše:
belgarat píše:
Zdenek Valter píše:=Minimálně v tom co popisuješ !!!
Z mého pohledu je nejlepší řešení napájet trakci několika boostery s omezením MAX 3A, příslušenství zvlášť.


OK, "lenost" vstavat beru jako padny duvod. Akorat bych se zeptal: kdyz mam booster pro trakci, tak zkrat vyhodnoti on, vypne (svoje) DCC - to je mi jasne. Ale:
- jak tu informaci pak preda centrale (ovladacum, napr. RocoMysi), PC ?
- muzu nejak 'elektronicky' boosteru opet zapnout DCC vystup - jak ?

Dik!
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod HonzaM » ned 17 led, 2021 6:00 pm

belgarat píše:
OK, "lenost" vstavat beru jako padny duvod. Akorat bych se zeptal: kdyz mam booster pro trakci, tak zkrat vyhodnoti on, vypne (svoje) DCC - to je mi jasne. Ale:
- jak tu informaci pak preda centrale (ovladacum, napr. RocoMysi), PC ?
- muzu nejak 'elektronicky' boosteru opet zapnout DCC vystup - jak ?

Dik!

Výstup se po odstranění zkratu zapne automaticky, není třeba ho zapínat nějakým externím prvkem. Takto to funguje u centrál i boosterů Digitrax a předpokládám že i u jiných.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4070
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod belgarat » ned 17 led, 2021 6:24 pm

HonzaM píše:Výstup se po odstranění zkratu zapne automaticky, není třeba ho zapínat nějakým externím prvkem. Takto to funguje u centrál i boosterů Digitrax a předpokládám že i u jiných.


OK. Sice to nemusi vyhovovat vzdy, ale po riznuti vyhybky ano. A ta signalizace do rucniho tentononc a PC ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 17 led, 2021 7:31 pm

belgarat píše:
Zdenek Valter píše:=Minimálně v tom co popisuješ !!!
Z mého pohledu je nejlepší řešení napájet trakci několika boostery s omezením MAX 3A, příslušenství zvlášť.


OK, "lenost" vstavat beru jako padny duvod. Akorat bych se zeptal: kdyz mam booster pro trakci, tak zkrat vyhodnoti on, vypne (svoje) DCC - to je mi jasne. Ale:
- jak tu informaci pak preda centrale (ovladacum, napr. RocoMysi), PC ?

Proč by jí měl předávat ovladačům?
Centrále možná, ale především obsluze! Zkrat je chybový stav který je třeba odstranit!
Tady je potřeba si říct co jako obsluha kolejiště chceš - pokud požaduješ aby booster při zkratu vypnul centrálu tak by sis musel vybrat takový DCC systém který to umí - tohle má asi význam jedině když si s tím hraješ sám.
Pokud se obsluhuje kolejiště více lidmi s těmi správnými rolemi např. strojvůdce, výpravčí atd. pak to naopak není vhodné, protože to postihne všechny zúčastněné, místo toho aby to odpojilo jen část kolejiště a ostatní mohli ve hře pokračovat.

belgarat píše:- muzu nejak 'elektronicky' boosteru opet zapnout DCC vystup - jak ?

Dik!

No to není potřeba - Booster obnoví provoz pokud je zkrat odstraněn viz. předešlý příspěvek Honzy M.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2675
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod belgarat » ned 17 led, 2021 9:10 pm

Zdenek Valter píše:Proč by jí měl předávat ovladačům? Centrále možná, ale především obsluze.

Tomu nejak nerozumim. "Obsluha" je prave ta osoba, ktera drzi v ruce ovladac, nebo sedi u PC. Jak se tedy o zkratu dozvi kdyz jine casti kolejiste (jine boostery) pracuji O.K. ? Myslis nejake velke cervene svetlo, ktereho si vsimne i clovek zakoukany do monitoru ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 17 led, 2021 9:38 pm

belgarat píše:
Zdenek Valter píše:Proč by jí měl předávat ovladačům? Centrále možná, ale především obsluze.

Tomu nejak nerozumim. "Obsluha" je prave ta osoba, ktera drzi v ruce ovladac, nebo sedi u PC. Jak se tedy o zkratu dozvi kdyz jine casti kolejiste (jine boostery) pracuji O.K. ? Myslis nejake velke cervene svetlo, ktereho si vsimne i clovek zakoukany do monitoru ?

No třeba já používám SPAX a ten má ledkovou indikaci.
Právě, že moc často se pod modul Kolejiště člověk nedívá, tak Vláďa Vacek vymyslel k indikaci zkratu bzučák a pak ho ještě vylepšil tím, že jiným tónem dává najevo že nemá DCC.
U stacionárního kolejiště si můžeš ty ledky vyvézt na velín. Tam je dobrá ta i ta akustická indikace zkratu. Ztráta DCC se u stacionárních kolejišť akusticky indikovat nemusí, tohle má význam jedině na modulovce.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2675
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod HonzaM » ned 17 led, 2021 10:37 pm

belgarat píše:
Zdenek Valter píše:Proč by jí měl předávat ovladačům? Centrále možná, ale především obsluze.

Tomu nejak nerozumim. "Obsluha" je prave ta osoba, ktera drzi v ruce ovladac, nebo sedi u PC. Jak se tedy o zkratu dozvi kdyz jine casti kolejiste (jine boostery) pracuji O.K. ? Myslis nejake velke cervene svetlo, ktereho si vsimne i clovek zakoukany do monitoru ?

Na modulovce nejezdí vlaky samy, vždy je vede “strojvedoucí” a ten si všimne že se mu mašina zastavila a je mu jasné proč, příčinu odstraní a kolejové napájení je automaticky obnoveno. Není nutné aby se zastavily i vlaky v jiné části layoutu napájené z jiných boosterů. Není ani nutné to indikovat do centrály, zajišťující LocoNet pro celé kolejiště. Nicméně pro jistotu u pípaku používáme “pípák” napájený baterií, který se při ztrátě kolejového napájení ozve.
Pro informaci: u boosteru Digikeijs DR5033 je možné nastavit zda se má vypnout i centrála.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4070
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod zdeno » pon 18 led, 2021 10:25 am

Zdenek Valter píše:tak Vláďa Vacek vymyslel k indikaci zkratu bzučák a pak ho ještě vylepšil tím, že jiným tónem dává najevo že nemá DCC.

myslim si, ze to V. Vacek okopiroval ode mne. Ja to pouzivam vic nez sest roku.
https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2015080001
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Ovládání výhybek a příslušenství

Příspěvekod belgarat » pon 18 led, 2021 12:01 pm

Male upozorneni: scenar "modulovka" neni pro ne-modulove uzivatele uplne vhodny - jine podminky pro provoz. Zejmena Honzovo "vsimne si, ze se mu masina zastavila", "vi proc" nefunguje na loko ovladanou (polo)automaticky PC v tunelu apod. Pred psanim kategorickych zaveru "XX je jedine vhodne" (bez rozliseni pro koho) bych radeji overil ze je to _skutecne_ pouzitelne vseobecne. Zde se vychodisko "je to dobre pro modulovku" objasnilo az na dotaz.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 18 led, 2021 4:16 pm

zdeno píše:
Zdenek Valter píše:tak Vláďa Vacek vymyslel k indikaci zkratu bzučák a pak ho ještě vylepšil tím, že jiným tónem dává najevo že nemá DCC.

myslim si, ze to V. Vacek okopiroval ode mne. Ja to pouzivam vic nez sest roku.
https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2015080001

Zdeno nechci Ti upírat prvenství natolik dobře historii neznám, ale určitě je to velmi užitečná věc.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2675
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod zdeno » pon 18 led, 2021 6:19 pm

OT , omluva ostatnim

Zdenek Valter píše:Zdeno nechci Ti upírat prvenství natolik dobře historii neznám, ale určitě je to velmi užitečná věc.

je fakt, ze evoluce boostru prosla velkym vyvojem a srovnavat veci spred 15 roku je mimo misu.
---
V posledni dobe mam rozpracovane, oddelit vystupnim trafem vystup DCC siloveho signalu.
Teda udelat to naprosto bezpecne pro definici hracky.
Mam doma zapojeny boostr s trafem na vystupu, kterym je vyhlazovaci indukcnost pro PC zdroje.
civka.JPG

Je to ta druha civka s dvojitym vinutim, ktera ma indukcnost 2 x 3mH.
Uz mi to beha asi 2 roky a bez problemu. Musi se tam dat na sekundar odpor 270 ohmu na potlaceni spicek a tehdy je to naprosto spolehlive.
Problem jsou predsudky lidi, kteri se boji o dekodery. Asi to taky potrebuje projit vyvojem.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Ovládání výhybek a příslušenství

Příspěvekod BohousP » úte 19 led, 2021 5:17 am

Zdeno: Nedovedu posoudit účinky toho oddělení. Ale na ochranu proti náhodným špičkám bych na výstup dal rychlý bipolární transil tak na 20-25V.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků