Stránka 1 z 3

Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: úte 22 pro, 2020 8:32 am
od belgarat
Vlakno je oddelene z puvodniho Lama dotazy: Pb Pajka, rele. Bylo navrzeno pouziti boosteru, coz az tak uplne nechapu a chtel jsem se o tom bavit dale; puvodni vlakno se vsak zaobira prevazne rele, proto oddeluji sem.

Kontext:
belgarat píše:Druha mozna chybna uvaha je, ze mam-li kolejove krizeni, neni zkratovy modul uplne vhodny. Necham si tedy poradit / projit jeste vlastni hlavou. Kolejove krizeni je linkovano zde: viewtopic.php?p=285511#p285511 - to zelene na styku dvojkolejky s vedlejsimi tratemi. Puvodne jsem chtel pro vnejsi kolej vyhybny + nejblizsi prilehle tratove useky prepinani polarity podle obsazeni useku a postaveni vyhybek (ano, zvladne to bez potizi Logix v JMRI, ale preferoval bych vic HW a autonomni reseni).

Zdenek Valter píše:No jsem na tom sice lépe - asi začínám tušit, ale to zelené přeci není křížení - tady by bylo lepší mít další booster.
Respektive beru pouze to, že na výhybkách si přepínáš jen srdcovku.

[...]
O.K. ale může to být užitečné i pro ostatní. Tak na to založ třeba další vlákno. Ať se bavíme konkrétně nad Tvým projektem. ;-)

Re: Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: stř 23 pro, 2020 9:01 am
od Pater
belgarat píše:Puvodne jsem chtel pro vnejsi kolej vyhybny + nejblizsi prilehle tratove useky prepinani polarity podle obsazeni useku a postaveni vyhybek

Jestli ti to pomůže, tak nedávno se to na fóru řešilo zapojení dvojité kolejové spojky, tak by jsi mohl vycházet z něj.

Re: Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: stř 23 pro, 2020 9:17 am
od belgarat
Pater píše:Jestli ti to pomůže, tak nedávno se to na fóru řešilo zapojení dvojité kolejové spojky, tak by jsi mohl vycházet z něj.


Mozna. Jen pripominam, ze v mem pripade je dvojkolejka falesna, tedy JK je ve vnejsi koleji "prehozene" (na obrazku 1 by byla na dolni koleji cervena na vnejsi kolejnici); predpokladam, ze se mne tyka spis zapojeni pro DCC-nezavisle okruhy (obr. 4 a dale).

Re: Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: stř 23 pro, 2020 3:56 pm
od Pater
belgarat píše: Jen pripominam, ze v mem pripade je dvojkolejka falesna, tedy JK je ve vnejsi koleji "prehozene"

Promiň, nevidím souvislost. Asi se na to dívám jinak. Proč by měly být vodiče JK na druhé koleji přehozené?
Pokud jsou vodiče JK na druhé koleji přehozené, tak je potřeba polaritu sjednotit v jiném úseku. Křížení je na přepínání polarity příliš krátké. Platí to, co pro vratné smyčky. Pokud v úseku přepínám polaritu, musí se do něj vejít celá vlaková souprava.

Re: Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: stř 23 pro, 2020 6:18 pm
od Zdenek Valter
Pater píše:
belgarat píše: Jen pripominam, ze v mem pripade je dvojkolejka falesna, tedy JK je ve vnejsi koleji "prehozene"

Promiň, nevidím souvislost. Asi se na to dívám jinak. Proč by měly být vodiče JK na druhé koleji přehozené?
Pokud jsou vodiče JK na druhé koleji přehozené, tak je potřeba polaritu sjednotit v jiném úseku. Křížení je na přepínání polarity příliš krátké. Platí to, co pro vratné smyčky. Pokud v úseku přepínám polaritu, musí se do něj vejít celá vlaková souprava.

Přesně tak!!!

Re: Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: stř 23 pro, 2020 6:20 pm
od Zdenek Valter
Můžeš sem dát znovu to schéma nad kterým tu máme diskutovat?
Ideálně celé - v odkazu máš jen spodní patro ;-)

Re: Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: stř 23 pro, 2020 6:26 pm
od Zdenek Valter
Jak máš vymyšlené napájení celého kolejiště pro trakci?

Re: Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: stř 23 pro, 2020 6:39 pm
od belgarat
Zdenek Valter píše:Můžeš sem dát znovu to schéma nad kterým tu máme diskutovat?
Ideálně celé - v odkazu máš jen spodní patro ;-)


Ver mi, ze by to nebylo moc prehledne. Kolejiste ma celkem 3 patra. Pro ucely diskuse o vyhybne by vsak melo stacit to co jsem postnul - falesna "zelena" dvojkolejka spolecne se skrytakem a tobogany tvori zborceny oval. Do kazdeho toboganu usti jedna kolej "dvojkolejky". Jediny vyjezd do "posledniho" patra (a do skrytakoveho mezipatra) predstavuje vyjezd z vyhybny (oprava) vlevo nahore (viz nedopojena vyhybka EW1 vyjezd rovne).

Schema spodniho patra: https://photos.app.goo.gl/TyWYx5wodHPZKRYu8

Zajimal by mne duvod (ano, casem az bude vic souprav, je booster asi nasnade kvuli odberu) a zpusob pouziti boosteru pro reseni 'zkratu' na kolejove spojce mezi protilehlymi stranami "ovalu".

Edit: ad napajeni -- smerem k vice boosterum jsem zatim moc neuvazoval (zatim bude stejne v provozu jen spodni patro a kdovi zda cele), pri dostavbe horniho se jevi asi nejjednodussi provest stoupajici trat od vyhybny jako prechodovy usek a 2 viditelna nadrazi oddelit na jiny booster.

Re: Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: čtv 24 pro, 2020 7:14 am
od Pater
belgarat píše:Zajimal by mne duvod (ano, casem az bude vic souprav, je booster asi nasnade kvuli odberu) a zpusob pouziti boosteru pro reseni 'zkratu' na kolejove spojce mezi protilehlymi stranami "ovalu".

V odkazu, který tu byl zmíněn, je to řešeno v odstavci "Zapojení se dvěma vodiči a ochranou". Důvod je udělat to bezzkratově. Pokud dodržíš pravidla pro zapojování boosterů (samostatné, galvanicky oddělené zdroje stejného napětí, ad.), tak ke zkratům nebude docházet.

Re: Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: čtv 24 pro, 2020 8:02 am
od belgarat
@Pater: jsem natvrdly, sorry. Chapu ze to odkazovane zapojeni je _vhodne_ pro provedeni s vice boostery (uz jen proto, ze hovori o vice DCC signalech). Cemu nerozumim je, proc byl navrzeny pro vyhybnu rovnou _booster_ namisto "pouheho" bezzkratoveho (nebo zkratoveho) prepinani casti okruhu; puvodne jsem uvazoval o prepinane casti na "dolni" koleji - vyhybna + prilehle useky.
Prosim vysvetlit vice 'po lopate' ...

Re: Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: čtv 24 pro, 2020 8:55 am
od Pater
belgarat píše:Cemu nerozumim je, proc byl navrzeny pro vyhybnu rovnou _booster_ namisto "pouheho" bezzkratoveho (nebo zkratoveho) prepinani casti okruhu

Tomu taky nerozumím. Já to nenavrhoval.

belgarat píše:Prosim vysvetlit vice 'po lopate' ...

Promiň, ale taky jsem natvrdlý. Když není schéma (i nepřehledné), nemohu se zorientovat, natož cokoli vysvětlovat.

Re: Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: pát 25 pro, 2020 10:58 am
od Zdenek Valter
Pater píše:
belgarat píše:Zajimal by mne duvod (ano, casem az bude vic souprav, je booster asi nasnade kvuli odberu) a zpusob pouziti boosteru pro reseni 'zkratu' na kolejove spojce mezi protilehlymi stranami "ovalu".

V odkazu, který tu byl zmíněn, je to řešeno v odstavci "Zapojení se dvěma vodiči a ochranou". Důvod je udělat to bezzkratově. Pokud dodržíš pravidla pro zapojování boosterů (samostatné, galvanicky oddělené zdroje stejného napětí, ad.), tak ke zkratům nebude docházet.

No a ještě je nutné je případně i sfázovat, pokud nejsou vybaveny přepínáním polarity - v případě že jsou, můžeš je použít na napájení třeba smyčky nebo točny i na Tebou nakreslenou část.
Na druhou stranu, si myslím, že je vhodnější přepínat s modulem smyčky jen tu část kde se nachází nebo projíždí jedna souprava, protože pak se Ti může stát, že zkratům bude docházet,
protože do téhož složitého úseku bude vjíždět více souprav.

Re: Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: pát 25 pro, 2020 11:06 am
od Zdenek Valter
Pater píše:
belgarat píše:Cemu nerozumim je, proc byl navrzeny pro vyhybnu rovnou _booster_ namisto "pouheho" bezzkratoveho (nebo zkratoveho) prepinani casti okruhu

Tomu taky nerozumím. Já to nenavrhoval.

No já jsem zvyklý na to, že složitá kolejiště/modulište mají více napájení (boosterů). Viz můj předešlý příspěvek

Pater píše:
belgarat píše:Prosim vysvetlit vice 'po lopate' ...

Promiň, ale taky jsem natvrdlý. Když není schéma (i nepřehledné), nemohu se zorientovat, natož cokoli vysvětlovat.

Díky za podporu - diskutovat se dá smysluplně jedině nad relevantními podklady.

Re: Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: pát 25 pro, 2020 10:36 pm
od belgarat
Schema: https://photos.app.goo.gl/fk8jr8QLwL4xDbsF8 ; ovsem oproti schematu jsou ve WT plancich nize doplnene NAPRIKLAD kolejove spojky v Odbocce Kopa (jinde zde diskutovana jako Stubna). Take par spojek, a jedna (skryta) vyhybna ktere jsou ovsem jen varianty ovalu.

Spodni patro: https://photos.app.goo.gl/xMAmzR6HkJCEg4AU6
Stredni patro - skrytak: https://photos.app.goo.gl/Jd2p83gVkRuqT9C49
Horni patro: https://photos.app.goo.gl/EVr4stLngeSnXARh6

Male vysvetleni: jak bylo uvedeno drive, zelena "dvoukolejka" usti do 2 toboganu, ktere jsou spojene mosty (tmave modra). Spolecne se zelenou dvojkolejkou a skrytym nadrazim (nadrazi u horniho okraje, spodni patro; fialove; 5 koleji + navrat dvojkolejky) pak tvori zborceny oval. Opet upozornuji na kolejovou spojku ve skrytaku mezi kolejemi falesne dvojkolejky A TAKE treti vetvi (jinak oddelene mensi skryte nadrazi, 3 koleje + smycka) - ta spojka mozna vubec nebude existovat. To jsem ale psal v predchozich prispevcich.

Panove Pater a p. Valter prominou - ale pevne doufam ze se na 'svem' kolejisti vyznam dostatecne na to, aby to byla skutecne falesna dvojkolejka a zborceny oval. Pripominam, ze krome zelene trate skrytaku a nezbytnych spojek, ktere uzavrou okruh proste zpocatku NIC v provozu nebude. Pravdepodobne zadna vyhybna Telgart (asi polozena, ale prujezdna), zadne mosty (tobogany spojene spojkou), dost mozna zadna vyhybna pod vrcholkem toboganu (ve Wintracku je, zda se bude realizovat netusim - zalezi na opruzu s tim, jak by se zaridilo vyjimani vyhybek pro opravu).

Dalsi vec, proc se mi fakt NECHCE ukazovat "grandiozni velkolepe a uzasne plany" je, ze dost mozna to kolejiste skonci v propadlisti dejin stejne jako mnoho dalsich projektu - budu pak za jeste vetsiho blba; nejen soukrome, ale verejne. Chci zacit s casti, ktera je samostatne provozuschopna - a ta byla na puvodne uverejnenem planku ... no a zbytek se uvidi podle vyvoje a uspechu klubu a postoje mecenasu.

No - tak jste zvedavi, tady je mate. Skutecne je celkove kolejiste _jine_ nez jake jsem popisoval pro ucely vyreseni odbocky ?

Re: Vyhybna pro vedlejsi trat: Booster ?

PříspěvekNapsal: sob 26 pro, 2020 11:30 am
od Zdenek Valter
Díky - pro návrh napájení jsi dal nejen schéma kolejí, které je opravdu nepřehledné ale zejména tohle ideové schéma které se hodí k návrhu DCC nejlépe:
schema.jpg


Já bych přepínané úseky s moduly vratné smyčky uspořádal takto:
schema 01.jpg