Kompatibilita analógu a digitálu

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Kompatibilita analógu a digitálu

Příspěvekod DanoKr » ned 22 lis, 2020 5:44 pm

Zdravím, mám otázku ohľadom kompatibility digitálu a analógu. Keby mám analogovu železnicu a lokomotívy by som ovládal cez digital, fungovalo by to? Ďakujem za odpovede. :)
DanoKr
 
Příspěvky: 15
Registrován: pon 02 lis, 2020 8:51 pm
Bydliště: Okres Malacky

Re: Kompatibilita analógu a digitálu

Příspěvekod prcek » ned 22 lis, 2020 6:20 pm

Dokud ovladas vse rucne, tak ovladani jizdy vlaku (rychlost, smer) a staveni vlakovych cest (prehazovani vyhybek, staveni navestidel) mohou byt dva oddelene svety.
Digitalni ovladani jizdy vlaku predpoklada, ze koleje jsou stale napajeny, zadne izolovane useky atp. (vyjimka jsou vratne smycky, kde je to slozitejsi), Na modulovkach se dokonce nekde pouziva ryze mechanicke staveni vyhybek.

Pokud dotaz smeruje k tomu, ze mas lokomotivy pro analog a chtel bys je ridit digitalne, tak to fungovat nebude, pokud do nich nenainstalujes dekodery. U starsich to muze byt dost problem.

Asi trosku rozved svuj dotaz, treba nekdo povolanejsi pochopi, na co se ptas a odpovi.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 512
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Kompatibilita analógu a digitálu

Příspěvekod DanoKr » ned 22 lis, 2020 9:55 pm

Okej, rozviniem.

Takže staviam koľajisko (1:120, nie je podstatné) a napadlo mi že keby som mal koľajnice riadené cez analóg a lokomotívy s upraveným dekóderom (to už som sa naučil) by som riadil cez digitál. Digitál je na koľajnice a návestidlá strašne predražený a myslím že by mi to postačilo iba na lokomotívy.
DanoKr
 
Příspěvky: 15
Registrován: pon 02 lis, 2020 8:51 pm
Bydliště: Okres Malacky

Re: Kompatibilita analógu a digitálu

Příspěvekod Sandy » ned 22 lis, 2020 11:10 pm

DanoKr píše:Okej, rozviniem.

Takže staviam koľajisko (1:120, nie je podstatné) a napadlo mi že keby som mal koľajnice riadené cez analóg a lokomotívy s upraveným dekóderom (to už som sa naučil) by som riadil cez digitál. Digitál je na koľajnice a návestidlá strašne predražený a myslím že by mi to postačilo iba na lokomotívy.


Je to jednoduché.
Máš-li centrálu, ovladač a "digitalizované" lokomotivy, jezdit můžeš "digitálně".
Ovládání příslušenství ( výhybky, izolované úseky apod.) můžeš ovládat "analogově" a v některých případech i využívat DCC ovládání ( třeba úseky s ABC).
Někteří jedinci tady se budou nad kompilací digitál/analog "kácet na záda", ale toho si nevšímej.
Učitel národů razil jako životní zásadu postup od " jednoduššího ke složitějšímu". Takže až finančně posílíš, můžeš přejít od analogového ovládání příslušenství k tomu finančně náročnějšímu digitálnímu.

Když projdeš zdejší forum, tak někteří "zvláště vybíjení jedinci" bez skrupulí využívají nejprimitivnější analogové ovládání, ruční přestavování výměn a ničemu to nevadí...
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Kompatibilita analógu a digitálu

Příspěvekod sidlo » pon 23 lis, 2020 6:54 am

S děckama stavíme modulovku https://kzm-chotebor8.webnode.cz/. Naše první veřejné ježdění bylo lokomotivy v digitálu a výhybky přestavované prstem. Postupem doby jsme předělávali výhybky na serva, detekce obsazení, návěstidla, zabezpečovací zařízení, ...
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3613
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kompatibilita analógu a digitálu

Příspěvekod HonzaM » pon 23 lis, 2020 12:47 pm

Co si představuješ pod pod “analogem” a co považuješ za “strašně drahé”? Analogem může být nazváno cokoli ovládání od přestavování výhybek mechanickou páčkou přes výhybky přestavované elektrickými přestavníky ovládanými třeba páčkovými přepínači nebo tlačítky, nebo ovládání s dekodérem ovládaným přímo tlačítky nebo přepínačem, ale bez ovládání digitálním ovladačem. Jak píše sidlo, ovládání výhybek, závor, návěstidel vůbec nesouvisí s tím jestli do kolejí povedeš DCC signál a lokomotivy budou mít dekodéry ovládané z digitální centrály.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4093
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kompatibilita analógu a digitálu

Příspěvekod Tomas Lebeda » pon 23 lis, 2020 1:27 pm

Cena jedné výhybky je zhruba 400kč, k tomu cena přestavníku je zhruba 300kč, celkem tedy 700kč.
(Tady záleží i na tom jakého komfortu se chce dosáhnout, prstem to lze přehazovat taky.
Samozřejmě to lze i levněji, ale pak se tam počítá taky spousta hodin vlastní práce )
Dekoder pro výhybky je přibližně taky 700Kč, ale zpravidla jím můžeš ovládat 8 výhybek.
Tzn. že při osmi výhybkách tvoří cena dekodéru cca 12,5% ceny výhybky, to nevím zda je strašně drahé.
Z vlastní zkušenosti mohu říci, že drahé je předělávat analog na digital:)
A tím co myslím, že je na tom drahé, je v takovém případě cena analogu.
Edit:
Tím jsem chtěl jen říci, že je vždy dobré si nejdříve ujasnit co chci a taky s vše pořádně nastudovat.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 282
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Kompatibilita analógu a digitálu

Příspěvekod hopeter » pon 23 lis, 2020 4:58 pm

V prvé řadě si musíš ujasnit jak moc budeš digitalizovat.
1. Chci aby mě jezdili mašiny na digitál. Na to stačí centrála ze startsetu např. bílá z21+multimaus ovladač.( cca 3000 Kč z bazaru ) Navíc můžu přikoupit kód a wifi router ( cca 1000 Kč ) a ovládat mašiny z telefonu nebo tabletu. Nebo rovnou koupit třeba centrálu DR5000 ,která umí vše potřebné do budoucna za rozumnou cenu.
1a. Stačí mě aby mašiny jezdily nezávisle na sobě. Dvě a více na jednom kolejišti aniž bych řešil více ovladačů a dělil kolejiště na úseky. Potom to je cca 500 Kč za dekodér do jedné mašiny.
1b. Chci aby mašiny měli zvuk. To obnáší do každé dekodér za cca 2500 Kč
V obou případech jsou výhybky a další příslušenství ovládány v analogu.

2.Chci ovládat kromě mašin i výhybky a další příslušenství digitálně. Na menší kolejiště vystačím s multimausem nebo telefonem. Musím ale ke každé výhybce nebo lampičce nebo jinému udělátku pořídit dekodér. Většinou se pořizují dekodéry pro ovládání více výhybek např. pro čtyři nebo osm. Ceny jsou různé , pro dekodér čtyř výhybek to může být 300 Kč nebo taky tisícovka.

3. Nestačí mě ovládání multimausem a chci ovládací pult. To znamená koupit zařízení co mě místo multimausu převádí povely tlačítek pro centrálu a ta je pošle dekodérům.

4. Chci řídit kolejiště počítačem. Na to potřebuji kromě počítače ještě lepší centrálu ( ale dá se vystačit se z21 ) , rozdělit koleje na oddělené úseky , pořídit detektory obsazení těchto úseků a software do počítače.

Já se pohybuji na bodech 1 až 2 a jsem s tím spokojený. U minikolejišť mám DCC na mašiny , výhybky a lampičky. U většího kolejiště mám DCC jen pro mašiny a příslušenství ovládám analogově.
Doporučuji kouknout na stránky lokopin.cz. Tam je hezky všechno popsáno od základů až po řízení počítačem.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Kompatibilita analógu a digitálu

Příspěvekod HonzaM » stř 25 lis, 2020 9:19 am

Rozhodl jsem se rozšířit informace k bodům 3 a 4 jak je v předchozím přispěvku uvedl hopeter. Se souvisícím problémem se na mne obrátil jeden modelář a odpověděl jsem mu takto:
Pokud jde o ovládání návěstidel, souvislost s použitou centrálou je jen malá, závisí na tom, jak budete návěstidla ovládat. Pokud použijete pro ovládání PC, pak záleží na tom, jaký použijete software a jaké jsou vaše dovednosti v programování, já jsem používal TrainController a s jistým úsilím se mi podařilo naprogramovat i českou rychlostní návěstní soustavu. Pokud budete ovládat kolejiště bez počítače, přichází pro návěstidla v případě použití běžných spínacích dekodérů v úvahu pouze červená/zelená.
Potom je důležité si ujasnit zda budete chtít používat pro ovládání kolejiště počítač a mít možnost naprogramovaného provozu, kdy budou vlaky jezdit automaticky. Potom je možné použít TrainConroller, ten sice v základu českou návěstní soustavu nepodporuje, lze ji ale realizovat za jistého úsilí a použití vhodných návěstních dekodérů. já jsem použil ND4. Českou návěstní soustavu ČD/ČSD plnohodnotně podporuje JMRI, umožňuje i automatizovaný provoz, pokud je mi ale známo, je jeho naprogramování o něco méně snadné než u Traincontrolleru.
Další možností pro vytvoření plnohodnotné rychlostní návěstní soustavy ČD/ČSD, pokud nebudete požadovat automatizovaný provoz, je použití švédského systému MGP. Ten je prioritně vyvinut pro provoz modulových stanic, kde je každá stanice ovládána samostatně z místního ovládacího panelu. Pro programovaný provoz řízený z počítače určen není. Tento systém podporuje českou návěstní soustavu, u větších a složitějších stanic ale vyžaduje naprogramování závislostí návěstního systému určitou znalost problematiky programování MGP.

V mé odpovědi chybí RocRail, nevím jak to u něj je s možností české návěstní soustavy, snad mne doplní trixt.
Samozřejmě uvítám věcné připomínky.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4093
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kompatibilita analógu a digitálu

Příspěvekod hopeter » stř 25 lis, 2020 12:44 pm

Děkuji Honzovi za doplnění. Jelikož se pohybuji v "úrovni" 1 až 2 tak o řízení počítačem nejsem ten pravý abych radil , prostě vím , že to existuje.
K jedničce a dvojce bych ještě doplnil informaci o analogovém modulu p.Zajíce , který je schopný ovládat mimo DCC nastavení serv , jejich řízení přes tlačítka a i programovat nastavení vlakových cest pro čtrnáct serv. Předpokládá to samozřejmě použití serv na přestavníky. Motorické a magnetické přestavníky to neumí.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Kompatibilita analógu a digitálu

Příspěvekod HonzaM » stř 25 lis, 2020 1:17 pm

Tak teď to doplním já, i když mám obavu že budu obviněn z marketingu. Za analogové je možné považovat i dekodéry MGP switch decoder 5 (pro pět 5 motorickych nebo impulsních přestavníku) a servo 5 (pro pět serv).. Lze je ovládat pěti tlačítky nebo páčkovými přepínači připojenými ke vstupním svorkám, včetně možnosti programování cest. Programovat je možné je z mobilu nebo tabletu.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4093
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha


Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků