Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, reflektor

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » pon 29 bře, 2021 12:57 pm

20210329_145650.jpg
Osadené čelo aj s rušňovodičom

20210327_125750.jpg
Druhé čelo...

Screenshot_20210424-133048_Gallery.jpg


Použitý dekodér ZIMO MX645P22, Zvuky JACEK

Po HW zmene - samostatne ovládané pravé pozičné svetlá pre posun cez SUSI výstupy Fo9 a Fo10 bolo upravené:

Aktivácia SUSI výstupov CV124 = 242 [+128 k existujúcemu číslu]
Zrušené priradenie svetiel F3 -->> CV37 = 0 z 3


Švajčiarske mapovanie:

Režim Posunu F3 vypne:
- F1 Červené svetlá (Fo1, Fo2)
- F0 Lavé biele sv. + Reflektor (Fo0f, Fo0r)


CV430 = 3 -> Klávesa F3 ovláda Švajčiarske mapovanie Skupina 1
CV431 = 0
CV432 = 206 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 14 - > zodpovedá výstupu Fo0f [lavé predné biele] =>> 192 + 14 = 206, pre smer vpred
CV433 = 193 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 1 - > zodpovedá výstupu Fo1 [červené sv. vpred] =>> 192 + 1 = 193, pre smer vpred
CV434 = 207 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 15 - > zodpovedá výstupu Fo0r [lavé zadné biele] =>> 192 + 15 = 207, pre smer vzad
CV435 = 194 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 2 - > zodpovedá výstupu Fo2 [červené sv. vzad] =>> 192 + 2 = 194, pre smer vzad

Doplnenie posunových svetiel do kríža.

CV436 = 3 -> Klávesa F3 ovláda Švajčiarske mapovanie Skupina 2
CV437 = 0
CV438 = 9 -> zodpovedá výstupu Fo9 [pravé predné biele sv.] =>> 9, pre smer vpred
CV439 = 10 -> zodpovedá výstupu Fo10 [pravé zadné biele sv.] =>> 10, pre smer vpred
CV440 = 9 -> zodpovedá výstupu Fo9 [pravé predné biele sv.] =>> 9, pre smer vzad
CV441 = 10 -> zodpovedá výstupu Fo10 [pravé zadné biele sv.] =>> 10, pre smer vzad

Doplnenie bielych svetiel - F0 zapína pravé biele svetlá:


CV441 = 29 -> Klávesa F0 ovláda Švajčiarske mapovanie Skupina 3
CV442 = 0
CV443 = 9 -> zodpovedá výstupu Fo9 [pravé predné biele sv.] =>> 9, pre smer vpred
CV444 = 0
CV445 = 10 -> zodpovedá výstupu Fo10 [pravé zadné biele sv.] =>> 10, pre smer vzad
CV446 = 0
Naposledy upravil horak dne sob 24 dub, 2021 12:08 pm, celkově upraveno 2
horak
 
Příspěvky: 443
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod jipol57 » pon 29 bře, 2021 5:37 pm

Některé tvoje úpravy jsem hodně obdivoval, zvlášť Kocoura a Hektora, že si dokázal využít vedení pro spřáhlo a bylo tam minimum tahání nového vedení. Ale poslední úpravy se mi zdají až moc složité, a možná větší drátovačka než u mého návrhu.

Viděl si mé návrhy? Já mám použitý jeden plošňáček s logickým IO, diodami a 6 drátky. Dva na kraje k ledkám a dva někde na desce F0f a F0r. A 2 pro napájení IO. Možná ještě jeden na zhasnutí reflektoru, ale to se dá taky nahradit Švýcarským. Takže 6 drátků.
viewtopic.php?f=7&t=12756
Nemám tam tak pěkný fotonávod. Jen schéma a popis. Na několika lok. už to mám udělané.
jipol57
 
Příspěvky: 649
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » pon 29 bře, 2021 10:03 pm

Áno, videl som Tvoje riešenie. Všetky cesty vedú do Ríma. Aj Bedlisch Ti to napísal obdobne...

MTB dosky sú na jedno kopyto - rozdiely sú iba tvarové. Motoráky majú naviac interiér. Jediný exot je tá M230.5. Schémy v návodoch sú "omalovánky". Zameranie je ČSD a neskôr, takže je to jednoduché. Pravda, je aj niečo pre poliakov - vidno to na čelých doskách.
PIKO sa snaží z dekodéra vyžmýchať maximum (schéma od Čmeliaka je dobre a variabilne navrhnutá), novšie veci sú nie vždy vhodne. Ale keď tie dosky pchajú pre veľa železničných správ, tak ich predpisy a svetlá sú odlišné, tak sa tam dejú kompromisy. Napr. na Laminátke ma štve, že je osvetlenie kabíny zviazané s pozičnými svetlami. Osamostatnenie by znamenalo obe strany odpojiť od tranzistorov a využiť funkčný výstup Fo8 na INDEX PINe dekodéra... Ufff....
ROCO sa zatiaľ moc nepredviedlo. Jediný obstojný je Čmeliak. Sergej má žiarovky a svetlovody :oops: Bardotka a Okuliarnik - no comment -> riešenie nová DPS od Bedlischa. Posledná verzia M152.0 jedine v DCC.

Ja som nič nové nevymyslel, iba využívam to čo mi daná DPS dovolí - napr. na najstarších MTB je SUSI osadené MOSFETMi a prepojom na čelnú DPS na spriahlo. V nových sa už šetrí. Keď sú všetky dostupné výstupy dekodéra využité, tak nie je moc čo špekulovať. Iste, dá sa aj pomocou dvoch výstupov urobiť logika na 4 stavy, ale to je zas o HW. Preto použijem zväčša SUSI výstup s tranzistorom. Bez tranzistoru to moc nejde (výnimka - Kyklop - volné Fo6,7). No a tu sú dve možnosti: buď klasika NPN (PNP) alebo MOSFET. V mojom prípade padla vhod prvá voľba, nakoľko sa mi podarilo splašiť hotové SOT23 mini DPS. Na dvojitý MOSFET (SuperSOT6) by som musel vyrábať mini DPS.

EDIT 2021.06.05 - Nakoniec som tie DPS dal vyrobiť...
20210605_170325.jpg
Vyrobené mini DPS na dvojitý MOSFET (SuperSOT6)+ dva odpory. Toto je obdoba zapojenia SUSI výstupov, tak ako to má MTB na riadenom spriahle.

V každom prípade to počet vodičov nezníži. 2 sú prívody od SUSI, jeden je GND a dva sú vývody na osamostatnené pravé biele svetlá. V prípade MOSFETu je to to identické. Je to 5 vodičov. Tým pádom mám pripojené takmer všetky LED na sólo výstupoch a v švajčiarskom mapovaní môžem šachovať. Toto mapovanie je elegantnejšie riešenie ako sa jedovať s HW. Ja to dokážem zmeniť, ty však nie...

Jediné čo je zložité, tak to, že práca s SMD vyžaduje pevné nervy, trpezlivosť a opatrnosť. A šikovnú ruku pri vŕtaní dierok. Ja som vŕtal ručne - motorom sa dá kadečo pokaziť.
A je vhodné rozumieť elektrike, človek si musí pri návrhu úprav naštudovať existujúce zapojenie a jeho možnosti, takže moje riešenia nie sú pre každého. Aj ja som na na niektoré veci naberal (mechanickú) odvahu. Zväčša je to na jeden pokus (občas aj dva viď M230.5 :mrgreen: ).

Takže asi tak...
Naposledy upravil horak dne sob 05 čer, 2021 3:15 pm, celkově upraveno 1
horak
 
Příspěvky: 443
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod HO Dušan » pát 02 dub, 2021 9:43 pm

:mrgreen: :idea:
Podstatou věci je to, že výrobce (MTB,ROCO,PIKO...) nedotáhne osvětlení lokomotiv až do konce a nebo je i špatně udělá. Proto tak i na dekodérech zůstávají nepochopitelně některé funkční výstupy ukončené přímo na patici tištěného spoje lokomotivy a jsou nevyužity! Protože zde je hodně kolegů, kteří elektronice nerozumí a jsou rádi za každičký návod pro toto dodělání, tak potom záleží opravdu jen na nich, kterou variantu dodělání světel si vyberou. Prostě tu která je pro ně lepší. Mohu jen konstatovat, že Martin dodělání světel lokomotiv zpracoval perfektně a sladil je i se zvukovými projekty od Jacka. O programování CVček se raději bavit nebudeme. Jsou prostě dotažené do detailu
Žijeme v našem modelářském světě a chceme realitu. Ta realita je třeba i to když nám u lokomotivy svítí kabina, při posunu svítí světla do kříže, vrchní dálkové světlo se dá vypnout..... a to výrobci prostě odfláknou.

Jsem rád, že se opět našel někdo kdo obětoval nemalý volný čas k vytvoření těchto projektů a svou práci hlavně zveřejnil nám kolegům.
Mé příspěvky a jejich obsah, bez mého předchozího souhlasu se nesmí využívat ke komerčnímu účelu.
Uživatelský avatar
HO Dušan
 
Příspěvky: 76
Registrován: pát 20 bře, 2020 7:37 pm
Bydliště: Krnov

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » sob 03 dub, 2021 6:55 pm

Ďakujem za "poklonu". :D

Do predchádzajúcich príspevkov som k obrázkom doplnil typy použitých tranzistorov.
horak
 
Příspěvky: 443
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod HO Dušan » čtv 22 dub, 2021 9:01 pm

T753.711 RIVAROSSI HRS2463/HO

CV projekt světel HORÁK, zvukový projekt a ovládání světel "F" Jacek
osazeno ZIMO MS440 (možnost osazení i MX644C)

Jedná se o projekt světel mašiny řady T753.7xx která je po rekonstrukci. Jen pro info: Je zde nový motor Caterpillar a další věci okolo, je předěláno stanoviště strojvedoucího.......a jsou předělána i světla. Krajní poziční světla na čelách jsou sloučená s červenýma a dálková světla jsou přesunuta jako středová na čelách. Vrchní dálkové bylo předěláno na tlumené. Při posunu svítí jen 4x bílá světla na čelách.
Zapnutí světel na obrázku:
světla vypnuta
FO 3x poziční světla = čela + vrchní poziční
F2 dálková světla po rekonstrukci svítí dole ve střední části na čelách
F3 posun 4x čela
F1 koncová červená = nejdou vypnout FO= jsou ovládané samostatně bez dalších závislostí na "F"
F5 kabina =ovládaná samostatně bez dalších závislostí na "F" (jde nastavit v CV směrově a zhasnutí při rozjezdu)
Přílohy
SVĚTLA.jpg
SVĚTLA.jpg (122.54 KiB) Zobrazeno 1669 krát
Naposledy upravil HO Dušan dne ned 18 črc, 2021 8:40 am, celkově upraveno 6
Mé příspěvky a jejich obsah, bez mého předchozího souhlasu se nesmí využívat ke komerčnímu účelu.
Uživatelský avatar
HO Dušan
 
Příspěvky: 76
Registrován: pát 20 bře, 2020 7:37 pm
Bydliště: Krnov

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod HO Dušan » čtv 22 dub, 2021 10:09 pm

Musí se dodělat/udělat:
- 1+1 LQ v kabinách a dálková 1+1 LQ na čelách.
- tištěný spoj pro "vydrátování" dálkových FA5,FA6 a kabinu FA7,FA8.

LQ pro dálková světla jsem umístíl do zaváděcího pásku pro SMD LQ a dal na pozici dle obrázku. Vrch je nutné zamaskovat kvúli prosvítání.Třeba oboustrannou lepící páskou.1/2 jde na obrázku vidět.Drží smaltovaný drát přívodu pro napájení.
Přílohy
zamaskování.jpg
LQ dálková.jpg
LQ dálková.jpg (257.33 KiB) Zobrazeno 1663 krát
vydrátování.jpg
vydrátování.jpg (192.51 KiB) Zobrazeno 1663 krát
Naposledy upravil HO Dušan dne čtv 20 kvě, 2021 5:10 pm, celkově upraveno 1
Mé příspěvky a jejich obsah, bez mého předchozího souhlasu se nesmí využívat ke komerčnímu účelu.
Uživatelský avatar
HO Dušan
 
Příspěvky: 76
Registrován: pát 20 bře, 2020 7:37 pm
Bydliště: Krnov

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod HO Dušan » čtv 22 dub, 2021 10:21 pm

Výstupy = hodnoty odporů dosadit dle použité bílé LQ. V mém případě je to na výstupech 2.7V při napájecím napětí DR5000 16v.Do báze tranzistorů je nutné dosadit R 27K.
Přílohy
RIVAROSSI.jpg
MS440.jpg
POPIS 01.jpg
TESTOVACÍ PLOŠNÝ SPOJ
Naposledy upravil HO Dušan dne ned 21 lis, 2021 6:01 pm, celkově upraveno 4
Mé příspěvky a jejich obsah, bez mého předchozího souhlasu se nesmí využívat ke komerčnímu účelu.
Uživatelský avatar
HO Dušan
 
Příspěvky: 76
Registrován: pát 20 bře, 2020 7:37 pm
Bydliště: Krnov

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » sob 24 dub, 2021 10:11 am

Takže dopĺňam mapovanie svetiel pre 753 711 RIVAROSSI HRS2463, osadený dekodér ZIMO MS440C alternatívne MX644C (tu však POZOR !!! Na MTC21 pätici sú inak zapojené PINy - iná "norma"), inak CV nastavením je to to isté.
MTC_Schnittstellen_Vergleich.png
"Normy" MTC21

Štandardné mapovanie svetiel:
CV 33 = 5 F0f Pozičné Biele svetlá, reflektor - vpred
CV 34 = 10 F0r Pozičné Biele svetlá, reflektor - vzad
CV 35 = 48 F1 Červené svetlá
CV 36 = 0 F2 Diaľkové Biele svetlá [švajčiarske mapovanie]
CV 37 = 0 F3 Posun - Pozičné biele svetlá / zhasne ostatné sv. [švajčiarske mapovanie]
CV 38 = 0 F4 ---
CV 39 = 96 F5 Osvetlenie kabíny rušňovodiča smerovo závislé
CV 40 = 0 F6 ---
CV 41 = 0 F7 ---
CV 42 = 0 F8 ---
CV 43 = 0 F9 ---
CV 44 = 0 F10 ---
CV 45 = 0 F11 ---
CV 46 = 0 F12 ---

CV 61 = 0 0 = bez posunu, 97 = špeciálne priradenie výstupov ZIMO (posun na rovnakú úroveň)

Efekty:
CV 125 = 0 Fo0f bez efektu / Pozičné Biele svetlá – vpred [predné stanovište]
CV 126 = 0 Fo0r bez efektu / Pozičné Biele svetlá – vzad [zadné stanovište]
CV 127 = 0 Fo1 bez efektu / Reflektor – vpred [predné stanovište]
CV 128 = 0 Fo2 bez efektu / Reflektor – vzad [zadné stanovište]
CV 129 = 2 Fo3 smer vzad / Červené svetlá – vzad [predné stanovište]
CV 130 = 1 Fo4 smer vpred / Červené svetlá – vpred [zadné stanovište]
CV 131 = 0 Fo5 bez efektu / Diaľkové Biele svetlá – vpred [predné stanovište]
CV 132 = 0 Fo6 bez efektu / Diaľkové Biele svetlá – vzad [zadné stanovište]
CV 159 = 2 Fo7 smer vzad / Osvetlenie kabíny – vzad [zadné stanovište] [SUSI C]
CV 160 = 1 Fo8 smer vpred / Osvetlenie kabíny – vpred [predné stanovište] [SUSI D]

CV 124 = 151 Redukcia AKC/DEC [bity 1, 0 = 11] úplne, Deaktivácia AKC/DEC tlačidlom F4,
Aktivácia ½ rýchlosti tlačidlom F3, DC STOP úseky - Vypnuté, Aktívne funkčné výstupy

CV 155 = 3 F3 Tlačidlo F3 - 1/2 rýchlosť (Alternatívne nastavenie - ak je zadané, tak deaktivuje zodpovedajúce funkcie v CV124)
CV 156 = 4 F4 Tlačidlo F4 - Vypnutie AKC/DEC (Alternatívne nastavenie - ak je zadané, tak deaktivuje zodpovedajúce funkcie v CV124)

Švajčiarske mapovanie svetiel:
Poradie skupín je dôležité. Najvyššiu prioritu má skupina 1.

CV 430 = 3 F-KEY Zapnutá klávesa F3 aktivuje: Posun - Pozičné biele svetlá / zhasne ostatné sv.
CV 431 = 0 M-KEY ---
CV 432 = 196 FWD Vypne výstup Fo4 Červené svetlá – vpred [zadné stanovište]
CV 433 = 193 FWD Vypne výstup Fo1 Reflektor – vpred [predné stanovište]
CV 434 = 195 REV Vypne výstup Fo3 Červené svetlá – vzad [predné stanovište]
CV 435 = 194 REV Vypne výstup Fo2 Reflektor – vzad [zadné stanovište]

CV 436 = 3 F-KEY Zapnutá klávesa F3 aktivuje: Posun - Pozičné biele svetlá / zhasne ostatné sv.
CV 437 = 0 M-KEY ---
CV 438 = 197 FWD Vypne výstup Fo5 Diaľkové Biele svetlá – vpred [predné stanovište]
CV 439 = 0 FWD ---
CV 440 = 198 REV Vypne výstup Fo6 Diaľkové Biele svetlá – vzad [zadné stanovište]
CV 441 = 0 REV ---

CV 442 = 3 F-KEY Zapnutá klávesa F3 aktivuje: Posun - Pozičné biele svetlá / zhasne ostatné sv.
CV 443 = 0 M-KEY ---
CV 444 = 14 FWD Zapne výstup Fo0f Pozičné Biele svetlá – vpred [predné stanovište]
CV 445 = 15 FWD Zapne výstup Fo0r Pozičné Biele svetlá – vzad [zadné stanovište]
CV 446 = 14 REV Zapne výstup Fo0f Pozičné Biele svetlá – vpred [predné stanovište]
CV 447 = 15 REV Zapne výstup Fo0r Pozičné Biele svetlá – vzad [zadné stanovište]

CV 448 = 2 F-KEY Zapnutá klávesa F2 aktivuje: Diaľkové Biele svetlá
CV 449 = 253 M-KEY a zároveň Zapnutá klávesa F0 aktivuje (a nevypne žiadny výstup nakonfigurovaný na F0):
CV 450 = 5 FWD Zapne výstup Fo5 Diaľkové Biele svetlá – vpred [predné stanovište]
CV 451 = 0 FWD ---
CV 452 = 6 REV Zapne výstup Fo6 Diaľkové Biele svetlá – vzad [zadné stanovište]
CV 453 = 0 REV ---

K poslednej skupine Švajčiarskeho mapovania treba len dodať, že zabezpečuje zapnutie dialkových svetiel iba spolu s pozičnými. Vypnutím pozičných svetiel sa zabezpečí aj vypnutie dialkových. Proste dialkove nejdú zapnúť samostatne.

V MX dekodéroch som použil iné mapovanie kde Vypnutý F-KEY vypínal výstupy reflektorov. Napr. TU na ACME Gorile:
viewtopic.php?f=6&t=13002&p=293242#p291863 - úplne posledné šv.mapovanie.
Na MS dekodéri toto nastavenie nefungovalo. Tak som zvolil iné s M-KEY.
horak
 
Příspěvky: 443
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod HO Dušan » stř 28 dub, 2021 8:08 pm

Martin opět perfektně rozepsané programování CVéček.Pěkná práce

Ještě pro doplnění:
V CV 159/hod 2 a CV160/hod 1 = je osvětlení kabiny podle směru jízdy.

Změnou těchto CV jde nastavit ještě automatické zhasnutí světel kabiny při rozjezdu. Hodnoty se změní na:

CV159/62
CV160/61
Mé příspěvky a jejich obsah, bez mého předchozího souhlasu se nesmí využívat ke komerčnímu účelu.
Uživatelský avatar
HO Dušan
 
Příspěvky: 76
Registrován: pát 20 bře, 2020 7:37 pm
Bydliště: Krnov

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod HO Dušan » pon 10 kvě, 2021 1:00 pm

Umístění nové LQ pro dálková světla a to po 1ks na čele F/R (přední/zadní) u světlovodů. Proti prosvítání je vhodné tyto LQ i zamaskovat kouskem zaváděcího pásku ze SMDček a lepící páskou.
Doplnění osazení LQ pro kabiny.
Přílohy
ZAMASKOVÁNÍ LQ.jpg
ZAMASKOVÁNÍ LQ.jpg (165.52 KiB) Zobrazeno 689 krát
KABINA.jpg
LQ ČELA 01.jpg
LQ ČELA 01.jpg (140.95 KiB) Zobrazeno 1335 krát
Naposledy upravil HO Dušan dne pát 23 črc, 2021 8:26 am, celkově upraveno 2
Mé příspěvky a jejich obsah, bez mého předchozího souhlasu se nesmí využívat ke komerčnímu účelu.
Uživatelský avatar
HO Dušan
 
Příspěvky: 76
Registrován: pát 20 bře, 2020 7:37 pm
Bydliště: Krnov

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod HO Dušan » pon 10 kvě, 2021 1:25 pm

Výstupy FA5 a FA6 pro dálková světla/čela střed:

Pro dekodér:
MS440D pin 6 a 3 patice MTC21 a dle manuálu ZIMO
MX640D patice pin 2 a 3 MTC21 a dle manuálu ZIMO

Musí se udělat i úprava pro koncová červená světla a to pro dekodéry dle obrázku:
MX640D propojka Q1 a Q2
MX640C tranzistory Q1 a Q2 zůstávají
MS440D tranzistory Q1 a Q2 zůstávají

Hodnota odporů se změní v zapojení dle použitých LQ pro dálková světla.

UVEDENÁ ZAPOJENÍ JSOU ODZKOUŠENÁ A FUNKČNÍ U UVEDENÝCH TYPŮ DEKODÉRŮ.ÚPRAVU SVĚTEL DĚLÁ KAŽDÝ NA VLASTNÍ NEBEZPEČÍ.NEBERU ŽÁDNOU ZODPOVĚDNOST ZA PŘÍPADNÉ ZNIČENÍ DEKODÉRU.NEDÁVÁM SOUHLAS KE KOMERČNÍMU VYUŽÍTÍ BEZ PŘEDCHOZÍHO SOUHLASU!
Přílohy
úprava.jpg
Mé příspěvky a jejich obsah, bez mého předchozího souhlasu se nesmí využívat ke komerčnímu účelu.
Uživatelský avatar
HO Dušan
 
Příspěvky: 76
Registrován: pát 20 bře, 2020 7:37 pm
Bydliště: Krnov

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » ned 23 kvě, 2021 7:20 am

Opäť aktualizácia starších vecí. Tentokrát je to len doplnenie švajčiarskeho mapovania pre SERGEJa PIKO. Už predtým prebehla úprava DPS, ktorá spočívala v odstránení dvoch odporov, čím sa dosiahlo to, že reflektor buď svieti alebo nesvieti. Originál stav je taký, že pri zapnutí pozičných bielych svetiel sa rozsvieti reflektor nízkym jasom. "Zapnutím" reflektora sa zvýší jeho jas. Tu je popísaná úprava: viewtopic.php?f=6&t=13002#p281249
Drobná chybička krásy osadenej DPS je, že osvetlenie kabíny strojvodcu je spriahnuté cez tranzistor spolu s bielymi pozičnými svetlami. To znamená, že pokiaľ nemám zapnuté biele pozičné svetlá (alebo mám aktívny posun [dve pravé biele do kríža]), tak nezapnem osvetlenie kabíny.
Osadený dekodér ZIMO MX645P22 Zvuk JACEK.

Pripojenie funkcií na výstupy dekodéra:

Fo0f - Biele svetla smerovo zavisle - vpred
Fo0r - Biele svetla smerovo zavisle - vzad
Fo1 - Cervene svetla - vpred
Fo2 - Cervene svetla - vzad
Fo3 - Osvetlenie kabíny rušňovodiča (tranzistor)
Fo4 - Reflektor (tranzistor)
Fo5 - Osvetlenie strojovne
Fo6 - Posun - pravé biele svetlá do kríža
Fo7 - Posun - ľavé biele svetlá do kríža [NEPOUŽÍVAM]

Mapovanie Funkčných tlačidiel mám upravené nasledovne:

F0 - Pozičné biele svetlá
F1 - Koncové červené svetlá
F2 - Reflektor
F3 - Posun (Pravé biele svetlá do kríža, polovičná rýchlosť, deaktivácia AKC/DEC)
F4 - Osvetlenie kabíny rušňovodiča (za jazdy zhasne) + osvetlenie strojovne
F5 - Neutrál (minimálne otáčky)
F6 - Maximálne otáčky
F7 až F28 - mapovanie ako JACEK bez zmeny

Nastavenie CV je nasledovné:

CV# 13 = 131 Aktivacia Analog - F1, F2, F8
CV# 14 = 195 Aktivacia Analog - F0f, F0r, krivky AKC/DEC, Zataz. regulacia

CV# 33 = 1 - F0f Biele svetla smerovo zavisle - vpred
CV# 34 = 2 - F0r Biele svetla smerovo zavisle - vzad
CV# 35 = 12 - F1 Cervene svetla smerovo zavisle
CV# 36 = 32 - F2 Reflektor - smerovo zavisly [vypnutie pri posune cez Švajčiarske mapovanie, resp. ked nie sú zapnuté pozičné svetlá]
CV# 37 = 16 - F3 Prave Biele svetla (posun)
CV# 38 = 10 z 32 - F4 Osvetlenie kabíny rušňovodiča (tranzistor) pri jazde zhasne + Osvetlenie strojovne
CV# 39 = 0 z 10 - F5 Priradenie ZRUSENE
CV# 40 = 0 - F6 Priradenie ZRUSENE
CV# 41 = 0 - F7 Priradenie ZRUSENE
CV# 42 = 0 - F8 Priradenie ZRUSENE
CV# 43 = 0 - F9 Priradenie ZRUSENE
CV# 44 = 0 - F10 Priradenie ZRUSENE
CV# 45 = 0 - F11 Priradenie ZRUSENE
CV# 46 = 0 - F12 Priradenie ZRUSENE

CV# 124 = 114 z 3 - Redukcia AKC/DEC [bity 1, 0 = 10] na 1/4 hodnoty podľa CV3, 4, Deaktivácia AKC/DEC tlačidlom F3, Aktivácia 1/2 rýchlosti tlačidlom F3, DC STOP úseky - Zapnuté, Aktívne SUSI rozhranie
CV# 155 = 3 - 1/2 rýchlost tlačidlom F3
CV# 156 = z 4 na 3 - aktivacia AKC/DEC tlačidlom F3

CV# 127 = 1 - (Fo1) cervene svetla v smere vpred
CV# 128 = 2 - (Fo2) cervene svetla v smere vzad
CV# 129 = 60 z 0 - (Fo3) kabína rušňovodiča - zhasne počas jazdy
CV# 130 = 0 - (Fo4) reflektor - bez efektu
CV# 131 = 0 - (Fo5) bez efektu
CV# 132 = 0 - (Fo6) bez efektu

Svajciarske mapovanie:

Režim Posunu F3 vypne:
- F1 Červené svetlá (Fo1, Fo2)
- F0 Biele sv. + Reflektor (Fo0f, Fo0r)

CV430 = 3 -> Klávesa F3 ovláda Švajčiarske mapovanie Skupina 1
CV431 = 0
CV432 = 206 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 14 - > zodpovedá výstupu Fo0f [predne biele + reflektor] =>> 192 + 14 = 206, pre smer vpred
CV433 = 193 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 1 - > zodpovedá výstupu Fo1 [červené sv. vpred] =>> 192 + 1 = 193, pre smer vpred
CV434 = 207 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 15 - > zodpovedá výstupu Fo0r [zadne biele + reflektor] =>> 192 + 15 = 207, pre smer vzad
CV435 = 194 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 2 - > zodpovedá výstupu Fo2 [červené sv. vzad] =>> 192 + 2 = 194, pre smer vzad

Sergej svetlá 75dpi.png
Naposledy upravil horak dne ned 23 kvě, 2021 10:23 am, celkově upraveno 1
horak
 
Příspěvky: 443
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » ned 23 kvě, 2021 7:54 am

Ešte jedna aktualizácia: Singrovka M230.5002 od MTB, ZIMO MX645P22, Zvuk JACEK.
Tu je koniec predchádzajúceho popisu Singrovky, kde som dočasne osadil nezvukový ZIMO MX630P16. viewtopic.php?f=6&t=13002&start=45#p293544

Mapovanie Funkčných tlačidiel mám upravené nasledovne:

F0 - Pozičné biele svetlá
F1 - Koncové červené svetlá
F2 - Reflektor
F3 - Posun (Pravé biele svetlá do kríža, polovičná rýchlosť, deaktivácia AKC/DEC)
F4 - Osvetlenie kabíny rušňovodiča (za jazdy zhasne)
F5 - Osvetlenie inteiéru cestujúcich
F6 - Neutrál (minimálne otáčky)
F7 až F28 - mapovanie ako JACEK bez zmeny

Upravene CV:

CV# 13 = 147 Aktivacia Analog - F1, F2, F5, F8
CV# 14 = 195 Aktivacia Analog - F0f, F0r, krivky AKC/DEC, Zataz. regulacia

CV# 33 = 1 - F0f Ľavé Biele svetla smerovo zavisle - vpred
CV# 34 = 2 - F0r Ľavé Biele svetla smerovo zavisle - vzad
CV# 35 = 12 - F1 Cervene svetla smerovo zavisle
CV# 36 = 16 - F2 Reflektor - smerovo zavisly [vypnutie pri posune cez Švajčiarske mapovanie]
CV# 37 = 0 z 3 - F3 Prave Biele svetla (posun - cez Švajčiarske mapovanie)
CV# 38 = 96 z 0 - F4 Osvetlenie kabíny rušňovodiča (pri jazde zhasne)
CV# 39 = 128 z 224 - F5 Osvetlenie interiéru cestujúcich
CV# 40 = 0 - F6 Priradenie ZRUSENE
CV# 41 = 0 - F7 Priradenie ZRUSENE
CV# 42 = 0 - F8 Priradenie ZRUSENE
CV# 43 = 0 - F9 Priradenie ZRUSENE
CV# 44 = 0 - F10 Priradenie ZRUSENE
CV# 45 = 0 - F11 Priradenie ZRUSENE
CV# 46 = 0 - F12 Priradenie ZRUSENE

CV# 124 = 242 z 3 - Redukcia AKC/DEC [bity 1, 0 = 10] na 1/4 hodnoty podľa CV3, 4, Deaktivácia AKC/DEC tlačidlom F3, Aktivácia 1/2 rýchlosti tlačidlom F3, DC STOP úseky - Zapnuté, Aktívne SUSI výstupy

CV# 127 = 1 - (Fo1) cervene svetla v smere vpred
CV# 128 = 2 - (Fo2) cervene svetla v smere vzad
CV# 129 = 0 - (Fo3) kabína rušňovodiča - zhasne počas jazdy
CV# 130 = 0 - (Fo4) reflektor - bez efektu
CV# 131 = 61 - (Fo5) kabína rušňovodiča - zhasne počas jazdy, vpred
CV# 132 = 62 - (Fo6) kabína rušňovodiča - zhasne počas jazdy, vzad
CV# 159 = 0 - (Fo7) bez efektu
CV# 160 = 0 - (Fo8) bez efektu
Výstup SUSI C - (Fo9) ovládaný cez švajčiarske mapovanie - pravé biele svetlo v predu
Výstup SUSI D - (Fo10) ovládaný cez švajčiarske mapovanie - pravé biele svetlo v zadu

CV# 266 = 64 - Max hlasitost repro
CV# 395 = 64 - Max hlasitost repro


Švajčiarske mapovanie svetiel:

IBA SOM NACHYSTAL A VYPOL Zhasnutie zadného čela prostredníctvom F4, keď je privesený vagón:
- F1 Červené svetlá (Fo1) pre smer VPRED
- F0 Biele svelá (+Reflektor) (Fo0rev) pre smer VZAD + Fo10 (pravé zadné biele svetlo)
- F5 Kabína rušňovodiča (Fo5) pre smer VZAD

CV430 = 4 -> Klávesa F4 ovláda Švajčiarske mapovanie Skupina 1 VYPNUTÉ -> CV430 = 0 !!!
CV431 = 0
CV432 = 193 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 1 - > zodpovedá výstupu Fo1 [červené sv. vpred] =>> 192 + 1 = 193, pre smer vpred
CV433 = 0
CV434 = 207 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 15 - > zodpovedá výstupu Fo0rev [ľavé biele sv. vzad] =>> 192 + 15 = 207, pre smer vzad
CV435 = 197 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 5 - > zodpovedá výstupu Fo5 [Kabína rušňovodiča vzad] =>> 192 + 5 = 197, pre smer vzad

CV436 = 4 -> Klávesa F4 ovláda Švajčiarske mapovanie Skupina 2 VYPNUTÉ -> CV436 = 0 !!!
CV437 = 0
CV438 = 202 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 10 - > zodpovedá výstupu Fo10 [pravé biele sv. vzad] =>> 192 + 10 = 202, pre smer vpred
CV439 = 0
CV440 = 202 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 10 - > zodpovedá výstupu Fo10 [pravé biele sv. vzad] =>> 192 + 10 = 202, pre smer vzad
CV441 = 0

Režim Posunu F3 vypne:
- F1 Červené svetlá (Fo1, Fo2)
- F0 Ľavé biele sv. + Reflektor (Fo0f, Fo0r)


CV442 = 3 -> Klávesa F3 ovláda Švajčiarske mapovanie Skupina 3
CV443 = 0
CV444 = 206 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 14 - > zodpovedá výstupu Fo0f [ľavé predné biele] =>> 192 + 14 = 206, pre smer vpred
CV445 = 193 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 1 - > zodpovedá výstupu Fo1 [červené sv. vpred] =>> 192 + 1 = 193, pre smer vpred
CV446 = 207 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 15 - > zodpovedá výstupu Fo0r [ľavé zadné biele] =>> 192 + 15 = 207, pre smer vzad
CV447 = 194 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 2 - > zodpovedá výstupu Fo2 [červené sv. vzad] =>> 192 + 2 = 194, pre smer vzad

Režim Posunu F3 zapne posunové svetlá do kríža:

CV448 = 3 -> Klávesa F3 ovláda Švajčiarske mapovanie Skupina 4
CV449 = 0
CV450 = 9 -> zodpovedá výstupu Fo9 [pravé predné biele sv.] =>> 9, pre smer vpred
CV451 = 10 -> zodpovedá výstupu Fo10 [pravé zadné biele sv.] =>> 10, pre smer vpred
CV452 = 9 -> zodpovedá výstupu Fo9 [pravé predné biele sv.] =>> 9, pre smer vzad
CV453 = 10 -> zodpovedá výstupu Fo10 [pravé zadné biele sv.] =>> 10, pre smer vzad

Klávesa F0 zapína pravé biele svetlá:

CV454 = 29 -> Klávesa F0 ovláda Švajčiarske mapovanie Skupina 5
CV455 = 0
CV456 = 9 -> zodpovedá výstupu Fo9 [pravé predné biele sv.] =>> 9, pre smer vpred
CV457 = 0
CV458 = 10 -> zodpovedá výstupu Fo10 [pravé zadné biele sv.] =>> 10, pre smer vzad
CV459 = 0


Poradie skupín je dôležité. Najvyššiu prioritu má skupina 1. Inak to nefunguje správne.

Singrovka 2 svetlá 75dpi.png
horak
 
Příspěvky: 443
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » ned 23 kvě, 2021 9:05 am

A do tretice som sa pustil aj do "Blchy" KALUGA PIKO T203.0504, ZIMO MX645P22, Zvuk JACEK, ale upozorňujem, že žiadny autentický zvuk tam nie je, pretože MAJSTER zvukár nezískal žiadne originál zvuky, aj keď zoopár ľudí tu na fóre sľubovalo... :cry: Tak som rozmýšlal, že čo by bolo aspoň "z rýchlika" podobné a napadlo ma Prasa T211.0, ale ani to JACEK nemá. Tak padlo rozhodnutie na M131.1 Hurvínka - má identický motor TATRA aj prevodovku ako T211.0.

Samotný model má vcelku dobrú prípravu na osvetlenie a navyše má osadený kondenzátor s neuveriteľnou hodnotou 1F (nie je to preklep - vydrží to jazdiť, svietiť a "zvučať" asi cca 5s) . Má osvetlenie kabíny, tiež posun s pravými bielymi svetlami do kríža (aj ľavými - to však nepoužívam), samozrejme samostatné koncové červené svetlá. Biele pozičné svetlá zároveň zapínajú aj reflektor. Škoda... Tak išlo na rad bádanie ako reflektory oddeliť. A PODARILO SA !!!

Po rozobratí je na DPS nachystaná spájkovacia plôška pre Fo6, Fo7, ale na mieste, kde nie je miesta nazvyš. Je to len tak-tak, že vôjdu vodiče. Treba použiť aj trocha sily pri spätnom osadení DPS. Tak som tam doplnil biely a žltý vodič (predný a zadný reflektor) a vytiahol ich von vedľa pätice PluX22.
Nachystal som originál PIKO reproduktor 56330 6 Ohm 9x16mm - treba použiť dekodér MX645 - zvláda 4 ohm reproduktory (iné dekodéry sú prispôsobené na 8 ohm). Iný ako PIKO reproduktor spôsobí problémy pri osadzovaní - je tam uchytená LED na čený reflektor, ktorá je súčasťou ozvučnice repro. Išiel som teda cestou najmenšieho odporu. Je tam zaisťovacia spona, ktorá má držať repro na svojom mieste, ale tá vypadávala aj s reprom - bolo to voľné. Keďže reproduktor nemá na sebe žiadnu obojstrannú penovú pásku, tak som jeho hrany dookola oblepil a následne celé repro prilepil na ozvučnicu. Teraz však spona nedržala tiež, ale pretože hrúbka obostrannej penovej pásky bola asi viac hrubá ako bolo potrebné. Ale repro drží a ďalej to neriešim.
A poďme "drátovať"...
Medzi čelnou reflektorovou LED a hlavnou DPS je krátky biely prepoj - prepojený je výstup Fo0F s LED - ten som odstránil. Na LED som pripojil nový biely vodič z výstupu Fo6. Zadná LED reflektora je na hlavnej DPS, k nej prislúcha odpor R2. Vedľa neho som urobil jemný rez, čím som prerušil spojenie s výstupom Fo0R. Priamo na odpor R2 som pripojil žltý vodič od výstupu Fo7. Následne som dokompletoval zapojenie reproduktora - dva fialové vodiče prišli pripojiť na označené miesta na DPS.
Model som poskladal... všetko fungovalo na prvý pokus, len BOLO TICHO !!! :shock: Oblial ma studený pot, že je dekodér "v háji zelenom". Ale dekodér tester ma presvedčil, že je všetko OK. Takže nastalo meranie reprovýstupu. Veď čo sa dá pokaziť na dvoch drátoch... a zistil som že čínsky "soudruzi udělali chybu" pri výrobe DPS - podarilo sa im na hrane DPS v rohu odfrézovať prepoj na repro. Tak som musel dve prekovania očistiť od laku, pocínovať a prepoj nahradiť fialovým drátom. Po poskladnaí všetko funguje ako má. Ešte som do kabíny nalepil mašinfíru. Rozobrať kabínu - jej interiér - je problém, lebo lepia aj to čo nemusia. Trocha strachu a cvak-cvak a bolo rozlepené.

Foto bude ďalej aj s popisom úprav.

Nastavenie dekodéra od JACEKa som musel prekopať, pretože zvuky Hurvínka nie sú určené na žiadny továrenský model - to znamená mapovanie výstupov je DEFAULT ZIMO.

Mapovanie Funkčných tlačidiel mám upravené nasledovne:

F0 - Pozičné biele svetlá
F1 - Koncové červené svetlá
F2 - Reflektor
F3 - Posun (Pravé biele svetlá do kríža, polovičná rýchlosť, deaktivácia AKC/DEC)
F4 - Osvetlenie kabíny rušňovodiča (za jazdy zhasne)
F5 - Neutrál (minimálne otáčky)
F6 - Nepriradené
F7 až F28 - mapovanie ako JACEK bez zmeny

Upravené CV:

CV# 13 = 131 Aktivácia Analóg - F1, F2, F8
CV# 14 = 195 Aktivácia Analóg - F0f, F0r, krivky AKC/DEC, Záťaž. regulácia

CV# 33 = 1 - F0f Biele svetlá smerovo zavislé - vpred
CV# 34 = 2 - F0r Biele svetlá smerovo zavislé - vzad
CV# 35 = 12 - F1 Červené svetlá smerovo závislé
CV# 36 = 0 - F2 Reflektor - smerovo závislý [cez Švajčiarske mapovanie]
CV# 37 = 4 - F3 Pravé Biele svetlá (posun - cez Švajčiarske mapovanie)
CV# 38 = 2 - F4 Osvetlenie kabíny rušňovodiča (pri jazde zhasne)
CV# 39 = 0 - F5 Priradenie ZRUŠENÉ
CV# 40 = 0 - F6 Priradenie ZRUŠENÉ
CV# 41 = 0 - F7 Priradenie ZRUŠENÉ
CV# 42 = 0 - F8 Priradenie ZRUŠENÉ
CV# 43 = 0 - F9 Priradenie ZRUŠENÉ
CV# 44 = 0 - F10 Priradenie ZRUŠENÉ
CV# 45 = 0 - F11 Priradenie ZRUŠENÉ
CV# 46 = 0 - F12 Priradenie ZRUŠENÉ

CV# 124 = 114 z 3 - Redukcia AKC/DEC [bity 1, 0 = 10] na 1/4 hodnoty podľa CV3, 4, Deaktivácia AKC/DEC tlačidlom F3, Aktivácia 1/2 rýchlosti tlačidlom F3, DC STOP úseky - Zapnuté, Aktívne SUSI rozhranie
CV#155 = 3 - 1/2 rýchlost tlačidlom F3
CV#156 = 3 - aktivacia AKC/DEC tlačidlom F3

CV# 127 = 1 - (Fo1) červené svetlá v smere vpred
CV# 128 = 2 - (Fo2) červené svetlá v smere vzad
CV# 129 = 60 - (Fo3) kabína rušňovodiča - zhasne počas jazdy
CV# 130 = 0 - (Fo4) bez efektu - posun ČSD - pravé biele svetlá do kríža
CV# 131 = 0 - (Fo5) bez efektu - posun ------- - ľavé biele svetlá do kríža [NEPOUŽÍVAM]
CV# 132 = 0 - (Fo6) bez efektu - reflektor - v smere vpred [cez Švajčiarske mapovanie]
CV# 159 = 0 - (Fo7) bez efektu - reflektor - v smere vzad [cez Švajčiarske mapovanie]
CV# 160 = 0 - (Fo8) bez efektu

Švajčiarske mapovanie svetiel:

Režim Posunu F3 vypne:
- F0 Biele svetlá (Fo0f, Fo0r)
- F1 Červené svetlá (Fo1, Fo2)
- F2 Reflektor (Fo6, Fo7)


CV430 = 3 -> Klávesa F3 ovláda Švajčiarske mapovanie Skupina 1
CV431 = 0
CV432 = 206 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 14 - > zodpovedá výstupu Fo0f [predné biele] =>> 192 + 14 = 206, pre smer vpred
CV433 = 193 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 1 - > zodpovedá výstupu Fo1 [červené sv. vpred] =>> 192 + 1 = 193, pre smer vpred
CV434 = 207 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 15 - > zodpovedá výstupu Fo0r [ zadné biele] =>> 192 + 15 = 207, pre smer vzad
CV435 = 194 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 2 - > zodpovedá výstupu Fo2 [červené sv. vzad] =>> 192 + 2 = 194, pre smer vzad

CV436 = 3 -> Klávesa F3 ovláda Švajčiarske mapovanie Skupina 2
CV437 = 0
CV438 = 198 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 6 - > zodpovedá výstupu Fo6 [reflektor] =>> 192 + 6 = 198, pre smer vpred
CV439 = 0
CV440 = 199 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 7 - > zodpovedá výstupu Fo7 [reflektor] =>> 192 + 7 = 199, pre smer vzad
CV441 = 0

Ked nie sú zapnuté pozičné svetlá (F0), nedá sa zapnúť reflektor (F2)


CV442 = 157 -> Klávesa F0 ovláda Švajčiarske mapovanie Skupina 3
-> Bit 7 = 1 = 128 [invertovaná funkcia] // 29 - > zodpovedá funkčnému tlačidlu F0 [pozičné svetlá] =>> 128 + 29 = 157
CV443 = 0
CV444 = 198 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 6 - > zodpovedá výstupu Fo6 [reflektor] =>> 192 + 6 = 198, pre smer vpred
CV445 = 0
CV446 = 199 -> Bit 7, 6 = 1 = 192 [vypne výstup] // 7 - > zodpovedá výstupu Fo7 [reflektor] =>> 192 + 7 = 199, pre smer vzad
CV447 = 0

Klávesa F2 zapína reflektor


CV448 = 2 -> Klávesa F2 ovláda Švajčiarske mapovanie Skupina 4
CV449 = 0
CV450 = 6 -> [zapne výstup] // 6 - > zodpovedá výstupu Fo6 [reflektor], pre smer vpred
CV451 = 0
CV452 = 7 -> [zapne výstup] // 7 - > zodpovedá výstupu Fo7 [reflektor], pre smer vzad
CV453 = 0

Poradie skupín je dôležité. Najvyššiu prioritu má skupina 1. Inak to nefunguje správne.

Kaluga 1 svetlá 75dpi.png

Kaluga 2 svetlá 75dpi.png

Screenshot_20210523-123215_Gallery.jpg
Naposledy upravil horak dne úte 01 čer, 2021 9:53 pm, celkově upraveno 3
horak
 
Příspěvky: 443
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků