houkání na trati

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: houkání na trati

Příspěvekod skalamep » ned 04 říj, 2020 3:06 pm

Nedalo ni to a po dlouhém bádání jsem narazil na moduly MARCo od fy Uhlenbrock, které umožňují automatizaci bez pc. Jestli jsem pochopil správně, tak tenhle modul identifikuje přes Raicom adresu vozidla, které vjelo do úseku (resp. i v žádaném směru v dvojúsekovem zapojení). Po předchozím naprogramovaní pomocí LNCV odešle modul MARCo po loconetu do centrály s Railcom příkazy např. pro aktivaci nebo deaktivaci funkcí F danému vozidlu při průjezdu připojeným úsekem na trati. Umí pravděpodoně ovládat i přípřež. Je možné například nastavit i zpoždění. Možnosti nastavení jsou celkem obsáhlé, centrála Intellibox má asi i další možnosti s tímto systémem a je použitelná pro programování LNCV i bez pc.

Tenhle systém je zajímavý doplněk jednoduché centrály jako je Daisy II, která by měla pro provozní fungování systému s Railcom dostačovat. Existuje ale i software pro návrh rozmístění a následné jednoduché naprogramování LNCV složitých automatizací celých kolejišť pomocí MARCo prvků. Je pochopitelně nutné používat v lokomotivách dekodéry s podporou Railcom, což by měly být i zvukově Zimo, které se používají pro ČSD vozidla. Zkoušel ty MARCo mosuly už někdo? :-) Co všechno reálně dovedou?

Tohle řešení se mě zdá smysluplné pro jednodušší kolejiště, kdy může být právě výhodou snadná automatizace stálých neustále se opakujích úsekových (možno i směrově závislých) funkcí zejména těch, které by neprováděl v reálu ani strojvedoucí (pískání kol v oblouku, vypnutí generátoru kouře, zvuk jízdy do stoupání apod.) a které jinak musí manuálně sepnout obsluha (pomineme-li pc řízení). Zajímavé jsou aplikace pro ovládání skrytého nádraží, autobloku nebo třeba velmi elegantní automatické ztlumení/vypnutí nebo přepnutí sady zvuku a rozsvícení či zhasnutí lokomotivy při vjezdu nebo výjezdu do tunelu, houkání na trati apod. Modul si pravděpodobně je schopen zapamatovat různé sady příkazů pro konkrétní vozidla, takže pokud je stálý vozový park, je možných využití modulu mnoho.

Je to trochu jiná filosofie ovládání, je jakoby oproti pc značně rigidní, ale to vlastně odpovídá realitě provozu na železnici. Pro domácí ježdění si jako smysluplný námět představuju cosi jako depo a podél něj kolej(e) širé trati, aby bylo kde projet vlak s vagony. Nebo posun na nádraží, což zaměstná obsluhu víc než dostatečně. Na provoz širé trati obvykle doma prostor nebývá, aby prostorové poměry alespoň trochu odpovídaly realitě, hrát si na strojvedoucího na domácím kolejišti, kdy je obvykle valná část trati vlastně skrytá a nemám s vozidlem vizuální kontakt, mi přijde divné a nepřirozené. Pro domácí podmínky víc odpovídající asi role posunovače, signalisty nebo výpravčího. Ani v reálu se o chod řekněme středně velkého nádraží s depem a přilehlé širé trati nestará jeden nebo dva lidé, v modelovém pojetí v domácích podmínkách to pak nutně nahrazuje nějaká poloautomatizace, pokud má být prezentován typický modelový provoz kolejových vozidel.

Je otázka, jestli by moduly nějak nešlo použít i pro rozjezd vlaku právě sestaveného ve stanici. Tedy odjezd na povel podle přilehlého odjezdového navěstidla bez vyhledávání lokomotivy na ovladači a tím vlaky už na odjezdu do skrytu jednoduše "automatizovat". Hotový rozjezdový DCC modul asi nikdo nenabízí. Bude to na delší bádání nebo pokusy.

Pro rozsáhlejší kolejiště je pochopitelně úplné pc řízení jediné smysluplné řešení, moduly MARCo nejsou zadarmo, pro kolejiště s malým poloautomatickým provozem by to ale mola být alternativa. Sice je nutné také používat černé krabičky, do kterých není vidět, ty je ale nutné skousnout jako daň za bohaté ozvučení vozidel.
skalamep
 
Příspěvky: 35
Registrován: pát 20 bře, 2015 11:48 pm

Předchozí

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: marian_r a 48 návštevníků