rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod zdeno » úte 01 říj, 2019 4:45 pm

mam blby dojem, ze používání Extended accessory packet nebude zrovna lidová funkce a nebude se to kazdemu chtit nasilu implementovat.
Tim myslim se vazat jen na tyto pakety a bude chtit pouzivat klasiku pro prislusenstvi, ale jinak.
---
Tak mne napadlo, ze obsluha 5 svetel je vlastne zabudovana a muze se bezne pouzivat i pres DCC pakety.
Co tak posilat blikáni jako postupnost v case zapnout/vypnout jedno svetlo kazdych 1/4 nebo 1/2 vteriny.
Na doma by to nemelo vadit a jine kolejiste maji loko-trakci oddelenou od prislusenstvi a teda pretizeni sbernice vubec nehrozi.
---
Lze treba v TC vytvorit trvalou funkci zapinat a vypinat LEDku, teda blikani nektere LEDky ??
Tim by se krasne obeslo pouzivani mnozstvi adres a stacilo by jen to, co uz mame !
Proste rychlostni soustavu resit programovo a ne adresama.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod belgarat » úte 01 říj, 2019 5:32 pm

Pripominam takovou "drobnost" - https://sites.google.com/site/sidloweb/ ... ard-nav-mx ... aby diskuse nespadla do toho, ze je straaasne slozite pouzivat "Extended Accessory" packety. Neni to nutne.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2373
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Petr S. » úte 01 říj, 2019 7:39 pm

Ale kolegové , proč tak složitě . V KŽM v Plzni se rychlostní návěstní soustava na kolejišti realizovala pomocí relé , stejně jako ve skutečnosti . Je ovšem pravda , že napájení vyžadovalo silný ( DOOPRAVDY SILNÝ ) zdroj a přemisťování zařízení dva silné ( čtyři méně silné ) nosiče .
Fungovalo to a bylo to bezva !
Čau , Petr
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod sidlo » stř 02 říj, 2019 5:04 am

zdeno píše:Lze treba v TC vytvorit trvalou funkci zapinat a vypinat LEDku, teda blikani nektere LEDky ??
Tim by se krasne obeslo pouzivani mnozstvi adres a stacilo by jen to, co uz mame !
Proste rychlostni soustavu resit programovo a ne adresama.

Tento způsob řízení, kdy se na úrovni řídícího software uvažuje o tom co má svítit a co má blikat, vede do slepé uličky.

JMRI nepracuje s tím co má svítit a co má blikat. JMRI pracuje s návěstí. Rozhoduje o tom, zdali se má zobrazovat návěst Volno, Stůj, Výstraha, ... Informaci o návěsti zakóduje nějakým vhodným způsobem. K dispozici jich má několik https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/12-navestidla. Zakódovanou návěst pošle na rozhraní centrály zabalenou v protokolu XpressNet, LocoNet, ...

Centrála zakódovanou návěst přijme a z protokolu XpressNet, LocoNet, ... ji přeloží do protokolu DCC a pošle dál.

Dekodér přijme zakódovanou návěst v DCC, rozkóduje ji a podle požadované návěsti rozsvítí/rozbliká příslušná návěstní světla.

Dekodéry jsou potom dvou typů. Jeden typ už tabulky návěstí má a je celkem jednoduché je naprogramovat. Druhý typ tabulky návěstí nemá a musí se u nich nějakým (poměrně pracným) způsobem nastavit jak která návěst vypadá.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod BohousP » stř 02 říj, 2019 5:33 am

zdeno píše:mam blby dojem, ze používání Extended accessory packet nebude zrovna lidová funkce a nebude se to kazdemu chtit nasilu implementovat.
Tim myslim se vazat jen na tyto pakety a bude chtit pouzivat klasiku pro prislusenstvi, ale jinak.
---
Tak mne napadlo, ze obsluha 5 svetel je vlastne zabudovana a muze se bezne pouzivat i pres DCC pakety.
Co tak posilat blikáni jako postupnost v case zapnout/vypnout jedno svetlo kazdych 1/4 nebo 1/2 vteriny.
Na doma by to nemelo vadit a jine kolejiste maji loko-trakci oddelenou od prislusenstvi a teda pretizeni sbernice vubec nehrozi.
---
Lze treba v TC vytvorit trvalou funkci zapinat a vypinat LEDku, teda blikani nektere LEDky ??
Tim by se krasne obeslo pouzivani mnozstvi adres a stacilo by jen to, co uz mame !
Proste rychlostni soustavu resit programovo a ne adresama.

To mi připadá tak trochu jako škrábání se za uchem kolem hlavy. Když chci blikající LED, tak si ji koupím, nebo k obyčejné doplním tři součástky a je to. Nebudu kvůli tomu zapínat a vypínat turbogenerátor v Temelíne.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod JenikPluto » stř 02 říj, 2019 6:08 am

sidlo píše:Tento způsob řízení, kdy se na úrovni řídícího software uvažuje o tom co má svítit a co má blikat, vede do slepé uličky.

JMRI nepracuje s tím co má svítit a co má blikat. JMRI pracuje s návěstí. Rozhoduje o tom, zdali se má zobrazovat návěst Volno, Stůj, Výstraha, ... Informaci o návěsti zakóduje nějakým vhodným způsobem. K dispozici jich má několik https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/12-navestidla. Zakódovanou návěst pošle na rozhraní centrály zabalenou v protokolu XpressNet, LocoNet, ...

Centrála zakódovanou návěst přijme a z protokolu XpressNet, LocoNet, ... ji přeloží do protokolu DCC a pošle dál.

Dekodér přijme zakódovanou návěst v DCC, rozkóduje ji a podle požadované návěsti rozsvítí/rozbliká příslušná návěstní světla.

Dekodéry jsou potom dvou typů. Jeden typ už tabulky návěstí má a je celkem jednoduché je naprogramovat. Druhý typ tabulky návěstí nemá a musí se u nich nějakým (poměrně pracným) způsobem nastavit jak která návěst vypadá.


Otrel jsem se o tema v sousednim vlakne, ale nebylo by pro potreby rekneme 'zjednodusene rychlostni navestni soustavy' jednodussi, vynechat nastaveni navesti z DCC komunikace uplne? Jestlize prijmeme model staveni cesty, ktery jsi drive zminil, tzn. volba startu-cile, nastaveni cesty, zamceni cesty a staveni svetelnych navesti, pak by stacilo mit pro navestidla 'dekoder', ktery na zaklade kombinace stavu vymen a obsazeni useku (0 nebo 1 v obou pripadech) postavi svetelne navesti (pokud definitoricky stanovim, ze do odbocky vzdy navestim 40, tak to lze). Vyhodou je, ze k rizeni neni treba PC, nevyhodou pak, ze takove zarizeni by bylo vzdy naprogramovane na miru dane stanici, zhlavi, tratovemu useku. V kombinaci s vhodnym LED driverem je pak pocet navestidel limitovan jen pameti hlavniho cipu dekoderu. A odpadaji hratky typu osmi a vicebajtovych paketu...
U plnotucne rychlostni soustavy by to bylo asi narocnejsi, ale vzhledem k tomu, ze ta je v meritcich mne blizkych (N, TT) nerealizovatelna, tak to neresim ani teoreticky... :wink:

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 441
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod zdeno » stř 02 říj, 2019 6:12 am

BohousP píše:To mi připadá tak trochu jako škrábání se za uchem kolem hlavy. Když chci blikající LED, tak si ji koupím, nebo k obyčejné doplním tři součástky a je to. Nebudu kvůli tomu zapínat a vypínat turbogenerátor v Temelíne.

jak s tim souvisi zvysena spotreba ?? Teda jestli vubec. :D
To je zalezitost programu.
---
Je to prosto varianta, kdy by se dala modelovat rychlostni soustava pomoci programu a teda by mohlo zustat stare zelezo a
nemuselo se vsechno vymenit za nove dekodery a taky centraly za DR5000 nebo Centrbox, ktere jako jedine to podporuji.
Proste neni na trhu nic, krome Sidlova udelatka, ktere by to podporovalo.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » stř 02 říj, 2019 6:33 am

zdeno píše:Proste neni na trhu nic, krome Sidlova udelatka, ktere by to podporovalo.

A co ND4 (návěstidla.cz), ta všechny návěsti zjednodušené soustavy zobrazit umí, využil jsem to na modulu ovládaném TrainControllerem a centrálou Digitrax. Každá návěst má svou adresu a je jedno čím ji tam pošleš.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod zdeno » stř 02 říj, 2019 6:41 am

HonzaM píše:
zdeno píše:Proste neni na trhu nic, krome Sidlova udelatka, ktere by to podporovalo.

A co ND4 (návěstidla.cz), ta všechny návěsti zjednodušené soustavy zobrazit umí, využil jsem to na modulu ovládaném TrainControllerem a centrálou Digitrax. Každá návěst má svou adresu a je jedno čím ji tam pošleš.

tam je zase mezipreklad do S-Com. Mne se jedna o starsi veci,
nove veci jsou mimo misu, tam se to da udelat po novem.
---
Proc si myslite, ze by nechteli na starsi kolejiste zabudovat rychlostni soustavu bez vymeny jedineho prvku ??
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod sidlo » stř 02 říj, 2019 6:44 am

to JenikPluto naprostý souhlas. Pro malé stanice a zjednodušeném návěštění to na úrovni μC řešitelné je. To byl můj projekt Stavědlo https://sites.google.com/site/sidloweb/elektrika/25-stavedlo. Tam jsem si vyzkoušel limity těchto řešení.
Ale stanici s 15 návěstidly s úplnou rychlostní soustavou už μC neutáhne.

to HonzaM za stanici s úplnou závislou rychlostní soustavu s návěstěním rychlosti do 40 km/h považuji tu, která v obvodu stanice používá návěsti ze současného předpisu D1 Část třetí - Kapitola II:

  • D. NÁVĚSTI SVĚTELNÝCH HLAVNÍCH NÁVĚSTIDEL - Návěsti pro jízdu podle rozhledových poměrů
  • E. NÁVĚSTI SVĚTELNÝCH HLAVNÍCH NÁVĚSTIDEL, UMÍSTĚNÝCH NA NEDOSTATEČNOU ZÁBRZDNOU VZDÁLENOST
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » stř 02 říj, 2019 6:57 am

sidlo píše: za stanici s úplnou závislou rychlostní soustavu s návěstěním rychlosti do 40 km/h považuji tu, která v obvodu stanice používá návěsti ze současného předpisu D1 Část třetí - Kapitola II:

V tom příspěvku jsem psal zjednodušenou, vím že úplnou má jen ten Tvůj dekodér.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » pát 04 říj, 2019 5:35 am

zdeno píše:Zkopirované z meho článku pro Pultik.
---
Další změna je v tom, že je zabudované 4-násobné ovládání návěstidel podle potřeb uživatele.
1/ zjednodušená soustava, teda návěstidla bez blikání,
2/ plná rychlostní soustava řízena programem
3/ plna rychlostní soustava řízená adresami
4/ plná rychlostní soustava řízená přes Extended pakety příslušenství

Papír snese všechno, horší je s realizací. Vím co mi dalo práce naprogramovat v TrainControlleru zjednodušenou závislou soustavu na modulové stanici Sklené nad Oslavou (kolejové schema podle reálu, dvojkolejná trať, čtyři dopravní a jedna manipulačni kolej). Potvrdit náročnost určitě může i Petr Šídlo, který něco podobného programuje v JMRI. Nedovedu si představit jak Zdeno předpokládá tohle na stanici se zhlavím se čtyřmi vjezdovými a šesti staničnimi kolejemi zvládnout s jedním Arduinem mini. A to uvádí v bodech 2 až 4 dokonce plnou rychlostní návěstní soustavu. Ostatně i ve zjednodušené soustavě (bod 1) jsou návěstní znaky s blikáním. Ona samotná ta návěstní soustava se všemi závislostmi spotřebuje dost logických vazeb a paměti, a když se k tomu mají ještě postavit všechny výhybky v cestách, je toho opravdu hodně co je třeba ošetřit.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod zdeno » pát 04 říj, 2019 7:54 am

HonzaM píše:Papír snese všechno, horší je s realizací.

no prave, proto se snazim tuto narocnou praci odstranit a udelat to uzivatelsky prijemnejsi.
---
Jeste je tam pata možnost ovladani a to podle nastavenych vyhybek se rozsvecuji navestidla. teda se neposilaji prikazy na navestidlo, ale se to dosadi samo podle nastaveni vyhybek.
To ale musi podporovat dany ovladac pro navestidlo a musi umet odsledovat pakety pro vyhybky. Teda tento zpusob je asi nejnarocnejsi programatorsky, ale zase nejsnadnejsi pro uzivatele.
To je jen okamzity napad a musi se to otestovat a overit, ci je to vubec realizovatelne. Ale toto asi dokaze jen Loconet,
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » pát 04 říj, 2019 10:10 am

zdeno píše:Jeste je tam pata možnost ovladani a to podle nastavenych vyhybek se rozsvecuji navestidla. teda se neposilaji prikazy na navestidlo, ale se to dosadi samo podle nastaveni vyhybek.
To ale musi podporovat dany ovladac pro navestidlo a musi umet odsledovat pakety pro vyhybky. Teda tento zpusob je asi nejnarocnejsi programatorsky, ale zase nejsnadnejsi pro uzivatele.
To je jen okamzity napad a musi se to otestovat a overit, ci je to vubec realizovatelne. Ale toto asi dokaze jen Loconet,

Realizovatelné to je, přesně takhle to dělá MGP. Je potřeba prakticky ověřit v jakém rozsahu je to možné, zatím jsem to úspěšně realizoval na malé stanici. Prakticky byla funkčnost ověřena na čtyřdennim modulovém setkání.
Ty Tebou uvedené čtyři možnosti návěštění jsou tedy pouz výčtem možných realizaci návěstnich soustav, bez reálného řešení? To tedy Zhlavík umí víc, tam uživatel zadá cestu odkud-kam a návěstidla automaticky nastaví příslušnou návěst.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod zdeno » pát 04 říj, 2019 11:34 am

HonzaM píše: přesně takhle to dělá MGP

jenomze si stezujes, ze to je neskutecne narocne na nastaveni a ma to urcite jeste jine omezeni.
Teda zase jen komercni placani do vody o tom, jak je to dokonale !! Myslim, ze nejenom mne je to protivne.
---
Vsechny ctyri moznosti ovladani navestidel jsou realne, dokonce 1 a 3 jsou uz v komercnim prodeji a nepotrebuje tvoje schvaleni.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 45 návštevníků