rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Jirkátor » stř 17 čer, 2020 7:20 pm

Typickým případem nedostatečné zábrzdné vzdálenosti, je rozdělení dopravní koleje na dvě části cestovým návěstidlem. Používá se to ve větších stanicích (třeba Tábor), kdy se tak zvýší počet použitelných nástupištních hran. Pokud bude na odjezdovém návěstidle stůj, pak na cestovné návěstidle bude návěst opakovaná výstraha, jelikož k odjezdovému je třeba jen 200m.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » čtv 02 črc, 2020 7:57 am

Dotaz sice nepatří přímo k rychlostní návěstní soustavě, nicméně s ovládáním nádraží reléovkou. Můj dotaz zní: když výpravčí zvolí cestu, rozsvítí se průsvitky až po cílovou kolej. Zároveň jsou zamčeny výhybky patřící do této cesty. Jak se cesta ruší, kdy se změní vjezdová návěst na stůj, děje se to automaticky? A kdy a jak se cesta zruší, dělá to výpravčí manuálně, nebo automaticky, například uvolněním všech výhybek v této cestě?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod sidlo » čtv 02 črc, 2020 9:46 am

Hlavní návěstidla se přestaví ha stůj ihned po projetí vozidla okolo něj -- obsadí následující kolejový obvod.
Rušení závěru cesty se provádí jízdou vlaku nebo posunu automaticky -- viz https://publi.cz/books/191/17.html.
Samozřejmě cestu může zrušit i výpravčí, ale je na to zvláštní procedura.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod JOHNZ » čtv 02 črc, 2020 10:00 am

Pokiaľ sa bavíme o releovkách, ktoré sú vybavené koľajovými obvodmi pre celé koľajisko a ovládajú sa ústredne z dopravnej kancelárie, je to tak, ako píše sidlo. V ČR ale boli a sú aj releovky so stavadlami, ktoré toto nemajú. V takom prípade dôjde k zmene návesti na stoj po prejdení izolovanej koľaje (typicky pred krajnou výhybkou) a cesta sa musí po overení prejazdu celého vlaku signalistom zrušiť celá naraz tlačítkom.
JOHNZ
 
Příspěvky: 140
Registrován: sob 05 led, 2008 9:24 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod look23 » čtv 02 črc, 2020 12:21 pm

Pěkný dokument je zde odkaz
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » čtv 02 črc, 2020 12:22 pm

Dík všem třem členům diskuze.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod JOHNZ » čtv 02 črc, 2020 2:11 pm

Ešte na margo toho rušenia vlakovej cesty, existovali dva spôsoby - na jednoduchších a starších zariadeniach sa cesta zrušila až v okamihu, keď vlak uvolnil všetky úseky, ktoré v danej ceste boli (s výnimkou toho cieľového). Novšie a obsiahlejšie zariadenia potom umožňovali tzv. postupný rozpad vlakovej cesty - pokiaľ bola splnená podmienka, že bol voľný predošlý úsek vlakovej cesty (neplatilo pre prvý úsek) a zároveň obsadený ďalší úsek vlakovej cesty rušil sa záver postupne po jednotlivých úsekoch.
JOHNZ
 
Příspěvky: 140
Registrován: sob 05 led, 2008 9:24 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Jirkátor » sob 04 črc, 2020 3:01 pm

Standardní releovka po stisknutí počátečního a koncového tlačítka přestaví všechny pojížděné výměny a případně i odvratné do příslušné polohy podle závěrové tabulky a provede závěr vlakové cesty a rozsvítí na návěstidle příslušnou návěst. Při jízdě vlaku dojde dojde k přestavení návěstidla na návěst stůj bezprostředně po najetí čela vlaku do prvního izolovaného úseku, nebo na první počítač náprav za návěstidlem. Ten bývá více méně v jeho úrovni nebo kousek za ním. To zhasnutí není okamžité, ale než to ta relátka všechno přecvakají, tak je tam chvilková prodleva. Průsvitky na pultu se z bílé postupně mění na červenou, tak jak jede vlak přes jednotlivé úseky. Zpravidla jsou to jednotlivé výhybky na zhlaví (výhybkové úseky, V1, V2, ...), pak záhlaví (třeba K1, J3, ...) a pochopitelně samotné staniční koleje (1, 2, 3a, ...). Ve chvíli kdy poslední vozidlo opustí ten který úsek průsvitka zhasne a vlaková cesta se za vlakem postupně rozpadá.
Co se týká rušení vlakové cesty, je víc možností, ale standardně, pokud cesta ještě není obsazena vozidly, se používá tlačítko rušení vlakové cesty. Návěstidlo se přestaví na stůj (posun zakázán) hned a cesta se rozpadne až po určité době. Můžu to popsat víc, pokud bude zájem. V případě, že se za vlakem celá cesta nerozpadne, pak se používají vybavovací tlačítka, kdy každé je pro samostatný úsek.
Mluvím tedy o "klasické" releovce, ale ita má pochopitelně své výjimky.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod zdeno » sob 04 črc, 2020 6:55 pm

jen zase nebyt papezstejsi ako papez !!
Jen tak na okraj kolik by bylo treba LEDek na zobrazeni postupne cesty a kolik detekci obsazeni.
Prece jenom maji zeleznice vic penez na vytvoreni celeho nadrazi.
Treba Varin ma rozmery panelu asi 7 x 2 m plus jeste samostane panely na privolavacky, ktere jsou pod pecetmi. Odhadujem, ze je tam asi 400 zarovicek. :D
Ale tam je volba cislicova, teda je to udelane trosku jinak. Jen pro zajimavost ve Varine funguje releovka asi od roku 1954.
---
Dobra moznost je to delat virtualne a stacila by jen pocatecni a koncova detekce a ostatni vypocitat.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Jirkátor » sob 04 črc, 2020 8:59 pm

Zdeno, jen odpovídám na otázku. 15 let jsem sloužil na releovce a tak nějakou představu, o tom jak to funguje, mám.
Pochopitelně že to do modelu nelze přesně přenést a určitá míra zjednodušení je samozřejmá.
Číslicová releovka je v principu stejná jako tlačítková, jen místo stisknutí tlačítka navolíš stranu a číselnou kombinaci.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » ned 05 črc, 2020 7:46 am

zdeno píše:Jen tak na okraj kolik by bylo treba LEDek na zobrazeni postupne cesty a kolik detekci obsazeni.
.

V tom nevidím problém, samozřejmě bude nutné určité zjednodušení. Mám už dlouho modul stanice Sklené nad Oslavou, dosud byla ovládána TrainControllerem s dekodéry Digitrax se simulací reléovky s rychlostní návěstní soustavou. Modul převzal syn a dekodéry k výhybkám, detekci obsazení a ovládání návěstidel nyní přestavuje na MGP. Dekodéry a detektory obsazení již jsou vyměněny a funguje stavění cest, čeká nás realizace návěstní soustavy. Práce se zadrhla na návěstidlech, která mají dekodéry Scom vestavěnými a epoxydem vlepenými do soklů, nyní zbývá doufat, že se podaří aby výrobce návěstních dekodérů MGP "naučil" tyto dekodéry komunikovat přes Scom. Počet detekcí nemusí být nijak závratný, stačí kdyz je detekovaný úsek před vjezdovým návěstidlem, další mezi vjezdovým návěstidlem a první výhybkou, pak je detekována každá jednotlivá výhybka zhlaví, a každá staniční kolej má detekovány tři úseky, jeden na každé straně mezi odjezdovým návěstidlem a zhlavím a střední část staniční koleje. Je vždy jedna LED pro každou výhybku, dvě pro úsek mezi výhybkou. Na střední části staniční koleje bude asi 6 - 8 dvoubarevných LED, pro zobrazení cesty bílá a obsazení červená. Pro ten úsek mezi vjezdovým návěstidlem budou tři LED paralelně, to drivery MGP umožňují. Myslím že úplně stačí znát obsazení celého úseku mezi vjezdovým návěstidlem a zhlavím, jak pro zobrazení, tak pro funkci. Závěr cesty se uskuteční na základě splnění podmínky obsazení staniční koleje a uvolnění vjezdového úseku staniční koleje. Myslím že pro model to takto stačí. Všechny vozy které používáme na kolejišti mejí povinně odporovým lakem na kolečkách zajištěnu detekci obsazení, k uvolnění vjezdového úseku tedy dojde trprve až bude celý vlak na staniční koleji. Myslím že pro model to takto bude stačit.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod JOHNZ » ned 05 črc, 2020 9:40 pm

zdeno: To už je na každom. Je zrejmé, že v modelovom prevedení sa u nás releovky budú riešiř viac alebo menej kompromisne, pretože ich základný ovládací prvok, tj. presvietené trojpolohové tlačítko (ON)-OFF-(ON) je veľmi, veľmi úzkoprofilová záležitosť.

Čo sa týka počtu detekcii, tak pokiaľ fintíme releovku v procesore, tak môžeme využiť to, že s ohľadom na spôsob detekcie sa nemusia koľajové úseky navrhovať rovnako ako pre koľajové obvody, ale ako pre počítače náprav, takže ich vôbec netreba veľa. Na indikáciu potom stačia dvoj/trojfarebné LED, ktoré sa zobrazujú podľa polohy výhybiek.
JOHNZ
 
Příspěvky: 140
Registrován: sob 05 led, 2008 9:24 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » pon 06 črc, 2020 6:21 am

JOHNZ píše:...základný ovládací prvok, tj. presvietené trojpolohové tlačítko (ON)-OFF-(ON) je veľmi, veľmi úzkoprofilová záležitosť.

Na indikáciu potom stačia dvoj/trojfarebné LED, ktoré sa zobrazujú podľa polohy výhybiek.

Pokud vím, u reléovky jsou použité řadiče ve formě páček s pevnou polohou a tři světelné indikátory, zelený pro výhybku přímo, žlutý do odbočky a červený pro čas po nějž se výhybka přestavuje. U modelu je možné na ovládacím panelu použít trojpolohové páčkové přepínače, kontakty pro obě polohy a červená se zobrazuje pokud jsou oba v rozpojeném stavu. To je možné například u motorických přestavníků nebo přestavníků se servy. Někdy může tyto tři stavy zpětným hlášením vysílat i servodekodér, mechanické kontakty pak nejsou zapotřebí.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod zdeno » pon 06 črc, 2020 7:04 am

JOHNZ píše: Na indikáciu potom stačia dvoj/trojfarebné LED, ktoré sa zobrazujú podľa polohy výhybiek.

Vyhybky mi nevadi, ja diskutujem o prosvetlene vlakove (posunove) ceste.
Prave proti tomu mam namitky, vracime se do casu dratovani analogu.
Ale to je kazdeho volba a myslim si, ze cas nad tim straveny je desny.
Pocitac a monitor je na toto mnohem lepsi.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod JOHNZ » pon 06 črc, 2020 8:58 am

HonzaM: To je popis výhybkového radiča. Ten sa ale v reliéfe používa len na stavadlových prístrojoch, na na väčšine i len trochu novších zariadení a ústredne ovládaných pultoch je spravidla mimo reliéf a používa len v prípade, že niečo nefunguje, alebo keď sa mažú výhybky. Ja sa bavím o tlačítku, ktorým sa robí voľba vlakovej/posunovej cesty.

zdeno: Tak závisí, čo od toho človek čaká. Rozdiel oproti analógu je zrejmý, drátuje sa to v nejakej škatuli/v pulte a nie pod koľajiskom. Ja som tiež ta to, že počítač a monitor je jednoduchšíe a lepšie použiť, ale sú ľudia, ktorí tvrdia že to nie je dobré, lebo sa toho ľudia boja a napr. na modulových stretnutiach je na takých staniciach ťažšie točiť obsluhu.
JOHNZ
 
Příspěvky: 140
Registrován: sob 05 led, 2008 9:24 pm

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 33 návštevníků