rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod hank » pát 11 říj, 2019 10:47 am

Jacek píše:..."jízda podle rozhledových poměrů", to je pro změnu nová věc, která je spíš taky jen na papíře...


Ne tak úplně, ve všech předpisech, které obsahují přivolávací návěst, se odjakživa píše, že na přivolávací návěst se má jet jako podle rozhledu.

Jo a pak ještě kdysi (od r. 1962? - to by ale znamenalo, že dost dlouho, ten předpis platil 30 let...) existoval autoblok s oddílovými návěstidly s bíle natřenými sloupky, kolem kterých se mohlo po určité době stání stanovené přepisem projet i na červenou, taky podle rozhledu. Ale teď nemám čas to hledat, třeba to někdo upřesní nebo mě opraví.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Jacek » pát 11 říj, 2019 10:50 am

našel jsem to. Mám výtisk z roku 1960 s popiskem "schváleno r 1959. Žádný zabezpečený/nezabezpečený posun tu není.
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 888
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod sidlo » pát 11 říj, 2019 2:10 pm

Jacek má pravdu, v předpise 1960/1962 je už jenom posun dovolen ve dvou provedeních bez červené a s červenou. Nerozlišuje se už zabezpečený/nezabezpečený. V dobách platnosti této verze předpisu se posun s červenou používal poměrně často.

V době elektromechaniky se nekontrolovala obsazenost koleje a bylo možné postavit na obsazenou kolej. Pravidelné vjezdy na obsazenou kolej se řešily poznámkou v sešitovém jízdním řádu. Po modernizaci nové zabzař neumožňuje vjezd na obsazenou kolej. Proto, dle mého soudu, bylo zavedeno Jízda podle rozhledových poměrů. Strojvedoucí ví, že k první výhybce má trať volnou. Za první výhybkou jede jako kdyby měl přivolávačku. Výhodu to má tu, že výpravčí přivolávačku nepoužije - netrhá plomby. S narůstajícím počtem JOP roste i počet použití této návěsti, viz Mladá Boleslav https://www.youtube.com/watch?v=kBBBC_MCEfQ

To co popisuje hank na autobloku je permisivní stůj. Na autobloku to platilo vždy, jenom se v různých dobách měnila doba po kterou musel strojvedoucí u návěsti stůj stát. Po uplynutí časové doby, dnes je to myslím povinnost pouze zastavit, může jet dál. Dále pokračuje podle rozhledových poměrů jako na přivolávačku dokud nedojede vlak před sebou nebo dokud nedojede k dalšímu návěstidlu.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » pát 11 říj, 2019 4:05 pm

Jacek píše:HonzaM:
oba typy dekodérů jsou na trhu už mnoho let, pro dekodéry od Marathonu jsou dokonce v programu ModelJOP šablony. U obou se dají libovolně programovat výstupy

Je potřeba srovnávat srovnatelné, podstatných je více faktorů, například:
Kolik návěstidel umožňuje dekodér připojit?
Kolik světel může jedno návěstidlo zobrazit?
Jakým způsobem se volí jednotlivé návěstní znaky? DCC, z PC, XpressNet, LocoNet nebo další. Je rozdíl jestliže uživatel programuje jednotlivé výstupy nebo zda volí z existujícího souboru třeba adresou nebo se návěsti volí automaticky v závislosti na nastavené cestě, uživatel zvolí cestu a návěstidla se nastaví sama.
Těch faktorů i možnosti je určitě víc. Byl bych rád aby se v tomto vláknu neřešily předpisy pro návěstní soustavy z praxe “velké železnice”.
Naposledy upravil HonzaM dne pát 11 říj, 2019 9:40 pm, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod JiriKTT » pát 11 říj, 2019 9:16 pm

Jacek píše: Další taková návěst je "jízda podle rozhledových poměrů", to je pro změnu nová věc, která je spíš taky jen na papíře. Nebo to umí jen moderní zab. zař.

Jízda podle rozhledových poměrů je dodatečně doplněna například v Praze na Masarykově nádraží. Nezřizuje se paušálně, vlakové cesty s touto návěstí musí být samostatně doplněny do závěrové tabulky a zřizují se tam, kde se předpokládají pravidelné jízdy na obsazenou kolej. Právě například na Masaryčce se pravidelně spojují soupravy 471.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 105
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod milan ferdián » ned 13 říj, 2019 11:50 am

Jako laik vám vlákno opět kapku zamotám. Taky jsem si vytáhl tu nějakou knížku, koukal a četl. Hmm a co například
- nedostatečná zábrzdná vzdálenost -
- .....závislá -
- .....nezávislá -

Vjezdové návěstidlo jsem si vychutnal, 31 návěstí. A to by se jak řešilo ? :wink:

Upřímně řečeno, vaši debatu beru jako akademickou, protože jen u sidla jsem viděl vložená cestová návěstidla. Aby jste mohli realizovat úplnou rychlostní návěstní soustavu, potřebujete dostatečný prostor, přeloženo do naší hantýrky, "dlouhou širou trať" a tu nemají ani moduláři, natož domácí kolejiště, kdy stanice začíná u prvního tunelového portálu a končí u druhého tunelového portálu :wink: .

Jen na okraj. Byl jsem na setkání, kde jsme spolu s kolegou obsluhovali odbočnou stanici. Jak naschvál při zapojování nám odešly u sbíhajicích tratí vjezdová návěstidla a zákonem schválnosti, nejdůležitější kolejová spojka (pro vaši představu vznikla provozně stanice 24 dle sešitu A4). Grafonista :mrgreen: netušíc co se stane, tak nám zavedl vlaky, které jsme museli řešit úvraťovou jízdou, nemluvě o přípojném voze, který musel být vždy řazen za motorem. Co tím chce básník říct, provoz jsme během tří dnů bez návěstidel, v pohodě zvládli se všemi komplikacemi vždy načas (a těch zvláštních vlaků co se nám tam motalo :lol: ). Stanice nebyla vybavena odjezdovými návěstidly.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » ned 13 říj, 2019 4:12 pm

milan ferdián píše:Vjezdové návěstidlo jsem si vychutnal, 31 návěstí. A to by se jak řešilo ? :wink:

Realizovat návěstní znaky není problém, sidlovy dekodéry to umí. Jak už jsem ale psal, mnoho návěstních znaků se v modelovém provozu nevyužije. V modelu jde vždy o kompromis proti realitě (nejen z hlediska návěstní soustavy), z praxe ale mohu potvrdit že se reléovka na staničním modulu osvědčila. V Zababově ji provozujeme už několik let, například před třemi lety na pražském FREMO, tam jsi myslím byl. Jednalo se o stanice Filípkov a Sklené nad Oslavou.
milan ferdián píše:Upřímně řečeno, vaši debatu beru jako akademickou, protože jen u sidla jsem viděl vložená cestová návěstidla. Aby jste mohli realizovat úplnou rychlostní návěstní soustavu, potřebujete dostatečný prostor, přeloženo do naší hantýrky, "dlouhou širou trať" a tu nemají ani moduláři, natož domácí kolejiště, kdy stanice začíná u prvního tunelového portálu a končí u druhého tunelového portálu :wink: .

Přijeď se podívat na mé domácí kolejiště, tam mám kolejové úseky širé trati mezi stanicemi dostatečně dlouhé i pro autoblok. Jak píše sidlo, cestová návěstidla mají v testovaci stanici pro zvýšení kapacity stanice, nepoužití cestových návěstidel ale není důvodem proč reléovku nerealizovat v rozsahu který modelu odpovídá.
milan ferdián píše:Jen na okraj. Byl jsem na setkání, kde jsme spolu s kolegou obsluhovali odbočnou stanici. Jak naschvál při zapojování nám odešly u sbíhajicích tratí vjezdová návěstidla a zákonem schválnosti, nejdůležitější kolejová spojka (pro vaši představu vznikla provozně stanice 24 dle sešitu A4). Grafonista :mrgreen: netušíc co se stane, tak nám zavedl vlaky, které jsme museli řešit úvraťovou jízdou, nemluvě o přípojném voze, který musel být vždy řazen za motorem. Co tím chce básník říct, provoz jsme během tří dnů bez návěstidel, v pohodě zvládli se všemi komplikacemi vždy načas (a těch zvláštních vlaků co se nám tam motalo :lol: ). Stanice nebyla vybavena odjezdovými návěstidly.

Samozřejmě se provoz dá zvládnout i bez návěstidel, návěstidla ale jsou oživením a v případě kdy jsme Čachnov použili s dálkovým ovládáním ze sousední stanice jsou potřebná, strojvedoucí se ze stanice nemusí hlásit telefonicky, výpravčí v řídicí stanici má přehled i o obsazení kolejí.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Jacek » ned 13 říj, 2019 5:29 pm

milan ferdián píše:
Vjezdové návěstidlo jsem si vychutnal, 31 návěstí. A to by se jak řešilo ? :wink:

Upřímně řečeno, vaši debatu beru jako akademickou, protože jen u sidla jsem viděl vložená cestová návěstidla. Aby jste mohli realizovat úplnou rychlostní návěstní soustavu, potřebujete dostatečný prostor, přeloženo do naší hantýrky, "dlouhou širou trať" a tu nemají ani moduláři, natož domácí kolejiště, kdy stanice začíná u prvního tunelového portálu a končí u druhého tunelového portálu :wink: .

Milane, zde jedno domácí kolejiště, které to zrovna všechno splňuje
https://www.youtube.com/watch?v=A3ZmVjJyI-I

vlakové cesty se závislostí předvěstí, vjezdových, cestových i odjezdových návěstidel. Myslím, že těch 31 znaků jsem tam dostal, ale to na videu není.
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 888
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod JOHNZ » ned 13 říj, 2019 8:55 pm

Jacek:
Stanice kde je jízda podle rozhledových poměrů sa už budú počítať na desiatky, aj keď všetko to najskôr budú elektronické stavadlá. Čo sa týka posunu, treba si proste zistiť, aké zariadenie chcem modelovať a podľa toho volím spôsob realizácie posunu. Ak mám nejaké základné zariadenie, alebo rovno nezávislé návestidlá, budem voliť červená + biela, ak modelujem niečo sofistikovanejšie, bude tam len biela.

milan ferdián píše:Vjezdové návěstidlo jsem si vychutnal, 31 návěstí. A to by se jak řešilo ? :wink:

Svetiel je max. 8 takže hardwarovo to nie je problém. "Modelársky" je to obmedzené len tým, že nie je k dispozícii návestidlo s pruhmi ako hotový výrobok, len ako stavebnica. Ostatné je práve o tom dekodéri, že dokáže kmitať s čím treba. Dá sa odozerať poloha výhybiek a obsadenie úsekov, dá sa spolupracovať s nejakým PC programom. Možností je dnes naozaj veľa.

milan ferdián píše:Upřímně řečeno, vaši debatu beru jako akademickou, protože jen u sidla jsem viděl vložená cestová návěstidla. Aby jste mohli realizovat úplnou rychlostní návěstní soustavu, potřebujete dostatečný prostor, přeloženo do naší hantýrky, "dlouhou širou trať" a tu nemají ani moduláři, natož domácí kolejiště, kdy stanice začíná u prvního tunelového portálu a končí u druhého tunelového portálu :wink: .

Toto je práve obrovská mýlka. Svet ide ďalej, a veľmi rýchlo sa nájde niekto, kto bude chcieť modelovať napr. to, čo je na železnici dnes. A tak zrazu aj v zapadnutej trojkoľajnej lokálkovej stanici upotrebí prakticky všetko, pretože tá stanička bude mať naraz poloostrovné nástupište s centrálnym prechodom (kryté cestovými návestidlami) a trebárs jednu hrotovú výhybku (tam kde je to ďalej od nástupišťa) na 60 do odbočky. A ak je odbočná tak hneď trebárs aj tú jazdu podľa rozhľadových pomerov... Možno aj vy sa dožijete toho, že budete pre niekoho skresľovať plánik napr, slúčasných Valtic, Slatiňan, alebo Chotěboře. To sú stanice, ktoré hodíte na 4-5 modulov, ale ten les návestidiel je úplne neuveriteľný. Alebo trebárs súčasný Mikulov na Moravě, to je vyložená lahôdka, a to to má pár koľají.

milan ferdián píše:Co tím chce básník říct, provoz jsme během tří dnů bez návěstidel, v pohodě zvládli se všemi komplikacemi vždy načas (a těch zvláštních vlaků co se nám tam motalo :lol: ). Stanice nebyla vybavena odjezdovými návěstidly.

Aj na skutočnej železnici platí, že dokiaľ sú koľaje, dá sa jazdiť. Akurát je určitý bod zlomu, kedy tá prevádzka začne mať výrazne bližšie k tomu, že sa nejazdí vôbec, než k nejakému normovanému stavu.
JOHNZ
 
Příspěvky: 140
Registrován: sob 05 led, 2008 9:24 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Jacek » ned 13 říj, 2019 10:05 pm

JOHNZ píše:Jacek:
.. Čo sa týka posunu, treba si proste zistiť, aké zariadenie chcem modelovať a podľa toho volím spôsob realizácie posunu. Ak mám nejaké základné zariadenie, alebo rovno nezávislé návestidlá, budem voliť červená + biela, ak modelujem niečo sofistikovanejšie, bude tam len biela.

Tak znovu, neexistuje žádná návěst "zabezpečený/nezabezpečený posun". Tedy ne od roku 1959. Ve všech stanicích v mém okolí se vyskytuje pouze varianta s bílým světlem bez červeného což by měl být dle toho nesmyslu zabezpečený posun. Přesto je ve většině těchto stanic elektromechanika, kde tu návěst rožnu prostým otočením kličky bez ohledu na polohu výměn. V jedné stanici kde jsem sloužil nebyly ani kolejové obvody. I PZZ se při posunu muselo obsluhovat ručně tlačítkem. A i zde bílé světlo bez červeného.
Pokud budu něco modelovat, budu se především řídit reálným vzorem, skutečným předpisem a ne modelářskou příručkou, kterou někdo opsal z několika zdrojů.
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 888
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod JOHNZ » ned 13 říj, 2019 10:58 pm

Jacek píše:Tak znovu...

Tak znovu, ja nehovorím o žiadnej návesti zabezpečný/nezabezpečený posun, mám na mysli obvodovú realizáciu svietenia návesti, ktorá podľa typu zariadenia povedie buď mimo obvodov pre svietenie červenej (a výsledkom bude Č+B) alebo je už realizovaná typizovaným návestným blokom, ktorý potom vedie na to, že svieti len biela. Veľmi správne uvádzate, že to nemusí byť dané vyložene druhom zariadenia a treba sa dívať na konkrétnu realizáciu v konkrétnej Žst. Ale keby sme chceli u neznámych/nedochovaných zariadení hľadať nejakú závislosť, mali by sme sa dívať skôr na použitý typ návestidiel. Ak bolo napr. na elektromechanike mechanické návestidlo nahradzované priamo svetelným návestidlom AŽD70, takmer určite tam bude svietiť len biela. Ak bolo nahradzované návestidlom SSSR, prípadne ESP prípadne AŽD65 (a až potom prípadne za AŽD70), je pravdepodobnejšie, že bude svietiť Č+B (ale môžu sa nájsť výnimky).
JOHNZ
 
Příspěvky: 140
Registrován: sob 05 led, 2008 9:24 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » pon 14 říj, 2019 7:39 am

Jacek píše:Milane, zde jedno domácí kolejiště, které to zrovna všechno splňuje
https://www.youtube.com/watch?v=A3ZmVjJyI-I
vlakové cesty se závislostí předvěstí, vjezdových, cestových i odjezdových návěstidel. Myslím, že těch 31 znaků jsem tam dostal, ale to na videu není.

Můžeš napsat jak je to kolejiště velké a zda je možné ho vidět osobně? Předpokládám že je to H0.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Jacek » pon 14 říj, 2019 9:16 am

HonzaM:

je to samozřejmě TT :D , více v SZ
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 888
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod milan ferdián » pon 14 říj, 2019 11:16 am

ad Jacek
Kolejiště zajímavé a pro mne neznámé. Jacku, my jsme se asi nepochopili :wink: , já psal o 31 návěstí na vjezdovém návěstidle rychlostní návěstní soustavy, rozuměj na jedním návěstidlu :wink: .
MIlan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » pon 14 říj, 2019 11:42 am

milan ferdián píše:ad Jacek
Kolejiště zajímavé a pro mne neznámé. Jacku, my jsme se asi nepochopili :wink: , já psal o 31 návěstí na vjezdovém návěstidle rychlostní návěstní soustavy, rozuměj na jedním návěstidlu :wink: .
MIlan

Na modelovém kolejišti jich 31 zapotřebí nebude, to ale není důvodem naznačovat že je na modelovém kolejišti rychlostní návěstní soustava nerealizovatelná nebo nepotřebná.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků