rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Jacek » pon 14 říj, 2019 11:53 am

No je fakt, že na těch záběrech toho moc není. Zkusím to někdy nafotit a poskládat na jeden obrázek předvěst, vjezd, cestové, odjezd ve všech kombinacích vlakových cest. Těch 31 znaků to opravdu umožňuje spolu se závislostí návěstidel na sobě. Tzn. postavím např. vjezdovou cestu, na předvěsti svítí "očekávejte 40", na vjezdu "40 a výstraha", na cestovém "stůj". Pokud pak postavím vlakovou cestu k odjezdovému, na cestovém se rožne "výstraha" a na vjezdovém se znak změní na "40 a volno". Od cesťáku se dá taky jet odbočkou, pak je na vjezdu "40, očekávejte 40", prostě opravdu asi všechny kombinace. Snad jen opakovačky s bílým světlem tam nemám.

Jde o to, že ty znaky umí dekodéry samy o sobě a v ModelJOP je možné naprogramovat libovolné výstupy a složené vlakové cesty.
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 888
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod BohousP » pon 14 říj, 2019 12:16 pm

Pánové, už mi to tu připadá jako v Babyloně. Rychlostní návěstní soustavu modelovat lze, a to jak v plné, tak ve zjednodušené verzi. Dekodéry Šidlo to zvládnou, otázka je mechanické provedení (pruhů) u měřítek TT a N. Kdo ale chce, ten si to udělá (dnes dostupné nejmenší LED jsou ve velikosti 0201, t.j. 0,65 x 0,35 mm). Výrobce zatím není, protože dosud (téměř) nebyl zájem. Další sporný problém je použití návěstí rychlostí větších než 60 km/h, příslušné výhybky jsou opět jen vlastní výroby (a velké délky).
Další diskuze je snad zbytečná.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » pon 30 bře, 2020 9:46 am

Prosím znalce (předpokládám třeba lajbita) o radu. Jedná se o stanici Hvězdonice, viz vlákno viewtopic.php?f=17&t=12602&p=270750&hilit=hv%C4%9Bzdonice#p270736, tam je schema stanice z pomůcek GVD.

Jaký návěstní znak bude na vjezdovém návěstidle na zhlaví S při vjezdu na manipulační kolej a bude záviset na návěstním znaku na návěstidla S3?

A jaký znak bude na vjezdovém návěstidle na zhlaví L a bude závislý na stavu výkolejky Vk1, nebo nebude vůbec možné stavět cestu ze zhlaví L na manipulační kolej?
Naposledy upravil HonzaM dne pon 30 bře, 2020 12:01 pm, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Jacek » pon 30 bře, 2020 10:45 am

Vlakovou cestu nelze stavět na/z manipulační koleje, jinými slovy vlak nemůže vjet z tratě na manipulační kolej a nemůže z ní odjet na trať. Musí přijet na dopravní kolej. To odjezdové návěstidlo na manipulační koleji u výkolejky je proto nesmysl.
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 888
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod zaplef » pon 30 bře, 2020 10:53 am

Na manipulační kolej nelze postavit vlakovou cestu pro vlak vjíždějící. Je to jednoduché - není návěstidlo, které ukončuje vl. cestu pro vjíždějící vlak. Možné to je pouze na přivolávací návěst jen, pokud to dovoluje staniční řád, který stanoví další podmínky takového vjezdu.
Při odjezdu vlaku zanipulační koleje musí být závislost na sklopené výkolejky, která musí být ve sklopené poloze jištěna.

Proč by nemohlo být odjezdové návěstidlo z manipulační koleje? Výkolejka je zařízení přímé boční ochrany stejně jako odvratná výhybka. Tak tomu bylo dřív v Lochovicích, odjezdové návěstidlo z manipulační koleje. Jinak jízdu po manipulační koleji byla povolena např. v ŽSt. Hrubá Voda.
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod BohousP » pon 30 bře, 2020 11:01 am

Výjimek bylo vždy násobně víc, než pravidel. Ale správně by na manipulační koleji mělo být jen seřaďovací návěstidlo, ne odjezdové. Na odkazovaném plánku je tato kolej zaústěna do trati až za odjezdovým návěstidlem S1. Navíc u "manipulační" koleje 3 je v plánku poznámka "Odjezdová koleje pro nákladní vlaky směr Samechov". Takže tam odjezdové návěstidlo zřejmě být může.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod zdeno » pon 30 bře, 2020 11:09 am

Jacek píše:Vlakovou cestu nelze stavět na/z manipulační koleje, jinými slovy vlak nemůže vjet z tratě na manipulační kolej a nemůže z ní odjet na trať. Musí přijet na dopravní kolej. To odjezdové návěstidlo na manipulační koleji u výkolejky je proto nesmysl.

nelze stavet vjezd, ale odjezd ano, zrovna ve Varine mame vleckovu kolej, ze ktere je mozny odjezd vlaku.
Samozrejme je na to nutne papirovani, ale vlak nemusi na dopravni kolej !
---
Dukaz tady : https://en.mapy.cz/zakladni?x=18.8532778&y=49.2002903&z=19&base=ophoto
u prvni koleje zezhora je videt stin normalniho petiznakoveho navestidla a pritom vede okolo rampy a skladu, takze to neni dopravni kolej.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod JOHNZ » pon 30 bře, 2020 1:13 pm

HonzaM: Odpoveď máte priamo v tom plánku. Dolu je 2x "tabulka rychlostí". Smerom od Samechova je vidieť z 3. koľaje "40" a na 3. koľaj "nelze". Smerom od Čerčan 3. koľaj nie je vôbec, takže "nelze a nelze".

zdeno: Že koľaj "vede okolo rampy a skladu" rozhodne nemusí apriori znamenať, že nie je dopravná.
JOHNZ
 
Příspěvky: 140
Registrován: sob 05 led, 2008 9:24 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod zdeno » pon 30 bře, 2020 1:29 pm

JOHNZ píše:zdeno: Že koľaj "vede okolo rampy a skladu" rozhodne nemusí apriori znamenať, že nie je dopravná.

ale no, vsak vis, ze tam bydlim a teda to tam poznam !!
Dokonce jsem delal ve Vapenke Varin vleckare, teda aj predpisy z te doby poznam.
Pokud neveris, udelej si vylet a nerypej zbytecne !!

EDIT:
jsem si uvedomil, ze pokud je na te koleji vlak pripraveny na odchod, tak je to dopravni kolej.
Takze se to musi posuzovat od pripadu k pripadu a rozkazu vypravciho.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod JOHNZ » pon 30 bře, 2020 1:56 pm

zdeno: Neber si to hneď osobne. Narážam IBA na tú poslednú vetu. Ohľadom 6. koľaje vo Varíne som nič nenapísal, aj keď sa mi marí, že dopravná je (aj keď na ňu nejdú stavať vjazdy), ale nebudem sa s tebou hádať, že nie je. Takých koľají existuje fúra a nájdu sa jak prípady keď sú vedené ako manipulačné, tak prípady, keď sú vedené ako dopravné. Ono dopravnú koľaj robí hlavne to, že to o nej niekto napíše do Staničného poriadku.

EDIT: Vjazd a odjazd vlaku sa samozrejme po nejakej forme byrokracie v závislosti na použitom zabezpečovacom zariadení, dá umožniť z ĽUBOVOĽNEJ manipulačnej koľaje na ktorú sa dá z trate priamo dostať.

EDIT 2: Jedna z mála vecí, ktoré sú v tomto smere dané vyložene striktne je, že je prísne zakázané jazdiť s cestujúcimi cez miesta, na ktoré sa môže naklopiť výkoľajka.
JOHNZ
 
Příspěvky: 140
Registrován: sob 05 led, 2008 9:24 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Jacek » pon 30 bře, 2020 2:13 pm

Jak píše Johnz, záleží na konkrétním zab. zař. co umožňuje, našel jsem staniční řád Hvězdonic
https://docplayer.cz/13256623-S-t-a-n-i ... onice.html

Není to tedy nesmysl, ale reálná stanice. Ze třetí koleje je možné postavit vlakovou cestu, je tam trpaslík, na fotce vlevo
https://www.pacifikem.cz/foto/212_nadra ... -07_00.jpg
Je tak slovíčkaření jestli je ta kolej z části manipulační nebo z části dopravní, předpis i zab. zař. to umožňují. Pochopitelně vjezdovou vlakovou cestu na tuto kolej postavit nelze.
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 888
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod tomkanka » pon 30 bře, 2020 3:44 pm

O žádné slovíčkaření nejde. V případě, že ta kolej slouží pro odjezdy vlaků,jedná se o kolej dopravní. A nikde není psáno, že na dopravní koleji nemůže být výkolejka. :wink:
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Křeček » pon 30 bře, 2020 3:58 pm

manipulační koleje
3 S3 - Vk 2 Všeobecně nakládková a vykládková kolej.
Odjezdová kolej pro nákladní vlaky směr
Samechov.

Napsáno ve staničním řádu.
Uživatelský avatar
Křeček
 
Příspěvky: 74
Registrován: úte 04 zář, 2012 10:29 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod tomkanka » pon 30 bře, 2020 4:15 pm

Možná za Štefka, v současném staniční řádu již nic takového není :wink:
3 S3-Vk2 Odjezdová kolej směr Samechov (bez možnosti nástupu a výstupu cestujících)
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod zdeno » pon 30 bře, 2020 4:24 pm

JOHNZ píše:Jedna z mála vecí, ktoré sú v tomto smere dané vyložene striktne je, že je prísne zakázané jazdiť s cestujúcimi cez miesta, na ktoré sa môže naklopiť výkoľajka.

ona ta kolej je vubec zvlastni,
z jedne strany ma vykolejku a z druhe ne. Teda je virtualne rozdelena na dva kusy, ta blizsi ku stanici slouzila jako vykladkova pro Uhelne sklady a ta vzdalenejsi pro Lesy a interni potrebu zeleznice (sklady).
Dokonce si myslim, ze se obsluhovaly Uhelne sklady a Lesy oddelene, ackoliv to byla jedna kolej. Teda Uhelne od stanice a Lesy od vruteckeho zhlavi.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 51 návštevníků