rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » čtv 26 zář, 2019 2:57 pm

Dosud jsem postavil tři modulové stanice, vybavené návěstdly respektujícími pravidla rychlostní návěstní soustavy. Podle mých zkušeností je v oblasti modelových kolejišť většina takových, u nichž stačí následující návěsti:

volno - zelená
stůj - červená
výstraha - horní žlutá
volno do obočky - zelená a dolní žlutá
volno do odbočky a očekávej stůj - dolní žlutá a horní žlutá
volno do odbočky a očekávej volno - dolní žlutá a blikající horní žlutá
posun povolen na skupinovém návěstidle - bílá
posun povolen na seřaďovacím návěstidle - bílá
posun zakázán na seřaďovacím návěstidle - modrá
přivolávací návěst - červená a blikající bílá.

Snad jsem na nic nezapoměl, prosím odborníky o doplnění a úpravu/opravu teminologie.
V rychlostní návěstní soustavě je samozřejmě řada dalších návěstních znaků, ovšem s ohledem na rozsah naprosté většiny modelových kolejišť se pravděpodobně nenajde mnoho takových, kde by bylo potřeba použít například rychlostní pruhy nebo třeba znaky volno a 80 km/h.

Se shora uvedenými návěstmi jsem vystačil u modulů stanic Filípkov (fiktivní stanice na jednokolejné trati se dvěma dopravními kolejemi a jednou manipulační kolejí a Sklené nad Oslavoou, což je stanice na hlavní dvojkolejce podle reálu, se čtyřmi dopravními kolejemi a jednou manipulační. Z prostorových důvodů jsou u Skleného použity návěstní mosty, což je rozdíl proti reálu. Ovládání těchto stanic formou simulace reléovky zajišťuje TrainController v součinnosti s návěstním systémem ND4 (výrobcem je firma návěstidla.cz). Dopravní cesty se volí kliknutím na zelené "tlačítko" na obrazovce na začátku cesty a bílé "tlačítko" na konci cesty, posunové cesty volbou bílého "tlačítka" na začátku cesty a bílého "tlačítka" na konci cesty. Návěsti se nastavují automaticky v závislosti na postavení výhybek, detekce obsazení a stavu následujícího návěstidla. TrainConroller pro každou cestu nastaví příslušnou návěst volbou adresy, každý návěstní znak má svou adresu. TrainCotroller se stará i o návaznosti, aby vjezdová návěst odpovídala postavené cestě a stavu odjezdové návěsti. Systém na všech setkáních fungoval bez problému, mezi moduly ND4 a návěstidly vybavenými dekodéry SCom je přenos po sběrnici, ke každému návěstidlu tedy vede samostatný trojžilový kablík, který může pokračovat k předvěsti. K ovládání je nutné použít PC.
RocRail ani PanelPro neznám, nemohu tedy posoudit zda by bylo možné takto využít ND4.
U stanice Čachnov je rovněž použita simulace reléovky se stejným způsobem ovládání jako u shora zmíněných stanic, ovládání výhybek i návěstidel se ale děje fyzickými tlačítky a zajišťuje ho výhybkový dekodér ve spojení s panelovým dekodérem a návěstním dekodérem, výhybkový dekodér s panelovým dekodérem obstarají funkce obdobné TCO a FBO, tedy volbu cest složených z více výhybek s indkací polohy jednotlivých výhybek (nebo nastavených cest) a stavu detekce obsazení na ovládacím panelu. Jednotlivá návěstidla mají každé jen jednu adresu a aktuální návěstní znak se volí automaticky, není tedy zapotřebí samostatná adresa pro každý návěstní znak. Návěstidla jednoho návěstního dekodéru (pro deset návěstidel) jsou připojena na společnou sběrnici, u každého návěstidla je dekodér pro tři nebo šest LED. Není tedy třeba táhnout samostatný kabel mezi návěstním dekodérem a každým jednotlivým návěstidlem.
Určitě existují i další formy modelace rychlostní návěstní soustavy na modelových kolejištích a bude dobře když se zde o nich objeví bližší informace.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod hank » čtv 26 zář, 2019 4:25 pm

HonzaM: Popisuješ tzv. zjednodušenou rychlostní soustavu, kde každé hlavní návěstidlo je zároveň předvěstí následujícího hlavního návěstidla a která kromě max. traťové rychlosti umí návěstit jen jednu sníženou rychlost, a to 40 km/h. Blikavá žlutá - v této soustavě jediné blikavé světlo kromě přivolávačky - pak bliká taky jen jednou rychlostí, a to pomalu. Tato soustava u SŽDC dodnes přežívá a v epoše IV to byla zřejmě nejběžnější soustava světelných návěstidel používaná u ČSD. Navíc ji lze kombinovat s různými způsoby zabezpečení výhybek.

Když svítí dvě světla, čte se to zespoda, tzn. spodní světlo návěstí rychlost jízdy kolem tohoto návěstidla a obvodem výhybek k němu přilehlým, zatímco horní světlo návěstí rychlost u následujícího návěstidla a v obvodu výhybek k němu přilehlém.

Takže:
Červená: Stůj.
Zelená: Kolem tohoto i příštího návěstidla můžeš jet max. rychlostí.
Horní žlutá: Kolem tohoto návěstidla můžeš jet max.rychlostí, u příštího návěstidla zastav.
Dolní žlutá a zelená: Kolem tohoto návěstidla jeď 40 km/h, u příštího návěstidla můžeš jet max. rychlostí.
Dolní žlutá a klidná horní žlutá: Kolem tohoto návěstidla jeď 40 km/h, u příštího návěstidla zastav.
Dolní žlutá a blikavá horní žlutá: Kolem tohoto návěstidla jeď 40 km/h, u příštího návěstidla taky 40 km/h.
Červená a klidná bílá: Posun povolen, neplatí pro vlak, ale jen pro posun. (Samotná bílá na sdruženém návěstidle, které nemusí být skupinové - skupinové návěstidlo platí pro více kolejí, kdežto návěstidlo, které návěstí pro vlak i posun, je sdružené, tj. skupinové návěstidlo může nebo nemusí být i sdružené a naopak - nikdy svítit nebude, samotná červená pak zakazuje posun i jízdu vlaku.)
Červená a blikavá bílá nebo samotná blikavá bílá - přivolávací návěst: Kolem tohoto návěstidla jeď max. 30 km/h a s pohotovostí zastavit před očekávanou překážkou. (Tzn., že přivolávačka je jediná návěst, která návěstí jinou rychlost než max. nebo 40 km/h.)

Modrá a bílá na samostatných ranžírkách jsou jak píšeš.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod zdeno » čtv 26 zář, 2019 4:33 pm

zrovna na necem podobnem delam a neni to vubec jednoduche. Pro kazdou cestu musi existovat pravdivostni tabulka a pochopitelne jeji vyjimky, coz je napriklad priblizovacka nebo posun.
Teda zabudovat to do nejakeho procesoru se mi zda nadlidska prace a to hlavne nasledujici editovani pravdivostnich tabulek pro kazdou moznou situaci.
V programech typu TC v pocitaci to je jednoduche a ten ma na to nastroje, pamet, grafiku a vykon.
---
Nejak si nedokazem predstavit to delat virtualne na nejakem procesoru.
Jeste by to mozna slo cestou navrhnuti nejakeho GUI, kde by se to navrhovalo na PC a nasledne zkopirovalo do procesoru.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod sidlo » čtv 26 zář, 2019 5:03 pm

Měli bychom používat správnou terminologii. Předpisy jsou dostupné.

Když vynecháme pruhy tak tu ještě máme návěsti s nedostatečnou zábrzdnou vzdáleností (opakovací návěsti) a (poněkud nově) také pravidelné vjezdy na obsazenou kolej.

Nesouhlasím s výrokem:
Podle mých zkušeností je v oblasti modelových kolejišť většina takových, u nichž stačí následující návěsti:

To vede do situace -- není to potřeba, protože to nikdo nepoužívá. Ono je to naopak -- málokdo to používá, protože to málokdo umí dodat.

Dnešní nabídka kolejiva si o skutečně rychlostní návěštění přímo říká.

Dnešní možnosti techniky -- velikost pamětí řadičů v dekodérech, schopnosti řídícího SW a míra miniaturizace světel pro návěstidla -- dovolují použití skutečně rychlostní návěstní soustavy.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Vojtěch Vorel » čtv 26 zář, 2019 5:26 pm

Dovolím si reagovat:
- opravovat terminologii by bylo značně na dlouho, takže kdo chce rychlostní návěstní soustavu důkladně prostudovat, nechť se podívá do předpisu SŽDC D1 (jen okrajově - návěsti se čtou odspodu, nikoliv shora);
- u dolní žluté platí rychlostní omezení (zmiňovaná 40km/h rychlost) nikoliv až k příštímu návěstidlu, ale pouze v obvodu výhybek přilehlém k tomuto hlavnímu návěstidlu;
- posun dovolen je svítící bílá na všech návěstidlech, která jsou platná pro posun;
- to, že přivolávací návěst je jediná, která určuje rychlost jinou než 40 km/h není tak úplně pravda - viz např. zmiňované rychlostní pruhy nebo indikátory (i indikátorem lze návěstit rychlost 30 km/h);
- návěsti typu "volno do odbočky a očekávej stůj" se jmenují "rychlost 40 km/h a výstraha";
- návěst "volno do odobčky a očekávej volno" je definována špatně (blikající horní žlutá) - při jízdě do odbočky a na následujícím návěstidle volno je návěštěno "rychlost 40 km/h a volno", tedy žlutá a zelená.
Pokud někdo chce modelovat rychlostní soustavu, je velmi vhodné, aby v první řadě pochopil zákonitosti této soustavy - jednosvětlové a dvousvětlové návěsti, co říká horní světlo, co říká dolní světlo (a jejich indikátory). V řadě druhé aby si nakreslil plánek stanice vč. rychlostních omezení do odboček, poté rozmístil návěstidla a (třeba i na papíře) si nasimuloval všechny možné situace vlakových cest - včetně všech možností na sousedních návěstidlech, která jsou ovlivňována sledovaným návěstidlem (před) nebo která ovlivňují sledované návěstidlo (za). A pak to zapojit a naprogramovat...
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod zdeno » čtv 26 zář, 2019 5:54 pm

ja vidim problem v tom, ze nasi rychlostni soustavu umi jen JMRI a TC nebo Rocrail brutalne zaostavaji.
---
Proto se snazim to udelat nezavisle na PC, ale neni to vubec jednoduche !!
Jeste tak stanicka o trech kolejich je realizovatelna, ale vsechno nad tim je fantasmagoras, ktere se musi udelat na velkem pocitaci a zkopirovat do procesoru.
---
Jinak plnou rychlostni soustavu lze udelat jen pres Extended pakety prislusenstvi. Normalni pakety nedokazou zabudovat blikani.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod hank » čtv 26 zář, 2019 6:00 pm

Já nevím, no, čte tu vůbec někdo, co napsali jeho předřečníci?

Znovu opakuji, že v mém postu je řeč o tom, co popisuje HonzaM, tj. o ZJEDNODUŠENÉ rychlostní soustavě. To prosím byl (a vlastně ještě je) terminus technicus i na SKUTEČNÉ železnici. HonzaM ji popsal s určitými spíš formulačními nepřesnostmi, tak jsem se je pokusil uvést na pravou míru, aby to odpovídalo ZJEDNODUŠENÉ rychlostní soustavě na SKUTEČNÉ železnici v odpovídajících epochách. Samozřejmě je to otázka názoru a k diskusi, jestli se má modelovat úplná rychlostní soustava a ve které epoše a podle kterých předpisů, ale moje ambice byla popsat ZJEDNODUŠENOU soustavu. Nic víc, nic míň. Domnívám se, že ji lze znázornit i poměrně jednoduchými prostředky, bez PC, bez DCC apod., takže se hodí jako vzor i pro nejmenší analogově ovládaná a ručně řízená domácí kolejiště, pro největší nešiky, pro nejchudší modeláře nebo taky pro děti. A bude to taky odpovídat skutečnosti, protože - jak jsem napsal ve svém postu - se i ve skutečnosti používala v kombinacích s nejrůznějšími druhy SZZ.

Jinak si myslím, že zatím nejlepší popis návěstních soustav PRO MODELÁŘE, kteří nemají čas ani náladu studovat ty moderní paskvily, co se dnes jmenují drážní předpisy, je tady:
http://vlaky.bestsite.cz/zeleznice.htm
Není nutno ztrácet čas, vymýšlet vymyšlené a znovu popisovat popsané, protože lajblt to beztak udělal nejlíp a dal nám to všem k dispozici...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod Vojtěch Vorel » čtv 26 zář, 2019 7:11 pm

Hanku, jestli je to reakce na můj příspěvek, pak ano, příspěvky jsem četl. Z prvního příspěvku: "prosím o doplnění/opravení terminologie", což jsem částečně udělal. Blikající horní žlutá není očekávej volno, ani když přistoupíme ke zjednodušenému značení. Jinak nevím, co nechtěného jsem napsal. Je-li můj komentář mimo, nechť se klidně smázne.
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod dudlifuk » čtv 26 zář, 2019 7:14 pm

Ahoj ! chcel by som poprosit ochotneho odbornika o popis navestidla z obrazku. Ide mi o farby, pripadne zobrazovane symboly. Zospodu smerom hore. Vopred dakujem !
5A1F1A0A-D9C9-431A-95A2-8440A18EE34C.jpeg
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod sidlo » čtv 26 zář, 2019 7:32 pm

Tipuji, nevidím to dost přesně. Jedná se o cestové návěstidlo Lc13.

číslice 5 -- indikátor rychlosti 50 km/h
záslepka -- oddělení dvou sousedních světel
dolní žlutá -- pro návěštění rychlosti 50 km/h (nebo 40 km/h)
červená -- stůj
bílá -- po posun nebo nedostatečná zábrzdná vzdálenost (např. návěst rychlost 40 km/h a opakovaná výstraha)
zelená -- pro volno (např. návěst rychlost 50 km/h a potom volno)
žlutá -- horní žlutá pro výstraha (např. návěst rychlost 40 km/h a opakovaná výstraha)

Asi tak
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod dudlifuk » čtv 26 zář, 2019 7:37 pm

sidlo píše:Tipuji, nevidím to dost přesně. Jedná se o cestové návěstidlo Lc13.

číslice 5 -- indikátor rychlosti 50 km/h
záslepka -- oddělení dvou sousedních světel
dolní žlutá -- pro návěštění rychlosti 50 km/h (nebo 40 km/h)
červená -- stůj
bílá -- po posun nebo nedostatečná zábrzdná vzdálenost (např. návěst rychlost 40 km/h a opakovaná výstraha)
zelená -- pro volno (např. návěst rychlost 50 km/h a potom volno)
žlutá -- horní žlutá pro výstraha (např. návěst rychlost 40 km/h a opakovaná výstraha)

Asi tak

Dakujem ! ta zaslepka vsetko riesi, to bola pre mna velka neznama.
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod hank » čtv 26 zář, 2019 7:51 pm

Vojtěch Vorel píše:Blikající horní žlutá není očekávej volno, ani když přistoupíme ke zjednodušenému značení.


Napsal jsem:
"Dolní žlutá a blikavá horní žlutá: Kolem tohoto návěstidla jeď 40 km/h, u příštího návěstidla taky 40 km/h." Tzn., že jsem původní chybu kolegy HonzaM opravil snad správně a dostatečně.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod JiriKTT » čtv 26 zář, 2019 7:53 pm

Doplním: návěstidlo má červené a bílé pruhy - jde o hlavní návěstidlo. Červené pruhy mají jinou délku než bílé - je platné pro vlak i posun. Záslepka musí být mezi těmi svítilnami, které mohou svítit současně, pokud mezi nimi není jiné světlo.
Základní pořadí světel od shora je: předvěstní indikátory, žlutá, zelená, červená, bílá, žlutá, indikátory rychlosti nebo směru (pruhy, číslice, písmena). Na návěstidle na obrázku je použito vedlejší pořadí světel, kdy je zaměněno pořadí červené a bílé. To se používá v případě, kdy je potřeba svícení dolní žluté a bílé současně, aby z výše uvedených důvodů nebylo nutné mezi ně vkládat další záslepku.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 105
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod dudlifuk » čtv 26 zář, 2019 8:26 pm

JiriKTT píše:Základní pořadí světel od shora je: předvěstní indikátory

Dakujem, mohol by si prosim viac rozviest co resp. ako zobrazuju predvestni indikatory ? (farba, znaky, symboly)
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: rychlostní návěstní soustava na modelovém kolejišti

Příspěvekod HonzaM » čtv 26 zář, 2019 8:40 pm

Rád bych tímto poděkoval za opravu mnou nesprávně uvedených termínů.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Další

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků