od Jirkátor » sob 04 črc, 2020 3:01 pm
Standardní releovka po stisknutí počátečního a koncového tlačítka přestaví všechny pojížděné výměny a případně i odvratné do příslušné polohy podle závěrové tabulky a provede závěr vlakové cesty a rozsvítí na návěstidle příslušnou návěst. Při jízdě vlaku dojde dojde k přestavení návěstidla na návěst stůj bezprostředně po najetí čela vlaku do prvního izolovaného úseku, nebo na první počítač náprav za návěstidlem. Ten bývá více méně v jeho úrovni nebo kousek za ním. To zhasnutí není okamžité, ale než to ta relátka všechno přecvakají, tak je tam chvilková prodleva. Průsvitky na pultu se z bílé postupně mění na červenou, tak jak jede vlak přes jednotlivé úseky. Zpravidla jsou to jednotlivé výhybky na zhlaví (výhybkové úseky, V1, V2, ...), pak záhlaví (třeba K1, J3, ...) a pochopitelně samotné staniční koleje (1, 2, 3a, ...). Ve chvíli kdy poslední vozidlo opustí ten který úsek průsvitka zhasne a vlaková cesta se za vlakem postupně rozpadá.
Co se týká rušení vlakové cesty, je víc možností, ale standardně, pokud cesta ještě není obsazena vozidly, se používá tlačítko rušení vlakové cesty. Návěstidlo se přestaví na stůj (posun zakázán) hned a cesta se rozpadne až po určité době. Můžu to popsat víc, pokud bude zájem. V případě, že se za vlakem celá cesta nerozpadne, pak se používají vybavovací tlačítka, kdy každé je pro samostatný úsek.
Mluvím tedy o "klasické" releovce, ale ita má pochopitelně své výjimky.