DR5013 - modul vratné smyčky

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod Krolboys » sob 31 říj, 2020 11:07 am

Díky za návod. Modul už mám ale koupený a tak zůstanu u něj.
Krolboys
 
Příspěvky: 37
Registrován: úte 26 říj, 2010 8:53 pm

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod chphoto » pon 11 říj, 2021 6:55 pm

HonzaM píše:V novém návodu jsou ještě dva další způsoby zapojení, jedním je provoz s detekcí zkratu a s přenosem informace o obsazení včetně Railcom za předpokladu, že je k dispozici Loconet (kapitola 5.2.), zajímavější je bezzkratová varianta v kapitole 5.4, u níž si detekci obsazení zajišťuje přímo modul DR5013, samozřejmě s přenosem RailCom, ale bez potřeby samostatného modulu detekce obsazení, a stačí jen jeden detekční úsek na každé straně smyčky, S1 a S2, tedy méně řezání kolejí, jak je zřejmé z obrázku (S0 a S3 nejsou v této variantě zapojeny). Přepínání polarity ve smyčce je čistě elektronické, bez relé.


Měl bych možná podobný dotaz jako kolega Krolboys, ale plánuju modul vratné smyčky taky ne pro klasickou smyčku, ale pro kus kolejiště, kde pojedu z nádraží a napojím se na trať za obloukem, tedy s opačnou polaritou. Budou tam 2 různě adresované výhybky a tak se chci zeptat, jestli v bezzkratovém režimu je nutné zadávat číslo výhybky, nebo jde udělat Vaše výše uvedené zapojení bez zadání výhybky a nebo jestli je nutné použít plnoiu verzi se 4-mi detekčními úseky (což by zatím nebyl problém, ta symčka se aktuálně staví) a nebo jestli to bez použití výhybky nejde vůbec v bezzkratovém režimu a budu muset použít režim co nechci, tedy zkratový s jiskřením (a ty jiskry jsou někdy dost velký a moc se mi nelíbí).

Nebo nějaký jiný fígl s tímto modulem?
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod HonzaM » úte 12 říj, 2021 10:57 am

Namaluj jak by to mělo vypadat, kde by mělo být dělení v němž by se měla polarita měnit. Z toho slovního popisu to moc jasné není.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4069
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod chphoto » úte 12 říj, 2021 11:32 am

Smyčka.png
Smyčka.png (18 KiB) Zobrazeno 2420 krát

Tak snad to bude z obrázku patrné. Myšleno to je tak, že dole je nádraží (je to jen část kolejí pro jednoduchost), z jednoho angličana se naúojuje vratná smyčka, která se připojuje na širou trať, ale do protisměru, takže tam je pogtřeba vratný modul. Připojuje se to na jiné výhybce, než je angličan. Aktuálně to ještě není postavené, takže je možno si s tím hrát a počítal jsem, že hned u výhybky bude izolační napojení kolejí (tak jako skoro všude na trati), následovat bude další izolovaný úsek s tou detekcí pro vratnou smyčku, potom vlastní modrá vratná smyčka a zase detekční úsek a zbytek trati.

Nevím, jestli není třeba nutné mít ten detekční úsek dál od výhybky, případně podle schematu 2 detekční úseky a tak. To je spíše otázka na odborníky. A jak říkám, není problém, postaveno to ještě není, takže to lze udělat pořádně.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod belgarat » úte 12 říj, 2021 11:48 am

Dotaz: DR5013 prepina i polaritu v tech cervene namalovanych detekcnich usecich ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod HonzaR68 » úte 12 říj, 2021 11:58 am

Nevím, jestli ti to pomůže, ale já jsem použil bezzkratový režim na "smyčce" (viz manuál DR5013 - zapojení dle kap. 5.3), která ale také není úplnou smyčkou do stejné výhybky. Je to úsek trati, kdy smyčka (nebo kolejová spojka), ve které se mění polarita, začíná v jedné výhybce a končí v jiné výhybce. Do DSR5013 jsem adresy ovládaných výhybek nezadával, nebylo to potřeba. Přestavení výhybek do správných poloh pak řeší software na ovládání kolejiště (v mém případě RocRail) v závislosti na nastavení trati pro projíždějící vlak. Kolejiště provozuji na Loconet…
TT, 2000x950, IV. ČSD, přechod na DCC -> DR5000, Rocrail
Uživatelský avatar
HonzaR68
 
Příspěvky: 25
Registrován: ned 15 lis, 2020 10:42 am
Bydliště: Zlínsko

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod chphoto » úte 12 říj, 2021 12:03 pm

HonzaR68 píše:Nevím, jestli ti to pomůže, ale já jsem použil bezzkratový režim na "smyčce" (viz manuál DR5013 - zapojení dle kap. 5.3), která ale také není úplnou smyčkou do stejné výhybky. Je to úsek trati, kdy smyčka (nebo kolejová spojka), ve které se mění polarita, začíná v jedné výhybce a končí v jiné výhybce. Do DSR5013 jsem adresy ovládaných výhybek nezadával, nebylo to potřeba. Přestavení výhybek do správných poloh pak řeší software na ovládání kolejiště (v mém případě RocRail) v závislosti na nastavení trati pro projíždějící vlak. Kolejiště provozuji na Loconet…


Takže 2 detekční úseky? Uvažoval jsem o tom také tak. A asi je více než nutné mít to takhle a předpokládám na minimálně délku lokomotivy, že?
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod chphoto » úte 12 říj, 2021 12:05 pm

belgarat píše:Dotaz: DR5013 prepina i polaritu v tech cervene namalovanych detekcnich usecich ?


Podle schématu v návodu ne, přepíná jen v modrém a v ostatních detekuje a pak je to různě s přerušením na koleji jen na jedné straně.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod belgarat » úte 12 říj, 2021 12:14 pm

chphoto píše:Podle schématu v návodu ne, přepíná jen v modrém a v ostatních detekuje a pak je to různě s přerušením na koleji jen na jedné straně.


Pak mne zajima jak DR5013 se dvema useky viz nakres vubec v principu resi prepnuti polarity pri vyjezdu z modreho useku. Jako patologicky stav si predstav, ze neco jineho zkratne (nebo zmacknes STOP na ovladaci), zatimco bude souprava v prepinanem modrem useku. Pak se opet vse spusti a souprava odjede. Protoze zadne vozidlo nemuze prejet modra > cervena, aby spustilo detekci; v tu chvili by nastal zkrat (pokud nejsou cervene useky take prepinane).
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod HonzaR68 » úte 12 říj, 2021 12:26 pm

Mám na jedné "smyčce" pět detekčních úseků - S0, S1, Track, S2 a S3 - dle zmiňované kapitoly 5.3. Dej si ale pozor, nebo spíše si pořádně prohlédni, jak jsou koleje přerušeny. Obě koleje jsou přerušeny pouze mezi senzory S0-S1 a S2-S3.
S0 (resp. S3 - záleží na s a Směru vstupu) informuje DR5013 o směru vstupu vlaku do smyčky a připraví správnou polaritu smyčky od S1... dál je scénář průjezdu popsán v manuálu.
Adresy senzorů S0 a S3 přidělíš z nějakého detektoru (tady třeba DR 4088) v síti Loconetu. Adresy S1, S2 a TRACK přiděluje přímo DR5013 - je třeba s tím počítat a někde si vést evidenci, které adresy jsou jakému senzoru (úseku) přiděleny a které zařízení je přidělilo - ono se těch věcí časem na kolejišti nahromadí...
Co se týče délky úseků, tak S0, S1 S2 a S3 mám např. 8 cm (TT) - je to jen detekce vstupu. Úsek TRACK pak mám v délce nejdelšího zamýšleného provozovaného vlaku na kolejišti + rezerva pro jistotu.
Jinak zatím to funguje to skvěle. Měl jsem obavy, co se stane pokud třeba lokomotiva zastaví kdekoliv mezi senzory ve smyčce a změní směr (pendlující motorák třeba...) ale vše bylo OK. Ve smyčce mám odstavný blok pro jednu soupravu - jako součást skrytého nádraží (každá odstavná kolej je dobrá :))) - a ani při simulaci automatickém provozu, kdy motorák jednou stranou vjede a stejnou zase po chvíli vyjede ven bylo vše bez problémů.
TT, 2000x950, IV. ČSD, přechod na DCC -> DR5000, Rocrail
Uživatelský avatar
HonzaR68
 
Příspěvky: 25
Registrován: ned 15 lis, 2020 10:42 am
Bydliště: Zlínsko

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod chphoto » úte 12 říj, 2021 3:36 pm

HonzaR68 píše:Mám na jedné "smyčce" pět detekčních úseků - S0, S1, Track, S2 a S3 - dle zmiňované kapitoly 5.3. Dej si ale pozor, nebo spíše si pořádně prohlédni, jak jsou koleje přerušeny. Obě koleje jsou přerušeny pouze mezi senzory S0-S1 a S2-S3.
S0 (resp. S3 - záleží na s a Směru vstupu) informuje DR5013 o směru vstupu vlaku do smyčky a připraví správnou polaritu smyčky od S1... dál je scénář průjezdu popsán v manuálu.
Adresy senzorů S0 a S3 přidělíš z nějakého detektoru (tady třeba DR 4088) v síti Loconetu. Adresy S1, S2 a TRACK přiděluje přímo DR5013 - je třeba s tím počítat a někde si vést evidenci, které adresy jsou jakému senzoru (úseku) přiděleny a které zařízení je přidělilo - ono se těch věcí časem na kolejišti nahromadí...
Co se týče délky úseků, tak S0, S1 S2 a S3 mám např. 8 cm (TT) - je to jen detekce vstupu. Úsek TRACK pak mám v délce nejdelšího zamýšleného provozovaného vlaku na kolejišti + rezerva pro jistotu.
Jinak zatím to funguje to skvěle. Měl jsem obavy, co se stane pokud třeba lokomotiva zastaví kdekoliv mezi senzory ve smyčce a změní směr (pendlující motorák třeba...) ale vše bylo OK. Ve smyčce mám odstavný blok pro jednu soupravu - jako součást skrytého nádraží (každá odstavná kolej je dobrá :))) - a ani při simulaci automatickém provozu, kdy motorák jednou stranou vjede a stejnou zase po chvíli vyjede ven bylo vše bez problémů.

Díky za praktické informace. V tom schématu jsem právě koukal, že jsou koleje na některých místech přerušeny obě a někde jen jedna. Tohle si samozřejmě musím detailně rozkreslit, jak to bude ve skutečnosti. Taky jsem si sšiml informace, že napájení musí být ze stejného zdroje a stou evidencí feedbacků a dalších věcí to je pravda, dneska jsem zapojoval S88 a čísla už si do plánku píšu. Akorát ještě musím zjistit, jestli S88 přes propojení 4088 bude brát samostatně čísla S88 a samostatně LocoNet, nebo jestli to tenhle modul "smatlá" dohromady. Ale to jsou spíš jen drobnosti. V tuhle chvíli musím udělatmechanicky koleje "správně".
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod sidlo » úte 12 říj, 2021 4:19 pm

chphoto píše:Akorát ještě musím zjistit, jestli S88 přes propojení 4088 bude brát samostatně čísla S88 a samostatně LocoNet, nebo jestli to tenhle modul "smatlá" dohromady.

Pokud z toho posledního modulu DR4088xx povede do centrály jen jeden kabel LocoNet, tak všechny moduly se budou hlásit jako LocoNet. Pokud budou některé moduly připojeny do centrály na přímo kabelem S88, tak ty se budou hlásit jako S88. Záleží na tom, jak to zapojíš.

chphoto píše:dneska jsem zapojoval S88 a čísla už si do plánku píšu

Je dobré si to psát. Ale u S88 stejně musíš nakonec všechny vstupy otestovat a spárovat je s čísly tak jak se budou hlásit v programu.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3599
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod chphoto » úte 12 říj, 2021 5:33 pm

Díky za info, zatím zapojuju moduly S88 co mám od Marklina, ale jelikož hodlám použít zapojení vratné smyčky dle obrázku z návodu, kde je ještě použit modul DR4088, tak to vše hodím nakonec do LocoNetu abych vedl jen 1 kabel z panelu do centrály a nemusel tahat jak S88, tak LocoNet. S testem samozřejmě počítám, ono stejně i záleží na tom, který modul bude na S88 zapojen první a který další.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Předchozí

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků