DR5013 - modul vratné smyčky

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod HonzaM » pát 14 pro, 2018 10:45 am

Výrobce začal dodávat modul vratné smyčky DR5013. Bohužel zatím existuje pouze anglická verze návodu a anglická verze instalačního software. Prodej bez českého návodu na trhu v ČR by ovšem odporoval zákonným předpisům. Pokusím se co nejdříve od výrobce získat k přeložení texty pro tento software, s překladem návodu již jsem začal. Po zkušenostech s uvedením DR5000 na český trh asi bude chvíli trvat než se výrobce podaří přesvědčit k vytvoření české verze software. U DR5000 se mi to po určité době podařilo, mrzí mne ovšem, že potom z toho profitují další čeští prodejci, aniž by na to museli vynaložit jakékoli úsilí nebo prostředky. Jak by vypadaly překlady odborného textu automatickým překladačem si dovede každý představit.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4041
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod HonzaM » sob 15 pro, 2018 12:57 pm

Zatím jsem jen zběžně procházel návod. Modul má více možných variant provozu, od klasického založeného na detekci zkratu, až po variantu s přepnutím polarity smyčky na principu průjezdu detekovanými úseky, s detekcí smyčky s RailComem a automatickým přestavenim odjezdové výhybky.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4041
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod HonzaM » ned 06 led, 2019 2:03 pm

Příklady použití modulu DR5013
Vysvětlivky k obrázkům převzatým z návodu:
S0 vstupní úsek do detekční koleje 1
S1 detekční kolej 1
S2 detekční kolej 2
S3 vstupní úsek do detekční koleje 2
TRACK vlastní smyčka
červené kolečko s černým trojúhelníčkem značí přerušení koleje, je zjevné kde je oboustranné a kde jednostranné.

Zapopjení s detekcí obsazení s LocoNetem.jpg
Zapojení s detekcí obsazení bez LocoNetu.jpg
Zapojení na principu detekce zkratu .jpg
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4041
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod HonzaM » pon 25 bře, 2019 8:27 am

Více informací poskytuje návod, doporučuji zejména kapitoly 5.1 až 5.5 (v aktualizovaném vydání návodu z letošního ledna), v nichž je popsáno zapojení, způsob činnosti i potřebné naprogramování. Varianty použití zahrnují možnosti funkce od použití detekce zkratu (kvůli tomu si asi ten modul nikdo pořizovat nebude, na to lze koupit levnější), tak bezzkratové přepínání (k tomu má modul zabudované detekce obsazení). Modul lze použít jak ve spojení s LocoNetem, tak bez LocoNetu, při použití s LocoNetem je k dispozici navíc také RailCom (detkce adresy lokomotivy, směru a rychlosti pohybu) a komunikace s výhybkou (buď její přímé ovládání, nebo detekce její polohy (přímo/odbočka) v případě kdy je ovládána například softwarem). Výhodou bezzkratového provozu je hladkost průjezdu a neznečišťování koleček mašin i koleje v místě přerušení, každý zkrat, i krátce trvající způsobuje jiskření.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4041
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod Trixt » pon 25 bře, 2019 11:40 am

O víkendu jsem náhodou zkoušel DR5013 na kolejišti a jen bych doplnil k výše uvedenému:

  • 1. obrázek - zde je uvedeno zapojení, kdy přepínání polarity ve smyčce je řízeno sledováním obsazení úseků S0 až S3 (bezzkratová detekce).
  • 2. a 3. obrázek - zde je uvedeno zapojení, kdy přepínání polarity ze strany výhybky je řízeno postavením výhybky a z vnitřku smyčky sledováním obsazenosti úseků S1 a S2 (bezzkratová detekce).
DR5013 umí detekovat obsazení úseků S1, S2 a TRACK přímo přes LocoNet a funguje zde i přenos informací RailCom, což jsem vyzkoušel v RocRail.

Co mě překvapilo, že DR5013 detekuje i samostatné vagónky, kdy dvojkolí mám natřeno odporovým lakem a tedy, kdy je protékající proud v řádech mikroampér. U DR5088 byl toto problém, neb zde byl minimální detekovaný proud 10 mA.

Také jsem byl zvědav, jak si modul poradí se zapojením dle obrázku 2 a 3, pokud lokomotiva zastaví v úseku S0, přehodím výhybku rovno a s lokomotivou couvnu do smyčky, která má již přehozenu polaritu. DR5013 zaregistruje zkrat a polaritu přehodí, takže ani v tomto případě nedojde k žádnému problému. DR5013 totiž může reagovat buď jen na obsazení, nebo jen na zkrat, ale umí reagovat i na obě události, což se mi jeví nejlepší.

A ještě jedna věc, to jsem netestoval, ale myslím si, že to někomu může přijít vhod. DR5013 umí informace předávat přes pomocné výstupy a tedy se k ní dá napojit i detekce pro jinou sběrnici než Lokonet, tedy například pro S88 (viz obrázek 2) atd.

A ještě k detekci zkratu. Tu jsem samozřejmě vyzkoušel také. Zkoušel jsem dříve moduly jiného výrobce a na rozdíl od nich DR5013 fungovala naprosto spolehlivě. No, až na cenu, bych řekl, že DR5013 je skvělá. :)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod HonzaM » pon 25 bře, 2019 12:11 pm

V novém návodu jsou ještě dva další způsoby zapojení, jedním je provoz s detekcí zkratu a s přenosem informace o obsazení včetně Railcom za předpokladu, že je k dispozici Loconet (kapitola 5.2.), zajímavější je bezzkratová varianta v kapitole 5.4, u níž si detekci obsazení zajišťuje přímo modul DR5013, samozřejmě s přenosem RailCom, ale bez potřeby samostatného modulu detekce obsazení, a stačí jen jeden detekční úsek na každé straně smyčky, S1 a S2, tedy méně řezání kolejí, jak je zřejmé z obrázku (S0 a S3 nejsou v této variantě zapojeny). Přepínání polarity ve smyčce je čistě elektronické, bez relé.
Přílohy
Zapojení jen s S1 a S2 upravené.jpg
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4041
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod Trixt » úte 09 dub, 2019 7:19 pm

Musím se podělit s 14 denní zkušeností s DR5013. Mám ji implementovánu v jedné vratné smyčce na mém kolejišti a mohu říct, že funguje skvěle. Mám ji v zapojení, kdy polarita je přepínána pomocí detekce obsazení jednotlivých úseků dle schématu, které zde uvedl HonzaM viz http://diskuze.modely.biz/download/file.php?id=28921&mode=view. Nevyužívám přestavování výhybky, neb moje smyčky nejsou klasické vratné smyčky s jednou výhybkou, ale jsou zakomponovány do tratě viz https://www.akvarko.cz/tt/navrh14t_0a.jpg. Současně využívám i RAILCOM v programu RocRail. I zde se bez problému lokomotiva detekuje v bloku vratné smyčky se stoprocentní spolehlivostí (prozatím ;)). Navíc, jak již jsem psal, detekce obsazení u DR5013 reaguje i na samostatně stojící vagóny. :)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod Krolboys » čtv 29 říj, 2020 7:36 pm

Ahoj, prosím, dá se použít zapojení dle bodu 5.4 (s LocoNetem) tedy pouze se samostatným modulem DR5013 pro "průjezdní smyčku" kdy na konci úseku je jina vyhýbka než na vjezdu do úseku? Dle návodu se zadává adresa vždy jen vstupní vyhýbky.
Krolboys
 
Příspěvky: 37
Registrován: úte 26 říj, 2010 8:53 pm

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod Trixt » čtv 29 říj, 2020 9:19 pm

Nejdříve jsem chtěl napsat, že to bez dalšího detektoru obsazení nejde a že by to mohlo fungovat jen na principu detekce zkratu. Pak mě ale napadlo, že kdyby obě výhybky byly ovládány jednou adresou a byly nastaveny tak, aby vždy jedna byla přehozena do přepínaného úseku a druhá mimo něj, pak by to mohlo fungovat. Je ale otázka, zda by ti to nekomplikovalo provoz na kolejišti.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod Krolboys » čtv 29 říj, 2020 9:47 pm

hmm, takto by to asi byla kompikace při provozu více souprav najednou. No budu tedy muset asi koupit ještě jeden detektor :wink:
Krolboys
 
Příspěvky: 37
Registrován: úte 26 říj, 2010 8:53 pm

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod Trixt » čtv 29 říj, 2020 10:44 pm

Ještě je tu pořád možno, alespoň z počátku, to nechat na vjezdech do úseku na detekci zkratu.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod Krolboys » pát 30 říj, 2020 7:29 am

Hmm, to nechci. Vyzkouším ale te Tvůj návrh se stejnou adresou výhybky na vstupu i výstupu. Díky.
Krolboys
 
Příspěvky: 37
Registrován: úte 26 říj, 2010 8:53 pm

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod HonzaM » pát 30 říj, 2020 7:50 am

Můžeš nakreslit kolejové schema smyčky a uvést předpokládaný způsob provozu?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4041
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod Krolboys » pát 30 říj, 2020 10:30 am

Průjezd.jpg
Průjezd.jpg (35.79 KiB) Zobrazeno 3972 krát
Ahoj, v principu takto. Šlo mi o to, zdy to zvládne pouze DR5013 "bezskratově" bez dalšího modulu detekce obsazení, který jsem už nechtěl kupovat. Provoz digitální s traincontrollerem.
Krolboys
 
Příspěvky: 37
Registrován: úte 26 říj, 2010 8:53 pm

Re: DR5013 - modul vratné smyčky

Příspěvekod mpinta » pát 30 říj, 2020 11:02 am

S TrainControllerem na to stačí jen jedno bistabilní relé, připojené na běžný spínací-výhybkový dekodér a příslušné naprogramování v TC. Bez zkratu, v poho. Používám mnohem složitější dvě smyčky ve skryťáku několik let. Bez problému. viz http://lokopin.wz.cz/body.php/digital/reverz.htm
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Další

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků