Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf
sidlo píše:Dlouhodobě opakuji, že moduly vratné smyčky jsou zbytečnou komplikací.
Jednoduché řešení založené na obyčejném levném dvoupolovém relé https://www.gme.cz/releftr-f1ca012v. Úsek v pravém oblouku připojen k centrále. U každé výhybky na konci oblouku je na pomocné kontakty MP1 připojeno jedno relé, které přepíná polaritu v přilehlé smyčce. Jednoduché, bez elektroniky, na počítači nezávislé, bez modulu smyčky, zcela spolehlivé.
irasen píše:Ještě mě napadá. Nebude problém s realizací detekce obsazených úseků? Pokud je to vůbec reálné, tak pro každou smyčku jedna sada. Druhá smyčka je vlastně brána jako samotné kolejiště.
Další problém je ten, že mohu mít jen jedno napájecí místo na kolejišti. Také nevím, zda nebude problém. Pochopil jsem, že např. nedetekované úseky je vhodné napájet přes diody.
Z těchto důvodů bych se přeci jen raději přiklonil k použití modulu vratné smyčky, která mě reverzuje jen ten červený úsek. Snad se nepletu. Akorát netuším, který modul ideálně zvolit. Spíš by mě zajímaly vaše zkušenosti s něčím konkrétním. Např. kombinace DIGI-CZ 011 s Digi-cz 210. Chápu, že výrobků je spousta, ale jsou určitě oblíbenější z nich.
HonzaM píše:Je třeba, aby uživatel počítal s tím, že je jednoduchost a nízká cena zaplacena nutností určitého zásahu uživatele. Musí totiž před vyjetím ze smyčky (tlačítky nebo zadáním adresy) přestavit výhybku, po níž bude vlak opouštět smyčku. Pro jednoduchou obsluhu je proto vhodnější použití dekodéru, který zajistí automatické přestavení této výhybky. Ideálně je pak vhodné automatické zjištění polohy detekcí obsazení nebo optosnímači. Levnější smyčkové dekodéry fungují na principu zjištění zkratu, to ale není ideální. Funkci pro obsluhu vratné smyčky může mít i příslušně vybavený a naprogramovaný výhybkový dekodér nebo servodekodér. Vlak potom smyčku projede zcela bez zásahu obsluhy.
HonzaM píše:irasen píše:Ještě mě napadá. Nebude problém s realizací detekce obsazených úseků? Pokud je to vůbec reálné, tak pro každou smyčku jedna sada. Druhá smyčka je vlastně brána jako samotné kolejiště.
Další problém je ten, že mohu mít jen jedno napájecí místo na kolejišti. Také nevím, zda nebude problém. Pochopil jsem, že např. nedetekované úseky je vhodné napájet přes diody.
Z těchto důvodů bych se přeci jen raději přiklonil k použití modulu vratné smyčky, která mě reverzuje jen ten červený úsek. Snad se nepletu. Akorát netuším, který modul ideálně zvolit. Spíš by mě zajímaly vaše zkušenosti s něčím konkrétním. Např. kombinace DIGI-CZ 011 s Digi-cz 210. Chápu, že výrobků je spousta, ale jsou určitě oblíbenější z nich.
Proč by měly být nedetekované úseky napájeny přes diody? Pokud jde o oblíbenost nebo neoblíbenost závisí i na ceně, někdo dá přednost nízké ceně, jiný lepšímu technickému řešení. Někomu stačil Trabant, jiný chtěl třeba Octavii, a další si raději připlatil na Mercedes. Konkrétní výrobky nemohu uvést, nestojím o obvinění z marketingu.
HonzaM píše:Záleží na způsobu využití skryťáku. Pokud je využíván výhradně k odkládání vlaků a vlak ve skryťáku zastaví, platí to, co píše Petr. Múže být ale zájem o možnost čistého průjezdu po některé koleji bez zastavení a potom je pro obsluhu jednodušší když si může nastavit příjezdovou i odjezdovou výhybku předem a nemuset se starat o přehození odjezdové výhybky až poté co je vlak ve smyčce.
sidlo píše:Dlouhodobě opakuji, že moduly vratné smyčky jsou zbytečnou komplikací.
Jednoduché řešení založené na obyčejném levném dvoupolovém relé https://www.gme.cz/releftr-f1ca012v. Úsek v pravém oblouku připojen k centrále. U každé výhybky na konci oblouku je na pomocné kontakty MP1 připojeno jedno relé, které přepíná polaritu v přilehlé smyčce. Jednoduché, bez elektroniky, na počítači nezávislé, bez modulu smyčky, zcela spolehlivé.
hank61 píše:Mohl bych někde stáhnout schéma zapojení pro vratnou smyčku pomocí tohoto relé. Díky
Uživatelé procházející toto fórum: Miloš_P a 25 návštevníků