Stránka 1 z 9

DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 6:00 pm
od tondakladno
Ani za půl roku strávených na tomto fóru jsem nedospěl k výhodám DCC. Devět z deseti příspěvků řeší problémy. Shrnu, jak jsem pochopil výhody.
1. Na jedné koleji může jet více souprav. Na kolejišti 2500 x 1500 mm, je to díky krátkých délek kolejí zbytečné. Mohu taká pustit dvě mašiny.Pojedou sice
stejnou rychlostí. Ve středu kolejiště je přerušený úsek pro zamezení dojetí přední soupravy.
2. Přestavování výhybek. V analogu je také přestavím.
3. Zvuk mašinky. No budiž, i když mašinka vydává svůj zvuk.
4. Osvětlení, návěstidla, semafory. V analagu bezproblémové.
Pokud jsem to správně pochopil, tak v DCC musíte také mačkat tlačítka na nějakém ovládači. Vím, že jde vše dopředu. Počkám si, až bude hlasové řízení.
Cenově je DCC oproti analogu někde jinde. Nezbrojmí proti DCC ani se nezastávám analogu. Třeba mne o DCC přesvědčíte a přeorientuji se.
Dík za názory a obohacení mých znalostí.

Re: DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 6:20 pm
od MiG
Pokud jste za půl roku nedospěl k výhodám, je zbytečno vás přesvědčovat.

Na zachování analogu pro vás je možno doplnit.

ad 3, v "analogu" lze také ozvučit lokomotivu.

Hlasové řízení jde také uplatnit v případě "analogu"


A na přemýšlení...
Jak uděláte v analogu přípřež jen po část trasy? (totéž postrk). Ale třeba to vůbec nepotřebujete.

Re: DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 6:32 pm
od belgarat
"v digitalu" toho jde mnohem vic.
Na kolejisti 2500 x 1500 by se obcas sluselo napriklad zajizdet soupravou na kusou kolej, zatimco ji miji prijizdejici osobak. Pri krizovani vlaku v nadrazi vypravci vypravi oba za sebou a oba se rozjedou - opacnymi smery. Zkus to v analogu.
Nerikej, ze na kolejisti nemas "hlavni okruh" a odbocnou trat - zatimco si na odbocne motorak supi do kopce, na hlavni trati ... no nemuze prijizdet rychlik z okresniho mesta. Kazda ta jedna vec jde zaridit v omezene mire pridavnym regulatorem, ale za cenu vyrazneho zesloziteni.

Vlak dojede do stanice ... a zhasne. Cestujici sedi potme, muzou cist jenom za jizdy. Pripadne se sviti i "ve dne" a doufa se, ze slunicko zaridi ze neni poznat ze vlastne svetla vypnout nejdou.

S analogem nedas navsteve do ruky dotykac "na, tumas, muzes ridit", musis ji vybavit fyzickym regulatorem.

Druhy problem je ovladani prislusenstvi. Ja jsem kvuli mnozstvi serepeticek skoncil v "vlastni hlavou vymyslene" aplikaci RS485 (abych nemel miliardu ovladacich dratu). Fujtajxl; DCC je mnohem robustnejsi sbernice. Nebo i ten slabe definovany LocoNet. Samozrejme, kdyz mas na kolejisti 4 vyhybky pevna navestidla a v hospode se nesviti, tak to neresis.

dalsi priklady by se daly najit v zavislosti navestidel na postaveni vymen, shazovani znaku pro jizdu po projeti navestidla = automatizaci. Vse jde v analogu zaridit; ale mas-li ke kolejisti pripojenou treba i jenom Malinu zaridis to mnohem jednoduseji bez "vynalezani kola".

Re: DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 6:51 pm
od Miloš Pavlát
Potvrzuji bod 1. v DCC může jet každá lokomotiva jinou rychlostí a jiným směrem aniž by koleje byly rozděleny na úseky. V analogu je rozdělení na úseky nutné, aby lokomotivy jezdily různě.
V DCC může dle použitého dekodéru a zapojení být rozsvícena na různá světla a mohou být dle potřeby ovládána. Osvětlení ve vagonech může svítit stále aniž by se řešilo nějakým nezávislým zdrojem jako kondenzátor, akumulátor či jiný článek.
K analogovému hotovému kolejišti lze dokoupit ještě jeden napáječ přizpůsobit zapojování úseků a je možno jezdit dvěma vlaky nezávisle.
K již vlastněným hnacím vozidlům je nutno dokoupit a doinstalovat dekodéry a také centrálu s ovladačem.
Doma mimo klubová setkání si občas postavíme "kobercovou sestavu" ze start setů ROCO DIGITAL IS COOL sestava nemá přerušenou kolej jezdí min 3 soupravy 3 hráči 3 ovladače z centrály pouze dva vodiče ke kolejím přestavníky umístěné v podloží napájené z kolejí. To bych v analogu nedal.
Na klubové setkání musím lokomotivu vybavenou dekodérem a mít k ní příslušný ovladač jinak si ji na kolejiště nepostavím. Ale existují kluby, které jezdí na setkání v analogu. Vím o jednom bývá k vidění občas NTM na Letné.
Ano DCC vyjde dráž.
Omlouvám se, pokud jsi nenašel v mých řádcích nic nového.
Miloš

Re: DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 7:05 pm
od JendaTT
Také jsem hledal výhody digitálu proti analogu - vyřešil to příchod dětí. Každé si může svým telefonem jezdit se svojí lokomotivou, kdy chtějí a kam chtějí - tedy když nají volnou cestu :-)

A když je to nebaví? Tak si táta spustí kolejiště řízené počítačem a jen se kochá tím, jak rychlíky v nádraží předjíždějí pomalé náklady, jak sw ovládá klidně i 5 a víc souprav najednou, soupravy se míjejí a předjíždějí a nic se nesrazí. A když se táta nudí, tak si posunuje na pozadí automatické jízdy po nádraží a odstavných kolejích sám svojí lokomotivou pár vagónků buď mobilem nebo MM...


Nicméně, staré kolejiště je už hodně opotřebované, stále na něm něco opravuju, takže se pomalu a jistě vrhám na nový projekt, kde bych chtěl, aby se děcka na novém kolejišti učila plně ovládat provoz jen pomocí počítače.

Re: DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 7:06 pm
od tondakladno
Děkuji za odpovědi. V analogu jsem docela v pohodě. Nedávno jsem sestavil dvojitou smyčku. Je na tématu Elektrika a elektronika - Dvojitá smyčka.

Re: DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 7:13 pm
od belgarat
tondakladno píše:Děkuji za odpovědi. V analogu jsem docela v pohodě. Nedávno jsem sestavil dvojitou smyčku. Je na tématu Elektrika a elektronika - Dvojitá smyčka.

Jestli je to planovane vrcholne dilo, tak to opravdu asi moznosti digitalniho rizeni neocenis.

Re: DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 7:14 pm
od sidlo
Snažím se ve svém okolí šířit osvětu jak je ten digitál bezvadnej. Většinou to končí na financích.
Zvláštní případ je kroužkové veřejné ježdění. Tam se bez digitálu neobejdeme. Kluci to řeší tak, že mají jednu nebo dvě lokomotivy digitalizované se zapnutým analogovým módem. Na kroužkové modulovce jezdí v digitálu a doma analogově.

Re: DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 7:18 pm
od tondakladno
belgarat píše:
tondakladno píše:Děkuji za odpovědi. V analogu jsem docela v pohodě. Nedávno jsem sestavil dvojitou smyčku. Je na tématu Elektrika a elektronika - Dvojitá smyčka.

No ;) jestli je to vrcholne dilo, tak to opravdu asi moznosti digitalniho rizeni neocenis.

Za vrcholné to nepovažuji.

Re: DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 7:25 pm
od tondakladno
MiG píše:Pokud jste za půl roku nedospěl k výhodám, je zbytečno vás přesvědčovat.

Na zachování analogu pro vás je možno doplnit.

ad 3, v "analogu" lze také ozvučit lokomotivu.

Hlasové řízení jde také uplatnit v případě "analogu"


A na přemýšlení...
Jak uděláte v analogu přípřež jen po část trasy? (totéž postrk). Ale třeba to vůbec nepotřebujete.

Přiznávám, to mne nenapadlo. Zamyslím se, ale teď to vidím jako problém.

Re: DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 7:30 pm
od belgarat
tondakladno píše:Za vrcholné to nepovažuji.


Nic ve zlem - ale pokud nejsi zrovna jeden technologickych geniu, ktery posouva svet kupredu, zamysli se (dukladne) nad tim, co ti tu rikame. Nejen o provoznich moznostech digitalu, ale predevsim o to, co se "v analogu" musi vlasto-hlavne vymyslet, a "v digitalu" je uz (nekde) vyreseno. Samozrejme, ze zacatek je jednoduchy. Smycka, zastaveni, ovladani nekolika prestavniku jednim tlacitkem. Ale podivej se dopredu co vsechno budes chtit "jednou dodelat" a zamysli se jestli postupnymi krucky nakonec nebude v analogovem svete stavet svuj vlastni digital. Ve vysledku to bude jednoucelove, zbastlene, neuplne ... a bude to stat spoustu casu.

Mluvim z vlastni zkusenosti.

P.S.: ja genius nejsem.

Re: DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 7:36 pm
od tondakladno
belgarat píše:
tondakladno píše:Za vrcholné to nepovažuji.


Nic ve zlem - ale pokud nejsi zrovna jeden technologickych geniu, ktery posouva svet kupredu, zamysli se (dukladne) nad tim, co ti tu rikame. Nejen o provoznich moznostech digitalu, ale predevsim o to, co se "v analogu" musi vlasto-hlavne vymyslet, a "v digitalu" je uz (nekde) vyreseno. Samozrejme, ze zacatek je jednoduchy. Smycka, zastaveni, ovladani nekolika prestavniku jednim tlacitkem. Ale podivej se dopredu co vsechno budes chtit "jednou dodelat" a zamysli se jestli postupnymi krucky nakonec nebude v analogovem svete stavet svuj vlastni digital. Ve vysledku to bude jednoucelove, zbastlene, neuplne ... a bude to stat spoustu casu.

Mluvim z vlastni zkusenosti.

P.S.: ja genius nejsem.

Rád řeším problémy a vše co se týče elektroniky si zhotovuji sám. Tak mi prosím napište ty obrovské výhody DCC. Dík

Re: DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 7:44 pm
od sidlo
tondakladno píše:Rád řeším problémy a vše co se týče elektroniky si zhotovuji sám. Tak mi prosím napište ty obrovské výhody DCC. Dík

V tom případě tou největší výhodou je to, že ještě strašně moc problémů není vyřešeno a skoro všechno si člověk může zbastlit doma sám :lol:

Re: DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 7:48 pm
od tondakladno
sidlo píše:
tondakladno píše:Rád řeším problémy a vše co se týče elektroniky si zhotovuji sám. Tak mi prosím napište ty obrovské výhody DCC. Dík

V tom případě tou největší výhodou je to, že ještě strašně moc problémů není vyřešeno a skoro všechno si člověk může zbastlit doma sám :lol:

Souhlasím.

Re: DCC nebo analog

PříspěvekNapsal: čtv 18 říj, 2018 10:20 pm
od Trixt
tondakladno: Jsem sice začátečník, ale díky tomu jsem měl k dané problematice nezaujatý přístup. Nebyl jsem zatížen bohatými zkušenostmi s analogem nebo dokonce hotovým kolejištěm v analogu. Též jsem hledal výhody analogu a digitálu a přemýšlel, kam se vrtnu. Nakonec jsem se rozhodl pro digitální řízení. V čem jsem spatřoval výhody já? Bylo to následující:

  • možnost provozu více lokomotiv bez ohledu na členění na samostatně napájené úseky
  • lokomotivy i vagóny mohou být osvětleny i když stojí (nevypadá to modelově, když vše zhasne, jakmile lokomotivu v analogu zastavím)
  • na lokomotivy se dají doinstalovat digitálně ovládaná spřáhla, což zvyšuje výrazně možnosti posunu
  • je možno zajistit, aby lokomotiva se identifikovala svým jménem, uváděla okamžitou rychlost .. (RailCom)
  • bezproblémová detekce obsazení jednotlivých úseků vlaky
  • jednodušší elektroinstalace (k dekodéru vedu dva dráty od centrály a k přestavníkům výhybek již jen krátké vodiče od vhodně umístěných dekodérů, obdobně je to s detekovanými úseky)
  • možnost jednoduše zrealizovatelného ovládání lokomotiv pomocí mobilu
  • a hlavně řízení kolejiště pomocí počítače (vlaky jezdí dle jízdních řádů, já mohu posunovat ručně na manipulačních kolejích v nádraží nebo vytvářet mimořádné události :)). To je opravdu super.
  • navíc v digitálu vidím budoucnost, dle mě je analog "dinosaurus" (toto ber s nadsázkou a humorem ;))

Určitě jsem na něco zapomněl, ale i tak mně digital vyšel jako jasný vítěz.

P.S: Ještě mě napadl takový příklad. V digitálu je možno zrealizovat například kolejový jeřáb, který by bylo možno ovládat a napájet právě prostřednictvím signálu obsaženého v kolejích. V analogu bys na to musel jit nejspíš bezdrátově a pomocí akumulátorů, neb když by lokomotiva táhnoucí jeřáb zastavila, nebyla by v kolejích žádná šťáva pro napájení jeřábu. Digitál prostě dává možnosti, které si ani neuvědomujeme.