DCC nebo analog

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod Myšpulín » pát 19 říj, 2018 4:26 pm

Nějak jsem tu nezaznamenal (možná jen špatně čtu) jednu zásadní věc. Osobně jsem si tuto otázku před pár lety taktéž položil. V mém zadání však byla ještě tato podmínka. Kolejiště je segmentové složené z šesti dílů s nutností jej rozebírat při pracích v místnosti. A jak vyřeším přenos řídících informací od panelu k danému výkonnému prvku? A tady teprve začal analog pokulhávat. Zapomeň na to, že DCC jsou dva dráty. Ty jsou pouze v případě start setu na koberci, jinak to jsou tři (případně čtyři) sběrnice (napájení, DCC, S88, XPresNet nebo Loconet - něco lze vynechat či sloučit). Přesto to je méně vodičů než z jednoho pultu táhnout samostatný kabel do každého segmentu nebo snad přeskakovat ze segmentu do segmentu. Ty konektory bych nechtěl vidět. Takže zvítězit digitál. A pak je jen otázka, jestli vlastní sběrnici nebo již hotové DCC.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod tondakladno » pát 19 říj, 2018 4:32 pm

Myšpulín píše:Nějak jsem tu nezaznamenal (možná jen špatně čtu) jednu zásadní věc. Osobně jsem si tuto otázku před pár lety taktéž položil. V mém zadání však byla ještě tato podmínka. Kolejiště je segmentové složené z šesti dílů s nutností jej rozebírat při pracích v místnosti. A jak vyřeším přenos řídících informací od panelu k danému výkonnému prvku? A tady teprve začal analog pokulhávat. Zapomeň na to, že DCC jsou dva dráty. Ty jsou pouze v případě start setu na koberci, jinak to jsou tři (případně čtyři) sběrnice (napájení, DCC, S88, XPresNet nebo Loconet - něco lze vynechat či sloučit). Přesto to je méně vodičů než z jednoho pultu táhnout samostatný kabel do každého segmentu nebo snad přeskakovat ze segmentu do segmentu. Ty konektory bych nechtěl vidět. Takže zvítězit digitál. A pak je jen otázka, jestli vlastní sběrnici nebo již hotové DCC.

Já ale tuto podmínku nemám!
tondakladno
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 12 kvě, 2018 12:40 pm
Bydliště: Kladno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod belgarat » pát 19 říj, 2018 5:17 pm

tondakladno píše:K osvětlení vagonku mě napadly tři varianty v pořadí od nejjednuší. 1. Schéma popíši v pořadí zapojení. Mezi výstupy z kolejí je seriově zapojená dioda, rezistor 10k
.....
koukám a baterka by bez dobíjení měsíc udržela nepětí, tak je to možná nejlepší varianta. Oříšek vidím dostat napětí do vagonku.


Vsimni si, ze jsem vubec nepsal o tom, jak realizovat osvetleni vagonku. Ale o tom, jake potize muze zpusobit odpojovaci usek "o neco delsi nez lokomotiva" s osvetlenymi (nebo jinak proud sbirajicimi) vagonky.

K tem slovnim popisum: schema by bylo lepsi. Napr. varianta 2 "nezavisle napajenI s nemennou polaritou" (pro zjisteni polohy) napr. znamena, ze vypinany usek je ve skutecnosti prepinany, "nemenna polarita" zrejme znamena, ze je izolovany oboustranne a obe kolejnice prepinane. Pochopil jsem spravne ?
Naposledy upravil belgarat dne pát 19 říj, 2018 5:27 pm, celkově upraveno 1
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod Myšpulín » pát 19 říj, 2018 5:25 pm

tondakladno píše:Já ale tuto podmínku nemám!

Já taktéž netvrdím, že ano. Jak píšu, až do této podmínky to bylo asi 50 : 50, podle toho, co jsem od toho požadoval. Uvádím to jen pro ty ostatní nerozhodnuté, kteří toto vlákno čtou nebo časem budou číst. Jinak ještě doplním, že telefon mám na telefonování, rambajs motoru nepožaduji, svit vagónů se dá vyřešit interním zdrojem a bezdrátovým rozsvěcením či zhasínáním, atd. atd.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod tondakladno » pát 19 říj, 2018 5:59 pm

belgarat píše:
tondakladno píše:K osvětlení vagonku mě napadly tři varianty v pořadí od nejjednuší. 1. Schéma popíši v pořadí zapojení. Mezi výstupy z kolejí je seriově zapojená dioda, rezistor 10k
.....
koukám a baterka by bez dobíjení měsíc udržela nepětí, tak je to možná nejlepší varianta. Oříšek vidím dostat napětí do vagonku.


Vsimni si, ze jsem vubec nepsal o tom, jak realizovat osvetleni vagonku. Ale o tom, jake potize muze zpusobit odpojovaci usek "o neco delsi nez lokomotiva" s osvetlenymi (nebo jinak proud sbirajicimi) vagonky.

K tem slovnim popisum: schema by bylo lepsi. Napr. varianta 2 "nezavisle napajenI s nemennou polaritou" (pro zjisteni polohy) napr. znamena, ze vypinany usek je ve skutecnosti prepinany, "nemenna polarita" zrejme znamena, ze je izolovany oboustranne a obe kolejnice prepinane. Pochopil jsem spravne ?


Nepsal jsem oddělený úsek, ale přerušený. Neměnná polarita se vztahuje k externímu napětí těch 5V, které s napájecím napětím mašinky nemá nic společného.
Ano, přerušený úsek je oboustranně přerušený a spínám ho relátkem.
tondakladno
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 12 kvě, 2018 12:40 pm
Bydliště: Kladno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod JenikPluto » pát 19 říj, 2018 6:16 pm

tondakladno píše:koukám a baterka by bez dobíjení měsíc udržela nepětí, tak je to možná nejlepší varianta. Oříšek vidím dostat napětí do vagonku.


Ono se tech orisku postupne najde vic - kdyz tam budes mit akumulator, vypinat to budes jak? Nejakym spinacem na kazdem vagone, tzn. rozsvitit/zhasnout vlak nebude uplne jednoduche. S DCC dekodery je to jedno tlacitko, pripadne povel z pocitace, nemluve o dalsich moznostech jako relativne bezbolestne hrani si s intenzitou osvetleni, ruzne mody ala zlobici zarivka apod. Uznavam, to uz jsou prkotiny.

Kdyz jsem pred lety problem analog vs. digital resil, tak o volbe digitalniho rizeni nebylo nejmensich pochyb a nelituju toho. Elektrobastlit se ta i tak, jen se kolo bere jako zakladni stavebni jednotka, neni ho treba vymyslet...

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 439
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod belgarat » pát 19 říj, 2018 6:19 pm

tondakladno píše:Nepsal jsem oddělený úsek, ale přerušený. Neměnná polarita se vztahuje k externímu napětí těch 5V, které s napájecím napětím mašinky nemá nic společného.
Ano, přerušený úsek je oboustranně přerušený a spínám ho relátkem.

No, ja taky nepsal "oddeleny" :) slo mi o to, zda chapu spravne, ze namisto trakcniho napeti privedes do oboustranne izolovaneho useku zcela jine napeti +5V (tedy 2 polove rele).
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod tondakladno » pát 19 říj, 2018 6:24 pm

JenikPluto píše:
tondakladno píše:koukám a baterka by bez dobíjení měsíc udržela nepětí, tak je to možná nejlepší varianta. Oříšek vidím dostat napětí do vagonku.


Ono se tech orisku postupne najde vic - kdyz tam budes mit akumulator, vypinat to budes jak? Nejakym spinacem na kazdem vagone, tzn. rozsvitit/zhasnout vlak nebude uplne jednoduche. S DCC dekodery je to jedno tlacitko, pripadne povel z pocitace, nemluve o dalsich moznostech jako relativne bezbolestne hrani si s intenzitou osvetleni, ruzne mody ala zlobici zarivka apod. Uznavam, to uz jsou prkotiny.

Kdyz jsem pred lety problem analog vs. digital resil, tak o volbe digitalniho rizeni nebylo nejmensich pochyb a nelituju toho. Elektrobastlit se ta i tak, jen se kolo bere jako zakladni stavebni jednotka, neni ho treba vymyslet...

JP

Když na kolejích nebude napětí, tak spínací tranzistor vypne ledku.
tondakladno
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 12 kvě, 2018 12:40 pm
Bydliště: Kladno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod tondakladno » sob 20 říj, 2018 6:06 am

belgarat píše:
tondakladno píše:Nepsal jsem oddělený úsek, ale přerušený. Neměnná polarita se vztahuje k externímu napětí těch 5V, které s napájecím napětím mašinky nemá nic společného.
Ano, přerušený úsek je oboustranně přerušený a spínám ho relátkem.

No, ja taky nepsal "oddeleny" :) slo mi o to, zda chapu spravne, ze namisto trakcniho napeti privedes do oboustranne izolovaneho useku zcela jine napeti +5V (tedy 2 polove rele).


Externí napětí ( +5V) je přiveden , teď nevím jak to pojmenovat, řekněme kolej má dva pruty. Na jeden prut přivedeme +5V, z druhého je napájena přes odpor
anoda diody optotranzistoru. Katoda je připojena na nulu ( zem ) externího zdroje. Nesmíš spojit nuly ext. a trakčního napětí. Ext. napětí ja stále přivedeno, takže
relé pro tento obvod není. Zpracování signálu z tranzistoru je jiná kapitola.
tondakladno
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 12 kvě, 2018 12:40 pm
Bydliště: Kladno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod Brejla » sob 20 říj, 2018 6:23 am

tondakladno píše: 3. Použít tužkovou nabíjecí baterii a přes stabilizátor ji dobíjet. Když na to při psaní
koukám a baterka by bez dobíjení měsíc udržela nepětí, tak je to možná nejlepší varianta. Oříšek vidím dostat napětí do vagonku.


Ty nabíjecí baterie (na jednu to svítit nebude) by to chtělo s nějakým krásným potiskem. Když už je budeš osvětlovat patrně položené na sedadlech, tak ať to stojí za to.
PS. Já mám v interieru vozů cestující a taky to nevypadá špatně. :mrgreen:
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod belgarat » sob 20 říj, 2018 6:25 am

tondakladno píše:Externí napětí ( +5V) je přiveden , teď nevím jak to pojmenovat, řekněme kolej má dva pruty. Na jeden prut přivedeme +5V, z druhého je napájena přes odpor
anoda diody optotranzistoru. Katoda je připojena na nulu ( zem ) externího zdroje. Nesmíš spojit nuly ext. a trakčního napětí. Ext. napětí ja stále přivedeno, takže
relé pro tento obvod není. Zpracování signálu z tranzistoru je jiná kapitola.


Anoda diody optotranzistoru ... myslis asi optoclenu (optronu). Usek je tedy stale pod +5V. A cim se tedy privede trakcni napeti pri zapntui useku ? 2polovy prepinac ? V dobe, kdy je zapnuto trakcni napeti neni +5 odpojeno (jak ?) ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod tondakladno » sob 20 říj, 2018 7:26 am

belgarat píše:
tondakladno píše:Externí napětí ( +5V) je přiveden , teď nevím jak to pojmenovat, řekněme kolej má dva pruty. Na jeden prut přivedeme +5V, z druhého je napájena přes odpor
anoda diody optotranzistoru. Katoda je připojena na nulu ( zem ) externího zdroje. Nesmíš spojit nuly ext. a trakčního napětí. Ext. napětí ja stále přivedeno, takže
relé pro tento obvod není. Zpracování signálu z tranzistoru je jiná kapitola.


Anoda diody optotranzistoru ... myslis asi optoclenu (optronu). Usek je tedy stale pod +5V. A cim se tedy privede trakcni napeti pri zapntui useku ? 2polovy prepinac ? V dobe, kdy je zapnuto trakcni napeti neni +5 odpojeno (jak ?) ?


Elektrosoučástky nakupuji v TME. Označení mají Optočlen_výstup: tranzistorový v tomto případě máš pravdu, i když také nabízejí optotriak. Pro mne je to
optotranzistor. Netušil jsem, že nepochopíš pojmenování "optotranzistor ". Použiji Tvůj výraz "bastlení". Zapojení trakčního napětí si můžeš nabastlit jak chceš !!
Například: Odstraněním bužírky na koncích vodičů a smotat je, použít vypínač, relé, variant je více. Jakou zvolíš, je na tobě.
tondakladno
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 12 kvě, 2018 12:40 pm
Bydliště: Kladno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod belgarat » sob 20 říj, 2018 7:46 am

tondakladno píše:Zapojení trakčního napětí si můžeš nabastlit jak chceš !!
Například: Odstraněním bužírky na koncích vodičů a smotat je, použít vypínač, relé, variant je více. Jakou zvolíš, je na tobě.


Na okraj: opravdu jsem netusil, ze se "optotranzistor" realne pouziva (odbornici opravi), zatim jsem potkal jen jako "odborny pojem" u prodejcu pro "fototranzistor". Ackoliv se jedna o optoclen ("optocoupler"), tedy par LED+fototranzistor ve spolecnem pouzdre. Nechci dalsi lovit na slovicka, nejsem Jirka_US.

Mno, mne zajima zapojeni, protoze jsi neuvedl schema tak se ptam, obcas Ti, ktery zapojeni znasm mohou otazky pripadat pitome. Obrazek by byl mnohem lepsi. Odpojeny (detekovany) usek je (jak pises) trvale napajeny +5V, to mi dava smysl. No tak mne zajima jak to funguje kdyz pripojis trakcni napeti pro rozjezd soupravy. <oplatka-sarkasmu>Zajiste nerozjizdis lokomotivu tim, ze bys odizoloval drat a pripojil ke koleji, netusil jsem ze z otazky nepochopis ze se ptam na to, jak je elektricky reseno sepnuti napajeni pro rozjezd vlaku. </oplatka-sarkasmu>

Snazim se pochopit jak "to tvoje" celkove funguje. Sam jsem pouzil jine zapojeni, v nekterych pripadech slozitejsi tak se pidim po tom "jak"; mozna jsem neco prekombinoval nebo zmotal, a mozna jsi pro zmenu neco nedoresil Ty, nebo mas postup, ktery by mne ani ve snu nenapadl, coz muze byt namet pro priste. Bez schematu mi to vsak jde bidne - i bez ponekud trapneho rypani.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod tondakladno » sob 20 říj, 2018 7:56 am

belgarat píše:
tondakladno píše:Zapojení trakčního napětí si můžeš nabastlit jak chceš !!
Například: Odstraněním bužírky na koncích vodičů a smotat je, použít vypínač, relé, variant je více. Jakou zvolíš, je na tobě.


Na okraj: opravdu jsem netusil, ze se "optotranzistor" realne pouziva (odbornici opravi), zatim jsem potkal jen jako "odborny pojem" u prodejcu pro "fototranzistor". Ackoliv se jedna o optoclen ("optocoupler"), tedy par LED+fototranzistor ve spolecnem pouzdre. Nechci dalsi lovit na slovicka, nejsem Jirka_US.

Mno, mne zajima zapojeni, protoze jsi neuvedl schema tak se ptam, obcas Ti, ktery zapojeni znasm mohou otazky pripadat pitome. Obrazek by byl mnohem lepsi. Odpojeny (detekovany) usek je (jak pises) trvale napajeny +5V, to mi dava smysl. No tak mne zajima jak to funguje kdyz pripojis trakcni napeti pro rozjezd soupravy. <oplatka-sarkasmu>Zajiste nerozjizdis lokomotivu tim, ze bys odizoloval drat a pripojil ke koleji, netusil jsem ze z otazky nepochopis ze se ptam na to, jak je elektricky reseno sepnuti napajeni pro rozjezd vlaku. </oplatka-sarkasmu>

Snazim se pochopit jak "to tvoje" celkove funguje. Sam jsem pouzil jine zapojeni, v nekterych pripadech slozitejsi tak se pidim po tom "jak"; mozna jsem neco prekombinoval nebo zmotal, a mozna jsi pro zmenu neco nedoresil Ty, nebo mas postup, ktery by mne ani ve snu nenapadl, coz muze byt namet pro priste. Bez schematu mi to vsak jde bidne - i bez ponekud trapneho rypani.


Jestli Tě to opravdu zajímá, mapiš mi Tvůj mail. Schéma od ruky nakreslím, naskenuji a do půl hodiny to máš.
tondakladno
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 12 kvě, 2018 12:40 pm
Bydliště: Kladno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod Miloš_P » sob 20 říj, 2018 8:21 am

Zkus vložit schéma, takhle je to trochu nejasné. Pokud v odpojeném úseku bude 5V, tak se rozjede lokomotiva. Než jsem přešel na DCC, tak jsem uvažoval o tom, že by se akumulátor ve vagónu dobíjel z při jízdě přes obvod se stabilizátorem a byl by tam časový spínač, který by osvětlení vypnul po několika minutách po odpojení trakčního napájení.
Na DCC jsem přešel po 18ti letech provozu kolejiště v analogu. A to hlavně z důvodu postupného pořízení nových lokomotiv, které byly už připraveny na DCC. Staré mašiny z dob NDR nemělo smysl digitalizovat, považoval jsem to za vyhozené peníze.
Pokud začínáš na zelené louce, tak v případě trakce je analog krok zpět. U ovládání výhybek, návěstidel a dalšího příslušenství záleží na tom, co požaduješ. U staničky se dvěma výhybkami je digitál drahý luxus, ale pokud chceš kolejiště ovládat z PC, tak to má smysl.

Pokud jde o trakci, tak jako hlavní výhodu mimo stále svícení, ozvučení a možnosti současného provozu více lokomotiv bez nutnosti řešení napájení úseků, vidím kvalitu jízdy. Lokomotivní dekodéry umožňují velmi kvalitní řízení otáček motorků, nastavení rozjezdové a brzdící křivky, nastavení reálných rychlostí a spoustu dalších vychytávek. Možnost velmi pomalé plynulé jízdy při posunu apod. Podobného výsledku lze samozřejmě dosáhnout i v analogu s procesorem řízeným pulzním regulátorem, ale cenově se pak už blížíš digitálu, ale s daleko nižším komfortem.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků