Stránka 1 z 4

ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 12:44 pm
od zdeno
Dost casto se tu vzpomina zkrat pri najeti do nespravne nastavene vyhybky (riznuti vymeny).
Dokonce dochazi aj k poskozeni lokomotiv vlivem protekajiciho proudu, pokud nevypnou ochrany na boostru.
Protoze tento problem se dotyka jen vyhybek s kovovymi srdcovkami, teda musi byt prepinane a je tam teda mechanismus na prepinani.
Napadlo mne udelat detekci skratu na privodu k srdcovke, coz je vlastne trivialni a snadno resitelne pomoci ADC prevodniku.
---
Problem je, jak to resit ??
Prestavit vyhybku tak, aby nebyl skrat anebo odpojit napajeni srdcovky ??
Oboje ma svoje vyhody a nevyhody.

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 12:55 pm
od look23
Neprojíždí se v tomto případě stůj? Když dojde k říznutí výměny.

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 12:59 pm
od zdeno
look23 píše:Neprojíždí se v tomto případě stůj? Když dojde k říznutí výměny.

1/ nemusi mit navestidla
2/ navestidlo spravne, vymena nespravne
3/ priorita = co ma vetsi cenu, loko nebo pravidla ?

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 1:34 pm
od BohousP
zdeno píše:Dost casto se tu vzpomina zkrat pri najeti do nespravne nastavene vyhybky (riznuti vymeny).
Dokonce dochazi aj k poskozeni lokomotiv vlivem protekajiciho proudu, pokud nevypnou ochrany na boostru.
Protoze tento problem se dotyka jen vyhybek s kovovymi srdcovkami, teda musi byt prepinane a je tam teda mechanismus na prepinani.
Napadlo mne udelat detekci skratu na privodu k srdcovke, coz je vlastne trivialni a snadno resitelne pomoci ADC prevodniku.
---
Problem je, jak to resit ??
Prestavit vyhybku tak, aby nebyl skrat anebo odpojit napajeni srdcovky ??
Oboje ma svoje vyhody a nevyhody.

No, to přepnutí výhybky je mechanický pohyb a chvíli trvá. A okolek už může být "okousaný". Ideální by bylo odpojit napájení-přestavit-zapnout napájení.

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 2:07 pm
od fulda
To se stává někomu na LocoNetu?
Však se staví celé cesty, tak jak k tomu může dojít?

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 2:25 pm
od zdeno
fulda píše:To se stává někomu na LocoNetu?
Však se staví celé cesty, tak jak k tomu může dojít?

Zase rypes a zbytecne ?? K cemu je ti to dobre a potom se divis, ze dostanes poza usi !!
---
Problem je to vseobecny a tak by si to mel tak brat.
nebo se ti nikdy nestalo, ze by si riznul vymenu ? Tomu asi nikdo neuveri ;-)

edit:
napriklad pri odkladani ovladace omylem pohnes koleckem a nastavis rychlost 2 a loko sama dojede na spatne nastavenou vymenu.

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 3:22 pm
od Miloš Pavlát
Ahoj,
na kroužku dětska snad 100× říznou výhybku za odpoledne a vždy vypne centrála nebo booster.
Za mě je to zbytečný počin.
Miloš

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 3:44 pm
od belgarat
Na domacim kolejisti mi deti rizly vymenu mockrat, VZDYCKY vypnul DYI NanoX -- a pokud jsou dostatecne dimenzovane vodice, tak si myslim, ze "centralni" elektronicka ochrana zareaguje vzdy.

Za sebe - kdyz si predstavim zkratovou detekci na kazde vyhybce zhlavi, aby se ona jedina mohla automaticky prestavit, krat pocet vyhybek ... nemyslim ze to je moc ekonomicke. To uz se mi zda lepsi detekovat zkrat napr. v obvodu nadrazi nebo zhlavi a natvrdo vypnout v celem obvodu trakci a vic neresit -- ale jak by se to snaselo s proudovou ochranou v centrale ?

Kdysi jsem mel jeste takovy "napad", ze dam na konec kazde koleje opticke cidlo. Jedno pouziti jako senzor pro okamzite zastaveni ("jsem na konci koleje") a druhe pouziti prave jako senzor projeti jeste PREDTIM nez nastane zkrat. Ale nedomyslel jsem to do detailu - bude to mit nepochybne mouchy. Kazdopadne tim "zastavovacim" senzorem by se naklady trochu amortizovaly.

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 4:38 pm
od zdeno
teda ekonomika nepusti,
soubeh dvou chyb, teda riznuti vymeny + nefukcni ochrany na boostru je hodne nepravdepodobne a teda je to hovadina.

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 5:39 pm
od belgarat
zdeno píše:teda ekonomika nepusti,
soubeh dvou chyb, teda riznuti vymeny + nefukcni ochrany na boostru je hodne nepravdepodobne a teda je to hovadina.


Hele, smysl mi dava takova ochrana na nejakem zhlavi nebo nadrazi: nezastavis si provoz jinde a je to MOZNA levnejsi (jednodussi ?) nez 2 boostery, districty a prechodove useky. Pak jich nebude tolik a naklady se "rozpusti" ve vetsim mnozstvi chranenych vymen.

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 6:02 pm
od cipisekmp
Ahoj, nejak nevim proc se vubec resi problem rizle vyhybky. Myslim ze se to opravdu stava kazdemu ze se splete a vyhybku rizne, ale nejak nevim proc to resit nejak slozite. Co vim, tak se na modulech pouziva auto zarovka 12V tusim 5 nebo 10W vlozena mezi prepinace ktere prepinaji srdcovku a srdcovku. Pri riznuti dojde ke skratu a zarovka "sezere" proud a nic se nedeje. Zarovka se rozne, je to videt i zhora kdyz stojim u modulu a prozatim nevim, ze by timhle doslo k nejake skode na vozidle. Nejsem elektrikar, takze elektro princip tohohle zarizeni si nedovolim vysvetlovat nebot ho sam poradne nevim jen vim ze to funguje.
Cipisekmp.

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 6:30 pm
od zdeno
cipisekmp píše: Co vim, tak se na modulech pouziva auto zarovka 12V tusim 5 nebo 10W vlozena mezi prepinace ktere prepinaji srdcovku a srdcovku. Pri riznuti dojde ke skratu a zarovka "sezere" proud a nic se nedeje. Zarovka se rozne,
Cipisekmp.

Vidis, tohle jsem mel na kazdem modulu od zacatku uz v roku 2004 a postupem casu se od toho upustilo z toho duvodu, ze to bylo neucinne.
Tim myslim, ze ochrany boostru byly rychlejsi nez jakakoliv zarovka, takze pokud ochrany funguji, tak je to zbytecne.
A uplne jsem na to zapomenul.
---
Ale pokud dojde k tomu, ze ochrany nefunguji, tak by to mohlo byt lacine reseni tohoto problemu bez jakekoliv elektroniky.
---
I kdyz dnes bych tam dal asi Polyswitch pojistky 1.5A - 2A, ktere maji dlouhou dobu nabehu a teda by nereagovaly na kazdy prujezd zvukove loko a zpozdeni 2- 4 vteriny neni kriticke.
Problem je indikace, ale to by se urcite dalo nejak vyresit, treba paralerni vykonovou LED diodou.

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 6:48 pm
od BohousP
Zapojení Led k polyswitchům hledej tady: http://www.masinky.info/2012/01/chranim ... apominame/,
ale nezapomeň, že polyswitch je velmi pomalý.

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 7:02 pm
od cipisekmp
Ahoj, ja zase nevim, ze by nam rizla vyhybka zhazovala boostery nejak casto. Obcas booster pada, ale ze by to delalo pravidelne nebo nejak vyrazneji by to omezovalo provoz tak to nevim. Pouzivame konstrukci boosteru spax.
Cipisekmp.

Re: ochrana pred riznutim vyhybky

PříspěvekNapsal: stř 20 čer, 2018 7:15 pm
od radeksindy
Co vim, tak se na modulech pouziva auto zarovka 12V tusim 5 nebo 10W vlozena mezi prepinace ktere prepinaji srdcovku a srdcovku.

Používala se při jednom zapojení přepínání polarity srdcovky, kdy docházelo ke krátkým zkratům při běžném přehození. Ale to lze odstranit správným zapojením kontaktů a pokud vím, tak dnes už pod žádným nádražím žárovky nejsou. Říznutí výhybky je docela běžná věc, kromě vypnutí zesilovače nic jiného není potřeba. Jenom si občas někteří stavitelé stanic nesmí zjednodušovat práci při dělení kolejových prutů a musí skutečně oddělit srdcovku ještě před námezníkem. O zbytek se musí postarat strojvedoucí.