Stránka 2 z 5

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: pon 21 kvě, 2018 10:27 pm
od jipol57
fulda píše:spax na doma nepoužívej.
To co zkoumáš má problém v rušení a společné zemi. Většinou se to dělá tak, že se centrála použije jako CDE, jako je to popsáno TADY.
Na signálu z centrály se nejezdí, ale rozvede se do ostatních CDE zesilovačů.

Díky, ale nějak jsem z toho článku nepochopil jak by se to mělo zapojovat. No jsem blbej. Ale zaujalo mě toto http://usuaris.tinet.cat/fmco/railcom_en.html#booster Líbí s mi tam že má jasně popsaný vstup DCC IN. Ale je to vlastně obdoba toho SPAXu.

No zatím to není aktuální. Ale oddělovací úseky v délce vlaku mít nemůžu.
Děkuji všem.

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 5:23 am
od zdeno
vylamujes otvorene dvere ;-)
na modlulovke je toto davno vyresene a bezne se pouziva aj 20 useku, kde je zapojeny dalsi jiny booster.
Teda je nutne navrhnout useky tak, aby loko nemusely zastavovat nad delenim mezi boostry.
Opakujem, jen lokomotivy, vagonum je to uplne sumafuk.
Tim se vyresi vsechno uplne bez problemu.

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 5:58 am
od Jirka_US
D píše:A to stavíš kolejiště přes celou tělocvičnu?
Zapoj komerčně vyráběné zesilovače (například Roco, Lenz, Digitrax, Uhlenbrock, Zimo, nebo Digikeijs) dle návodu a budou ti na domácím kolejišti fungovat.

No a proc na tomto mini kolejisti Vam to nefunguje....????
https://www.youtube.com/watch?v=9pm8z9KJ0mQ
Ja tam slysim celkem zretelne "cvrlikani" pri prejezdu rosnicky (cas. 1.00-1.30), coz znamena ze je nekde docela zasadni chyba. Pak se nesmite divit, ze za takovych podminek muzete skutecne "ugrilovat" lokomotivu.

D píše:Dovolím si citovat z článku:
Při přejezdu obecného vozidla (lokomotivy nebo vozu), které má kovové nákolky na nápravách, na uvedeném vzorovém rozhraní dvou úseků dojde k propojení obou těchto úseků. Většina komerčně vyráběných systémů (LENZ, Digitrax, Zimo…) je na tuto skutečnost projektována a při správné činnosti a správném zapojení dle návodu výrobce nebývá uvedený stav u malého kolejiště s několika vozy problémem.

Jak jsme se presvedcili na videu, tak to spravne zapojene nemate. Ridili jste se tedy navodem ? A pokud ne, tak co Vas vedlo k tomu to zapojit jinak nez je napsano v navodu ?

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 5:59 am
od HonzaM
fulda píše:spax na doma nepoužívej.

Vysvětli proč, jaký pro to máš důvod?

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 6:43 am
od fulda
jipol57 píše:No schema jsem od něho nenašel, ale na http://dccdoma.eshop-zdarma.cz/index.ph ... uct&id=195, když tam vidím konektory popsané XpressNet tak jsem předpokládal, že bere řídící signály podobně jako z MM. A amplitudu do kolejí vytváří sám.
A kam se ty vstupní konektory připojují?

Podle nápisu XpressNet na konektorech u spaxu se pozná, že se tomuto prodejci máš vyhybat.

Eko-efektivní je použít jako boostery kostky 10764, nebo si postavit třeba BoosteR-CDE, není o mnoho lepší než spax, ale rozeznává RailCom.
---
Edit: a-ha, teď jsem si všiml další stránky, kde píšeš to samé.

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 6:44 am
od fulda
HonzaM píše:
fulda píše:spax na doma nepoužívej.

Vysvětli proč, jaký pro to máš důvod?

Kolik máš spaxů doma v kolejišti?

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 6:58 am
od HonzaM
fulda píše:
HonzaM píše:
fulda píše:spax na doma nepoužívej.

Vysvětli proč, jaký pro to máš důvod?

Kolik máš spaxů doma v kolejišti?

Jeden. Booster používám místo výstupu centrály, která dává 8A. Důvod proč tento výstup nepoužívat už jsem tady vysvětlil. Nevysvětlil jsi ale důvod proč podle Tebe SPAX nepoužívat, s jejich počtem to nijak nesouvisí, je úplně jedno jestli použiju SPAX nebo Digikeijs DR5033. Po rozšíření kolejiště budu používat dva DR5033, SPAX mám totiž jen jeden a bude lepší používat dva stejné, mající zcela shodný signál a stejné napětí díky stabilizovanemu zdroji (zdroje jsou součástí dodávky).

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 7:17 am
od vvitty
jipol57 píše:V tělocvičně to nebude, ale moje plánované kolejiště budou většinou nádraží. Osobní, nákladní, depo a 2 skryté. To je nějakých kolejí se stojícími vlaky a svítícími vagony. Samozřejmě max počet lokomotiv, 16. A tak když se tady dočtu, že centrála utáhne jen 4 mašiny se zvukem, a těch mám většinu, tak jsem začal mít obavy. Osobní chci mít určitě osvětlené, takže úseky budou propojovat nejen lokomotivy.


Slušně udělané osvětlení bude brát < 5mA zhasnuté a < 25 mA svítící. Moje H0 Bai berou v klidu 2 mA a plně svítící 16 mA.

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 7:19 am
od HonzaM
Na modulověm kolejišti modelářského kroužku ve Vraněm nad Vltavou používají několik DR5033. Nemají žádné speciální přechodové úseky a nezaznamenali dosud žádný problém způsobený rozhraním. Jedná se o kolejiště H0, na němž se provozují zvukové lokomotivy (některě i s kouŕovým generátorem) i osvětlené vozy. Jak už jsem napsal v předchozím příspěvku, boostery DR5033 mají stabilizované zdroje a prakticky stejné výstupní napětí i shodný tvar DCC signálu. Podle mého názoru není vhodné používat na jednom kolejišti různé boostery (tedy zesilovače, pokud někomu termín booster vadí).

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 7:46 am
od BohousP
vvitty píše:...
Slušně udělané osvětlení bude brát < 5mA zhasnuté a < 25 mA svítící. Moje H0 Bai berou v klidu 2 mA a plně svítící 16 mA.


To proto, že tomu rozumíš a používáš moderní LED. Celá řada modelářů si myslí, že LED potřebuje 20 mA, aby svítila. To je samozřejmě blábol. Je to sice méně, než 50 mA jako žárovka (ano, vím že jsou i 20 mA), ale viděl někdo z vás za dne zvenku vlaku, že ve vagonech se svítí? Prostě, vagon má být osvětlen za tmy a to PŘIMĚŘENĚ.

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 8:07 am
od vvitty
BohousP píše:
vvitty píše:...
Slušně udělané osvětlení bude brát < 5mA zhasnuté a < 25 mA svítící. Moje H0 Bai berou v klidu 2 mA a plně svítící 16 mA.


To proto, že tomu rozumíš a používáš moderní LED. Celá řada modelářů si myslí, že LED potřebuje 20 mA, aby svítila. To je samozřejmě blábol. Je to sice méně, než 50 mA jako žárovka (ano, vím že jsou i 20 mA), ale viděl někdo z vás za dne zvenku vlaku, že ve vagonech se svítí? Prostě, vagon má být osvětlen za tmy a to PŘIMĚŘENĚ.


I ty moje LED maji v katalogu obligatnich 20mA. Potom muze deska slouzit jako osvetleni kolejiste :D

PS: Ve dne se ve vagonech obvykle nesvitilo, ale dovolil bych si upozornit na to ze dovnitr se dostavalo dost svetla okny coz u modelu tak uplne nefunguje a okna v modelu vypadaji jako tmave diry.

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 8:17 am
od fulda
HonzaM píše:
fulda píše:
HonzaM píše:fulda: spax na doma nepoužívej.
Vysvětli proč, jaký pro to máš důvod?

Kolik máš spaxů doma v kolejišti?

Jeden. Booster používám místo výstupu centrály, která dává 8A. Důvod proč tento výstup nepoužívat už jsem tady vysvětlil. Nevysvětlil jsi ale důvod proč podle Tebe SPAX nepoužívat, s jejich počtem to nijak nesouvisí, je úplně jedno jestli použiju SPAX nebo Digikeijs DR5033. Po rozšíření kolejiště budu používat dva DR5033, SPAX mám totiž jen jeden a bude lepší používat dva stejné, mající zcela shodný signál a stejné napětí díky stabilizovanemu zdroji (zdroje jsou součástí dodávky).

OK, je to zejména proto, že spax má svou logiku orientovanou na klubová a modulová kolejiště, kde se předpokládá, že existuje větší množství lidí, kteří jsou schopni se věnovat každý jedné soupravě. To však nenastává u velkých domácích kolejišť.
BTW: DR5000 přece nemá 8A výstup, proč nepoužíváš přímo DR5000??

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 8:19 am
od BohousP
vvitty píše:
PS: Ve dne se ve vagonech obvykle nesvitilo, ale dovolil bych si upozornit na to ze dovnitr se dostavalo dost svetla okny coz u modelu tak uplne nefunguje a okna v modelu vypadaji jako tmave diry.

Celkem správně jsi použil minulý čas ... Dnes se svítí naplno po celý den. Kdo by se tím trápil ... Buď to zaplatí dotace, nebo cestující. Ideálně oba. U modelu mi to nevadí, v reálném vlaku ano.

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 8:23 am
od MiG
HonzaM píše:Na modulověm kolejišti modelářského kroužku ve Vraněm nad Vltavou používají několik DR5033. Nemají žádné speciální přechodové úseky a nezaznamenali dosud žádný problém způsobený rozhraním. Jedná se o kolejiště H0, na němž se provozují zvukové lokomotivy (některě i s kouŕovým generátorem) i osvětlené vozy. Jak už jsem napsal v předchozím příspěvku, boostery DR5033 mají stabilizované zdroje a prakticky stejné výstupní napětí i shodný tvar DCC signálu. Podle mého názoru není vhodné používat na jednom kolejišti různé boostery (tedy zesilovače, pokud někomu termín booster vadí).

Vhodnost a nevhodnost použití SPAXu je v tom, že SPAX nepošle centrále povel k vypnutí DCC. Např DR5033 to umí a teď nevím, jestli to není výrobní nastavení (hledat to nebudu).
Pokud je jako v modulovce počet současně jezdících lokomotiv stejný, jako počet lidí, kteří je ovládají, tak se může jevit vypínání jízdy při přetíženích všem jako kontraproduktivní.
Pokud je počet jezdících vlaků vyšší, než lidí, kteří je ovládají, tak se může vypnutí trakce všem při poruše jevit jako výhoda, zvláště v případě, že existují úseky, kde je nadproudová ochrana na mezi funkčnosti vzhledem k možné impedanci smyčky a zdroji.

Re: Kolik centrála “utáhne” lokomotiv

PříspěvekNapsal: úte 22 kvě, 2018 6:57 pm
od dccdoma
Ano, popis připojení signálu je matoucí, už jsem to opravil. Pro přívod se doopravdy používá jen pin 1 a 6, ostatní nejsou ani zkratované, ani připojené. Tato varianta Spaxu má možnost nastavit výstupní napětí DCC, takže nedochází k proudovým rázům při přechodu mezi úseky. Každopadné dochází k fázovému posunu oproti centrále. Doporučuji použít dva Spaxy a centrálu jen jako budič, pak je vše v pořádku. Zvažte zda vůbec posilovat napájení DCC. Centrála utáhne cca 8 lokomotiv současně v chodu, myslíte, že na vašem koleji taková situace nastane? Je také nutno připočítat osvětlené vozy, ale to je také záležitost mA. Situaci bych řešil až pokud nastane vypádávání jištění na základě přetížení.