detektor obsadenia

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

detektor obsadenia

Příspěvekod salem1309 » stř 25 dub, 2018 6:15 pm

Zdravím .mám dve otázky... ? :?:
A: čo som sa tu dočítal ,tak viem ,že dĺžka vodiča od koľajnice k detektoru obsadenia má byť čo najkratšia, ale niekedy je to problém splniť, tak ma zaujíma ,aká môže byť cca.max. dĺžka, aby to ešte pracovalo spoľahlivo... :idea:
B:môžu s tým byť problémy keď mi bude zastavovať súprava na úseku, kde je prechod medzi dvomi DCC zosilovačmi?...
vďaka :wink:
salem1309
 
Příspěvky: 38
Registrován: ned 13 zář, 2015 7:01 pm

Re: detektor obsadenia

Příspěvekod BohousP » stř 25 dub, 2018 6:27 pm

A: doporučení 20-50 cm, ale vlivů je mnoho. Způsob instalace vodičů, úroveň rušení atd.
B: nerozumím situaci.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2920
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: detektor obsadenia

Příspěvekod salem1309 » stř 25 dub, 2018 6:33 pm

B: traťový úsek - zosilovač A a hneď za nim traťový úsek - zosilovač B ,v ktorom je návestidlo..čiže vlak zastaví a prepoji oba úseky...čas zastavenia neurčito...
salem1309
 
Příspěvky: 38
Registrován: ned 13 zář, 2015 7:01 pm

Re: detektor obsadenia

Příspěvekod MiG » stř 25 dub, 2018 7:20 pm

Velmi nedobře. Hrozí neočekávané reakce až zničení zesilovače/čů nebo lokomotivy v krajním případě.
Musí zastavit před dělením.
Pokud zastaví za dělením (asi možná jen loko), stále hrozí, že budou propojeny zesilovače některým kolečkem soupravy.
Jestli se jezdí na ruku, tak si obsluha může pamatovat, že nesmí lokomotivou ani žádným dvojkolím zastavit na styku, ale může na to zapomenout.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: detektor obsadenia

Příspěvekod Ferda » stř 25 dub, 2018 7:28 pm

Délka vodičů je doporučená.
Před týdnem ve Vratimově byla poprvé v provozu odbočka ODRA.
Ke shazování návěstidel byl použit detektor "ala Fulda" a délky vodičů byly 2x cca 400mm a 2x délka přes 1 metr. Funkce zcela bez potíží.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: detektor obsadenia

Příspěvekod Jirka_US » čtv 26 dub, 2018 4:57 am

salem1309 píše:Zdravím .mám dve otázky... ? :?:
A: čo som sa tu dočítal ,tak viem ,že dĺžka vodiča od koľajnice k detektoru obsadenia má byť čo najkratšia, ale niekedy je to problém splniť, tak ma zaujíma ,aká môže byť cca.max. dĺžka, aby to ešte pracovalo spoľahlivo... :idea:

Zalezi jestli se jedna o detektor "ala Paco" nebo napr. proudovy detektor na bazi proudoveho transformatoru nebo detektory od firmy Digitax. U detektoru s proudovym transformatorem je z principu zjevne, ze nezalezi, kde je proudovy transformator umisten. U detektoru firmy Digitrax BDL168 si nepamatuji, ze by existovalo nejake doporuceni pro delku, ale troufnu si rici, ze pro prumerne ceske kolejiste nebude delka vodice problem.
B:môžu s tým byť problémy keď mi bude zastavovať súprava na úseku, kde je prechod medzi dvomi DCC zosilovačmi?..

MiG píše:Velmi nedobře. Hrozí neočekávané reakce až zničení zesilovače/čů nebo lokomotivy v krajním případě.
Musí zastavit před dělením.
Pokud zastaví za dělením (asi možná jen loko), stále hrozí, že budou propojeny zesilovače některým kolečkem soupravy.
Jestli se jezdí na ruku, tak si obsluha může pamatovat, že nesmí lokomotivou ani žádným dvojkolím zastavit na styku, ale může na to zapomenout.

Tak to snad plati pouze pro technologii "ala Moduly Brno", ale rozhodne ne obecne. Urcite to neplati pro boostery a DCC stanice od Digitraxu (dale napr.Lenze), pokud jsou dodrzena doporuceni a pouzity komponenty tak jak maji. Kdyby modelari americkych zeleznic meli davat pozor, jestli nektere ze ca.200 naprav jedne soupravy nahodou nestoji na rozhrani 2 boosteru, to by nikdy v zivote DCC nepouzili. Dokazete si predstavit, ze by nekdo na klubovem kolejisti nebo modulech hlidal rekneme 1000 naprav (5 souprav) a v Nku ? Jak si to technicky predstavujete ? Mam na mysli tuto vetu: "tak si obsluha může pamatovat, že nesmí lokomotivou ani žádným dvojkolím zastavit na styku".
Jen prosim nez zacnete vysvetlovat, ze u Vas v klubu to tak je, tak si prosim nejdrive zkontrolujte, ze vse je zapojene tak jak ma byt. Urcite Vam budu verit, ze to lze zapojit chybne a tak jak to popisujete, ale zde selsky rozum veli, ze asi neco neni vporadku. Pokud nato clovek neprijde sam, tak by se clovek mel podivat jak to delaji nekde jinde. Vubec si nedokazi predstavit situaci, ze by se modelarum na styku 2 useku nicily lokomotivy nebo boostery od firmy XYZ, ktere jsou nato zkonstruovane a firma se tvarila, ze se nic nedeje. Verte, ze to by ta firma uz tady dnes nebyla. A to pomijim takove prakticke zkusenosti jako, ze pri provoznim setkani je obvykle, ze novy strojvedouci jede s "pilotem" a napamatuji si, ze by nekdo nekdy vyslovil vetu nemuzes stat na rozhrani 2 boosteru, to by take musely byt nejak oznaceny ze..mysleno ty hranice.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: detektor obsadenia

Příspěvekod Bedlisch » čtv 26 dub, 2018 5:27 am

Ferda píše:Délka vodičů je doporučená.

To jsou tzv. nesplnitelná doporučení :D
Bedlisch
 
Příspěvky: 329
Registrován: úte 09 lis, 2010 8:43 pm
Bydliště: Liberec

Re: detektor obsadenia

Příspěvekod sidlo » čtv 26 dub, 2018 5:36 am

Jirka_US píše:U detektoru s proudovym transformatorem je z principu zjevne, ze nezalezi, kde je proudovy transformator umisten.

Nezhoršuje proudový transformátor kvalitu DCC signálu?
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: detektor obsadenia

Příspěvekod Jirka_US » čtv 26 dub, 2018 11:28 am

sidlo píše:
Jirka_US píše:U detektoru s proudovym transformatorem je z principu zjevne, ze nezalezi, kde je proudovy transformator umisten.

Nezhoršuje proudový transformátor kvalitu DCC signálu?

Jakym zpusobem by ho mel zhorsovat ?
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: detektor obsadenia

Příspěvekod MiG » čtv 26 dub, 2018 12:01 pm

Jirka_US píše:Tak to snad plati pouze pro technologii "ala Moduly Brno", ale rozhodne ne obecne. Urcite to neplati pro boostery a DCC stanice od Digitraxu (dale napr.Lenze), pokud jsou dodrzena doporuceni a pouzity komponenty tak jak maji. Kdyby modelari americkych zeleznic meli davat pozor, jestli nektere ze ca.200 naprav jedne soupravy nahodou nestoji na rozhrani 2 boosteru, to by nikdy v zivote DCC nepouzili. Dokazete si predstavit, ze by nekdo na klubovem kolejisti nebo modulech hlidal rekneme 1000 naprav (5 souprav) a v Nku ? Jak si to technicky predstavujete ? Mam na mysli tuto vetu: "tak si obsluha může pamatovat, že nesmí lokomotivou ani žádným dvojkolím zastavit na styku".
Jen prosim nez zacnete vysvetlovat, ze u Vas v klubu to tak je, tak si prosim nejdrive zkontrolujte, ze vse je zapojene tak jak ma byt. Urcite Vam budu verit, ze to lze zapojit chybne a tak jak to popisujete, ale zde selsky rozum veli, ze asi neco neni vporadku. Pokud nato clovek neprijde sam, tak by se clovek mel podivat jak to delaji nekde jinde. Vubec si nedokazi predstavit situaci, ze by se modelarum na styku 2 useku nicily lokomotivy nebo boostery od firmy XYZ, ktere jsou nato zkonstruovane a firma se tvarila, ze se nic nedeje. Verte, ze to by ta firma uz tady dnes nebyla. A to pomijim takove prakticke zkusenosti jako, ze pri provoznim setkani je obvykle, ze novy strojvedouci jede s "pilotem" a napamatuji si, ze by nekdo nekdy vyslovil vetu nemuzes stat na rozhrani 2 boosteru, to by take musely byt nejak oznaceny ze..mysleno ty hranice.

Platí to obecně, když je z dotazu patrné, že tazatel nezná všechna doporučení ohledně komponent a jejich zapojení, aby mu paralelní práce zesilovačů fungovala stejně, jako modelářům amerických železnic.
Vzhledem k tomu, že technicky zdatnější členové našeho klubu jsou lenošní před každým setkáním přeměřovat a hlavně kalibrovat všechny použité zesilovače, spokojujeme se s tím, že označujeme rozhraní dvou zesilovačů a vydáváme doporučení na těchto rozhraních nezastavovat s hnacími vozidly.
Jirka_US píše:a napamatuji si, ze by nekdo nekdy vyslovil vetu nemuzes stat na rozhrani 2 boosteru

To bude nejspíš tím, že krátkodobé zastavení má fatální následky jen v případě, že je dané rozhraní chybou při zapojování a kontrole protifázové.
Je dost lokomotiv, které jsou schopny takové rozhraní přejet traťovou rychlostí bez většího zaváhání (platí pro TT).
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: detektor obsadenia

Příspěvekod Jirka_US » čtv 26 dub, 2018 12:18 pm

MiG píše:
Jirka_US píše:a napamatuji si, ze by nekdo nekdy vyslovil vetu nemuzes stat na rozhrani 2 boosteru

To bude nejspíš tím, že krátkodobé zastavení má fatální následky jen v případě, že je dané rozhraní chybou při zapojování a kontrole protifázové.

Ano pokud ty boostery nemaji zadne jisteni nebo nefunkcni jisteni, tak mate pravdu. A je to jedno z tech doporuceni jak vy rikate modelaru americkych zeleznic, tedy pouzivat boostery s funkcnim jistenim.
MiG píše:Je dost lokomotiv, které jsou schopny takové rozhraní přejet traťovou rychlostí bez většího zaváhání (platí pro TT).

Co tim myslite, muzete to trochu popsat vice do detailu. Proc by to rozhrani nemela lokomotiva prejet ? Ktere lokomotivy to neprejedou a proc ?
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: detektor obsadenia

Příspěvekod MiG » čtv 26 dub, 2018 12:37 pm

Jirka_US píše:
MiG píše:
Jirka_US píše:a napamatuji si, ze by nekdo nekdy vyslovil vetu nemuzes stat na rozhrani 2 boosteru

To bude nejspíš tím, že krátkodobé zastavení má fatální následky jen v případě, že je dané rozhraní chybou při zapojování a kontrole protifázové.

Ano pokud ty boostery nemaji zadne jisteni nebo nefunkcni jisteni, tak mate pravdu. A je to jedno z tech doporuceni jak vy rikate modelaru americkych zeleznic, tedy pouzivat boostery s funkcnim jistenim.

Tak nám místo obecných proklamací o amerických modelářích napište, co všechno musíte udělat, abyste měl zesilovače s funkčním jištěním.
Alespoň se konečně něco konkrétního salem1309 dozví.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: detektor obsadenia

Příspěvekod fulda » čtv 26 dub, 2018 12:54 pm

salem1309 píše:B:môžu s tým byť problémy keď mi bude zastavovať súprava na úseku, kde je prechod medzi dvomi DCC zosilovačmi?...

Bod první - hlavně moc nečti, co dělají v americe, tam je totiž možné všechno :!:

U nás v Evropě, a ve střední Evropě zvlášť, by se mohlo stát, že budou vlaky v kolejišti rozestavěné nerovnoměrně. V extrémním případě budou všechny ostatní vlaky právě v oblasti, kterou napájí jeden booster a jen tento jediný bude tak nešikovně postavený, že propojuje obě oblasti.

Pochopitelně víme, že oba boostry jsou naprosto ideálně kalibrované, zdroje jsou naprosto dokonalé, no prostě nedělal to žádný blbec že.

Takže z jednoduchého principu se ta nešťastná elektrika rozhodne, že bude rozkládat proud do dvou naprosto ideálních zdrojů, které mají naprosto ideální parametry.
Takže jedna polovina proudu poteče do prvního boosteru a druhá do druhého boosteru. A kudy tam poteče? No přeci přes sběrače/kolečka té lokomotivy, která stojí uprostřed.

Takže, pokud tvoje lokomotiva nemá sběrače a kolečka stavěná na dlouhodobou zátěž stejnou jako je proudová zátěž těch boosterů, tak jí raději nenechávej dlouho stát mezi boosterama. Většina lokomotiv se začne bezdůvodně zahřívat a kroutit a to modelářům většinou vadí.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: detektor obsadenia

Příspěvekod vvitty » čtv 26 dub, 2018 1:04 pm

Stalo by za to zminit ze to plati nejen pro lokomotivy, ale take pro vagony. Zejmena ty osobni u kterych je osvetleni nebo priprava na nej udelana tak ze pro jistotu natvrdo propojuje oba podvozky.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2622
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: detektor obsadenia

Příspěvekod Jirka_US » čtv 26 dub, 2018 1:13 pm

fulda píše:
salem1309 píše:B:môžu s tým byť problémy keď mi bude zastavovať súprava na úseku, kde je prechod medzi dvomi DCC zosilovačmi?...

Bod první - hlavně moc nečti, co dělají v americe, tam je totiž možné všechno :!:

Fremo pochazi z Ameriky ?
fulda píše:Pochopitelně víme, že oba boostry jsou naprosto ideálně kalibrované, zdroje jsou naprosto dokonalé, no prostě nedělal to žádný blbec že.

Ikdyz idealni nejsou, tak to nicemy nevadi v ramci rozumneho limitu.
fulda píše:Takže z jednoduchého principu se ta nešťastná elektrika rozhodne, že bude rozkládat proud do dvou naprosto ideálních zdrojů, které mají naprosto ideální parametry.
Takže jedna polovina proudu poteče do prvního boosteru a druhá do druhého boosteru. A kudy tam poteče? No přeci přes sběrače/kolečka té lokomotivy, která stojí uprostřed.

Pokud ti to takto funguje, tak selsky rozum veli, ze je asi neco spatne....asi bych se podival a zacal hledat chybu neco jako "ground loop".
A obecne plati, ze kdyz ten prechod nevadi lokomotivam, tak celkem logicky nevadi ani vozum s osvetlenim.Jen je treba to nejdrive vyzkouset s korektnim zapojenim a ne jen teoretizovat...
Naposledy upravil Jirka_US dne čtv 26 dub, 2018 1:17 pm, celkově upraveno 1
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Další

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků