Stránka 1 z 7

detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: stř 25 dub, 2018 6:15 pm
od salem1309
Zdravím .mám dve otázky... ? :?:
A: čo som sa tu dočítal ,tak viem ,že dĺžka vodiča od koľajnice k detektoru obsadenia má byť čo najkratšia, ale niekedy je to problém splniť, tak ma zaujíma ,aká môže byť cca.max. dĺžka, aby to ešte pracovalo spoľahlivo... :idea:
B:môžu s tým byť problémy keď mi bude zastavovať súprava na úseku, kde je prechod medzi dvomi DCC zosilovačmi?...
vďaka :wink:

Re: detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: stř 25 dub, 2018 6:27 pm
od BohousP
A: doporučení 20-50 cm, ale vlivů je mnoho. Způsob instalace vodičů, úroveň rušení atd.
B: nerozumím situaci.

Re: detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: stř 25 dub, 2018 6:33 pm
od salem1309
B: traťový úsek - zosilovač A a hneď za nim traťový úsek - zosilovač B ,v ktorom je návestidlo..čiže vlak zastaví a prepoji oba úseky...čas zastavenia neurčito...

Re: detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: stř 25 dub, 2018 7:20 pm
od MiG
Velmi nedobře. Hrozí neočekávané reakce až zničení zesilovače/čů nebo lokomotivy v krajním případě.
Musí zastavit před dělením.
Pokud zastaví za dělením (asi možná jen loko), stále hrozí, že budou propojeny zesilovače některým kolečkem soupravy.
Jestli se jezdí na ruku, tak si obsluha může pamatovat, že nesmí lokomotivou ani žádným dvojkolím zastavit na styku, ale může na to zapomenout.

Re: detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: stř 25 dub, 2018 7:28 pm
od Ferda
Délka vodičů je doporučená.
Před týdnem ve Vratimově byla poprvé v provozu odbočka ODRA.
Ke shazování návěstidel byl použit detektor "ala Fulda" a délky vodičů byly 2x cca 400mm a 2x délka přes 1 metr. Funkce zcela bez potíží.

Re: detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: čtv 26 dub, 2018 4:57 am
od Jirka_US
salem1309 píše:Zdravím .mám dve otázky... ? :?:
A: čo som sa tu dočítal ,tak viem ,že dĺžka vodiča od koľajnice k detektoru obsadenia má byť čo najkratšia, ale niekedy je to problém splniť, tak ma zaujíma ,aká môže byť cca.max. dĺžka, aby to ešte pracovalo spoľahlivo... :idea:

Zalezi jestli se jedna o detektor "ala Paco" nebo napr. proudovy detektor na bazi proudoveho transformatoru nebo detektory od firmy Digitax. U detektoru s proudovym transformatorem je z principu zjevne, ze nezalezi, kde je proudovy transformator umisten. U detektoru firmy Digitrax BDL168 si nepamatuji, ze by existovalo nejake doporuceni pro delku, ale troufnu si rici, ze pro prumerne ceske kolejiste nebude delka vodice problem.
B:môžu s tým byť problémy keď mi bude zastavovať súprava na úseku, kde je prechod medzi dvomi DCC zosilovačmi?..

MiG píše:Velmi nedobře. Hrozí neočekávané reakce až zničení zesilovače/čů nebo lokomotivy v krajním případě.
Musí zastavit před dělením.
Pokud zastaví za dělením (asi možná jen loko), stále hrozí, že budou propojeny zesilovače některým kolečkem soupravy.
Jestli se jezdí na ruku, tak si obsluha může pamatovat, že nesmí lokomotivou ani žádným dvojkolím zastavit na styku, ale může na to zapomenout.

Tak to snad plati pouze pro technologii "ala Moduly Brno", ale rozhodne ne obecne. Urcite to neplati pro boostery a DCC stanice od Digitraxu (dale napr.Lenze), pokud jsou dodrzena doporuceni a pouzity komponenty tak jak maji. Kdyby modelari americkych zeleznic meli davat pozor, jestli nektere ze ca.200 naprav jedne soupravy nahodou nestoji na rozhrani 2 boosteru, to by nikdy v zivote DCC nepouzili. Dokazete si predstavit, ze by nekdo na klubovem kolejisti nebo modulech hlidal rekneme 1000 naprav (5 souprav) a v Nku ? Jak si to technicky predstavujete ? Mam na mysli tuto vetu: "tak si obsluha může pamatovat, že nesmí lokomotivou ani žádným dvojkolím zastavit na styku".
Jen prosim nez zacnete vysvetlovat, ze u Vas v klubu to tak je, tak si prosim nejdrive zkontrolujte, ze vse je zapojene tak jak ma byt. Urcite Vam budu verit, ze to lze zapojit chybne a tak jak to popisujete, ale zde selsky rozum veli, ze asi neco neni vporadku. Pokud nato clovek neprijde sam, tak by se clovek mel podivat jak to delaji nekde jinde. Vubec si nedokazi predstavit situaci, ze by se modelarum na styku 2 useku nicily lokomotivy nebo boostery od firmy XYZ, ktere jsou nato zkonstruovane a firma se tvarila, ze se nic nedeje. Verte, ze to by ta firma uz tady dnes nebyla. A to pomijim takove prakticke zkusenosti jako, ze pri provoznim setkani je obvykle, ze novy strojvedouci jede s "pilotem" a napamatuji si, ze by nekdo nekdy vyslovil vetu nemuzes stat na rozhrani 2 boosteru, to by take musely byt nejak oznaceny ze..mysleno ty hranice.

Re: detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: čtv 26 dub, 2018 5:27 am
od Bedlisch
Ferda píše:Délka vodičů je doporučená.

To jsou tzv. nesplnitelná doporučení :D

Re: detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: čtv 26 dub, 2018 5:36 am
od sidlo
Jirka_US píše:U detektoru s proudovym transformatorem je z principu zjevne, ze nezalezi, kde je proudovy transformator umisten.

Nezhoršuje proudový transformátor kvalitu DCC signálu?

Re: detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: čtv 26 dub, 2018 11:28 am
od Jirka_US
sidlo píše:
Jirka_US píše:U detektoru s proudovym transformatorem je z principu zjevne, ze nezalezi, kde je proudovy transformator umisten.

Nezhoršuje proudový transformátor kvalitu DCC signálu?

Jakym zpusobem by ho mel zhorsovat ?

Re: detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: čtv 26 dub, 2018 12:01 pm
od MiG
Jirka_US píše:Tak to snad plati pouze pro technologii "ala Moduly Brno", ale rozhodne ne obecne. Urcite to neplati pro boostery a DCC stanice od Digitraxu (dale napr.Lenze), pokud jsou dodrzena doporuceni a pouzity komponenty tak jak maji. Kdyby modelari americkych zeleznic meli davat pozor, jestli nektere ze ca.200 naprav jedne soupravy nahodou nestoji na rozhrani 2 boosteru, to by nikdy v zivote DCC nepouzili. Dokazete si predstavit, ze by nekdo na klubovem kolejisti nebo modulech hlidal rekneme 1000 naprav (5 souprav) a v Nku ? Jak si to technicky predstavujete ? Mam na mysli tuto vetu: "tak si obsluha může pamatovat, že nesmí lokomotivou ani žádným dvojkolím zastavit na styku".
Jen prosim nez zacnete vysvetlovat, ze u Vas v klubu to tak je, tak si prosim nejdrive zkontrolujte, ze vse je zapojene tak jak ma byt. Urcite Vam budu verit, ze to lze zapojit chybne a tak jak to popisujete, ale zde selsky rozum veli, ze asi neco neni vporadku. Pokud nato clovek neprijde sam, tak by se clovek mel podivat jak to delaji nekde jinde. Vubec si nedokazi predstavit situaci, ze by se modelarum na styku 2 useku nicily lokomotivy nebo boostery od firmy XYZ, ktere jsou nato zkonstruovane a firma se tvarila, ze se nic nedeje. Verte, ze to by ta firma uz tady dnes nebyla. A to pomijim takove prakticke zkusenosti jako, ze pri provoznim setkani je obvykle, ze novy strojvedouci jede s "pilotem" a napamatuji si, ze by nekdo nekdy vyslovil vetu nemuzes stat na rozhrani 2 boosteru, to by take musely byt nejak oznaceny ze..mysleno ty hranice.

Platí to obecně, když je z dotazu patrné, že tazatel nezná všechna doporučení ohledně komponent a jejich zapojení, aby mu paralelní práce zesilovačů fungovala stejně, jako modelářům amerických železnic.
Vzhledem k tomu, že technicky zdatnější členové našeho klubu jsou lenošní před každým setkáním přeměřovat a hlavně kalibrovat všechny použité zesilovače, spokojujeme se s tím, že označujeme rozhraní dvou zesilovačů a vydáváme doporučení na těchto rozhraních nezastavovat s hnacími vozidly.
Jirka_US píše:a napamatuji si, ze by nekdo nekdy vyslovil vetu nemuzes stat na rozhrani 2 boosteru

To bude nejspíš tím, že krátkodobé zastavení má fatální následky jen v případě, že je dané rozhraní chybou při zapojování a kontrole protifázové.
Je dost lokomotiv, které jsou schopny takové rozhraní přejet traťovou rychlostí bez většího zaváhání (platí pro TT).

Re: detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: čtv 26 dub, 2018 12:18 pm
od Jirka_US
MiG píše:
Jirka_US píše:a napamatuji si, ze by nekdo nekdy vyslovil vetu nemuzes stat na rozhrani 2 boosteru

To bude nejspíš tím, že krátkodobé zastavení má fatální následky jen v případě, že je dané rozhraní chybou při zapojování a kontrole protifázové.

Ano pokud ty boostery nemaji zadne jisteni nebo nefunkcni jisteni, tak mate pravdu. A je to jedno z tech doporuceni jak vy rikate modelaru americkych zeleznic, tedy pouzivat boostery s funkcnim jistenim.
MiG píše:Je dost lokomotiv, které jsou schopny takové rozhraní přejet traťovou rychlostí bez většího zaváhání (platí pro TT).

Co tim myslite, muzete to trochu popsat vice do detailu. Proc by to rozhrani nemela lokomotiva prejet ? Ktere lokomotivy to neprejedou a proc ?

Re: detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: čtv 26 dub, 2018 12:37 pm
od MiG
Jirka_US píše:
MiG píše:
Jirka_US píše:a napamatuji si, ze by nekdo nekdy vyslovil vetu nemuzes stat na rozhrani 2 boosteru

To bude nejspíš tím, že krátkodobé zastavení má fatální následky jen v případě, že je dané rozhraní chybou při zapojování a kontrole protifázové.

Ano pokud ty boostery nemaji zadne jisteni nebo nefunkcni jisteni, tak mate pravdu. A je to jedno z tech doporuceni jak vy rikate modelaru americkych zeleznic, tedy pouzivat boostery s funkcnim jistenim.

Tak nám místo obecných proklamací o amerických modelářích napište, co všechno musíte udělat, abyste měl zesilovače s funkčním jištěním.
Alespoň se konečně něco konkrétního salem1309 dozví.

Re: detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: čtv 26 dub, 2018 12:54 pm
od fulda
salem1309 píše:B:môžu s tým byť problémy keď mi bude zastavovať súprava na úseku, kde je prechod medzi dvomi DCC zosilovačmi?...

Bod první - hlavně moc nečti, co dělají v americe, tam je totiž možné všechno :!:

U nás v Evropě, a ve střední Evropě zvlášť, by se mohlo stát, že budou vlaky v kolejišti rozestavěné nerovnoměrně. V extrémním případě budou všechny ostatní vlaky právě v oblasti, kterou napájí jeden booster a jen tento jediný bude tak nešikovně postavený, že propojuje obě oblasti.

Pochopitelně víme, že oba boostry jsou naprosto ideálně kalibrované, zdroje jsou naprosto dokonalé, no prostě nedělal to žádný blbec že.

Takže z jednoduchého principu se ta nešťastná elektrika rozhodne, že bude rozkládat proud do dvou naprosto ideálních zdrojů, které mají naprosto ideální parametry.
Takže jedna polovina proudu poteče do prvního boosteru a druhá do druhého boosteru. A kudy tam poteče? No přeci přes sběrače/kolečka té lokomotivy, která stojí uprostřed.

Takže, pokud tvoje lokomotiva nemá sběrače a kolečka stavěná na dlouhodobou zátěž stejnou jako je proudová zátěž těch boosterů, tak jí raději nenechávej dlouho stát mezi boosterama. Většina lokomotiv se začne bezdůvodně zahřívat a kroutit a to modelářům většinou vadí.

Re: detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: čtv 26 dub, 2018 1:04 pm
od vvitty
Stalo by za to zminit ze to plati nejen pro lokomotivy, ale take pro vagony. Zejmena ty osobni u kterych je osvetleni nebo priprava na nej udelana tak ze pro jistotu natvrdo propojuje oba podvozky.

Re: detektor obsadenia

PříspěvekNapsal: čtv 26 dub, 2018 1:13 pm
od Jirka_US
fulda píše:
salem1309 píše:B:môžu s tým byť problémy keď mi bude zastavovať súprava na úseku, kde je prechod medzi dvomi DCC zosilovačmi?...

Bod první - hlavně moc nečti, co dělají v americe, tam je totiž možné všechno :!:

Fremo pochazi z Ameriky ?
fulda píše:Pochopitelně víme, že oba boostry jsou naprosto ideálně kalibrované, zdroje jsou naprosto dokonalé, no prostě nedělal to žádný blbec že.

Ikdyz idealni nejsou, tak to nicemy nevadi v ramci rozumneho limitu.
fulda píše:Takže z jednoduchého principu se ta nešťastná elektrika rozhodne, že bude rozkládat proud do dvou naprosto ideálních zdrojů, které mají naprosto ideální parametry.
Takže jedna polovina proudu poteče do prvního boosteru a druhá do druhého boosteru. A kudy tam poteče? No přeci přes sběrače/kolečka té lokomotivy, která stojí uprostřed.

Pokud ti to takto funguje, tak selsky rozum veli, ze je asi neco spatne....asi bych se podival a zacal hledat chybu neco jako "ground loop".
A obecne plati, ze kdyz ten prechod nevadi lokomotivam, tak celkem logicky nevadi ani vozum s osvetlenim.Jen je treba to nejdrive vyzkouset s korektnim zapojenim a ne jen teoretizovat...