Stránka 1 z 1

Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

PříspěvekNapsal: ned 12 lis, 2017 3:30 pm
od Franky
Zdravím přátelé,
mohl by mi někdo potvrdit nebo vyvrátit moji myšlenku částečné automatizace provozu v DCC např. tramvaji na uzavřeném okruhu za pomocí modulu BM3 od Lenze. Pokud chci například v jednom směru realizovat pohyb 3 tramvají po jednotlivých zastávkách, potřebuji o 1 úsek víc, tzn. 4 viz.schéma. Z návodu chápu funkci autobloku tak, že jakmile se uvolní následující úsek (tramvaj/lokomotiva) automatický pokračuje do něj (když návestidlo neříká opak). Moje úvaha byla, že ovládám pouze jednu soupravu a ty dvě za ní se posouvají automaticky tak, jak já uvolňuji vždy předchozí úsek. Návěstidla nejsou. Je to reálné nebo jsem úplně mimo?

Tramvajový provoz by měl doplňovat primární železnici na kolejišti. Na plně automatizovaný provoz pomocí PC nemám znalosti a toto bylo jediné, co mě v tuto chvíli napadlo... Cílem je věnovat hlavní pozornost vlakům a tramvaje by si tak trochu žily svý životem nebo by je ovládal extra člověk/myš.

Schéma v příloze. Zkrátka když vozem 1 odjedu ze zastávky č.3 do 4, tak jestli se vozy za mnou postupně presunou do následující stanice automaticky. Moduly se vzájemně za sebou propojují a v návodu se na konci používá modul BM2 - je to nutné? Lze vzájemně propojit první a poslední modul BM3?

Díky moc za rady

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

PříspěvekNapsal: pon 13 lis, 2017 10:53 am
od D
Principiálně myšlenka správně je, zapojení by mělo fungovat tak, jak jsi ho vymyslel. Jediné úskalí vidím v tom, že počet tramvají bude muset být vždy přesně o jednu nižší, než počet úseků, jinak pojede / bude stát vše. Ale i tak, realitu tramvajového provozu budou podobné přískoky jediné jedoucí tramvaje mezi zastávkami připomínat jen vzdáleně.

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

PříspěvekNapsal: pon 13 lis, 2017 12:06 pm
od zdeno
neco podobne jsem resil jako autoblok na analogu ;-)
---
Hlavni problem je v tom, co bude startovat zastavenou tramvaj ? Respektive, jak poznas, ze ta tramvaj uz zastavila a nebo teprve prijizdi ?
Teda je tam hazard v tom, ze nedokazes poznat, ci ta loko stoji nebo teprve prijizdi. Detekce obsazeni nedokaze rozlisit zastavenou a jedouci loko.
Reseni je dvojnasobna detekce, teda prijezd a nasledne zastaveni.
---
Dneska bych to asi resil konecnym automatem, ktery by generoval DCC prikazy a ty bych musel presne umistit do realneho casu.
Tim by se vlastne vyresilo vsechno, dokonce i mozne zvukove projevy tech tramvaji a nepravidelna jizda a rychlost. ;-)
V zasade by to byla opakujici se smycka, kdy by loko zacinaly a koncily ve stejnem postaveni.

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

PříspěvekNapsal: pon 13 lis, 2017 12:12 pm
od D
zdeno:
Startovat i zastavovat bude BM3 Lenz. Snímá obsazenost v obou úsecích (vjezdový i zastavovací), zastavuje podle obsazenosti předchozího modulu BM3.

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

PříspěvekNapsal: pon 13 lis, 2017 12:42 pm
od zdeno
nikomu se nevnucuji, ja jen napisal, jak bych to resil sam.

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

PříspěvekNapsal: čtv 30 lis, 2017 8:49 pm
od Franky
Ok chlapci. Díky za postřehy

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

PříspěvekNapsal: úte 01 led, 2019 2:34 pm
od Franky
Ahoj všem,
rozhodl jsem se z teorie pokročit k praxi. Zapojil jsem dva moduly BM3 za sebe, abych otestoval nejjednodušší formu autobloku. Bohužel i když je úsek ozn. jako B3 (brzdící) a J3 (jízdní) obsazen tramvají, Bardotka v následujícím úseku B2 do B3 přesto vjede. A to i když ji svítí červená. Několik údajů z testování:

- oba vozy mají dekodér Lenz Silver
- ABC je u obou aktivováno (CV51 - bit 2).
- funkci ABC u obou vozů jsem úspěšně otestoval na modulu BM1, kdy zastavují v brzdícím úseku a lze i vycouvat od pomyslného návěstidla
- u modulu BM1 jsem ale musel prohodit oproti návodu připojení brzdícího a jízdního úseku u modulu
- při použití BM3 couvat nelze, což je samo o sobě špatně. Jako u BM1 jsem zkusil prohodit připojení brzdícího a jízdního úseku a taky nic
- po odstranění vozu z úseku 3 se rozsvítí zelená u následujícího úseku 2

Nenapadá někoho, kde by mohl být problém? Děkuji za jakékoliv postřehy.

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

PříspěvekNapsal: úte 01 led, 2019 4:30 pm
od Pater
Franky píše:- u modulu BM1 jsem ale musel prohodit oproti návodu připojení brzdícího a jízdního úseku u modulu
- při použití BM3 couvat nelze, což je samo o sobě špatně. Jako u BM1 jsem zkusil prohodit připojení brzdícího a jízdního úseku a taky nic

BM3 funguje pro pravou kolej ve směru jízdy. Máš v loko aktivované ABC pro oba směry? Pokud jsi musel otočit oproti návodu BM1 úseky, zkus otočit loko. Pak by mělo jít couvat i u BM3 a Barča by se neměla rozjet.

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

PříspěvekNapsal: pát 04 led, 2019 9:49 am
od Franky
Tak jsem se vrátil na začátek a sice k BM1. Testuji nyní pouze s tramvají KATO. Obousměrný provoz zdá se částečně pomohl. V CV51 jsem aktivoval bity 1 (konstantní dráha), 2 (funkce ABC) a 3 (obousměrný provoz) a to zapsáním hodnoty/value CV51=7. V CV52 jsem různě experimentoval s brzdnou konstantní dráhou. Překvapilo mě, jak nízkou musím dát hodnotu, aby tramvaj zastavila relativně brzy po vjetí do brzdícího úseku (max hodnoty 0 - 5, při 10 jede strašně daleko a max.hodnota je až 255). Vše se zdá funguje a to bez ohledu zda tramvaj jede popředu nebo pozadu jak píše Pater. Jediný problém je, že není schopná v brzdícím úseku couvat. Jakmile se přesune do jízdního úseku - couvá. Schopná vycouvat je pouze při aktivaci pouze ABC (CV51=2). Nenapadá někoho něco?

A ještě jeden dotaz. Mohl by mi prosím někdo vysvětlit k čemu je CV53 (pomalá jízda při ABC)? Ať jsem dal jakoukoliv hodnotu, nikde se mi rozdíl neprojevil. Nebo se musí aktivovat pomalá jízda funkčním tlačítkem?

Děkuji za pomoc

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

PříspěvekNapsal: pát 04 led, 2019 11:46 am
od Pater
Franky píše: Jediný problém je, že není schopná v brzdícím úseku couvat. Jakmile se přesune do jízdního úseku - couvá. Schopná vycouvat je pouze při aktivaci pouze ABC (CV51=2). Nenapadá někoho něco?

Dekodéry Lenz umí deaktivovat ABC při posunu ( standartně F3). Zapneš posun a jedeš směrem kterým chceš. Nezkoušel jsem.

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

PříspěvekNapsal: pát 04 led, 2019 12:29 pm
od fulda
Franky píše:A ještě jeden dotaz. Mohl by mi prosím někdo vysvětlit k čemu je CV53 (pomalá jízda při ABC)? Ať jsem dal jakoukoliv hodnotu, nikde se mi rozdíl neprojevil. Nebo se musí aktivovat pomalá jízda funkčním tlačítkem?

Tady ti mohu prozratit jen co bylo u prvního návrhu, ale to nemusí být přesná pravda.

Plánovalo se, že při menší nesymetrii lokomotiva zpomalí na rychlost danou v CP53. Tedy jako že před vjezdem do zhlaví lokomotiva zpomalí a očekává "stůj" nebo jak se ten znak jmenuje.
Nebo zpomalí při průjezdu nechráněného přejezdu.

Technická realizace je přemostěním jedné z trojice diod v ABC modulu.

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

PříspěvekNapsal: pát 04 led, 2019 12:33 pm
od Pater
Franky píše: V CV51 jsem aktivoval bity 1 (konstantní dráha), 2 (funkce ABC) a 3 (obousměrný provoz) a to zapsáním hodnoty/value CV51=7. V CV52 jsem různě experimentoval s brzdnou konstantní dráhou.
Mohl by mi prosím někdo vysvětlit k čemu je CV53 (pomalá jízda při ABC)? Ať jsem dal jakoukoliv hodnotu, nikde se mi rozdíl neprojevil. Nebo se musí aktivovat pomalá jízda funkčním tlačítkem?

Pokud je aktivní 1 bit v CV51(konstantní brzdná dráha), loko zastavuje podle CV52 (CV53 nemá vliv). Pokud tento bit deaktivuješ, loko v úseku podle CV53 >0 zpomalí nebo zastaví CV53=0. Taky jsem nezkoušel.

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

PříspěvekNapsal: pát 04 led, 2019 2:03 pm
od look23
Franky píše:...
Překvapilo mě, jak nízkou musím dát hodnotu, aby tramvaj zastavila relativně brzy po vjetí do brzdícího úseku (max hodnoty 0 - 5, při 10 jede strašně daleko a max.hodnota je až 255).
...


U mě zamračená od Roco při hodnotě 50 zastavuje na nějakých cca 30 cm, při hodnotě 100 to je cca 55 cm. Hektor od PMT tak musí být na dvojnásobcích hodnot zamračené. Dekodéry Plux12(Hektor), Silver standard v2 a Silver plus (Zamračená).

Re: Lenz BM3 - částečná automatizace provozu?

PříspěvekNapsal: sob 05 led, 2019 9:50 pm
od Franky
Byl to oříšek, ale už to konečně funguje. Díky všem za pomoc. Tady je video z testování s popisem https://youtu.be/U8G6cMiaHtQ