z21start, z21 a Z21

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod Jirka1984 » čtv 17 lis, 2022 9:27 pm

Ahoj,řídím kolejiště pomoci aplikace Z21.Obcas se mi stane kdyz dam povel prehodit vyhybku tak v aplikaci se prehodi ale ve skutečnosti ne! Musim treba dvakrat,trikrat prehodit v aplikaci nez to prehodi na kolejisti..
Vetsinou se to stane kdyz jedu vice vlaky ( max 4)
Cetl jsem ze že z21start kterou mám zvládne až 5 masin.
Mám servo prestavniky a jejich dekodery(4ks 32vyhybek) mají vlastní napájení. A poslouchají jen dcc signál.
Může už být z21start na to slabá?
Díky Jirka
Jirka1984
 
Příspěvky: 547
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod JendaTT » pát 18 lis, 2022 2:35 am

Slabá na to není. Měla by zvládnout až 100 lokomotiv najednou, ale to by spíš nedávala proudově. Při provozu 5 lokomitv by neměl být problém s DCC signálem, že by se do něj "nevešly" příkazy pro příslušenství.

Hledal bych chybu někde v zarušení rozvodu DCC, co ti vede k dekodérům, případně v komunikaci aplikace s centrálou. Nebo jestli nemáš kolejiště uzavřeno do oválu - v takovém případě by měly být obě koleje v jednom místě přerušeny.
JendaTT
 
Příspěvky: 500
Registrován: pát 06 bře, 2015 2:56 pm

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod Jirka1984 » pát 18 lis, 2022 7:16 am

Ještě se stává že když mám zapnutý 4 lokomotivy+1 připojeným vuz. 3-4 jedou tak občas jedna z nich jede pomaleji( pokaždé jiné místo) než je nastaveno.
To samé ty výhybky-taky pokaždé jiná.
Rozvod dcc mám licnou 0,75mm2 jako páteř a od ní k dekoderum či koleji drátem 0.5mm2.
Asi se budu muset zamyslet nad tím zesilovačem-booster?
Jirka
Jirka1984
 
Příspěvky: 547
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod HonzaM » pát 18 lis, 2022 7:26 am

Podle mého názoru by mohl být problém v dekodérech, kterým nestačí krátký impuls z centrály. Jeké dekodéry používáš? A stává se to jen u některých dekodérů? Pokud ano, pak bych zkusil k takovému dekodéru připojít DCC přímo z centrály, ideálně z jiné. DCC k ovládání dekodérů vedeš samostatně od centrály, nebo odbočením z kolejového? Výhodnější v tomto je, pokud se používá LocoNet, který s kolejovým napájením nemá nic společného, má samostatný rozvod, jímž dekodery ovládáš, to ovšem pro Tebe nepřichází v úvahu: dekodéry máš nakoupeny a instalovány a máš centrálu, která LocoNet nemá. Překvapuje mne, že pro takto krásné a rozsáhlé kolejiště používáš nejlevnější centrálu.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod Jirka1984 » pát 18 lis, 2022 8:21 am

Plánek vznikl když už jsem měl centrálu doma tak jsem ji použil.
Rozvod mám jeden,jak jsem psal. Páteř silnější průřez a odbočky slabší. Mám čtyři dekodery po osmi servech. Používám techniku od Dccdoma. Problém začal až s rozšiřováním vozového parku.
Popravdě ani nevím co je Loconet:(
Jirka
Jirka1984
 
Příspěvky: 547
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod sidlo » pát 18 lis, 2022 9:55 am

Se vzrůstající složitostí topologie kolejiště roste v kolejišti elektromagnetické rušení.
Se vzrůstajícím počtem vozidel v kolejišti roste v kolejišti elektromagnetické rušení.

Správným vedením kabeláže https://www.masinky.info/2014/01/zakladni-schema-dcc/ se dají tyto problémy potlačit, ale nikdy je nedokážeme úplně odstranit. Mám s tím bohaté zkušenosti.

Neexistuje jediná správná certifikovaná centrála, která bude vyrábět lepší signál než je ta tvoje.
Neexistuje jediný správný certifikovaný dekodér, který vždy přijme i zarušený paket než tebou použité dekodéry.

Používám program JMRI https://www.jmri.org/.
U každé výhybky používám ohlas o přestavení. JMRI má pro tento případ několik různých způsobů ohlasu https://sites.google.com/site/sidloweb/ohlas-v%C3%BDhybek. Ikona na schematu kolejiště potom indikuje ne poslední vyslaný příkaz, ale skutečný stav výhybky.To se dá dobře použít při individuálním stavění výměn.
U stavění celých cest včetně návěstidel je situace složitější. Pokud dělám panel stanice ve stylu JOP https://spz.logout.cz/infrastruktura/ztp-jop.html, potom používám pro sestavní podmínek LogixNG https://www.jmri.org/help/en/html/tools/logixng/LogixNG.shtml. Systémem cest Odkud-Kam počáteční návěstidlo - koncové návěstidlo dám příkaz k postavení cesty. Po kontrole volnosti všech bloků v cestě se vyšle příkaz přestavit všechny výhybky v cestě. Potom se čeká stanovený čas 2 sekundy. Provede se kontrola přestavení výměn. Pokud všechny přestavené nejsou, tak se vyšle příkaz pro výhybky znovu. Je dán povolený počet opakování 10 pokusů. Pokud se to ani potom nezdaří, tak se stavění ukončí. Pokud se to podaří, tak se nastaví stav všech bloků v cestě do stavu Postavená cesta (zelené bloky) a na návěstidle se postaví volnoznak (podle rychlostní návěstní soustavy https://sites.google.com/site/sidloweb/logika-n%C3%A1v%C4%9Bstidel.
Není to nijak jednoduché nastavit, ale pokus se to podaří, tak potom mohou řídit velké kolejiště i malé děti http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=21&t=10167&start=60#p315422.

Nevím, jaké možnosti s ohlasem výhybek má tvoje aplikace Z21.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod fulda » pát 18 lis, 2022 11:06 am

Jirka1984 píše:Ještě se stává že když mám zapnutý 4 lokomotivy+1 připojeným vuz. 3-4 jedou tak občas jedna z nich jede pomaleji( pokaždé jiné místo) než je nastaveno.
To samé ty výhybky-taky pokaždé jiná.
Rozvod dcc mám licnou 0,75mm2 jako páteř a od ní k dekoderum či koleji drátem 0.5mm2.
Asi se budu muset zamyslet nad tím zesilovačem-booster?
Jirka

Podle mých skromných znalostí DCC (zajisté jsou zde větší odborníci) bych řekl, že problém NENÍ v DCC rozvodu. Zejména ten fakt, že lokomotivy jedou pomaleji v různých částech kolejiště a jestli jsem pochopil správně, jedou pomaleji dlouho.
V DCC se totiž informace o rychlosti opakuje a opakuje se často, takže pokud lokomotiva nezaznamená jeden datagram, tak za velmi krátkou dobu zaznamená jeho opakování. Nejlépe je to vidět, když danou lokomotivu na chvíli "zvedneš" a pak jí zase "položíš" na kolejiště. V té době určitě musí přijmout datagram o směru a rychlosti. Takže pokud se zase rozjede "pomalu", tak tomu je protože "centrála to tak chce".

Oproti tomu protokoly používané pro komunikaci mezi ovladačem (počítačem, telefonem, tabletem, ...) nebývají vždy potvrzované (sleduj třeba vlákno o výpadcích WiFi komunikace u DR5000). Takže pokud dejme tomu ovládáš lokomotivu telefonem na přetížené WiFi (cokoliv to znamená), pak se může příkaz ztratit a centrála se o něm nedozví (to je jeden z příkladů, nebrat jako dogma).

Pokud by jsi chtěl zjistit, co si opravdu myslí centrála, pak je velmi vhodné pro tento účel použít nějaký z "inženýrských" ovladačů, které používají potvrzované protokoly. Bohužel tyto ovladače nejsou zrovna populární u laické veřejnosti, takže se hůř shání. Jedná se například o Lenz LH100, MiniMaus s rotačním enkodérem a podobné (velmi často nemají potenciometr na ovládání rychlosti). Pro sledování výhybek stačí Xbus FBO, nebo dokonce vhodně použitá MultiMaus (ne každé použití je to vhodné).
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod Jirka1984 » pát 18 lis, 2022 11:50 am

https://youtu.be/HelyMFZomGU
Odkaz na jízdu. V jednom místě 2min 20s je vidět jak Kocour pribrzdi v tu chvíli se šplhá Brejlovec po spirále nahoru. Podle mě to bude úbytkem proudu. Ještě bych se mohl podívat kolik ukazuje voltů ukazuje Z21 maitenance když je vlak ve stoupání.
Pánové Fulda a Sidlo díky moc za rady ale na to už moje schopnosti a znalosti nestačí . Musím si to nastudovat jestli tomu aspoň trochu poruzumim.
Zkouším teď program Rocrail. Též připojený přes WiFi. Zatím umím rozjet loko a prehodit vyhybku.
Sem zvědav zda i u tohoto programu se budou dít takové věci když se šíří po WiFi.
Jirka
Jirka1984
 
Příspěvky: 547
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod jipol57 » pát 18 lis, 2022 4:13 pm

fulda píše:Nejlépe je to vidět, když danou lokomotivu na chvíli "zvedneš" a pak jí zase "položíš" na kolejiště. V té době určitě musí přijmout datagram o směru a rychlosti.

V této souvislosti, bych měl taky dotaz. Používám taky "jen" z21, ale jen do kolejí, pro jízdu vlaků. Příslušenství ovládám digitálně, ale ne DCC. To ale nesouvisí s mou otázkou.
Zjistil jsem, že opakující signály jsou kromě rychlosti a směru, taky funkce. Ale jen F0 - F12. Když nějakou funkci nastavím na F13 a výš, tak po "zvednutí" a "položení", se už funkce nespustí. Přišel jsem na to, když jsem osvětlení interiéru nastavil na vyšší funkci, tak po přerušení, už se interiér nerozsvítil.
Dělá to tak jen z21, nebo je to standard, nebo dokonce norma? Mají to ostatní centrály taky tak?
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod fulda » pát 18 lis, 2022 7:13 pm

jipol57 píše:...
Zjistil jsem, že opakující signály jsou kromě rychlosti a směru, taky funkce. Ale jen F0 - F12. Když nějakou funkci nastavím na F13 a výš, tak po "zvednutí" a "položení", se už funkce nespustí. Přišel jsem na to, když jsem osvětlení interiéru nastavil na vyšší funkci, tak po přerušení, už se interiér nerozsvítil.
Dělá to tak jen z21, nebo je to standard, nebo dokonce norma? Mají to ostatní centrály taky tak?

Norma je v tomto případě velmi opatrná ve vyjadřování.
Z jedné strany říká, že funkce F13 a větší se přidávali později, takže starší centrály nemusí mít prostředky na jejich opakování. Lokomotivní dekodér by na nich měl provozovat pouze funkce, u kterých to nevadí (například houkačku).
Na druhou stranu ta samá norma očekává, že nová zařízení mají dostatek prostředků pro opakování všech funkcí.

Pak je tu realita všedního dne. Ta říká, že některé protokoly pro komunikaci mezi ovladačem a centrálou se nezměnily za více než 20 let. Tam je pochopitelně těžké nějakou podporu očekávat.

U jiných protokolů podpora existuje, ale například ovladač, nebo ovládací programy takové příkazy nepoužívají.

Pokud se na to podíváme konkrétně. Ty používáš nějakou variantu z21. Ta disponuje mimo jiné rozhraním XpressNet ve verzi 3.6 nebo novější. Toto rozhraní má podporu pro opakování funkcí až do F28. Ovladač si může pro každou lokomotivu individuálně zapnout, které funkce se opakují. Výchozí hodnota je F0 (světla) až F12. Bohužel běžné ovladače nemají žádné klikátko, kde by se to mohlo nastavit. Takže - centrála to sice umí, ale na ovladači si to nemůžeš zapnout.

Něco jsem o tom napsal v popisu u NanoY. Ale není to nic krátkého a jednoduchého.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod jipol57 » pát 18 lis, 2022 7:43 pm

Diky za vysvětlení.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod look23 » pát 18 lis, 2022 9:19 pm

Jirka1984 píše:https://youtu.be/HelyMFZomGU
Odkaz na jízdu. V jednom místě 2min 20s je vidět jak Kocour pribrzdi v tu chvíli se šplhá Brejlovec po spirále nahoru. Podle mě to bude úbytkem proudu. Ještě bych se mohl podívat kolik ukazuje voltů ukazuje Z21 maitenance když je vlak ve stoupání.
Pánové Fulda a Sidlo díky moc za rady ale na to už moje schopnosti a znalosti nestačí . Musím si to nastudovat jestli tomu aspoň trochu poruzumim.
Zkouším teď program Rocrail. Též připojený přes WiFi. Zatím umím rozjet loko a prehodit vyhybku.
Sem zvědav zda i u tohoto programu se budou dít takové věci když se šíří po WiFi.
Jirka


Zkus to projet se samotnou soupravou kocoura a vozy. Ostatní soupravy buď sundej z kolejí a nebo je nech stát případně obojí.
Koukni co to udělá, jestli přibrždění bude stejné nebo to projede bez obtíží.

PS: Všiml jsis, že za pár vteřin po jízdě z kopce se ti rozpojila souprava kocoura a uhláků?
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod Jirka1984 » sob 19 lis, 2022 9:02 am

Díky za radu, vyzkouším ale až po neděli. Teď sme na víkend pryč.
PS: vím že se to rozpojilo. To se stalo poprvé. Ten Kocour má zrovna tohle spřáhlo víš než to vepředu. Nejde ani připojovat vagón bez jeho nadzvednuti.
Jirka
Jirka1984
 
Příspěvky: 547
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod fulda » sob 19 lis, 2022 9:13 am

Jirka1984 píše:https://youtu.be/HelyMFZomGU
Odkaz na jízdu. V jednom místě 2min 20s je vidět jak Kocour pribrzdi v tu chvíli se šplhá Brejlovec po spirále nahoru.

Trochu se v tom videu ztrácím. Ale obecně při pohledu na to kolejiště mne napadá otázka. Máš dobře zvládnutý rozvod? Existuje milion a jeden návod, jak zapojovat elektriku pro vláčky a všechny se shodují v tom, že zvonkovej drát se sice hezky protahuje, ale úbytek po jednom metru při vláčkovém proudu je "nemalý".
Pro kolejiště těchto rozměrů by měl být hlavní rozvod z celkem masivního drátu.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: z21start, z21 a Z21

Příspěvekod HonzaM » sob 19 lis, 2022 10:24 am

fulda píše:
Jirka1984 píše:https://youtu.be/HelyMFZomGU
Odkaz na jízdu. V jednom místě 2min 20s je vidět jak Kocour pribrzdi v tu chvíli se šplhá Brejlovec po spirále nahoru.

Trochu se v tom videu ztrácím. Ale obecně při pohledu na to kolejiště mne napadá otázka. Máš dobře zvládnutý rozvod? Existuje milion a jeden návod, jak zapojovat elektriku pro vláčky a všechny se shodují v tom, že zvonkovej drát se sice hezky protahuje, ale úbytek po jednom metru při vláčkovém proudu je "nemalý".
Pro kolejiště těchto rozměrů by měl být hlavní rozvod z celkem masivního drátu.

A určitě jeden nebo možná dva boostery. U H0 už mohou mít vlaky docela slušný odběr, třeba ozvučené lokomotivy a osvětlené vozý
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 57 návštevníků