Stránka 1 z 2

DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: ned 07 kvě, 2017 7:44 pm
od ales@zitka.name
Možná teď budu za úplného debila, ale existuje nějaká konvence, jak zapojit výstupy JK z DCC centrály na koleje? Něco jako určení pravého a levého břehu u řeky? :-)

Prostě si představte, že stojím u panelu (nejbližší strana je jih, vzdálená je sever), přímo přede mnou je hlavní nádraží od východu k západu (nebo naopak podle politické příslušnosti). A která kolej bude J a která K?

Teď čekám, že budu za úplného blbce :-)

Ale za názory předem děkuji!

Re: DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: pon 08 kvě, 2017 7:23 am
od fulda
Já to maluji většinou tak, že když se kolejiště zjednoduší na "ovál", tak maluji "zvenku" červenou - J.
Ale logický důvod k tomu není žádný.
Obrázek

Re: DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: pon 08 kvě, 2017 10:12 am
od ales@zitka.name
Alespon nejaky "system" tomu davate :-) Pokud izolujete nejake useky (třeba kvůli detektorum obsazenosti) přerušujete J nebo K?

Asi jsem naivni, ale cakl bych, ze tohle bude resit NMRA, ale nic jsem zatím nenasel....

Re: DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: pon 08 kvě, 2017 11:19 am
od Juric
Myslím, že určení J a K záleží podle toho, jak chce mít uživatel určený směr vpřed a vzad.
Ono určení jízdy podle stran je ošemetné.
Máme ovál, na dolní stanici blíže k pozorovateli stojí souprava, zvolíme jízdu vpřed (doleva) a v polovině resp. horní stanici souprava jede stále vpřed, ale subjektivně již doprava.
Proto je důležité, mít na paměti nebo označeno, která kabina lokomotivy jede vpřed. Např. očíslováním kabin.
Případně nakolejit a odzkoušet chování a případně nakolejit opačně.
Jinak je na uživateli jak zvolí zapojení, důležité je, aby bylo pořád stejné.

Jestli se mýlím, opravte mě.

Re: DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: pon 08 kvě, 2017 11:32 am
od mpinta
fulda píše:Já to maluji většinou tak, že když se kolejiště zjednoduší na "ovál", tak maluji "zvenku" červenou - J.

Obvykle se používá spíš J - černá, K - červená. Je to ovšem také zcela jedno.
fulda píše:Ale logický důvod k tomu není žádný.

Přesně tak. Jsou sice určité vztahy mezi mašinou (předek-zadek), povelem ovladače a směrem jízdy, ale prakticky je to zcela nepodstatné.
Stejně tak je to s označením J-K, které není nijak závazné.
Suma sumárum, je to vše spíš výhodné při popisech, obrázcích atd. A jestli to je černé, vnější a jmenuje se to J nebo Track-A, to je putna.
Stejně je to i při detekci obsazení. Obvykle je výhodnější přerušovat jedinou kolejnici, ale nemusí to platit vždycky. Některé detektory to umí i rozdělovat, něco J, něco K. A jak se ta kolejnice jmenuje, to je opět zcela jedno.

Re: DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: pon 08 kvě, 2017 6:10 pm
od ales@zitka.name
OK, takze to ve finale zalezi na modelari samotnem. Jak rikam, jsem prekvapeny, ze to neresi NMRA. Osobne bych cekal presnou definici barev, urceni JK podle strany (smysl mi dava třeba "ve smeru hodinovych rucicek, prava kolej J, barva cervena...).

Re: DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: pon 08 kvě, 2017 6:44 pm
od fulda
NMRA naopak řeší, že je to jedno. Krom ABC se při certifikaci posuzuje, jestli nějaká reakce není ovlivněná polaritou a směrem.

Jo a při řezání řežu červenou. A k tomu mám jeden velmi podstatný důvod. Je to proto, že L můstek černé barvy se celkem snadno koupí, ale červené nikoli, takže červené jsou v detektorech obsazení a černé vedle toho v L můstku.

Nedaří se mi najít nějaký hezký černý L můstek, tak alespoň jeden nehezký. Já mám raději ty celoplastové, ty všude ukazují v zelené nebo modré:
Obrázek
Obrázek
(příklady jsou náhodné, kupuju je v obi bo je to blízko)

Re: DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: pon 08 kvě, 2017 6:55 pm
od belgarat
nj, ale tyhle mustky jsou na nejake brutalni prurezy 4mm2 a vic .. ?

Re: DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: pon 08 kvě, 2017 7:39 pm
od BohousP
ales@zitka.name píše:OK, takze to ve finale zalezi na modelari samotnem. Jak rikam, jsem prekvapeny, ze to neresi NMRA. Osobne bych cekal presnou definici barev, urceni JK podle strany (smysl mi dava třeba "ve smeru hodinovych rucicek, prava kolej J, barva cervena...).

NMRA předepisuje barvy vodičů pro připojení dekodéru v lokomotivě. Žádné další. Stanovíš si je sám, obvykle se používá černá a červená.
EDIT: Doplněný odkaz: http://wiringfordcc.com/locos.htm, http://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem650_d.pdf

Re: DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: pon 08 kvě, 2017 7:41 pm
od BohousP
belgarat píše:nj, ale tyhle mustky jsou na nejake brutalni prurezy 4mm2 a vic .. ?

Fuldovo Nko je mimořádně nenažrané. :lol:

Fuldo, tohle neznáš http://www.digi-cz.info/propojovaci-pole/? Teď budou i desky různých barev, včetně černé a červené. A barevné svorkovnice od http://www.hezkyden.cz.

Re: DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: pon 08 kvě, 2017 8:25 pm
od matejkocis
Ešte jedna vec. Centrály ROCO - teda ta klasická kocka zo StarSetu a ani Z21 nemajú označené výstupy J-K.

Centrála LENZ to označené má - a ak si pozrieš na nete nejakú schému od Lenz - napríklad
https://www.itvlaky.cz/fotky18461/fotos/18461_16639__vyrp11_1008422102_lv102_schema_01.jpg

tak tam je označené J ako vonkajšia koľaj, takže tak ako to má na svojej schéme fulda.

Vlastne sa dá povedať, že sme tak nejak dospeli ku štandardu - J je na ovále vonkajšia koľajnica, farba je pre J červená a pre obsadzovanie sa prerušuje J (kvôli svorkovnici) :D :D

Re: DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: pon 08 kvě, 2017 8:34 pm
od fulda
belgarat píše:nj, ale tyhle mustky jsou na nejake brutalni prurezy 4mm2 a vic .. ?

Proto je kupuju v tom OBI, tam jak se snaží všechno ošidit, tak mají i docela malé průřezy,
Já je mám rád, že je to na pohled takové kultivované.

BohousP píše:Fuldo, tohle neznáš http://www.digi-cz.info/propojovaci-pole/? Teď budou i desky různých barev, včetně černé a červené. A barevné svorkovnice od http://www.hezkyden.cz.

Jo, ale pro mé kolejiště je to trochu s křížkem po funuse.

Re: DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: pon 08 kvě, 2017 10:08 pm
od ales@zitka.name
matejkocis píše:Vlastne sa dá povedať, že sme tak nejak dospeli ku štandardu - J je na ovále vonkajšia koľajnica, farba je pre J červená a pre obsadzovanie sa prerušuje J (kvôli svorkovnici) :D :D


:-) tomu rikam salamounske reseni

Nejvic mne ted dostala skutečnost, ze Roco opravdu nemá ani u multiZENTRALEpro ani u z21 vystup J a K oznaceny :-)

Re: DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: úte 09 kvě, 2017 4:44 am
od BohousP
ales@zitka.name píše:
matejkocis píše:Vlastne sa dá povedať, že sme tak nejak dospeli ku štandardu - J je na ovále vonkajšia koľajnica, farba je pre J červená a pre obsadzovanie sa prerušuje J (kvôli svorkovnici) :D :D


:-) tomu rikam salamounske reseni

Nejvic mne ted dostala skutečnost, ze Roco opravdu nemá ani u multiZENTRALEpro ani u z21 vystup J a K oznaceny :-)


Z toho vidíš cílovou skupinu zákazníků. Bylo by to pro ně moc složité. Auto také kdysi mohl řídit jen ten, kdo dokázal vyměnit kolo nebo žárovku.

Re: DCC - zapojení JK

PříspěvekNapsal: úte 09 kvě, 2017 9:15 am
od mpinta
Vřele bych doporučoval některým aktérům, aby se zabývali důležitějšími věcmi, než je navrhování pochybných standardů. Vlastní zkušenost. :D
Na přiloženém obrázku, který je z dokumentace fy Littfinski DatenTechnik (LDT), je "J" hnědé a vnější. A to nemluvě o tom, že kolejiště nemusí být zrovna ovál, a pak také není žádné "vnější".
Je to jen ukázka toho, že tady prostě žádné standardy a normy nejsou.
V každém případě je mnoho jiných informací, které za prostudování stojí.
Čas, věnovaný blbostem, je zbytečným zmarem.