Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Příspěvekod sidlo » úte 07 bře, 2017 7:18 am

K modulu vratné smyčky mám averzi, nikdy jsem nepochopil proč se používá.
Když použiju zpětný ohlas od výhybek 1. a 2. pro napájení první srdcovky v kříži tak:
a) výhybky 1. a 2. jsou rovně, srdcovka je bez napájení
b) výhybka 1. do odbočky (2. rovně) a napájí první srdcovku
c) výhybka 2. do odbočky (1. rovně) a napájí první srdcovku
d) obě výhybky 1. a 2. do odbočky - zkrat na srdcovce - to je to co nechcete, tato varianta by v provozu neměla nikdy nastat, protože se kříží dvě vlakové cesty

Snažíte se řešit následek chyby stavění nepovolené vlakové cesty. Není lepší řešit příčinu?
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Příspěvekod Pavel-HP » úte 07 bře, 2017 8:16 am

Tlačítka, TCO, a blokování postavení cesty pomocí diod.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1019
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Příspěvekod sidlo » úte 07 bře, 2017 8:25 am

Na táhlo výhybek připojený dvoupólový přepínač.
Jeden pól napájí srdcovku kříže.
Druhý pól napájí první pól druhého přepínače.
Pokud jsou obě výhybky do odbočky, tak je srdcovka bez napětí, což je menší zlo.
Přílohy
zapojeni_2.png
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Příspěvekod Ferda » úte 07 bře, 2017 9:59 am

Řeším stejný problém a nakonec asi zvolím jako nejspolehlivější řešení 4 optosnímače a bistabilní relé.

Kolegové k tomu přistupují z akademického hlediska a nejak jim asi uniklo, že i při stejném postavení výhybek je nutno rozlišit odkud přijíždí vlak a podle toho přepólovat napájení vnitřnáích srdcovek.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Příspěvekod sidlo » úte 07 bře, 2017 10:40 am

Ferda píše:Kolegové k tomu přistupují z akademického hlediska a nejak jim asi uniklo, že i při stejném postavení výhybek je nutno rozlišit odkud přijíždí vlak a podle toho přepólovat napájení vnitřnáích srdcovek.

Nic neuniklo. Vypadá to na nepochopení snematu. To schémátko je pouze pro výhybky 1 a 2 a první srdcovku kříže. Když se to schema zkopíruje a překlopí tak to pokračuje druhá srdcovka kříže a výhybky 3 a 4.
Je úplně jedno odkud kam pojede vlak. Funguje to vždy.
Základní poloha je výhybky 1, 2, 3 a 4 rovně - obě srdcovky jsou bez napájení.
Poloha A výhybky 1 a 4 odbočka, 2 a 3 rovně - obě srdcovky jsou napájené správně bez ohledu na směr průjezdu.
Poloha B výhybky 2 a 3 odbočka, 1 a 4 rovně - obě srdcovky jsou napájené správně bez ohledu na směr průjezdu.
Poloha všechny výhybky do odbočky je nekorektní stav a obě srdcovky jsou bez napájení.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Příspěvekod Ferda » úte 07 bře, 2017 11:47 am

kolega Mikinko to potřebuje řešit bez ohledu na polohu nepojížděných výhybek.
Já také, protože všechny 4 výhybky budou ovládány jedním servem.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Příspěvekod sidlo » úte 07 bře, 2017 12:15 pm

Tak to je změna (upřesnění) zadání. Nepovolená poloha se tím pádem stala jedním ze dvou základních stavů.
Potom je to na ty zmiňované 4 optosnímače a bistabilní relé.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Příspěvekod Ferda » úte 07 bře, 2017 12:18 pm

Jj. Psal ti to hned po tvém 1. příspěvku.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Příspěvekod fulda » úte 07 bře, 2017 12:38 pm

Jenom taková kontrolní otázka.
Je možné si představit, že:
  1. výhybky 1 a 3 mají stejnou adresu a výhybky 2 a 4 mají druhou adresu, takže pokaždé stojí stejně
  2. Dovedu si představit primitivní "watchdog", který v případě že přehodím 1+3 do odbočky, tak automaticky pošle příkaz pro nastavení 2+4 rovně (pokud není) a konsekvenčně přehozením 2+4 do odbočky vygeneruji příkaz pro 1+3 rovně

Ten "watchdog" je na úrovni XpressNet celkem jednoduchá akce bez zásahu do dekodéru a do výhybky. Ale nevím, jestli si chce modelář připustit, že existuje nějaká automatika která si dovolí přehodit špatně přehozenou výhybku.

Pak se pochopitelně zjednoduší i ten wehement pro přepínání polarity. Bude se jednat o relátkový dekodér, který bude například na adrese stejné jako výhybka 1+3, pokud je tato výhybka rovně, pak se připojuje napájení pro průjezd 2+4 (bez ohledu na to, jestli je použito) a pokud je 1+3 do odbočky, tak se přehodí relé a napájení je pro průjezd po směru 1+3.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Příspěvekod fulda » úte 07 bře, 2017 1:15 pm

mikinko píše:V každom prípade ešte počkám, či sa niekto vyjadrí k tomu modulu vratnej slučky - zatiaľ sa mi to zdá najjednoduchšie riešenie, len či je technicky realizovateľné a modul VS bude takto fungovať .... Ak nie, potom nastúpia ďalšie varianty riešenia (zaštrkovávať zatiaľ nejdem .... :-)).

Jo a použít takto modul vratné smyčky lze. Jen se drž té myšlenky, že to není moc dobrý modul.
Američani rádi používají napáječe srdcovek založené na stejném principu - přepíná pouze jednu kolej. (na gůglu hledej "frog juicer")
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Příspěvekod sidlo » úte 07 bře, 2017 1:41 pm

To řešení s optosnímači nemusí být triviální.
Oprosnímač musí být dostatečně daleko od místa kam až probíhá posun ze stanice, aby nedošlo nechtěnému přestavení polarity ve spojce.
Optosnímač musí být dostatečně daleko od srdcovky ve spojce. Dostatečně daleko je myšlena vzdálenost kterou ujede nejrychlejší vozidlo za dobu, které se počítá od najetí na snímač, zpoždění snímače, zpoždění relé až po přestavení polarity.
Nevím jak to bude vycházet v praxi.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Příspěvekod fulda » úte 07 bře, 2017 5:53 pm

mikinko píše:Rád by som sa dozvedel viac info - prečo to nie je dobrý modul? Spôsobuje nejaké problémy ... ako som písal, praktické skúsenosti s tým nemám, tak by som sa nerád učil na vlastných chybách ... :-)

Reaktivní detekce na základě zkratu není moc dobrá věc, lepší je proaktivní detekce. Existují vozy, které se na ní zasekávají a poskakují.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Příspěvekod fulda » úte 07 bře, 2017 5:56 pm

sidlo píše:To řešení s optosnímači nemusí být triviální.
Nemusí, ale může.
Stačí detekovat až těsně za výhybkou.

A stejně bych raději udělal tu hru se stavěním korektní cesty, tohle vede k ježdění jako na autodráze.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Koľajová spojka - použitie modulu vratnej slučky

Příspěvekod PASKVAL » úte 07 bře, 2017 7:47 pm

Popisem moje primitivne riesenie tohto problemu. Kazda vyhybka ma vlastny prestavnik, avsak su spojene na ovladanie do dvojic (poziadavka majitela kolajiska).
Je teda mozne postavit 2 cesty, teda vsetky rovno, alebo komplet krizenie. Aby sa nemusel pouzit ziadny modul vratnej slucky (nemam ich rad, cisto moj osobny nazor), po par hodinach som vymyslel uplne trivialne riesenie ktore do tejto chvile funguje uplne bezproblemovo.
Na bodoch oznacenych sipkou je kolaj jednoducho prerezana a doplnena plastovou dostickou. Teda je tato cast vodivo oddelena a kazda kolaj je napajana prisluchajucou vyhybkou. Plastova dosticka je zaliata sekundovym lepidlom, ako vidno na fotke je neviditelna. Prirodzeny sklon okolesniku a sirka tejto dosticky (a jej mierny presah nad temeno kolajnice) zabezpecuje dokonale odizolovanie, nedochadza k skratom a plynulou rychlostou, doslova plizenim prejde cez krizenie aj mala dvojnapravova posunovacia lokomotiva. Vyskusane aj dvojkolia RP25, dokonca obludy s viac ako 14timi osami.
uprava.jpg
uprava.jpg (23.25 KiB) Zobrazeno 3441 krát

uprava2.jpg
PASKVAL
 
Příspěvky: 194
Registrován: pát 12 úno, 2016 7:04 am
Bydliště: Martin


Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků