Traťové automatizace v DCC

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod Ferda » úte 14 srp, 2012 7:17 am

zdeno píše:...Je to proste vase lenivost a neochota se neco nove naucit a ocekavate, ze vam to prijde uvarene a naporcovane pod nos.
---
...Musim ho nahrat nekde na web a potom sem dat odkaz...

Je to proste TVOJE lenivost a neochota se neco nove naucit.
Tak tady to máš uvarene a naporcovane pod nos.

Obrázky dej třeba na rajče a použij tlačítko IMG a né URL. Do Img zadej adresu, kterou najdeš ve vlastnostech konkrétního obrázku.
Rajče nemá kapacitu nijak omezenu a tady to žádné místo nezebírá, protože se to načte rovnou z Rajčete. Zajímavé na tom je, že takto můžeš vkládat obrázky kteréhokoliv uživatele.
Třeba takto jsem vložil obrázek z alba "Moduly rok třetí" uživatele "davasek" :

Obrázek

Dašek snad promine :oops:

Pokud požiješ tlačítko "citovat" u tohoto příspěvku, pak uvidíš syntax zápisu.
Víc polopatě už to asi napsat neumím.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod cernos » úte 14 srp, 2012 7:38 am

zdeno píše:znechutil jsi si ho sam, nic nebrani nikomu se zeptat a ne na mne utocit. Problem je, ze ani ja jsem nic v cestine nebo slovenstine nenasel a vsechno jsem si musel nastudovat v anglictine ...... Je to proste vase lenivost a neochota se neco nove naucit a ocekavate, ze vam to prijde uvarene a naporcovane pod nos.

Zdeno, na nikoho neútočím, nemám to ve zvyku. Lenivost a neochota se učit nové věci? Proč bych se měl zrovna tohle učit? Nejsem ani sw ani hw vývojář, jsem konzument. Jsem schopen něco podle něčeho postavit, jsem schopen si o problematice něco přečíst (v obecné rovině, nějaký bity a další věci mě nezajímají). Moje otázka zněla: "KDE najdu nějakou rozumnou studnici informací o LocoNetu ideálně v češtině???" Slovo ideálně neznamená nutně, což je asi šumák, protože od tebe se odpovědi na tuto otázku asi nedočkám.

zdeno píše:Pokud si myslis, ze to delam spatne, nic ti nebrani se to naucit a navrhovat a vyrabet to sam. Je ponekud usmevne mi nadavat za to, ze nepredkladam hotove reseni na podnose a chcem, aby jste pohli svojim zadkem a neco se naucili. Vetsinou to byva tak, ze to, co dostane clovek zadarmo, tak toho si vubec nevazi.

Nemyslím si že to děláš špatně, nevím co děláš, nevím jak to děláš a vlastně je mi to úplně jedno. Mě zajímá hotový produkt s možností jeho domácí výroby. A zadarmo to nechci, pokud si autor řekne za myšlenku nějaký rozumný peníz, nevidím v tom problém.

zdeno píše:Problem je i v tom, ze tu neni galerie a dat sem obrazek nebo fotku je dost problem. Musim ho nahrat nekde na web a potom sem dat odkaz. Coz neni zrovna uzivatelsky prijemne. Ja mam web FREE(250MB), ale tam nemam misto na veci, ktere bych tam musel nechavat trvale a zrovna obrazky zerou dost mista.

Jak psal Ferda, jsi línej a neochotnes se naučit novou věc nebo se na ní zeptat. Obrázky (omezené velikosti a počtu) lze vkládat i přímo do příspěvku. Chce to jen se trochu podívat kolem. Pod nově psaným příspěvkem je záložka příloha. Na tu klikni levým tlačítkem myši, dále Vybrat soubor, kde vybereš soubor, a dále pak klikni Přiložit soubor. No a vida je to tam. Když nevíš ta se zeptej! Jsou tací co dokážou na jednoduchou otázku jednoduše odpovědět. Pak jsou tu tací co na jednoduchou otázku neodpoví ani několikastránkovým elaborátem.
Přílohy
eux00_00000,00000.jpg
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod zdeno » úte 14 srp, 2012 8:05 am

no vidis, zeptal jsem se a dostal jsem odpoved, sice s komentarem, jak jsem ja blbej a ostatni dokonaly, ale nad to se povznesem.
Ja si nepotrebuji dokazovat, ze moje EGO je to nejvetsi na svete. Hlavne, ze se Vam ulevilo ;-)
---
Vis on existuje Googl a v nem funkce search a pokud tam napises "LocoNet accessory", tak se ti neco objevi. No a muzes studovat.
Taky Sindy jsem dal par odkazu s navody.
Opravdu si myslite, ze ja mam jine zdroje informaci ?
Taky se mne muzes zeptat, budu se snazit odpovedet slusne.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod Rudolf » úte 14 srp, 2012 8:59 am

cernos píše:Jak psal Ferda, jsi línej a neochotnes se naučit novou věc nebo se na ní zeptat.


Pánové, pokud budete pokračovat v dikuzi tímto způsobem, dostanete BAN. (Ta citace je jen příklad za všechny co zde diskutují podobným způsobem v poslední době)

Berte toto jako poslední varování !

Admin
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 970
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod radeksindy » úte 14 srp, 2012 11:41 am

Mě zajímá hotový produkt s možností jeho domácí výroby.

Pokusím se v jednoduchosti vysvětlit jeden z nejzákladnějších produktů pro amatérskou stavbu. Pokud chcete používat tovární komponenty, tak v dnešní době existuje mnoho komponent umožňující řešit základní logiku, stavět vlastní ovládací pulty atd. Ale cenově je to na stejné úrovni, jako tovární komponenty jiných systémů. Česky k tomu mnoho není, ale to už je dáno tím, že LocoNet tady až na pár věcí od Uhlenbrocku nebyl a není v prodeji. Kdysi jsem akorát přeložil LocoNet Personal edition, což je norma LocoNetu.

Začnu se základním fungováním sběrnice, které umožní pochopit rozdíly proti jiným systémů a celé používání. Pokud budete pracovat s továrními komponentami, tak v podstatě se práce s nimi nijak neliší od jiných systémů. Co si hodně ulehčíte je kabeláž. Pokud máte Lenz, tak taháte DCC, XpressNet a RS na cestu zpět, u LocoNetu máte navíc jen DCC pro lokomotivy. Na rozdíl od DCC je totiž LocoNet obousměrnná sbernice a každé zařízení na ní může jak přijímat, tak vysílat. Každý dekodér sleduje provoz a pokud má něco k vyslání, tak to v době klidu na sběrnici pošle. Je to samozřejmě složitější, ale detaily jsou nepodstatné. Zásadní je to, že takto vyslanou zprávu dostanou všechna zařízení na LocoNetu a pak se rozhodnou, zda jí nějak zpracují nebo ji budou ignorovat. Existuje více druhů zpráv, ale podstatné jsou dvě skupiny. Pro řízení lokomotiv a pro řízení příslušenství. Pokud bude zájem tak k řízení lokomotiv vrátím.

Existuje jedno amatérské řešení, ze kterého většina ostatních vychází. Jeden chlapík jménem John Jabour udělal první verze LocoBufferu pro připojení LocoNetu k počítači a hlavně jednoduchý dekodér pro LocoNet. První verze lze nalézt tady http://www.locobuffer.com. Později na tom přestal pracovat, ale dovolil dalším používat jeho kódy za podmínky, že vždy dají k dispozici schéma a firmware. Proto i u nejnovějších verzí dostupných zde: http://users.telenet.be/deloof/ najdete vždy nejen hotový výrobek, stavebnici, ale v manuálu i kompletní schéma a ke stažení firmware. Odskočíme si od LocoIO k LocoNetu, abychom to pak spojili dohormady.

Existují 3 druhy zpráv na LocoNetu, které se vlastně týkají příslušenství. Budu je označovat stejně jako v normě.

Zpráva 0xB2 reportuje stav vstupu. Uvnitř obsahuje adresu vstupu a jeho stav. Jedná se o obecný vstup dekodéru, což může být třeba stav kolejového obvodu nebo poloha tlačítka na pultě.

Zpráva 0xB1 je skoro totéž, ale týká se výhradně zpětného hlášení polohy výhybky.

Zpráva 0xB0 je požadavek na přestavení výstupu. Obsahuje adresu jednoho páru výstupů (1 až 2048) a požadovaný stav jednoho z výstupů. Pokud tyto pakety doputují do centrály, tak mohou být přeloženy do DCC a pak poslány normálně na výstup do kolejí. Pak lze používat standardní DCC vybavení, spousta dekodérů pro LocoNet má DCC vstup. Ale existuje skupina zařízení, která mají jen LocoNet vstup a jsou schopny tento paket zpracovat rovnou z LocoNetu. Pokud pak nepotřebujete řídit lokomotivy, nepotřebujete vlastně centrálu. Typické řešení pro moduly.

Takže máme dvě zprávy nesoucí stav vstupů a jednu, která výstupy nastavuje. A teď to spojíme dohormady s LocoIO. To není nic jiného než konfigurovatelné zařízení, kde každý pin můžete naprogramovat jako vstup, který bude při změně jeden z těchto paketů generovat. Nebo ho naprogramujete jako výstup, pak naopak se bude výstup při příjmu jednoho z těchto paketů měnit. A to je celé. Teď už jenom zapojit fantazii, k čemu všemu by se to dalo využít. Ke konfigurování LocoIO existují klikací nástroje, takže to není složitý problém. Vřele doporučují otevřít manuál k LocoIO http://users.telenet.be/deloof/LocoIO/L ... l%20EN.pdf a přečíst si ho. Samozřejmě přímo s LocoIO nelze zrealizovat moc logiky. Existují různá tovární udělátka, do kterých lze základní logiku nacpat (jednoduché vazby výhybka/návěst, malá zhlaví, autoblok atd.). Ideální by bylo vyvinout něco takového, do čeho by se nacpala logika s návěstní soustavou ČSD, ale to zatím neexistuje. Nejjednodušší cestou dnes je asi počítač, tam lze třeba v RailCo nebo v JMRI udělat cokoli. ČSD návěsti, závislosti, vlastní skripty atd.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod cernos » úte 14 srp, 2012 11:53 am

Radku děkuju za pěkně a věcně napsanou odpověď. Manuál od LocoIO mám už 2 hodinky vytištěnou a louskám a louskám ;)
Ještě jednou díky, Lukáš
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod harttman » úte 14 srp, 2012 12:09 pm

Hm, zajimavý članek. Lecos mi osvětlil.
Uživatelský avatar
harttman
 
Příspěvky: 133
Registrován: pát 02 bře, 2012 1:48 pm
Bydliště: Orlová

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod Ferda » stř 15 srp, 2012 7:56 pm

Zapamatuje si IO poslední pozici po vypnutí, nebo je třeba při zapnutí nějaký inicializační proces?
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod zdeno » čtv 16 srp, 2012 5:28 am

Ferda píše:Zapamatuje si IO poslední pozici po vypnutí, nebo je třeba při zapnutí nějaký inicializační proces?

myslim, ze ne. A ani to nejde, prece nemuzes nastavit na navestidle zelenu bez toho, abys mel spravne nastavenou vyhybku. Je to prilis jednoduche na to, aby se to umelo samo nastavit. Tohle zustava na nadrizeny softwer, ktery musi zabezpecit "nejake" inicializacni stavy po restartu.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod radeksindy » čtv 16 srp, 2012 7:11 am

Neznám periferii jakéhokoli digitálního systému, která by si pamatovala svůj stav. Zaprvé to technicky není žádné kafíčko, které bude vždy 100% spolehlivé. Občas je to vidět na FREDech. A za druhé se dost dobře dá předpokládat, že ten výstup je následem nějaké akce. Minimálně třeba stavu přepínače na ovládacím pultu nebo výsledekem žádosti uživatele a stavu kolejových úseků. A to se po restatrtu může změnit, takže je potřeba zkontrolovat konzistenci celého systému. Samozřejmě pamatuje se na to na všech frontách a proto DCC normy obsahují klauzule týkající se inicializace, všechny centrály co znám posílají po startu sekvenci paketů do všech systémů, které mají. Jsou to schopny udělat i na žádost z ovladače. I různé SW podorují inicializaci jako standardní krok.

Došlo pár dotazů na český překlad normy LocoNetu. Nečekejte zázrak, jenom pár lidí v minulosti chtělo detaily a tak to postupně vzniklo. Večer to někam dám a vložím sem odkaz.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod Ferda » čtv 16 srp, 2012 7:19 am

S návěstidlem je to celkem logické. Spíš mě zajímalo zda po restartu bude IO vědět v jaké poloze má vexli, nebo mi budou třeba LEDky na pultu hlásit bludy. I s tím návěstidlem to malinko souvisí. Docela by se mi líbilo, kdyby IO pro návěstidlo i po restartu vědělo, že má návěstit jízdu do odbočky, protože související výhybka je přestavena do odbočky. Je mi jasné, že pokud při prvním postavení cesty se tato výhybka přestaví, pak už bude vše v pořádku, ale co se stane pokud se nepohne.
Pokud to potřebuje inicializaci, příp. nadřízený software pak se tratí výhoda použití bez centrály a PC. A další problém co s tím souvisí je ten, že v případě nějakého problému, kdy dojde k restartu systému, tak u větší dopravny bude inicializace nějakou chvíli trvat.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod radeksindy » čtv 16 srp, 2012 8:24 am

Právě třeba LEDka na panelu je ukázkou toho,proč by si periférie neměla pamatovat stav. Po spuštění všechny dekodéry budou reportovat svůj stav, takže i dekodrér snímající polohu výhybky (danou třeba kontakty přestavníku) pošle aktuální polohu a rozsvítí se správná LEDka. Totéž návěstidlo, pokud jeho stav je závislý na poloze výhybky, pak nejdříve po zapnutí je potřeba tu polohu získat a pak rozsvěcovat. I když se nepohne, jeho poloha bude i tak z LocoIO (ale i jiného dekodéru) odeslána buď automaticky nebo na žádost z centrály nebo SW. Ale většina dekodérů pro LocoNet automaticky pošle svůj stav po zapnutí, dokonce velká část má v sobě algoritmus, který tuto zprávu pošle s malým zpožděním zavislým na adrese, aby nedošlo na začátku k zahlcení sítě. Do té doby by u LocoIO svítil počáteční stav, který se dá libovolně naprogramovat.

Inicializaci potřebuje každý systém. V tom jsou si všechny systémy rovnocenné. Čím větší kolejiště, tím déle to bude trvat, ale i tak samotná komunikace zabere zlomky sekundy, většinu času se budou přestavovat výhybky. Toť moje zkušenost ze Staré Paky.Ta inicializace má pár zakopaných psů, ale ty leží v trochu jiné oblasti.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod fulda » čtv 16 srp, 2012 8:43 am

radeksindy píše:Neznám periferii jakéhokoli digitálního systému, která by si pamatovala svůj stav.


Tohle není tak docela pravda.
Norma dokonce doporučuje následující chování:
1) pokud se příkazové stanici (centrále) povede odeslat 3x požadavek na stav příslušenství, pak se má za to, že příslušenství je v daném stavu a je doporučeno, aby v něm bylo i po odstavení a obnovení signálu
2) pokud se příkazové stanici (centrále) povede odeslat 1x nebo 2x požadavek, pak se má za to, že příslušenství je v nedefinovaném stavu a při obnovení signálu by příkazová stanice měla opakovaně odeslat požadavek (minimálně 3x)

Teda to pochopitelně platí pro DCC a moje dekodéry se toho drží a při obnovení napájení obnovujou svůj stav (nastavitelně v CV)

Pro loconet je přece přípustné, že příslušenství po obnovení pošle svůj aktuální stav, bez ohledu na to, jestli se na to někdo ptá, takže ta ledka má šanci se to dozvědt.
V systému S88 a RS se to tak tedy používá.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5172
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod Ferda » čtv 16 srp, 2012 8:55 am

fulda píše:... Pro loconet je přece přípustné, že příslušenství po obnovení pošle svůj aktuální stav, bez ohledu na to, jestli se na to někdo ptá, takže ta ledka má šanci se to dozvědt.

Otázka zní, umí to LocoIO?
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Traťové automatizace v DCC

Příspěvekod zdeno » čtv 16 srp, 2012 9:25 am

Ferda píše:
fulda píše:... Pro loconet je přece přípustné, že příslušenství po obnovení pošle svůj aktuální stav, bez ohledu na to, jestli se na to někdo ptá, takže ta ledka má šanci se to dozvědt.

Otázka zní, umí to LocoIO?

zalezi na tom, ci to ma inicializovat nadrizeny softwer nebo je to na cloveku samotnem. Pokud to ridi system, tak, jak si to udelas, tak to budes mit. Tady se jakekoli nadstavbe meze nekladou. Dokonce je zadouci, aby autoblok svitil zelene a nadrazi cervene. ;-)
---
Pokud si delas ovladani do ruky nebo na panel, tak je to vlastne to same, nastavi se to do zakladniho stavu. Proto se tak dusledne trva na oddeleni trakce od prislusenstvi, aby pripadne prusvihy se neprenasely z jednoho do druheho. Prece jenom skrat u prisludenstvi je dost neobvykla vec a u trakce je zcela bezna.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník