Stránka 22 z 37

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: čtv 08 čer, 2017 11:37 am
od sidlo
Tady http://sounds.artol.sk/code-usage/ se obšírně píše o nahrávání zvuků do dekodérů ZIMO.
Pokud jde o zvuky mimo lokomotivy (staniční rozhlas, přejezdy, ...), tak bych se držel rady Bohouše.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: čtv 08 čer, 2017 5:37 pm
od fulda
Kajinek11 píše:Vypadá to, že jsem se nechal převědčit o DR5000, tím bych měl mít s rezervou pokryty všechny budoucí možnosti..

Jestli ti mohu poradit, tak si udělej ještě průzkum toho, jaký software se ti s tou či kterou centrálou povede na telefonu/tabletu spustit.
Třeba s NanoX a GenLI Bluetooth si klidně připojíš tablet, ale spustíš na něm jen velmi málo programů, takže to spíš nestojí za řeč. Rozhodně neplatí, že si spustíš s každou centrálou každý soft na telefonu.

Spíš mám pocit, že lítáš od jednoho tématu ke druhému.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 7:00 am
od Kajinek11
Nakonec po všech uvahách asi vyhraje DR5000. Ale mám jednu otázku, nevíte jaké je u této centrály výstupní napětí do kolejí. Dělám si totiž již předem osvětlení vozů a potřebuju podle toho odladit odpory. A pokud se napětí dá měnit, tak na kolik doporučujete to nastavit? A jaké jsou vlastně výhody a nevýhody nižšího/vyššího napětí?

Díky moc..

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 7:40 am
od vvitty
Kajinek11 píše:Nakonec po všech uvahách asi vyhraje DR5000. Ale mám jednu otázku, nevíte jaké je u této centrály výstupní napětí do kolejí. Dělám si totiž již předem osvětlení vozů a potřebuju podle toho odladit odpory. A pokud se napětí dá měnit, tak na kolik doporučujete to nastavit? A jaké jsou vlastně výhody a nevýhody nižšího/vyššího napětí?

Díky moc..


Dej si do vozu regulator a nemusis to resit...

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 10:46 am
od HonzaM
Kajinek11 píše:Nakonec po všech uvahách asi vyhraje DR5000. Ale mám jednu otázku, nevíte jaké je u této centrály výstupní napětí do kolejí. Dělám si totiž již předem osvětlení vozů a potřebuju podle toho odladit odpory. A pokud se napětí dá měnit, tak na kolik doporučujete to nastavit? A jaké jsou vlastně výhody a nevýhody nižšího/vyššího napětí?

Díky moc..

Výstupní napětí je u DR5000 nastavitelné přepínačem napětí na zdroji. Na napětí v kolejích je závislá například rychlost jízdy hnacích vozidel.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 11:03 am
od BohousP
HonzaM píše:
Kajinek11 píše:Nakonec po všech uvahách asi vyhraje DR5000. Ale mám jednu otázku, nevíte jaké je u této centrály výstupní napětí do kolejí. Dělám si totiž již předem osvětlení vozů a potřebuju podle toho odladit odpory. A pokud se napětí dá měnit, tak na kolik doporučujete to nastavit? A jaké jsou vlastně výhody a nevýhody nižšího/vyššího napětí?

Díky moc..

Výstupní napětí je u DR5000 nastavitelné přepínačem napětí na zdroji. Na napětí v kolejích je závislá například rychlost jízdy hnacích vozidel.


Je nastavitelné v rozmezí 15 - 24 V. S druhou větou si dovolím nesouhlasit (jedná se o DCC), dekodér v lokomotivě by měl napětí stabilizovat, i když příliš velká změna napětí se projevit může (někdy i kouřovým degenerátorem).

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 11:20 am
od radeksindy
dekodér v lokomotivě by měl napětí stabilizovat

Kdepak, dekodéry stabilizátory nemají, to by vyrábělo příliš mnoho tepla. Experimentálně si to lze ověřit snadno, majitelé centrál Digitrax tak mohou učinit pouhým přepnutím přepínače na čele centrály, ostatní musí měřit. Pozorným návštěvníkům modulových setkání neunikne občasná skoková změna rychlosti na rozhraní dvou zesilovačů.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 2:29 pm
od mpinta
radeksindy píše:dekodér v lokomotivě by měl napětí stabilizovat

Kdepak, dekodéry stabilizátory nemají, to by vyrábělo příliš mnoho tepla. Experimentálně si to lze ověřit snadno, majitelé centrál Digitrax tak mohou učinit pouhým přepnutím přepínače na čele centrály, ostatní musí měřit. Pozorným návštěvníkům modulových setkání neunikne občasná skoková změna rychlosti na rozhraní dvou zesilovačů.

To ovšem obecně není pravda. ZIMO umí kolísání trakce vyrovnat, a to dokonce nastavitelně přes CV57.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 2:35 pm
od Kajinek11
Takže pokud chci zajistit stálou svítivost osobnich vozů, tak to nemohu dělat odporem,protože se dá předpokládat, že budu výstupní napětí centrály měnit podle provozu, který chci provozovat (respektive podle mašin, které tam budou jezdit). Takže jediné co se dá dělat je dát za dekodér na větev osvětlení regulátor proudu?

No jo, ale jak to zjistím jaký regulátor tam mám dát. To vůbec nechápu.. :( Dá se to nějak vypočítat, nebo změřit?

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 3:09 pm
od zdeno
mpinta píše:
radeksindy píše:dekodér v lokomotivě by měl napětí stabilizovat

Kdepak, dekodéry stabilizátory nemají, to by vyrábělo příliš mnoho tepla. Experimentálně si to lze ověřit snadno, majitelé centrál Digitrax tak mohou učinit pouhým přepnutím přepínače na čele centrály, ostatní musí měřit. Pozorným návštěvníkům modulových setkání neunikne občasná skoková změna rychlosti na rozhraní dvou zesilovačů.

To ovšem obecně není pravda. ZIMO umí kolísání trakce vyrovnat, a to dokonce nastavitelně přes CV57.

Ale dela to upravou rychlosti a ne regulaci napajeni, teda neco jako EBMF.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 3:14 pm
od radeksindy
To ovšem obecně není pravda. ZIMO umí kolísání trakce vyrovnat, a to dokonce nastavitelně přes CV57.

Obecně to pravda je, neznám tovární dekodér se stabilizátorem trakčního napětí. CV57 u ZIMO dekodérů je nastavení reference pro regulátor, který sice může vyřešit část problémů vzniklých kolísáním napětí, ale nemá to nic společného se stabilizací napětí.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 3:19 pm
od zdeno
Kajinek11 píše:Takže pokud chci zajistit stálou svítivost osobnich vozů, tak to nemohu dělat odporem,protože se dá předpokládat, že budu výstupní napětí centrály měnit podle provozu, který chci provozovat (respektive podle mašin, které tam budou jezdit). Takže jediné co se dá dělat je dát za dekodér na větev osvětlení regulátor proudu?
No jo, ale jak to zjistím jaký regulátor tam mám dát. To vůbec nechápu.. :( Dá se to nějak vypočítat, nebo změřit?

Jako vzdycky je neco za neco.
Pokud tam das stabilizator, tak ten bude vyrabet teplo a to je vzdycky problem.
Takze tam treba dat PWM regulaci a teda nejaky procesor a to je zas problem s vedomostmi a zkusenostmi.
Proste si nevyberes ;-)

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 3:21 pm
od Kajinek11
To je opravdu toho tepla tolik? Mnohem vice nez odpor?

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 3:22 pm
od Ferda
Myslím, že kolega chtěl slyšet jednoduchou odpověď typu:
"Dej tam diodový můstek a regulátor 7805 (7809) se dvěma keramickýma kondíkama 100nF, nebo schottkyho diodu."
Můžeš přidat i nějaký větší kondenzátor, pokud se ti tam vejde.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 3:57 pm
od Bedlisch
Kajinek11 píše: že budu výstupní napětí centrály měnit podle provozu, který chci provozovat (respektive podle mašin, které tam budou jezdit).

Proboha proč?

Nastavím napětí a jezdím, proč z toho dělat tak děsnou vědu. Jestliže tam by tam mělo být 20 zvukových mašin plus osvětlené vozy, tak to stejně bude muset být booster. Pak je velmi vhodné mít stejné napětí na centrále a boosteru.
Na osvětlení vozů já normálně používat stabilizátor i na svit LED. Takže je tam 1x 75L05 pro napájení PIC a 1x LM317 s trimrem na nastavení svítivosti LED. Nějaké teplo absolutně neřeším, ono celé osvětlení (bílé LED) má nějakých 15mA, někdy ani to ne. Takže nějaké představy o oteplování stabilizátoru jsou naprosto hluché, taky co od toho čekat při ztrátovém výkonu cca 0,1W :)