DCC zesilovač

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: DCC zesilovač

Příspěvekod fulda » pát 01 srp, 2025 2:21 pm

Fefu píše:Rád bych se zeptal, zda je s používáním zesilovače spojeno nějaké riziko či nevýhoda.

Jednoduchá odpověď: ANO

Ale hlavně je potřeba říci, že zesilovačů je velké množství a sledují různé cíle. Například zesilovače SPAX, které používají moduláři mezi sebou nesdílejí informace o přetížení a tak mohou vznikat velmi zajímavé jevy na rozhraní.
Existují zesilovače, které sdílejí své zatížení a pak se na rozhraní chovají korektněji.
Něco podobného platí třeba o provozním napětí. U některých zesilovačů se napětí mění zásadněji, u jiných méně zásadně se zatížením. To vyjadřuje například hodnota lidově označovaná jako vnitřní odpor. Třeba zmíněný SPAX má vnitřní odpor v jednotkách ohm, zatímco Roco kostka 10764 má malé stovky ohm. Takže když se ti sejde rozhraní takových dvou zesilovačů, tak při přejezdu mohou protékat docela slušné proudy.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5172
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC zesilovač

Příspěvekod rawen » pát 01 srp, 2025 5:04 pm

Ahoj lidi.
Nechci tuhle diskuzi roztahovat do šířky nebo podnítit flamewar, ale myslím, že je, krom strašení, uvést, že:
- valné většině lidí fungují zesilovače (boostery) naprosto bez problémů
- počet shořených lokomotiv na rozhraní boosteerů by se dal celosvětově nebo celoevropsky spočítat na prstech jedné ruky (takže spolehlivost v oblasti six sigma)
- pokud člověk nevymejšlí, nevodrbává, ale použije dva stejné třeba Spaxy, tak tam sice riziko stále je, ale skoro pravděpodobnější je povodeň nebo pád meteoru

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1894
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: DCC zesilovač

Příspěvekod jipol57 » sob 02 srp, 2025 7:55 am

Samozřejmě, stát se něco může a nemusí. A neštěstí nechodí po horách, ale po lidech.
Doporučil bych, aspoň pro domácí kolejiště, udělat přípravu zapojení pro boostery, ale vložit je, až centála opravdu vypíná. Tak jsem si to udělal já, ale centrála mně nevypíná, tak boostery zatím nemám.
A pro boostrety, kdyby byly potřeba, bych doporučil propojení stavu vypnutí, když vypne jeden, tak aby vypnuly všechny. Tím se vyloučí riziko na přechodech. Znovu připomínám, pro domácí kolejiště.

Ale zajímalo by mě, jak je to myšleno s těmi 10 lokomotivami u DR5000? Čím je daný ten limit? Je to doporučený, maximalní, jaký?
Proudově přece záleží na odběru jednotlivých lokomotiv, osvětlených vagonech, délky vlaků, stoupání a oblouky tratí. Takže číslo 10 je pro mě nicneříkající.
Nebo počet paketů, které je schopná centrála vysílat. Ale 10 se mně zdá dost málo, když i NanoX dokáže 16. z21start myslím ani limitovaná není, ale osobně mám vyzkoušeno 32.

Docela si myslím, že takové otázky sem patří, při rozhodování, jestli zesilovač ano, či ne.
jipol57
 
Příspěvky: 1413
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: DCC zesilovač

Příspěvekod Pavel-HP » sob 02 srp, 2025 8:59 am

To kolik lokomotiv je především dané výkonem napájecího transformátoru, nastavením proudového omezení na výstupu z centrály a kolik je okolo ještě připojeno dalšího příslušenství na DCC.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1139
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: DCC zesilovač

Příspěvekod sidlo » sob 02 srp, 2025 9:07 am

Ten limit je dán zkušeností. S děckama stavíme modulovku. Nepřepokládal jsem, že někdy dosáhneme limitu DR5000, který je myslím 3 A. A jak nám přibýval počet stanic, tak s tím přibýval i počet lokomotiv v provozu. A na jednom ježdění nám začala centrála vypadávat na přetížení. Tak jsme museli zavést pravidlo deset a dost.

Potom jsme nakoupily SPAXy. Každá stanice má svůj, se zvukovou signalizací a zpětným ohlasem https://sites.google.com/site/sidloweb1/nap%C3%A1jec%C3%AD-stanice. Po zkušenostech z jiných klubů (viz Zdeno někde tady na fóru) při zkratu v jedné stanici nevypínáme celý layout, ale zvukem oznamujeme problém. Nyní nejsme omezeni počtem současně jedoucích lokomotiv. Stejný zesilovač stejně nastavený ve všech stanicích eliminuje problémy s přetoky na styku zesilovačů. V mezistaničním úseku nemá strojvedoucí důvod zastavovat na styku napájení.

Připomínám, že toto je řešení pro modulovku a pro domácí kolejiště může být jiné řešení lepší.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3752
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Předchozí

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník