LocoNet T, LocoNet B a interface Uhlenbrock WLAN

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

LocoNet T, LocoNet B a interface Uhlenbrock WLAN

Příspěvekod HonzaM » pát 09 čer, 2023 10:50 am

Digitrax na svých centrálách používá na obou konektorech LocoNetu stejné zapojení, na pinech 1 a 6 je RailSync, potřebný pro připojení boosterů, zatímco Uhlenbrock a jeho klony používají rovněž dva konektory ale odlišně zapojené, pro boostery je použitelný pouze konektor LocoNet B (booster), zatímco druhý, LocoNet T (throttle) je určen pro připojení ovladačů a boostery tam připojit nelze (což se přesvědčilli uživatelé "černé" Z21, která u jediné zásuvky LocoNetu, kterou má, RailSync nemá a řada modelářů se divila, proč s touto centrálou nefungují LocoNetové boostery - lze to snadno napravit a na piny 1 a 6 přivést signál přes odpory kolejový DCC signál. Narazil jsem ale na opačný problém u LNWI Uhlenbrock, který nefunguje při spojení s centrálou Digitrax. Je totiž napájen z pinů 1 a 6 (na rozdíl zde dříve prezentované LNWI Digitrax, napájené z externího zdroje 12 V). Naopak pro uživatele centrál z produkce Uhlenbrock (Intellibox, Daisy) je lepší než LNWI Digitrax, který se navíc v Evropě dost obtížně shání, LNWI Uhlenbrock navíc poskytuje ještě USB.
Víte někdo, co přesně má Uhlebrock na pinech 1 a 6?
Naposledy upravil HonzaM dne pát 09 čer, 2023 9:11 pm, celkově upraveno 2
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4070
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: LocoNet T, LocoNet B a LNWI Uhlenbrock

Příspěvekod zdeno » pát 09 čer, 2023 11:12 am

ja davam vsude RailSyn, je to vyrobne jednodussi. Dulezite je jisteni dvema odpory 27 ohmu, spojenim natvrdo si koledujete o prusvih.
Uz jsem videl roztavene kable. Ty vydrzi max 1A.
---
Jinak doporucuji vetveni X3 na aspon 4 vetve, kazda chranena odpormi 27 ohmu.
Celkem nedoporucuji napajet rozvod X3, piny 1 a 6, ze zasuvek na centrale.
Ale to je zas debata na delsi cas.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: LocoNet T, LocoNet B a LNWI Uhlenbrock

Příspěvekod HonzaM » pát 09 čer, 2023 11:47 am

zdeno píše:Jinak doporucuji vetveni X3 na aspon 4 vetve, kazda chranena odpormi 27 ohmu.
Celkem nedoporucuji napajet rozvod X3, piny 1 a 6, ze zasuvek na centrale.

S tím souhlasím a takto to používáme s větvením pomocí RSCLD.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4070
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: LocoNet T, LocoNet B a LNWI Uhlenbrock

Příspěvekod rchlumecky » pát 09 čer, 2023 11:56 am

Ta věta o napravování se mi nezdá - railsync je DCC, kdežto loconet je loconet, kterej už jde rozvodem 3kou a 4kou - takže proč ho duplikovat na 1a6 ... vsadím 5piv ku 2 (GND :) ) , že to nepomůže a boostr nebude boostrovat, protože prostě nemá vstupní DCC ....


HonzaM píše:Digitrax na svých centrálách používá na obou konektorech LocoNetu stejné zapojení, na pinech 1 a 6 je RailSync, potřebný pro připojení boosterů, zatímco Uhlenbrock a jeho klony používají rovněž dva konektory ale odlišně zapojené, pro boostery je použitelný pouze konektor LocoNet B (booster), zatímco druhý, LocoNet T (throttle) je určen pro připojení ovladačů a boostery tam připojit nelze (což se přesvědčilli uživatelé "černé" Z21, která u jediné zásuvky LocoNetu, kterou má, RailSync nemá a řada modelářů se divila, proč s touto centrálou nefungují LocoNetové boostery - lze to snadno napravit a na piny 1 a 6 přivést signál LocoNetu z pinů 2 a 3). Narazil jsem ale na opačný problém u LNWI Uhlenbrock, který nefunguje při spojení s centrálou Digitrax. Je totiž napájen z pinů 1 a 6 (na rozdíl zde dříve prezentované LNWI Digitrax, napájené z externího zdroje 12 V). Naopak pro uživatele centrál z produkce Uhlenbrock (Intellibox, Daisy) je lepší než LNWI Digitrax, který se navíc v Evropě dost obtížně shání, LNWI Uhlenbrock navíc poskytuje ještě USB.
Víte někdo, co přesně má Uhlebrock na pinech 1 a 6?
http://vlacky.jilove.net , H0, ČD i ČSD, GeoLine na koberci, Digitrax Loconet, DT402D - fakt dobrý !
rchlumecky
 
Příspěvky: 136
Registrován: pon 12 kvě, 2008 11:58 am

Re: LocoNet T, LocoNet B a LNWI Uhlenbrock

Příspěvekod HonzaM » pát 09 čer, 2023 12:29 pm

rchlumecky píše:Ta věta o napravování se mi nezdá - railsync je DCC, kdežto loconet je loconet, kterej už jde rozvodem 3kou a 4kou - takže proč ho duplikovat na 1a6 ... vsadím 5piv ku 2 (GND :) ) , že to nepomůže a boostr nebude boostrovat, protože prostě nemá vstupní DCC ....


Na 1 a 6 je třeba zkopírovat přes odpory 27 Ohmů nebo podobně velké kolejový signál a boostery fungují, je to vyzkoušeno a několik klubů to používá.
Naposledy upravil HonzaM dne pát 09 čer, 2023 12:40 pm, celkově upraveno 3
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4070
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: LocoNet T, LocoNet B a LNWI Uhlenbrock

Příspěvekod zdeno » pát 09 čer, 2023 12:30 pm

rchlumecky píše:Ta věta o napravování se mi nezdá - railsync je DCC, kdežto loconet je loconet, kterej už jde rozvodem 3kou a 4kou - takže proč ho duplikovat na 1a6 ...

to jsem prehlidnul, souhlasim, ze RailSyn neni Loconet.
Problem je v tom, ze se vseobecne nepouziva terminus technikus X3, ale taky nazev "Loconet kablovani".
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: LocoNet T, LocoNet B a LNWI Uhlenbrock

Příspěvekod HonzaM » pát 09 čer, 2023 12:43 pm

zdeno píše:to jsem prehlidnul, souhlasim, ze RailSyn neni Loconet.
Problem je v tom, ze se vseobecne nepouziva terminus technikus X3, ale taky nazev "Loconet kablovani".

Jasně, byl to překlep. Měl jsem na mysli na 1 a 6 přivést kolejový signál a ne LocoNet. Už jsem to v původním příspěvku opravil. Člověk nemá spěchat a nepřemýšlet.
Šlo mi ale především o rozdíl mezi LocoNet B a LocoNet T.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4070
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: LocoNet T, LocoNet B a LNWI Uhlenbrock

Příspěvekod rchlumecky » pát 09 čer, 2023 4:55 pm

HonzaM píše:
rchlumecky píše:Ta věta o napravování se mi nezdá - railsync je DCC, kdežto loconet je loconet, kterej už jde rozvodem 3kou a 4kou - takže proč ho duplikovat na 1a6 ... vsadím 5piv ku 2 (GND :) ) , že to nepomůže a boostr nebude boostrovat, protože prostě nemá vstupní DCC ....


Na 1 a 6 je třeba zkopírovat přes odpory 27 Ohmů nebo podobně velké kolejový signál a boostery fungují, je to vyzkoušeno a několik klubů to používá.


Odpovídáte mi mojí vlastní "připomínkou" .... tak tedy děkuji noooooo
http://vlacky.jilove.net , H0, ČD i ČSD, GeoLine na koberci, Digitrax Loconet, DT402D - fakt dobrý !
rchlumecky
 
Příspěvky: 136
Registrován: pon 12 kvě, 2008 11:58 am

Re: LocoNet T, LocoNet B a interface Uhlenbrock WLAN

Příspěvekod HonzaM » sob 18 lis, 2023 10:46 am

Doufám, že se nám podaří vést věcnou diskuzi bez hádání, odobního napadání a urážek, což vedlo k zamčení několika témat,. Může vzniknout otázka, co je LocoNet, co tímto výrazem nazývat a co třeba už ne. Prosím, aby mne opravili znalejší, pokud se dopustím chyby nebo nepřesnosti. LocoNet zavedla americká firma Digitrax a použila pro jeho rozvod šestivodičový kabel s konektory RJ12, u nějž vlastní LocoNetový signál je na vodičích nebo pinech (nevím, jaké označení je vhodnější) je na 2 až 6. Na 1 a 6 byl původně RailSync, což je v podstatě kopie DCC signálu, zatímco firma Uhlenbrock 1 a 6 použila pro napájení ovladačů a použila pro to označení LocoNet T ( throttle), a u Loconet B (booster) kde na 1 a 6 je RailSync. Švédský výrobce Möllehem Gårproduktion (MGP) vodiče 1 a 6 v rámci svého systému používá pro rozvod napájecího napětí 12 V, což zjednodušuje napájení komponent (není nutné vést samostatné napájení, což umožní například propojení ovládacího panelu s kolejištěm jejiným kabeleme LocoNetu). Je ovšem jasné, že není možné tento rozvod propojit přímo s centrálou, kde na 1 a 6 je buď RailSync nebo napájení ovladačů. Je ale možné systém propojít s centrálou za přerušení vodičů 1 a 6.
Při použití LocoNetu na modulových setkáních by při použití většího počtu ovladačů FRED, které z vodičů 1 a 6 berou napájení, docházelo k přetížení rozvodu LocoNetu, proto FREMO zavedlo zapojení RSLCD (viz schema v příspěvku Zdeňka Valtera ze 17:11. v zamčeném vláknu k X2 a X3). Spolek Zababov u výstupů pro ovladače ve svém návodu pro stavbu modulú (z dnešního hlediska spíše již historického) použil označení X3. Na mezinárodních setkáních se pro tento rozvod používá pouze označení LocoNet.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4070
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: LocoNet T, LocoNet B a interface Uhlenbrock WLAN

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 18 lis, 2023 11:27 am

HonzaM píše:Doufám, že se nám podaří vést věcnou diskuzi bez hádání, odobního napadání a urážek, což vedlo k zamčení několika témat,. Může vzniknout otázka, co je LocoNet, co tímto výrazem nazývat a co třeba už ne. Prosím, aby mne opravili znalejší, pokud se dopustím chyby nebo nepřesnosti. LocoNet zavedla americká firma Digitrax a použila pro jeho rozvod šestivodičový kabel s konektory RJ12, u nějž vlastní LocoNetový signál je na vodičích nebo pinech (nevím, jaké označení je vhodnější) je na 2 až 6.


Pozor - Loconet je na pinech 2 až 5 přesněji piny 2 a 5 jsou spojeny a tvoří zem a piny 3 a 4 jsou signálem Loconetu viz třeba zde: https://dccwiki.com/LocoNet

HonzaM píše:Na 1 a 6 byl původně RailSync, což je v podstatě kopie DCC signálu, zatímco firma Uhlenbrock 1 a 6 použila pro napájení ovladačů a použila pro to označení LocoNet T ( throttle), a u Loconet B (booster) kde na 1 a 6 je RailSync. Švédský výrobce Möllehem Gårproduktion (MGP) vodiče 1 a 6 v rámci svého systému používá pro rozvod napájecího napětí 12 V, což zjednodušuje napájení komponent (není nutné vést samostatné napájení, což umožní například propojení ovládacího panelu s kolejištěm jejiným kabeleme LocoNetu). Je ovšem jasné, že není možné tento rozvod propojit přímo s centrálou, kde na 1 a 6 je buď RailSync nebo napájení ovladačů. Je ale možné systém propojít s centrálou za přerušení vodičů 1 a 6.
Při použití LocoNetu na modulových setkáních by při použití většího počtu ovladačů FRED, které z vodičů 1 a 6 berou napájení, docházelo k přetížení rozvodu LocoNetu, proto FREMO zavedlo zapojení RSLCD (viz schema v příspěvku Zdeňka Valtera ze 17:11. v zamčeném vláknu k X2 a X3). Spolek Zababov u výstupů pro ovladače ve svém návodu pro stavbu modulú (z dnešního hlediska spíše již historického) použil označení X3. Na mezinárodních setkáních se pro tento rozvod používá pouze označení LocoNet.

Tady je důležité říci, že v již neplatné normě ve šlo o popis rozhraní XpressNet, tedy šlo o úplně jinou sběrnici proto považuji označení X3 za matoucí.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2675
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: LocoNet T, LocoNet B a interface Uhlenbrock WLAN

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 18 lis, 2023 11:49 am

Předmět: Rozhraní X2 a X3

rchlumecky píše:obrázek Digitrax DCS 200 - RailSync - je to stejné !

je jasné, že galvanické oddělení DCC se používá v boostru, ale ne na straně centrály, ta to generuje nějakým Mosfetem, H-můstkem, nebo MotorDrivem ke GND a VCC (jo vlastně tam může být(bývá) ještě měřící rezistor, který DCC posouvá trochu "výš").
Pakliže Boostr (a jakýkoliv loconet dekodér) poslouchá a vysílá Loconet - tak GND musí mít stejnou jak centrála - pak už nemusí galvanicky oddělovat RailSync (pakliže RailSync a Loconet jsou generovány jedním zařízením).

zajímavá pozn. Digitrax má GND vyvedeno vepředu.

teď mě napadlo, vyrobil někdo někdy opticky oddělený Loconet ?

Aha - až teď čtu - tak jestli opravdu existují centrály s +-7V, tak je opravdu potřeba být opatrný :))


Vrátím se k příspěvku od rchlumecký z uzamčeného vlákna:
Tady bych řekl, že se v Loconetu používá Open Colector pak stačí k vysílání fototranzitor. Takže zařízení může číst i vysílat galvanicky odděleně.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2675
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: LocoNet T, LocoNet B a interface Uhlenbrock WLAN

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 18 lis, 2023 12:34 pm

Ještě je tu jedno tvrzení, které je potřeba upřesnit.
Ze zamčeného vlákna:

Předmět: Rozhraní X2 a X3

HonzaM píše:
zdeno píše:Ono to plati vseobecne, ze vystup z centraly Loconet by nemel byt primo zapojeny do kolejiste.

S tímhle tvrzením také opatrně - to bych podle Tebe nesměl na domácím kolejišti použít centrálu Digotrax DSC200? A nikdo by nemohl k domácímu kolejišti používat třeba centrálu DR5000?

Je správné upozornit na možné problémy, ale je nutné uvést za jakých okolností.


Předmět: Rozhraní X2 a X3

zdeno píše:uz jen z toho duvodu, aby pri zkratu ovladace nestratily napajeni. .


Už ve zmíněném vlákně píšu, že je to nesmysl, Nevím totiž o tovární centrále, která by se takhle chovala.
Nakonec to lze jednoduše ověřit, každý si může vyzkoušet, zda při zkratu DCC na boosteru centrály vám zhasnou ovladače na sběrnici LocoNet
Já si myslím, že se tak nestane.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2675
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: LocoNet T, LocoNet B a interface Uhlenbrock WLAN

Příspěvekod fulda » sob 18 lis, 2023 2:07 pm

HonzaM píše:Doufám, že se nám podaří vést věcnou diskuzi

Napřed se musím zeptat, co má být cílem této diskuze? Z tvého postu se to moc nepozná, píšeš tu jaká rozhraní jsi potkal a v jaké to bylo době.

HonzaM píše:Prosím, aby mne opravili znalejší, pokud se dopustím chyby nebo nepřesnosti.

Asi potřebujeme víc dějepisu. První, co bych podotknul je, že loconet má vážné problémy se svou definicí. V zásadě vznikl jako interní standard digitraxu, pravděpodobně v procesu definice ochranné známky. V zásadě se někdy ukázalo, že uzavřený podnikový standard není ta správná cesta a tak později Digitrax zveřejnil část dokumentace jako známou "Personal edition". Vzhledem k tomu, že se jedná o podnikovou normu, tak v zásadě definuje jen to, jak to dělají různé komponenty od tohoto výrobce. To byl pravděpodobný důvod tolika nejednoznačností, ale to je jen dohad.
V současné době technické a inovativní části patentů vyexpirovaly a jedna z posledních částí, které si může Digitrax nárokovat je logo a ochranná známka. Proto se na trhu objevují produkty, které používají generičtější názvy.

A teď k techničtějším záležitostem.
LocoNet je ve skutečnosti právě ten jeden drát, to ostatní je jen nutná obálka (fyzická vrstva). Tedy něco jako když DCC jsou jen dva dráty a připojení od dekodéru k motoru je obálka. V prvních verzích se používalo třívodičové připojení pomocí konektoru, kterému u nás říkáme "6,3 jack" - souosý audio konektor, který používají například profesionální sluchátka, nebo třeba mikrofony a kytary. Tenhle konektor se velmi dobře zasouvá, ale nemá vlastnosti hot-plug a mimo jiné při zasouvání může docházet ke zkratování jeho pinů. Proto je ve specifikaci takový "ohýbák na rovnák", který říká, že napájení má být velice měkké, aby mu to moc nevadilo.
Později, když se někomu zalíbil modulární konektor (neplést s Registered Jack - RJ - alespoň před námi technicky znalejšími). tak prostě přidal na kraje konektoru DCC signál, který si tiše upravil pro potřeby měkkého zdroje, ale jelikož to s vlastním LocoNetem v zásadě nemá moc společného, tak je o tom v dokumentaci velmi mizivá zmínka.

Velký problém u loconetu je, že není koncepčně rozvíjen a udržován. Takže si každý přidává různé vychytávky a dokonce je to v souladu s tím, jak Digitrax dnes prodává licence.

Takže hlavní standard spočívá v tom, že žádný standard není. To je ale moc filozofický přístup.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4876
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: LocoNet T, LocoNet B a interface Uhlenbrock WLAN

Příspěvekod fulda » sob 18 lis, 2023 2:20 pm

Zdenek Valter píše:
rchlumecky píše:teď mě napadlo, vyrobil někdo někdy opticky oddělený Loconet ?
Takhle je ta otázka příliš generická a jakákoli odpověď na ní bude zároveň správně a zároveň špatně (pan Schrodinger si šel hrát s kočkou).
Galvanicky oddělené rozhraní, které používá loconet na jedné straně je velmi běžné. Používají jej prakticky všechna zařízení s vlastním napájením. No, nebo alespoň ta slušnější.
Vzhledem k tomu, že se jedná o sběrnici s polovičním duplexem (OT: nádherná kombinace slov - poloviční dvojitost), tak by pravděpodobně mohl existovat i přímo optický loconet, ale nejsem si úplně jistý, jestli by někdo chtěl v kolejišti budovat optický splitter a dělat rozvod optickým vláknem.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4876
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: LocoNet T, LocoNet B a interface Uhlenbrock WLAN

Příspěvekod rchlumecky » sob 18 lis, 2023 7:52 pm

Fakta - empirické zjištění :

Zkratem (případně povelem Track OFF, u Digitraxu Power Off) se stává z LoconetuB LoconetT - proto dál ovladače fungují.
U Digitraxu DCS200 je pouze jeden pin z krajních 12V (viz. obrázky v zamčeném tématu) u DR5000 oba.

Ad. galvanické oddělení loconetu, moc schémat kromě p. Janečka jsem na Internetu nenašel - ale beru za zodpovězené, že lze a funguje a kdo chce, tak dělá (hlavně věci pro modulovky).
http://vlacky.jilove.net , H0, ČD i ČSD, GeoLine na koberci, Digitrax Loconet, DT402D - fakt dobrý !
rchlumecky
 
Příspěvky: 136
Registrován: pon 12 kvě, 2008 11:58 am

Další

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků